شهید آوینی

 

پايان 70 درصد از مراحل ساخت مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف (ع)

پس از گذشت 20 ماه از آغاز ساخت مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف (ع)، در حال حاضر مراحل فيلمبرداري 30 قسمت، يعني 70 درصد از كل اين مجموعه به پايان رسيده است.
فرج‌الله سلحشور، كارگردان مجموعه تلويزيوني حضرت يوسف (ع) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بيان اين مطلب افزود: بر طبق پيش بيني‌هاي انجام شده، مراحل ساخت 15 قسمت باقيمانده اين مجموعه نيز تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد و پس از آماده شدن موسيقي متن، پخش آن بلافاصله آغاز مي‌شود.
وي گفت: ماجراي خواب معروف «آمون آخن» فرمانرواي مصر و ورود مجدد يوسف به قصر اين فرمانروا به منظور تعبير خواب وي، مضمون اصلي سكانس‌هايي است كه در حال حاضر در لوكيشن‌هاي داخلي در حال فيلمبرداري است.
سلحشور با تاكيد بر اينكه داستان حضرت يوسف (ع) از نظر دارا بودن جذابيت‌هاي بصري از زيباترين قصه‌هاي قرآني محسوب مي‌شود، اظهار داشت: بسياري از برنامه‌سازان كه در عرصه سينما و تلويزيون فعاليت مي‌كنند، تصور درستي از نتيجه كار خود ندارند، اما سازندگان اين مجموعه در مرحله تحقيق و نگارش و ساخت، مطابقت با روايات تاريخي و نص صريح قرآن و همچنين برقراري ارتباط صحيح با مخاطب را مد نظر قرار داده‌اند و پيش‌ بيني مي‌شود سريال حضرت يوسف (ع) با اقبال عمومي مواجه شود.
وي همچنين درباره برقراري ارتباط و هماهنگي ميان بازيگران حرفه‌اي و آماتور در اين مجموعه، گفت:‌ اين مجموعه به لحاظ تعداد لوكيشن و بزرگي طرح، مجموعه پربازيگري محسوب مي‌شود، اما تاكنون عملكرد بازيگران جوان و همچنين آماتور در اين سريال مطلوب بوده و هنرمندان حرفه‌اي نيز تواسته‌اند به تعامل مثبتي با بازيگران غير حرفه‌اي برسند.
همچنين مصطفي زماني بازيگر نقش يوسف، درباره چگونگي حضور خود در اين مجموعه، گفت: پس از انجام مراحل تست بازيگري از ميان جمع متقاضيان براي ايفاي اين نقش انتخاب شدم و پس از شش ماه تمرين، خرداد ماه سال گذشته به مجموعه سازندگان اين سريال پيوستم.
وي درمورد ويژگي‌هاي اين نقش گفت:‌ عموم مردم يك تصور ذهني ظاهري از شخصيت اين پيامبر بزرگ الهي دارند و زيبايي، اولين شاخصه‌اي است كه پس از شنيدن نام ايشان در ذهن‌ها متبادر مي‌شود، اما آنچه مسلم است، زيبايي معنوي يوسف (ع) به مراتب قوي‌تر از زيبايي ظاهري وي است و اين راز ماندگاري اين فرد در طول قرن‌هاست و من نيز تلاش كردم تا اين ويژگي معنوي را در پرداخت نقش يوسف (ع) مد نظر قرار دهم.
پروانه معصومي، بازيگر نقش «بانوتي» همسر فرعون نيز درباره نقشش گفت:‌ بانوتي يك زن آمون پرست متعصب است كه به شدت از عقايد خود دفاع مي‌كند و در تلاش است كه در مقابل يوسف (ع) كه مبلغ يكتاپرستي است، بايستد.
وي با اشاره به اينكه اين شخصيت با تمام نقش‌هايي كه تاكنون ايفا كرده متفاوت است، افزود: زمان مطالعه فيلمنامه استنباطي منفي از اين شخصيت داشتم، اما در روند كار، به اين نتيجه رسيدم بانوتي منفي نيست و تنها از اعتقادات خاندان خود دفاع مي‌كند كه اين امر در آن زمان و جايگاهي كه اين زن در آن قرار داشته، بديهي و طبيعي است.
معصومي روند كار را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تعداد سكانس‌هاي پيش‌ بيني شده براي نقش بانوتي در مجموع 30 سكانس است كه نسبت به كل طرح، نقش كوتاهي محسوب مي‌شود، اما در همين مدت كوتاه به تعامل مثبت و سازنده‌اي با كارگردان و ساير عوامل گروه رسيده‌ام.
رحيم نوروزي بازيگر نقش «اخناتون» نيز درباره خصوصيات نقش خود گفت: اخناتون تنها فرعون يكتا پرست مصر است كه پس از آمدن حضرت يوسف (ع) بت پرستي را انكار مي‌كند و در زمره يكي از ياران صديق اين پيامبر درآمده و وي را به عنوان عزيز مصر معرفي مي‌كند.
وي افزود: اخناتون شاعر غمزده‌اي است كه با خونريزي بيگانه است و همين امر زمينه‌ساز گرايش وي به يكتاپرستي مي‌شود.
نوروزي با اشاره به اينكه ايفاي نقش در مجموعه‌هاي تاريخي، كاري دشوار است، تصريح كرد: شخصيت‌هاي تاريخي مابه‌ازاي بيروني ندارند و به همين علت استناد بازيگر براي پرداخت نقش تنها منحصر به مستندات تاريخي و مطالعه درباره ويژگي‌هاي فرهنگي و شرايط اجتماعي و سياسي حاكم بر دوره‌اي است كه شخصيت‌هاي مورد نظر در آن دوره مي‌زيسته‌اند.
ليلا بلوكات بازيگر نقش «ملكه نفرتيتي» نيز درباره ويژگي‌هاي اين نقش گفت: نفرتيتي همسر فرعون آخناتون، تنها فرعون خداپرست مصر و مريد يوزارسيف (يوسف) است.
وي افزود: اين شخصيت نيز همانند همسر خود اعتقاد قلبي ويژه‌اي به يوسف و آئين يكتاپرستي دارد و به همراه همسر خود تلاش مي‌كند تا از يوسف (ع) در برابر كاهنان معبد و متعصبان آمون پرست دفاع كند.
بلوكات نقش عوامل تكنيكي را در كمك به پرداخت هرچه بهتر شخصيت‌هاي تاريخي، موثر دانست و اظهار داشت: طراحي گريم، دكور و لباس از جمله عواملي هستند كه در كنار فيلمنامه قوي و محكم و همچنين كارگرداني سنجيده به اجراي هرچه بهتر نقش كمك مي‌كند و مجموعه حضرت يوسف (ع) به لحاظ به كارگيري بهترين كادر حرفه‌اي، در مجموع سريال موفقي محسوب مي‌شود.
 

 

منبع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo