شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت سال 1385 هجری شمسی مقارن است با شانزدهم ربیع الثانی سال 1427 هجری قمری و برابراست با چهاردهم می سال 2006 میلادی .

لغو امتیاز تنباکو :
در چنین روزی در سال 1270 ه ش به فتوای آیت الله میرزا حسن شیرازی امتیاز تنباکو لغو شد . واقعه تنباکو(رژی)  سرسلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران است .  واقعه ازاین قرار است که درتابستان سال 1308ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصرالدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو درسراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم به این شرح است :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى .
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد .  
 

 
امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم  که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا در اسارت گرفته بودند ،  به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکو حرام است  و حتى بستگان خود آن جائر (ناصر الدین شاه ) هم و حرمسراى آن جائر ترتیب اثر دادند بـه آن فتوا و قلیانها را شکستند و دربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی " ره "  در مورخه  28/8/1359 )
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی از علمای عالیقدر شیعه در پانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم در حوزه های علمیه شیراز و اصفهان به عراق رفت و در  آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،    حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .

تاسیس نخستین مدرسه نقاشی درایران :
در چنین روزی در سال 1272 ه ش نخستین مدرسه نقاشی در ایران به همت صنیع الملک تاسیس گردید. صنیع الملک از استادان بزرگ نقاشی ایران است . او در دوره قاجار می زیست . وی  نقاشی را در ایتالیا آموخت .  از جمله شاگردان او می توان به کمال الملک اشاره کرد. عمده آثار وی برگرفته از  سبک کار رافائل-نقاش بزرگ ایتالیایی است .  تالار برلیان و طبیب از مهمترین آثار اویند .

در گذشت حبیب یغمایی : 
درچنین روزی در  سال 1363 هجری شمسی حبیب یغمایی یکی از برجسته ترین  شاعران و نویسندگان کشور مان در گذشت . 
انتشار نشریه ادبی  یغما به مدتی طولانی از مهمترین آثار وی است . از او آثار ادبی دیگری نیز به جای مانده است .  

بهره برداری از راه آهن مشهد سرخس تجن : 
درچنین روزی اردیبهشت ماه سال 1375 هجری شمسی راه آهن مشهد-سرخس- تجن  با حضور رئیس جمهوروقت  ایران آقای هاشمی رفسنجانی افتتاح شد .  مراسم افتتاح خط آهن مشهد - سرخس تجن به طول  165 کیلومتر  با حضور یازده  رئیس جمهور و دهها مقام عالى‏رتبه و نمایندگان ارشد بیش از پنجاه  کشور جهان برگزار شد  . به وسیله این خط آهن جاده تاریخى ابریشم 
دوباره احیا شد  وتوسط آن  دو قاره بزرگ آسیا و اروپا به هم متصل شدند . این راه آهن پیوند دهنده  کشورهاى عضو اکو (افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه) ،  دو هدف عمده را دنبال می کرد .نخست ارتباط بخش های  اقتصادى و صنعتى  کشور  با همسایگان و دیگر،  ایجاد امکانات توریسم با کشور های آسیای میانه و قفقاز . این  راه آهن  ظرفیت جابجایی یک میلیون نفر مسافر را داراست .

اشغال سرزین اسلامی فلسطین : 
 


در چنین روزی در سال 1327 ه ش رژیم اشغالگر  قدس برای نخستین بار سرزمین اسلامی فلسطین را مورد اشغال وحشیانه خویش قرار داد . بیانیه  بالفور  در سال 1917 میلادی  منتشرشد. این اعلامیه سالها  بعد سبب تشکیل اولین دولت صهیونیستی درفلسطین اشغالی شد. با نگاهی به تاریخ می توان در یافت که  انگلیس ، در زمان اوج قدرت ، تمامی هم خود را برای  نابود کردن توان  سیاسی و نظامی جهان اسلام ، تحت قیمومت در آوردن سرزمین های اسلامی و تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی بکار گرفته  بود . بر همین اساس و در آستانه اشغال فلسطین توسط ژنرال آلنبی ، جیمز بالفور وزیرامور خارجه وقت انگلیس طی نامه ای  به لیونل والتر دوروچیلد  ، قول همکاری تمام عیاری را  در جهت تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین به وی داد .  لذا  در زمانی  که آلنبی به سوی فلسطین می شتافت  ، بالفور نیز  جدی ترین گام را در  زمینه تشکیل یک رژیم صهیونیستی در فلسطین برداشت .  در همین زمان صهیونیست ها از نامه  بالفور و پیشروی ژنرال آلنبی به عنوان استجابت دیرینه دعای قوم یهود یاد می کردند . طی مدت سی سال و درحالی که مسلمان ها در اختلاف و چند دستگی  به سر می بردند  ، بریتانیا  زمینه را برای تشکیل رژیم صهیونیستی فراهم کرد. هجوم  صهیونیست ها  از سراسر جهان به فلسطین , تشکیل  گروه های نظامی صهیونیستی  ،در اختیار قرار دادن  امکانات مالی و اقتصادی ، تقویت وجهه صهیونیست ها در جهان از طریق رسانه های  بین المللی  و سرکوب مسلمانان فلسطین از جمله مهمترین اقدامات استعمار در جهت  تشکیل رژیم صهیونیستی بود . سرانجام پس از آمده شدن موقعیت ، انگلستان بر قیمومت و اشغال خود در فلسطین پایان داد و از آن جا خارج شد. پس از این واقعه ،  رژیم اشغالگر قدس موجودیت خود را  اعلام شد  و نخستین  جنگ اعراب و این رژیم  که منجر به پیروزی صهیونیست ها شد ، در گرفت .  


عملیات شیخ فضل الله نوری :
 


درچنین روزی در سال 1360هجری شمسی  رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات شهید شیخ فضل الله نوری را  در آبادان آغاز کردند . آزاد سازی  تپه های شهید مؤذنی از جمله نتیج عمده این عملیات بود .

خروج سربازان شوروی از افغانستان :
 


در چنین روزی در سال 1988 میلادی برای نخستین بار سربازان شوروی سابق از افغانستان خارج شدند .  ارتش سرخ شوروی سابق پس از ده سال اشغال کشور افغانستان بالاخره پس از شکست مفتضحانه خود  این کشور را ترک کرد . در این جنگ نیروهای جهادی افغانستان  پس ازده سال اشغال نظامی افغانستان عاقبت نیروهای اشغالگر را  از کشور خود به بیرون راندند . تاریخ جددی افغانستان را می توان از سال 1978 بر شمرد . در سال 1978میلادی  افسران وابسته به  حزب دموکراتیک خلق در ارتش ظاهر شاه  کودتا  کردند و نورمحمد تره کی  به عنوان رهبر جدید دولت کمونیستی  منصوب شد . پس از وی حفیظ الله امین در مقام نخست وزیری  قرار گرفت . در سال 1979 ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله برد و این کشور را به اشغال خود در آورد اما نیروهای جهاد ی در این مدت دایما به مبارزه با نیروهای اشغالگر پرداختند . در سال 1983 یک آتش بس موقت میان نیروهای اتحاد شوروی با احمدشاه مسعود(شیر دره پنجشیر) برقرار شد اما چندان ادامه نیافت. . در سال 1986 ببرک کارمل استعفای خود را اعلام کرد  وپس از وی  دکتر نجیب الله در مقام رهبری حزب حاکم  قرار گرفت . در سال 1986 حاجی محمد سمکنی شخصیت غیر حزبی در مقام رئیس موقت دولت قرار گرفت.  وی  در سال 1987  مصالحه ملی اعلام کرد . در سال 1988 هم میخاییل گورباچف دستور خروج نیروهای شوروی را صادر کرد . پس از آن بود که نیروهای کشور شوروی سابق رخت از این کشور بربستند . 
 افغانستان با بیش از 650 هزارکیلومترمربع وسعت (محصور در خشکی) در جنوب آسیا قرار دارد و جز کشورهای خاورمیانه محسوب می گردد. 

امضای قرار داد ورشو :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی قرار داد ورشو از سوی بر خی کشور های کمونیست امضا شد . این پیمان میان کشور های اتحاد جماهید شوروی سابق ، آلبانب ، بلغارستان ، چکسلواکی ، آلمان شرقی ، مجارستان ، لهستان و رومانی منعقد گردید . عمده هدف این پیمان ایجاد یک محور نظامی میان کشور های حول محور چپ در برابر ناتو بود .  

روز استقلال پاراگوئه :
در چنین روزی در سال 1811 میلادی پاراگوئه از اسپانیا استقلال خود را اعلام کرد . 

تولد گابریل دانیل فارنهایت :
در چنین روزی در سال 1686 میلادی  گابریل دانیل فارنهایت مخترع و دانشمند  مشهور آلمانی به دنیا آمد . او دستگاه دماسنج  را اختراع کرده   است .

در گذشت جرج دو اسکودری :
در چنین روزی در سال 1667 میلادی جرج دو اسکودری یکی از نویسندگان مشهور فرانسوی در سن شصت و پنج سالگی در گذشت .

در گذشت آگوست استریندبرگ :
در چنین روزی در سال 1912 میلادی استریندبرگ نویسنده مشهور سوئدی دیده زا جهان فروبست . دیداناس عنوان مهمترین اثر اوست .

جنگ کشورها :
در چنین روزی در سال 1702 میلادی دو کشور انگلستان و هلند علیه فرانسه و اسپانیا اعلان جنگ کردند .

حزب فاشیست در آغاز راه  :
در چنین روزی در سال 1921 میلادی حزب فاشیست موسولینی 29 کرسی را در پارلمان ایتالیا از آن خود کرد . 

 اشغال آنگولا : 
درچنین روزی در سال 1575میلادی  پرتغالی ها آنگولا را به اشغال خود در آوردند  . 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

 

58/02/24
لغو قانون كاپیتولاسیون توسط شورای انقلاب.

(درگیری، اعتصاب، تحصن در خرمشهر) بدنبال آشوبهای اخیر.

مصاحبه مطبوعاتی محمدرضا علوی فرماندار خرمشهر درباره علل و انگیزه‌های حمله عناصر خلق عرب به كانون فرهنگی ـ نظامی جوانان مسلمان خرمشهر ، تلفات حادثه مزبور و نتایج جلسه شورای تأمین شهر ؛ تحصن عده‌ای از مردم مسلمان خرمشهر در فرمانداری در محكومیت حمله به كانون و اعلام خواسته‌های خود با صدور یك قطع‌نامه 10 ماده‌ای .

مدنی استاندار خوزستان ، پس از جلسه فوق‌العاده شورای تأمین در خرمشهر : از امروز همه كانون‌ها و كمیته‌های خرمشهر منحل می‌شود و در این باره با آیت الله شبیر خاقانی و دولت ، مذاكره خواهد شد . فرزند و سخنگوی شیخ شبیر خاقانی پس از مذاكرات مدنی با شیخ شبیر درباره توافقات انجام شده گفت : كلیه امور نظامی زیر نظر دولت خواهد بود و افراد سیاسی سلاح‌های خود را تحویل خواهند داد . به جز سازمان سیاسی خلق مسلمان عرب ، كلیه كانون‌های عربی و غیرعربی خوزستان منحل می‌شوند .

حمله مسلحانه به شهربانی خرمشهر و سرقت 12 سلاح كمری در هنگام مذاكرات استادنار و آیت الله شبیر خاقانی ؛ دخالت شبیر خاقانی در این ماجرا برای بازگردانده شدن سلاح‌های غارت شده .

اطلاعیه كانون فرهنگی ـ نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر خطاب به شبیر خاقانی و درخواست اعلام موضع در مورد ماهیت كانون و اعضای فعال در آن ؛ كانون مزبور با انتشار دو بیانیه خطاب به مردم خرمشهر و روزنامه كیهان در تشریح حوادث خرمشهر ، عوامل دست‌اندركار ، زمینه‌های تحریك ، نقش شبیر خاقانی و تحریف اخبار حادثه در روزنامه كیهان .

سخنگوی سازمان سیاسی خلق عرب به طور تلویحی حمله به ساختمان كانون فرهنگی ـ نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر را رد كرد .

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی حمله به كانون فرهنگی ـ نظامی خرمشهر را محكوم كرد و خواستار رسیدگی فوری به این حادثه و شناسایی عاملین آن شد .

آیت الله لاهوتی در سفر به اهواز : سپاه در خوزستان تشكیل خواهد شد .

عزالدین حسینی در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اهدافش از سفر به تهران ، مسئله خودمختاری كردستان و وضعیت آوارگان نقده را تشریح كرد . مصاحبه وی با خبرگزاری فرانسه و اعلام اینكه دولت ایران هنوز هیچ پاسخ جدی و نهایی به خواسته‌های اقلیت كرد نداده است .  

درخواست سازمان پیكار در راه آزادی طبقه كارگر مبنی بر اخراج قیاده موقت ( گروه بارزانی ) از خاك ایران .

درخواست سازمان پیكار در راه آزادی طبقه كارگر مبنی بر اخراج قیاده موقت ( گروه بارزانی ) از خاك ایران .

آیت الله لاهوتی وظایف و مأموریت‌ها ، چگونگی و شرایط عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام كرد . وی گفت : وظیفه سپاه خنثی كردن هرگونه دسیسه و حركت ضد انقلابی ولو از داخل ارتش و دولت است . »

بررسی موضوع پیوستن ایران به جنبش عدم تعهد و شركت در كنفرانس سران این جنبش در هیئت دولت : تأكید سفیر ایران در شوروی بر غیر متعهد بودن ایران و عدم واگذاری پایگاه نظامی و جاسوسی علیه شوروی .

بخشنامه دادستان ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی تعقیب و بازداشت نظامیان كه تنها با حضور نماینده دادستان ارتش و توسط مأموران دژبان مركز می‌تواند انجام شود .

اظهارات حسن نزیه ( مدیر عامل شركت ملی نفت ) درباره ضرورت صدور دستور امام خمینی برای ترك تعقیب عمومی ، دعوت به كار كلیه كارفرمایان ، قرار گرفتن كمیته‌ها و پاسداران انقلاب زیر نظر دولت ، عدم مداخله كمیته‌ها در امور اجرایی و …

گفت‌و‌گوی مطبوعاتی ابوالفتح بنی‌صدر دادستان كل كشور درباره لایحه عفو عمومی ، نحوه كار پاسداران و كمیته‌های انقلاب و قوانین جاری در كشور .  

60/02/24

آغز عمليات شهید شیخ فضل الله نوری در آبادان توسط رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  . آزاد سازی  تپه های شهید مؤذنی از جمله نتیجه عمده این عملیات بود .

65/02/24
تك عراق به فكه

بمباران شیمیایی مهران، صالح آباد و امیر آباد توسط بمب افکن های ارتش متجاوز بعث عراق

67/02/24

حمله هوایی عراق به ترمینال صادرات نفت ایران در لارك و خسارت دیدن چهار نفتكش از جمله انهدام بزرگترین نفتكش در اجاره ایران با نام سی وایز جانیت 

اعلام استراتژی جدید نظامی عراق مبنی بر پاسخ دادن سریع به حملات ایران در نقاط یكدیگر جبهه و جلوگیری از تمركز نیروهای ایرانی
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo