شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه هفدهم خرداد سال 1385 هجری شمسی ، مقارن است با دهم جمادی الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با هفتم ژوئن 2006میلادی .

 

یورش سوم به مدرسه فیضیه :
درچنین روزی در سال1354 ه ش مزدوران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه در قم مقد س حمله ور شدند . این حمله به عنوان یورش سوم رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه  در تاریخ شناخته شده است .  مدرسه فیضیه در قم به عنوان نماد جنبش ضد سلطنتی همواره در حرکت های ضد پهلوی و ستمشاهی  پیشرو بود . به همین دلیل رژیم پهلوی در جهت نشان دادن خوی ضد دینی خود همواره روحانیت را از این طریق مورد آزار و اذیت و گاه کشتار  قرار می داد .   پیشتر  در  سال1342هجری شمسی عمال  رژیم پهلوی با حمله به مدرسه فیضیه قم فجایع اسفناکی را در این مدرسه رقم زدند . امام خمینی در همان روز ( دوم فروردین 1342 )  در برابر مردم عزادار فرمود: «دستگاه حاکمه با این جنایت‏خود را رسوا و مفتضح‏ساخت و ماهیت چنگیزى خود را به خوبى نشان‏داد دستگاه جبار با دست‏زدن باین فاجعه شکست و نابودى خود را حتمى ساخت. ما پیروزشدیم ما از خدا مى‏خواستیم که این دستگاه ماهیت‏خود را بروزدهد و خود را رسواکند ... امروز وظیفه ماست که در برابر خطراتى که متوجه اسلام و مسلمین مى‏باشد براى تحمل هرگونه ناملایمات آماده‏باشیم تا بتوانیم دست‏خائنین به اسلام را قطع‏نمائیم و جلو اغراض و مطامع آنها را بگیریم...» 

عملیات ظفر 1 :
در  چنین روزی در سال 1364 ه ش رزمندگان اسلام در یک اقدام متهورانه عملیات ظفر یک را آغاز کردند . این عملیات در منطقه جزیره مینو آغاز شد . در این عملیات پیروزمند رزمندگان اسلام با حمله  به نیروهای عراقی مستقر درجزیره مینو و پس از یک درگیری سخت ،مواضع گسترده ای در این منطقه به تصرف  در آوردند . دراین حمله شماری  از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند و عده ای نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند  و نیز مقادیر زیادی جنگ افزار سنگین و سبک منهدم و یا به غنیمت گرفته شد .
 

تولد پل گوگن :
در چنین روزی در سال 1848 میلادی پل گوگن یا اوژن هنری نقاش مشهور فرانسوی به دنیا آمد . وی یکی از نقاشان  مکتب پست امپرسیونیست بود .

تولد  رابرت مالیکن :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی رابرت مالیکن شیمیدان و فیزیکدان  مشهور آمریکایی به دنیا آمد . وی به سال 1966 میلادی موفق به در یافت جایزه نوبل شد .

تولد الیزابت بوون :
در چنین روزی در سال 1899 میلادی الیزابت بوون نویسنده مشهور ایرلند ی  دیده به جهان گشود . مرگ قلب عنوان مهمترین اثر اوست .

محاصره مکزیکوسیتی :
در چنین روزی در سال 1893 میلادی شهر مکزیکو سیتی توسط نیزوهای فرانسوی به محاصره کامل در آمد .

روز ملی چاد :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی چاد در این کشور گرامی داشته می شود .

برگزاری نخستین انتخابات آزاد :
در چنین روزی در سال 1999 میلادی  نخستین انتخابات آزاد در کشور اندونزی برگزار شد .

تولد هرتسفلد :
در چنین روزی در  سال 1879 میلادی  هرتسفلد یکی از  ایرانشناسان مشهور آلمانی بدنیا آمد . وی بیش از  یکصد و نود کتاب،رساله ومقاله درباره تاریخ  ، زبان و دین ایرانیان نگاشته است . او از مستشرقینی است که بیشتر عمر خود را در حوزه تحقیق در زمینه ادب و تاریخ ایران زمین مصرفو داشته است . 

شکست بابلیان :
در چنین روزی در سال بیست هجری قمری دیوار و حائل بابلیان  شکست خورد و سپاه عمرو بن عاص توانست این منطقه را به تسخیر خویش در آورد . سقوط  این شهر پس از فتح مصر اتفاق افتاد  و پس از آن اسلام وارد این  منطقه شد.

کودتای جعفر نمیری :
در چنین روزی در سال 1389 ه ق نیروهای مسلح سودان طی یک کودتای نظامی به رهبری جعفر نمیری قدرت را در این کشور به دست گرفتند . نمیری بعدها ریاست حکومت جدید را به عهده گرفت .   
 
اجلاس اضطراری :
در چنین روزی در سال 1988 میلادی اجلاس اضطراری سران کشور های عرب در الجزایر تشکیل شد .

برچیده شدن حالت اضطراری در آفریقا :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی حالت اضطراری که در ژوئن گذشته در آفریقای جنوبی حادث شده بود به غیر از ایالت ناتال در این کشور از بین رفت . حالت اضطراری  در ناتال نیز چند روز بعد از بین رفت .

حمله به بغداد :
در چنین روزی در سال 1981 میلادی هواپیماهای اف 16 رژیم صهیونیستی نیروگاه هسته ای عراق در نزدیکی بغداد را مورد حمله خویش قرار دادند .

منبع:خبرگزاری مهر

17/03/58

آغاز فعالیت روزمره در خرمشهر ؛ ادامه تعطیلی بعضی از مغازه‌ها ، ادارة بندر و مدارس ؛ تیراندازی‌های پراكندة شبانه .

اطلاعیه جبهه ملی ( تشكیلات خوزستان ) درباره حوادث اخیر خوزستان ، عناصر تجزیه‌طلب و مماشات دولت ، تیره‌سازی روابط با دنیا به خاطر كمك به فلسطین و اعراب و علت استعفای دكتر سنجابی رهبر این جبهه .

گزارش جانبدارانه نشریه “ رزم خونین “ ( ارگان ماركسیست ـ لنینیست جنوب ) از درگیری‌های خوزستان تحت عنوان “ فاجعه به خون كشیدن خلق عرب خوزستان “ .

دعوت علامه احمد مفتی‌زاده از صاحب‌نظران برای شركت در كنفرانس 20 خرداد در سنندج برای مذاكره درباره “ چارچوب خودمختاری كردستان “ و سخنرانی وی در میدان آزادی این شهر در مورد خودمختاری و تكذیب كاندیدا شدن خود .

بیانیه سازمان مجاهدین خلق ایران در تأكید بر ضرورت تشكیل مجلس مؤسسان از طریق انتخابات عمومی سراسری و تقبیح هرگونه عملكرد ناصواب تحت نام امام .

اظهارات سرلشكر فربد رئیس ستاد ارتش در خصوص بلامانع بودن شركت نظامیان در تظاهرات ، میتینگ‌ها و عضویت آنان در احزاب و گروه‌ها در خارج از ساعات كار با لباس شخصی و همچنین توجه به تشكیل شوراهای نظامی هماهنگ با نوسازی ارتش .

گزارش و انتقاد دفتر هماهنگی استان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از عدم همكاری ارتش و دولت موقت در تأمین و تدارك نیاز واحدهای سپاه در مركز استان‌ها .

مصاحبه وزیر امورخارجه ایران با یونایتدپرس دربارة چگونگی اجرا و یا لغو قراردادهای ایران و آمریكا و عدم پذیرش سفیر آن كشور .

تحلیل و گزارش كاردار سفارت آمریكا در تهران به وزارت امور خارجه آن كشور از آینده انقلاب اسلامی : جنبش اسلامی خمینی هم سرانجام شكست خورده و یا حداقل موفق نخواهد شد . نقطه نظر خمینی برای تشكیل یك جمهوری اسلامی در ایران بر پایه عدل ایده‌آل 1300 سال پیش با واقعیات ایران قرن بیستم متناقض است .

تلفنگرام قرارگاه سیا در تهران به مركز سیا در واشنگتن دربارة موافقت آیت الله شریعتمداری با برقراری تماس با دولت آمریكا جهت برخورداری از حمایت آن كشور ضمن تأكید بر سرّی و محدود بودن این ارتباطات .

گزارش آسوشیتدپرس از تصمیم دولت كارتر برای ایجاد یك نیروی ضربت صد هزار نفری به منظور حراست از منافع آمریكا در ماوراء بحار و خلیج فارس ؛ گزارش القبس از طرح وزیر امور خارجه آمریكا از ایجاد یك فرماندهی خاورمیانه‌ای در پنتاگون و نامزدی ژنرال رالف لاورنس كه سه ماه در عربستان حضور داشته برای تصدی فرماندهی نیروی یكصد هزار نفری در خلیج فارس .

پاسخ روزنامه‌های جمهوری اسلامی و آیندگان به جنگ تبلیغات شدید رسانه‌های عراق علیه ایران ؛ گزارش روزنامه جمهوری اسلامی از اوضاع ناآرام عراق و پیش‌بینی اینكه رژیم عراق مانندآخرین روزهای رژیم شاه در وضع سختی قرار گرفته است . گزارش آیندگان از مشكلات رژیم عراق در مناطق كردنشین آن كشور .
17/03/60
اعلام جزئیات اعزام نیرو برای جنگ با اسرائیل توسط آیت الله خامنه‌ای.
17/03/63
هواپیماهای سعودی با حمایت ناوهای آمریكایی در خلیج فارس به هواپیماهای اف-4 ایران حمله كرده و موجب سقوط آن شدند.

وزیر خارجه شوروی آمادگی كشورش را برای روابط با ایران اعلام داشت.

17/03/64
عملیات ظفر 1 در منطقه جزیره مینو

چند محموله نظامی حاوی موشكهای روسی "سام" تحویل ایران داده شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo