شهید آوینی
 
ادعاهای جدید "سمیرجعجع" درباره سرنوشت چهاردیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان
"سمیر جعجع"رئیس هیئت اجرایی حزب"نیروهای لبنانی" (فالانژیستهای سابق) ادعا کرد: چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده ایرانی به دست عناصری از این نیروها کشته شده بودند.

جعجع در گفتگو با روزنامه  "السفیر" چاپ لبنان که امروز پنجشنبه منتشر شد، ادعا کرد: چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در چهارم "ژولای" سال 1982 میلادی در ایست بازرسی "البرباره"  به دست عناصری از "نیروهای لبنانی"(فالانژیستهای سابق) کشته شده اند.

رئیس حزب "نیروهای لبنانی"(فالانژیستهای سابق) در این گفتگو که متن کامل آن قرار است روز شنبه آینده منتشر شود، افزود: این موضوع محور گفتگوهای وی با "نبیه بری" رئیس مجلس لبنان در حاشیه جلسه گفتگوی ملی این کشور در دو روز پیش بوده است و وی رئیس مجلس لبنان را از اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار دارد، آگاه کرده است.

برپایه این گزارش، جعجع در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت این چهار دیپلمات ایرانی به نام های "محسن موسوی" کاردار،"احمد متوسلیان" وابسته نظامی، "کاظم  اخوان" عکاس و خبرنگار و راننده آنها به نام "تقی رستگار مقدم" مدعی شد: آنها بعد از مدت کوتاهی از بازداشت مرده اند و تحقیقات نظامی همه جانبه ای درباره این موضوع در وزارت کشور صورت گرفته است.

جعجع در پاسخ به این سوال که(بر فرض ادعای کشته شدن آنها) این چهار نفر آیا در لبنان یا در اسرائیل کشته شده اند، پاسخ داد: بله، در لبنان کشته شده اند.

وبه نوشته السفیر، رئیس هیئت اجزایی حزب "نیروهای لبنانی" در مورد اینکه چه طرفی اقدام به از بین بردن این چهار نفر کرده است، گفت: آنها به وسیله عناصری  در "نیروهای لبنانی"(فالانژیستهای سابق) به قتل رسیده اند.

جعجع در پاسخ به سوال دیگری درباره آنچه درخصوص دفن اجساد این چهار نفر در میدان "المجلس الحربی" در گذشته در "الکرنتینا" مطرح شده است،ادعا کرد: دو کشور لبنان و ایران همه جزئیات این موضوع را می دانند.

به نوشته السفیر، رئیس هیئت اجرایی حزب نیروهای لبنانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر سبب بسته نشده این پرونده در صورت آگاهی ایرانی ها و لبنانی ها از همه جزئیات آن گفت: نمی دانم.

روزنامه السفیر به نقل از اطلاعات خود نوشت: مقام های ایرانی در ماههای گذشته بیش از یک تماس غیر مستقیم با "نیروها"(فالانژیستهای سابق)  از طریق دوستان مشترک به منظور تلاش برای روشن شدن سرنوشت چهار فرد یاد شده برقرار کرده اند و این پاسخ را شنید که این چهار نفر از بین برده شده اند و مسوولیت به گردن "ایلی  حبیقه" انداخته شد، زیرا وی یک مسوول نظامی مرکزی در بیروت بود درحالی که جعجع در آن مرحله مسوول شبه نظامیان "نیروها" در شمال بود و این روایتی است که "روبیر حاتم"  ملقب به "کبرا" در کتاب مشهور خود در سال 1999میلادی با نام "خیانت از تل آویو تا دمشق" تایید کرده است.

السفیر در ادامه نوشت: روایت جعجع اولین در نوع خود محسوب می شود و پیش از آن روایت روبیر حاتم بود و روایت وی (جعجع) در تضاد با روایت حبیقه است که آن را در سال 2000 به خانواده چهار ایرانی یاد شده ارایه کرد و گفت که این چهار گروگان هنگام وقوع انتفاضه ضد وی در 15 ژانویه سال 1986یعنی درپی توافق سه جانبه در دمشق همچنان در زندان زنده بوده اند.

این روزنامه افزود: ایرانی ها "نیروها"(فالانژیستهای سابق) و سپس اسرائیل را مسوول می دانند و بر این امر از زبان بیش از یک منبع رسمی تاکید کرده اند مبنی بر اینکه دلایلی دریافت داشته اند که اشاره می کند چهار ایرانی یاد شده همچنان در زندانهای اسرائیل در قید حیات هستند.

السفیر افزود: براساس منابع قضایی لبنان که این پرونده را در مرحله گذشته پیگیری کردند؛ چهار ایرانی یاد شده بنا به دستور شیخ موسی فخرروحانی سفیر اسبق ایران در دمشق در حال رفتن به سفارت ایران در بیروت بودند و از طرف دستگاه امنیت سفارتخانه ها از نقطه مرزی مصنع (در مرز لبنان و سوریه) یک اسکورت امنیتی رسمی برای آنها در نظر گرفته شد به ویژه که ارتش اسرائیل بر راه بین المللی دمشق – بیروت کنترل و تسط داشت.

این روزنامه در ادامه افزود: بنا بر سفارش وزارت امور خارجه لبنان، این خودرو از جاده بقاع، الارز، الکوره، البرباره حرکت کرد و از سوی عناصر "نیروها" توقیف شدند و از همراهان لبنانی آنها خواسته شد به راه خود ادامه دهند و یک خودرو لبنانی در گذرگاه متحف نیز منتظر آنها بود و این چهار نفر فورا تحت نظارت "راجی عبدو" مسوول نیروها از البرباره به الکرنتینا منتقل شدند و از آن زمان آثار آنها محو شد درحالی که خودروی آنها به منظقه شمال بازگردانده شد و در نزدیک شهر طرابلس یافته شد.

السفیر افزود: جعجع دراواخر سال 1990و بعد از پایان جنگ با هیئتی از خانواده های چهار ایرانی یاد شده در محل اقامتش در غدراس دیدار کرد و آنها را به چیزی شبیه به تحلیل و نه اطلاعات آگاه کرد مبنی بر اینکه فرضیه محتمل تر قتل چهار نفر یاد شده است و این همان فرضیه ای است که آن را در برابر تحقیقات نظامی که در وزارت دفاع در الیرزه بنا به درخواست دولت ایران صورت گرفت بیان داشت.

ادعاهای جعجع در حالی مطرح شده است که مسعود ادریسی چند ماه پیش با تاکید بر زنده بودن 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده درلبنان و اینکه  اطلاعاتی مبنی بر تحویل دادن 4 دیپلمات ایرانی به اسرائیل دردست است، تاکید کرده بود پرونده کسانی که در این حادثه دست داشتند، آماده شده است و همه عوامل آن از جمله سمیرجعجع به دادگاه فراخوانده خواهند شد.

4 دیپلمات ایرانی درسال 1982 ربوده شدند.

ادریسی تصریح کرد ما به همراه مقامات قانونی درصدد آماده کردن پرونده ای هستیم تا عاملان ربوده شدن این 4 دیپلمات ایرانی را محاکمه کنیم.

وی درادامه به پیگیری های مستمر ایران درمورد آگاهی از سرنوشت این 4 دیپلمات اشاره کرد.

سفیرایران درلبنان اعلام کرد سمیرجعجع یکی ازعناصر اصلی ربوده شدن این دیپلمات های ایرانی است و ایران به اظهارات جعجع مبنی برکشته شدن این دیپلمات های ربوده شده اطمینان ندارد، زیرا تهران اطلاعاتی گسترده ازاماکن و کسانی که درزندان های رژیم صهیونیستی زندانی بودند و همچنین کسانی که به شکل غیرمستقیم اشاره کردند، دیپلمات های ایرانی در زندان های اسرائیلی  اسیر هستند، دردست دارد.

وی درادامه تاکید کرد دلایل و قرائنی دردست است که تاکید دارد 4 دیپلمات ها ایرانی به اسرائیل تحویل داده شدند.
 

منبع:خبرگزاری مهر
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo