شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیست و هشتم خرداد ماه سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و یکم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با هجدهم ژوئن 2006 میلادی .

 

تولد ابوعلی سینا :
درچنین روزی درسال 370 ه ق بنا به روایتی شیخ الرییس دانشمند بزرگ جهان اسلام ابوعلی سینا به دنیا آمد .
ابوعلی حسین ابن عبد الله ، معروف به شیخ الرییس پزشک، ریاضیدان ، فیلسوف ومنجم ایرانی درسال 370 ه ق درخرمثین از توابع بخارا به دنیا آمد . وی در هجده سالگی    چنانکه خود نوشته است از تعلم همه علوم فارغ شد و دربیست و یک سالگی دست یه تالیف و تصنیف زد . در بیست و دو سالگی پدرش در گذشت و ابن سینا متصدی شغل او شد . او بعد ها به علت  نابسامانی اوضاع سیاسی بخارا ، این شهر را ترک گفت  و به گرگانج  نزد خوارزمشاه رفت . سلطان غزنوی همان هنگام از او خواست که به غزنه رود اما بوعلی خواسته او را نپذیرفت . ابن سینا در بازگشت به گرگان با ابو عبید جوزجانی آشنا شد و هم در این سفر کتاب المختصر الاوسط ، کتاب المبدا والمعاد و مقداری از کتب قانون و نجات را تالیف کرد .حکیم  ابو علی  سینا در حدود 405 ه ق به ری رفت و در اوایل سال بعد به قزوین عزیمت کرد و از آنجا با سفر به همدان در این شهر  رحل اقامت گزید و نه سال در آن شهر ساکن بود تا اینکه در میان دیلمیان به وزارت رسید . بر اثر سعایت معاندان شیخ پس از وزارت ، چهار ماه به زندان افتاد و در این مدت چند کتاب و رساله مهم تالیف کرد . ابن سینا تا آخر به در خدمت علاء الدوله کاکویه بود تا آنکه در سال 428ه . ق در همدان در گذشت . پیکر او در همدان  مدفون است . در مشرق زمین فلسفه یونانی هیچگاه مفسری با عمق و دقت ابن سینا نداشته است . وی  آرای  آنان را با نظرات یکتا پرستی اسلام در هم می  آمیخت و به این طریق در فلسفه مشا مباحثی آورد که در اصل یونانی آن سابقه ای نداشته است . او در حوزه علم طبابت نیز استادی حاذق و طبیبی عالم بود به گونه ا ی که بسیاری از بیماری های صعب العلاج آن دوران را درمان می کرد . وی  در حوزه نجوم و ریاضی نیز صاحب رای است .

تولد خواجه نصیر طوسی :
خواجه نصیر الدین طوسی در یازدهم جمادی الاول سال 597 ه ق دیده به جهان گشود . نامش را محمد گذاردند و بعدها به  القابی نظیر نصیر الدین ، محقق  طوسی ، استاد البشر و خواجه شهرت یافت . وی پس از فراگیری مقدمات  علوم در شهر طوس ،  در نزد نورالدین علی بن محمد شیعی به فراگیری علوم مختلف پرداخت . محمد  در شهر طوس به نزد استادش نصیر الدین عبد الله بن حمزه لباس مقدس عالمان دین را به تن کرد و بعدها توانست کتاب قانون ابن سینا را نزد قطب الدین مصری شافعی بیاموزد . وی پس از آن به ری شتافت و با دانشوران بزرگی چون میثم بن علی میثم بحرانی محشور شد  . او سپس  به عراق رفت و در آنجا به تکمیل یافته های علمی خود پرداخت . پس از آنکه اسماعیلیان به عنوان فرقه ای موثر و سیاسی فعالیت خود را در قلاع مختلف ایران آغاز نمودند ، خواجه را به سوی  خویش خواندند .  نصیر الدین طوسی حدود 26 سال در قلاع اسماعیلیه به سر برد و در این دوران لحظه ای از تلاش های علمی خویش بازننشست . او در این مدت کتاب هایی چون شرح اشارت ابن سینا ، تحریر اقلیدس ، تولی و تبری  و اخلاق ناصری را به رشته تحریر در آورد . خواجه  همچنین پس از آنکه هلاکو خان مغول تاج و تخت اسماعیلیلان را برچید ، با تدبیر و درایت عالمانه اش  توانست از به آتش کشیده شدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان جلوگیری نماید . او در سال 656 ه ق رصد خانه مراغه را تاسیس کرد و همچنین دست به تجهیز کتابخانه این  رصدخانه عظیم زد . خواجه در دوران تدریس خود شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد که از میان آنها می توان به علامه حلی ، قطب الدین شیرازی ، ابراهیم حموی جوینی ، اثیر الدین اومانی و مجد الدین طوسی اشاره کرد . خواجه عظیم الشان در علوم مختلف دوران خود در صدر علما قرار داشت . وی در ریاضیات ، فلسفه  ، کلام ، اخلاق و ادبیات از سرآمدان دهر بود و دوست و دشمن بر این امر اذعان داشتند .   غیر از کتبی که از آن یاد شد ،  وی کتب مختلفی را به رشته تحریر در آورد که از میان آنها می توان به قواعد العقاید ، اوصاف الاشراف ، تحریر اقلیدس ، تحریر مجسطی ، اساس الاقتباس ، زیج ایلخانی ، اثبات الجواهر ، اثبات اللوح المحفوظ ، اشکال الکرویه ، شرح اصول کافی ، رساله ای در کلیات طب و تجرید الهندسه اشاره کرد . آن عالم ربانی سرانجام در چنین روزی در سال 673 ه ق پس ا زعمری تلاش در جهت احیای علوم و معارف اسلامی دیده از جهان فروبست .

روز ملی سیشل :

در چنین روزی در سال 1993 میلادی کشور یسشل به استقلال دست یافت .

تولد ایوان گونچاروف  :
در چنین روزی در سال 1812 میلاید ایوان گونچاروف نویسنده مشهور روس یده به جهان گشود . ابلوموف عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد فیلپ بری :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی فیلیپ بری نمایشنامه نویس برجسته آمریکایی به دنیا آمد . «داستان فیلا دلفیا»  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد گیل گودوین :
در چنین روزی در سال 1937 میلادی گودوین نویسنده بر جسته آمریکایی دیده به جهان گشود . «زن عجیب و غریب » عنوان  مهمترین اثر اوست .

آغاز جنگ 1812 :
در چنین روزی در سال 1812 میلادی جنگ میان دو کشور آمریکا و بریتانیا آغاز شد . د راین جنگ ابتدا ایالات متحده علیه بریتانیا اعلان جنگ کرد .

جنگ واترلو : 
 در چنین روزی در سال 1815 میلادی جنگ واترلو آغاز شد . در این جنگ ناپلئون بناپارت از ولینگتون شکست خورد . ناپلئون
در سال 1821 میلادی ناپلئون بناپارت بعد از گذشت  شش سال تبعید در جزیره سنت هلن   در گذشت. پس از تشکیل مجلس قانون‌گذاری و  کنوانسیون و  تصویب قانون اساسی جدید در فرانسه یعنی در  سال هشتم انقلاب فرانسه ، مجلس مؤسسان به انتقال قدرت  به ناپلئون بناپارت بعنوان کنسول اول اقدام کرد . ناپلئون پس از در یافت قدرت به کشور گشایی مشغول شد و جنگ های مختلفی با بلاد مختلف دنیا به راه انداخت که از آن میان می توان به لشگرکشی به روسیه  اشاره کرد . وی  پس از حکومت صد روزه و شکست در واترلو،  برای همیشه از صحنه سیاسی فرانسه طرد شد.پس از او با بازگشت قدرت به خاندان بوربون‌ها، به ترتیب  لویی هیچدهم ، شارل دهم  و لویی فیلیپ بر فرانسه  حکومت کردند .

پذیرش اعلامیه :
در چنین   روزی در سال 1948 میلادی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلامیه جهانی حقوق بشر را مورد پذیرش قرار داد . در سال  1948 میلادی و پس از جنگ جهانی دوم و وقوع وقایع اسف بار جنگ ،  کشور های  مختلف   تصمیم گرفتند،  همزمان با طرح منشور ملل متحد موادی را در جهت احترام به حقوق بشر و آزادی های سیاسی تنظیم کنند . بعدها این وظیفه به عهده کمیسیون حقوق بشر محول شد و این کمیسیون در ژانویه 1947 شروع به کار و مطالعه در این خصوص  کرد .  سرانجام در سال 1948 با 48 رای مثبت و 8 رای ممتنع بیانیه جهانی حقوق بشر تصویب شد .بیانیه جهانی حقوق بشر متشکل از یک مقدمه و سی ماده است که مواد سه الی 21 آن  در باره حقوق مدنی و سیاسی است . مواد 22 تا 27 آن درباره حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است و مواد 28 تا 30 آن درباره سیستم حققوق  بشری بحث می کند . کمیسیون حقوق بین الملل ، کمیته ویژه استعمار زدایی و اجرای اعلامیه استقلال  و کمیته اعمال حقوق غیر قابل انتزاع مردم فلسطین از جمله نهاد های فرعی است که مجمع عمومی سازمان ملل در اجرای وظایف خود آنها را در خصوص  موضوع حقو ق بشر ایجاد کرده است .

اعلام جمهوری در مصر :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی در مصر اعلام جمهوری شد . 

در گذشت احمد فتحی زغلول :
در چنین روزی در سال 1313 ه ق احمد فتحی زغلول برادر سعد زغولو رهبر انقلاب مصر در سال 1919  در گذشت . وی یکی از متفکران و مترجمان برجسته جهان عرب به شمار می رود . او در آغاز قرن بیستم به عنوان یکی از استوانه های ادبیات مصر در جهان مطرح بود . 


 

منبع: خبرگزاری مهر

28/03/58

دعوت فرماندار خرمشهر از شیخ عیسی خاقانی به تشكیل كانون نشر فرهنگ اسلامی در خرمشهر پس از تخلیه كانون‌های گذشته زیر نظر یكی از آیات عظام به شرط تأیید آیت الله شیخ محمد طاهر شبیر خاقانی.

درخواست گروهی از مردم خرمشهر مبنی بر تقدیر از خدمات محمدرضا علوی فرماندار خرمشهر به دلیل فیصله دادن مسالمت‌آمیز به برخی معضذت این شهر ، از جمله اعتصاب كارگران بندر استیو دورینگ و فعال كردن بندر خرمشهر.

برپایی نمایشگاهی از سلاح‌ها و مسلسل‌های ساخت عراق و با آرم ارتش این كشور و اسناد و مداركی دال بر دخالت عراق در ناآرامي‌های خوزستان در اهواز .

اظهارات معاون سیاسی وزارت كشور درباره ناآرامي‌های خوزستان و نقش دولت‌های خارجی بویژه عراق و كویت در آن .

نامه سرگشاده شیخ عزالدین حسینی خطاب به مطبوعات و غرض‌ورزانه خواندن اظهارات آیت الله ربانی شیرازی درباره اوضاع كردستان .

تلگرام احمد مفتي‌زاده به امام خمینی در اعتراض به درج مذهب جعفری در ماده 13 پیش‌نویس قانون اساسی به عنوان مذهب رسمی كشور .

نامه سرگشاده سازمان مجاهدین خلق ایران و تكرار مجدد مسئله شكنجه سعادتی و طرح دعاوی مختلف علیه نهادهای رسمی حكومت و مسكوت گذاشتن درخواست دادستانی كل انقلاب اسلامی مبنی بر اعزام نماینده سازمان برای جوابگویی به سؤالاتی درباره سعادتی .

تأكید مجدد امام خمینی در دیدار جداگانه سه گروه از اقشار مختلف مردم با ایشان بر اسلامیت نظام ، ضرورت تدوین قانون اساسی اسلامی ، ارجحیت مجلس خبرگان بر مجلس مؤسسان ، ماهیت مجلس مؤسسان و گروه‌ها و عناصر طرفدار آن .

وجود دو دیدگاه مختلف دربارة ارتش و آینده آن : دیدگاه اول خواهان تجدید قدرت ارتش قبل از تغییرات ضرورت در آن است و دیدگاه دوم قدرتمندی ارتش را در خدمت به نظام جدید مي‌داند .

سخنگوی دولت و رئیس ستاد ارتش خبر روزنامه القبس مبنی بر تقویت نیروهای نظامی ایران در مرزهای جنوبی كشور را تكذیب كردند . اظهارات مدنی رئیس ستاد نیروی دریایی درباره آماده باش نیروهای عراقی در مرز ؛ سخنان معاون وزارت كشور درباره علل خصومت دولت عراق با انقلاب اسلامی .

افزایش تعداد بازداشت شدگان در عراق از جمله زندانی شدن تعدادی از علمای طراز اول نجف اشرف ؛ تلگرام “حركت انقلاب اسلامی عراق ” به دبیر كل سازمان ملل در این باره ؛ اظهارات دكتر صادق طباطبایی در مورد آخرین اطلاعات رسیده از آ.ادی آیت الله صدر و محاصره منزل ایشان توسط مأموران امنیتی عراق .

گزارش سفارت آمریكا در تهران به وزرات امور خارجه آن كشور با عنوان “ تشنج بین ایران و عراق ” و تشریح گفت‌و‌گوی كاردار سفارت با دكتر یزدی درباره مناقشه ایران و عراق .

فراخوانی “ ناس ” كاردار سفارت آمریكا در تهران به واشنگتن و اعزام بروس لینگن به عنوان كاردار موقت به تهران .

نامه سری كریستوفر معاون وزیر امورخارجه آمریكا به بروس لینگن كاردار جدید آن كشور در تهران و ارائه پیشنهاد برای حل مشكلات موجود بر سر راه توسعه روابط واشنگتن ـ تهران .
28/03/61

مانور مسلحانه نیرو های اعزامی جمهوری اسلامی ایران در خیابان های دمشق

28/03/64
دیدار عبدالسلام تریكی وزیر خارجه لیبی با طارق عزیز (وزیر خارجه عراق) در بغداد. این اولین دیدار یك مقام لیبیایی طی 5 سال اخیر از عراق است.
28/03/66
طرح پیشنهادی شوروی برای صلح در جنگ ایران و عراق.

به موجب این طرح شوروی پس از متوقف شدن حملات دو كشور به كشتي‌ها در خلیج فارس نمایندگان ایران و عراق باید در مسكو گرد آیند تا درباره شرایط پایان دادن به نبرد گفتگو كنند.

فشار بر ایران پایان مسالمت‌آمیز جنگ تحمیلی
28/03/67
موافقت عراق با سفر ریچارد مورفی (در پی سفر طالبانی به امریكا در روابط عراق و امریكا تنشی بوجود آمده بود)
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo