شهید آوینی

 

 

امروز پنج شنبه بیست و پنجم خرداد سال 1385 هجری شمسی مقارن است با هجدهم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با پانزدهم ژوئن 2006میلادی .

برگزاری اجلاس بین المجالس :
در چنین روزی در سال 1378 هجری شمسی ،  اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی درتهران برگزار شد. دراین اجلاس روسای مجلس کشورهای جهان اسلام درتهران گرد هم آمدند ودرحوزه مسایل ومشکلات جهان اسلام با یکدیگربه گفتگو وتبادل نظر پرداختند .

در گذشت آیت الله خوانساری :
در چنین روزی در سال 1313 ه ق آیت الله سید محمد باقر خوانساری از علمای بزرگ جهان تشیع دار فانی را وداع گفت . از ایشان در حوزه های مختلف علوم اسلامی آثار گرانسنگی به جای مانده است که از میان آنها می توان به روضات الجنات اشاره کرد .  

قیام مردم تبریز به رهبری ستارخان :
پس از سرکوبی مشروطه خواهان و به توپ بستن مجلس توسط عمال محمد علی شاه قاجار ، مردم شهر های مختلف کشور سر به شورش برداشتند وتصمیم به مبارزه با استبداد گرفتند . مردم تبریز نیز در حمایت از مشروطه دست به قیام زدند . در این میان ستار خان و با قرخان با رهبری مردم در این قیام توانستند کنترل تبریز را به دست گیرند و بر مخالفین غلبه کنند . ستارخان  درسال1292هجری شمسی  در گذشت .ابن حاجی حسن قرچه داغی معروف به ستار خان اصلا از اهالی قرچه داغ و ارسباران کنونی است اما فامیل او به تبریز کوچ کردند . او نیز از جوانمردان محله امیر خیز تبریز بود . وی  ازجمله  مردانی بود که برای دفاع از مشروطیت و حقوق ملت دست به سلاح برد و به سبب شجاعت ها و فداکاری هایی که در مبارزه علیه نیروهای استبدادی محمد علی شاه قاجار از خود نشان داد از طرف آزادی خواهان به سردار ملی ملقب شد.  وی پیش از مشروطیت از لوطیان تبریز بود. پس از اعلام مشروطیت نیزبه شهر آمد و به اسب فروشی اشتغال ورزید و سپس جزو مجاهدین مسلح گردید. پس از بمباران مجلس، دعوت انجمن ایالتی آذربایجان را  قبول کرد. او در دوران مشروطه نیروهای آزادی خواه آذربایجان را به یاری باقر خان برای گشودن تهران بسیج کرد و در این فتح با نیروهای جنوب و گیلان همکارشد . .پس از فتح تهران به دست ملیون ،  مجاهدین تهران به منزل ستارخان سردار ملی جمع شده و  بنای مقاومت را گذاشتند.در سی ام رجب سال 1328 ه ق در پارک اتابک که منزلگاه وی و مجاهدان ایشان بود جنگ سختی بین قشون دولتی که می خواستند او را خلع سلاح کنند در گرفت و عاقبت قشون دولتی غالب آمده سی تن را کشته و سیصد تن را اسیر کردند .  در نتیجه تیراندازی ها تیری به پای او اصابت کرد . در اثر آن تیر مزاج ستارخان علیل شد. مرگ سردار ملی را عصر روز سه شنبه 25 آبانماه 1293 شمسی مطابق به 28 ذیحجه  1332 قمری نوشته اند. سردار هنگام پیوستن به جاودانگی 48 سال داشت. پیکر وی را  در مقبره طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم در شهر ری به خاک سپردند. عظمت کار سردارملی هنگامی درک می شود که بدانیم ، وقتی وی و تفنگداران محله امیر خیز تبریز به مقاومت علیه استبد اد بر خاستند تمام ایران در سکوت و رکود کامل بود و مشروطه خواهان یا از ایران رفته بودند یا کنجی گزیده بودند و البته عده ای در تبریز همراه وی بودند. مقاومت ستارخان و باقرخان و تفنگداران شجاع آنان در محله امیرخیر و خیابان چنان جانانه و مخلصانه و مجاهدانه بود که در سرما و گرما و در محاصره شدید شهر از سوی هزاران تن لشکر مستبدان از تهران و منطقه و نداشتن سلاح وآذوقه ، ماه ها مقاومت ودفاع و حمله کردند تا آرام آرام درگیلان و اصفهان و خراسان ، آن هم به نام ستارخان حرکت های مسلحانه شکل گرفت. واستبداد محمد علی شاهی عقب نشینی کرد و سر انجام به روسیه پناهنده شد. اما ، سرگذشت وپایان کار ستارخان و مجاهدانش در پایتخت ، غم افزا و جانگداز است . از راه رسیده ها و در خلوت خزیده ها و همدستان دول خارجی و استبداد داخلی و برخی آزادیخواهان به نوا رسیده ، عر صه را بر مجاهدان تنگ کردند و بلای جان مشروطه خواهان واقعی شدند زیرا ستارخان ها را خار راه خود برای برخی اقدامات ناموجه می دیدند. 

برلین  ، پایتحت آلمان : 
درچنین روزی در  سال 1848 میلادی  ،  بیسمارک صدراعظم آلمان برلین را  به عنوان پایتخت این کشور  انتخاب کرد . 

تولد ماریا درمونت :
در چنین روزی در سال 1888 میلادی  ماریا در مونت نویسنده برجسته آلمانی به دنیا آمد . «ده هزار چیز»  عنوان مهمترین اثر اوست .

جنگ کوزوو :
در چنین روزی در سال 1389 میلادی نبرد کوزوزو میان کشور های عثمانی ، صربستان و بوسنی در گرفت . در این جنگ لشکر عثمانی صربها و بوسنیایی ها راشکست داد . 

کشتار در ژاپن :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی در یک حادثه طبیعی در  میان جشنواره شینتو در ژاپن بیش از بیست و هفت هزار  کشته شدند  و بیش از نه هزار نفر مجروح گردیدند . در این میان سیزده هزار خانه نیز نابود شد .

تسخیر وردون :
در چنتین روزی در سال 1940 میلادی نیروهای آلمانی وردون فرانسه را به تسخیر خویش در آوردند .

آغاز حمله سایپان :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی  و در میانه جنگ جهانی دوم ، نیروهای   نظامی آمریکایی حمله سایپان را در  اقیانوس آرام آغاز کردند .

برگزاری انتخابات آزاد :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی بای نخستین بار انتخابات آزاد برگزار شد . از سال 1936 با حکومت   ژنرال فرانکو در این کشور انتخابات آزاد برگزار نشده بود . ژنرال فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور و زمامدار اسپانیا  تا سال  1975 میلادی است. وی در سال 1936 به شورشیانی پیوست که علیه دولت جمهوری دست به طغیان زده بودند. او  با کمک آلمان و ایتالیا در جنگ های داخلی اسپانیا پیروز شد . در خلال جنگ جهانی دوم وی حالت بی طرفی اسپانیا را حفظ کرد و به هیتلر اجازه استفاده از کشورش را جهت حمله به جبل الطارق نداد . فرانکو در طول حکومت خود تمامی گروههای چپگرا را قلع و قمع کرد و تشکیل قدرت خود کامه ای  داد . او در جنگهای سه ساله اسپانیا (39 - 1936 میلادی) توانست  با ارتش خود به سوی مادرید پایتخت اسپانیا پیش رود . وی توانست پایتخت اسپانیا را که کابوس قحطی  و گرسنگی بر آن سایه انداخته بود تصرف کند و سلطه و سیطره کمونیستها و جمهوری خواهان را از سراسر خاک اسپانیا براندازد. 

منبع: خبرگزاری مهر

 
25/03/58

ادامه خط‌مشی ایجد رعب و وحشت و بمب‌گذاری جریان‌های قومی در خوزستان از جمله تیراندازی شبانه در آبادان ، حمله با كوكتل مولوتف به سینما اتحاد و اداره بندر خرمشهر ؛ بازتاب این حوادث در رادیو ریاض ؛ ملاقات بسیاری از مقامات كشوری و لشكری و قضایی استان با آیت الله شبیر خاقانی برای تسلیت‌گویی فوت خواهر ایشان و همچنین از بین رفتن جوّ بدبینی موجود ؛ مصاحبه مدنی درباره توقیف مقدار زیادی اسلحه و مهمات وارده از مرز عراق .

تشدید جنگ تبلیغاتی بین ایران و عراق : تفسیر 15 دقیقه‌ای مشاور تلویزیون بغداد از اوضاع ایران و حوادث خوزستان و نام بردن از خوزستان و خرمشهر با نام‌های عربستان و محمره ؛ تفسیر رادیو صوت الجماهیر از خواسته‌های مردم خوزستان و استفاده از الاهواز به جای اهواز ؛ گزارش روزنامه كیهان از تظاهرات مردم عراق در شهرهای نجف ، بغداد ، موصل ، كربلا ، بصره ، كاظمین و كوت در پشتیبانی از رهبر انقلاب اسلامی عراق ، آیت الله سید محمد باقر صدر .

آیت الله سید صادق روحانی در مصاحبه مطبوعاتی : چنانچه تحریكات و ادعای اعراب برای بازگرداندن جزایر تنب بزرگ و كوچك و ابوموسی ادامه یابد ایران ادعای اراضی خود را بر بحرین دنبال خواهد كرد . ما در خوزستان ادعای آن زمین‌هایی را داریم كه به دنبال صلح صدام حسین و محمدرضا پهلوی به رسم تعارف به عراق واگذار شد .

تلاش گسترده سازمان مجاهدین خلق برای تحت الشعاع قرار دادن مسئله جاسوسی محمدرضا سعادتی و مخدوش جلوه دادن اسناد به دست آمده ، با طرح مسئله شكنجه ؛ تلگرام سازمان به مهندس بازرگان ، شورای انقلاب و وزیر دادگستری مبنی بر اینكه برادر اسیر ما به وسیله یك گروه از پاسداران شدیداً تحت شكنجه قرار گرفت .

مستندات و دلایل امام خمینی ، آیت الله بهشتی و دكتر یزدی در محاسن تشكیل مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی جدید و مضرّات تشكیل مجلس مؤسسان .

25/03/60
120 نفر از نمایندگان خواستار طرح مسئله كفایت سیاسی رئیس جمهور در مجلس شدند.

دعوت جبهه ملی و مجاهدین خلق برای راهپیمایی در حمایت از بنی‌صدر.

25/03/64
اصابت آخرین موشك در دور جدید جنگ شهرها به بغداد

عملیات قدس 3

اعلام توقف حمله به مناطق مسكونی به مدت دو هفته از سوی عراق

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo