شهید آوینی
 
«مباحثی پیرامون عزاداری» منتشر شد

چاپ اول كتاب «مباحثی پيرامون عزاداری» نوشته‌ی «بهاء‌الدين قهرمانی‌نژاد»، با همكاری معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبليغات اسلامی و به کوشش انتشارات سوره‌ی مهر منتشر شد.

اين كتاب از 5 بخش تاريخچه، كربلا، ايرانيان و اهل بيت (ع)، مروری گذرا بر عزاداری در ايران و آسيب‌شناسی تشكيل شده است كه مجموع اين 5 بخش 14 فصل با

عناوين پيامبر(ص) و عزاداری، پيشينه‌ی عزاداری در اسلام، ‌جلوه‌های پيام‌رسانی، اجتماعات در تكايا و جنبش‌ها، خرافه‌ستيزی، قيام‌ها و بزرگ‌داشت‌ها، پرچم‌های سياه و ... را شامل می شود.

گفتنی است، شناخت از تاريخ عزاداری در اسلام و ايران، آموزه‌های آن، تاثيرات ـ به‌ويژه تأكيد بر آفات خرافه و تحريف‌های موجود ـ و هم‌چنين بررسی فتاوای علمای بيدار شيعه درباره‌ی اين برنامه‌ی مهم، مورد نظر اين نوشتار بوده است.

در بخش اول قسمت مفهوم اصطلاحی می‌خوانيم:

«تعزيت و عزاداری در اصطلاح رايج بين همه‌ی عرف‌ها و جامعه‌ها مجموعه واكنش‌های مثبت و منفی است كه انسان‌ها در برابر پيشامدها و بلايای طبيعی و غيرطبيعی از خود بروز می‌دهند كه تقريباً واكنش‌های احساسی، اعم از اشك و آه از حالات عمومی است كه اغلب جوامع بلكه می‌توان ادعا كرد كه حداقل احساس ناراحتی و افسردگی نمايان در چهره در همه جوامع، كلی است».

لازم به ذكر است اين كتاب با 116 صفحه و قيمت 1100 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo