شهید آوینی

 

امروز شنبه ششم خرداد ماه سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیست و نهم ربیع الثانی سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و هفتم می 2006 میلادی .

درگذشت سید شریف جرجانی :
در چنین روزی در سال 816 ه ق ادیب متکلم علی ابن محمد حسینی مشهور به میر سید شریف جرجانی دیده از جهان فروبست . از ایشان آثار گرانسنگی در حوزه علوم اسلامی به جای مانده است .

تولد الکساندر پوشکین :
در چنین روزی در سال 1799 میلادی الکساندر پوشکین یکی از برترین چهره های ادبی روسیه دیده به جهان گشود . اوژن اونین مهمترین اثر ادبی اوست . پوشکین  در دوره جوانى، شعر مى‏سرود و در آنها  نسبت به رژیم تزارى ابرازتنفر می کرد . وی  چندبار خواست ترک وطن کند . رمان اوژن  اونین او  بازتاب زندگى خصوصى وی  و زندگى قشر اجتماعى اشراف آن دوره است . 

تولد آلفرد دوارد هوسمان :
در چنین روزی در سال 1859 میلادی هوسمان شاعر مشهور انگلیسی به دنیا آمد . زندگی سوخته عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت جرج هرمس :
در چنین روزی  در سال 1831 میلادی جرج هرمس فیلسوف و متاله آلمانی دیده از جهان فروبست . هرمنیانن عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت مارتین هایدگر :
 


درچنین روزی درسال 1976 میلادی مارتین هایدگر فیلسوف مشهور آلمانی دیده از جهان فروبست . وی به سن هشتاد و شش سالگی در گذشت . مارتین هایدگر (1976-1889) یکی ازفیلسوفان بزرگ قرن بیستم است که  علاوه بر حوزه فلسفه ، در حوزهای دیگر همچون جامعه شناسی، روانشناسی مطالعات فروانی داشته است . آثار  هایدگر در سراسر جهان و به زبانهای مختلف انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ژاپنی، عربی، فارسی ، ترجمه شده است . ازآثار پرشمار هیدگر تا کنون چند اثر کوتاه به زبان فارسی به چاپ رسیده است که برخی از آنها عبارتند از : « راههای جنگلی/ ترجمه : منوچهر اسدی » ،  درآمد کتاب « هستی و زمان » / ترجمه : منوچهر اسدی » ، « مابعدالطبیعه چیست؟ / ترجمه : محمد جواد صافیان» ، « سرآغاز اثر هنری/ ترجمه : ضیاء شهابی » ، « فلسفه چیست؟ / ترجمه : دکتر رضا داوری » ، « وارستگی / ترجمه : محمد رضا جوزی» ، « اندیشیدن به رهایی / ترجمه : دکتر عباس منوچهری » .هیدگر با در ک اندیشه  هوسرل  به تدریج از او جدا شد . هم اکنون در ایران اندیشه های او با نوعی دریافت عرفانی مخلوط گشته است که به نوعی یادگار مرحوم فردید ازاندیشه های این فیلسوف است .

پیمان دریوودینگ :
درچنین روزی درسال 1596 میلادی انگلستان ، فرانسه و هلند پیمان دریوودینگ را با یکدیگر امضا کردند . این پیمان درواقع اتحادی بود علیه اسپانیا .

استقلال گویان :
در چین روزی در سال 1966 میلادی گویان رسما استقلال خود را از کشور انگلستان اعلام کرد .

بحرین و مشروطیت :
در چنین روزی  در سال 1973 میلادی بحرین صاحب قانو ن اساسی شد .

حمله علیه ببرها  :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی حمله گسترده دولت سری لانکا علیه ببر های تامیل ( نیروهای شوروشی علیه دولت مرکزی ) آغاز شد .

قانون هم جنس بازی در دانمارک :
در چنین روزی در سال 1989 برای نخستین بار کشور دانمارک و پارلمان این کشور رسما به ازدواج های هم جنس و هم جنس بازی در این کشور مشروعیت بخشید .

آغاز حمله هوایی هند :
در چنین روزی در سال 1999 میلادی  دولت هند حمله هوایی خود را علیه مبارزان کشمیر آغاز کرد .

منبع:خبرگزاری مهر


58/03/06

دستور به كلیه قوای انتظامی خرمشهر برای آغاز خلع سلاح عمومی و گرفتن سلاح‌های غیر مجاز در خرمشهر بنابه خواسته دولت ، آیات عظام و مردم .

مصاحبه مطبوعاتی شیخ شبیر خاقانی در قم و تشریح نتایج مذاكرات خود و هیئت همراه با امام خمینی ؛ گزارش رادیو كلن به نقل از شیخ شبیر مبنی بر اینكه اگر دولت درخواست‌های سیاسی و مذهبی اعراب را برآورده نسازد ، بعید نیست كه ایران دچار دشواری‌های اقتصادی شود .

ادامه بازدید آیت الله ربانی شیرازی نماینده امام خمینی از مناطق مختلف آذربایجان غربی : سفر امروز به اشنویه و مذاكره با روحانیون اهل تسنن و معتمدان محلی و درخواست از آنان به كنار گذاشتن اختلافات جزیی و همچنین لزوم برقراری امنیت مرزی .

اظهار نظر عبدالحسین بقایی رهبر حزب جمهوری‌خواه ایران در نفی الگوی حكومتی صدر اسلام برای دولت امروز .

اظهارات سرلشكر ناصر فربد رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره بازدید مهندس بازرگان از ستاد ارتش و گفت‌و‌گوهای انجام شده ، روند تغییرات و شكل‌گیری ارتش جدید ، نقش نیروهای مسلح در حوادث نقده و گنبد ، اوضاع فعلی ارتش ، شركت افراد نظامی در احزاب و گروه‌های سیاسی ، فعالیت‌های ضد انقلاب از جمله اویسی و پالیزبان در مرزهای كشور .

سفر آیت الله خلخالی به دعوت ایرانیان مقیم امارات به آن كشور ، مذاكرات وی با شیخ آل مكتوم حاكم دوبی و حاكم امارات متحده عربی ؛ گزارش خبرگزاری فرانسه از اظهارات آیت الله خلخالی : ایران تمام نام‌گذاری‌های ساختگی را كه امپریالیسم به خلیج نسبت می‌دهد رد می‌كند زیرا این خلیج در پی موفقیت انقلاب ایران تبدیل به یك خلیج اسلامی شده است .

گزارش سری سفارت آمریكا در تهران به وزارت امورخارجه آن كشور درباره تقاضای دولت موقت برای دریافت اطلاعاتی از آمریكا درباره فعالیت‌های خرابكاری در ایران و اینكه دولت موقت نگران مداخله عراقی‌ها و فعالیت فلسطینی‌ها و لیبیایی‌ها در خوزستان است .

احتمال خروج آیت الله سید محمد باقر صدر از عراق در اثر اعمال فشار دولت بعثی .

نامه متقابل لئونید برژنف صدر هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی به سفیر ایران در مسكو و تأكید بر اینكه هیچ مشكلی كه مانع تقویت اعتماد دو جانبه شود و سوءظن و نگرانی در روابط بین دو كشور ایجاد كند ، وجود ندارد .

قابوس سلطان عمان وضع منطقه خلیج ( فارس ) را فوق‌العاده خطرناك و تهدید‌آمیز خواند و از آمریكا خواست به یك ابتكار تازه دست بزند . واكنش احمد محمد فسانی عضو كمیته اجرایی “ جبهه خلق برای آزادی عمان “ در تقبیح واگذاری پایگاه نظامی جزیره مسیره به آمریكا توسط دولت عمان .
60/03/06
عملیات فتح منطقه مرزی ملخود و تسخیر قله بلند دالانی مشرف به شهرهای استان سلیمانیه عراق و انهدام کلیه پاسگاه های مرزی سپاه یکم عراق
66/03/06
برخورد كشتی روسی در خلیج فارس با مین او اعتراض روس در این زمینه به ایران.

حضور یك هیات نظامی 9 نفره آمریكایی در بغداد.

اسكورت یك كشتی تجاری كویت (كه حامل سلاح‌های آمریكایی بود) توسط نیروی دریایی آمریكا.

ملاقات وزیر امور خارجه شوروی و آمریكا و توافق در رابطه با جریانات خلیج فارس در پی این ملاقات طرحی از جانب آمریكا و شوروی برای پایان دادن به جنگ داده‌اند

67/03/06
پاسخ مثبت ایران به پیشنهاد جدید دبیركل پیرامون ازسرگیری مذاكرات برای اجرای قطعنامه 598
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo