شهید آوینی

 
جایگاه پیامبر (ص) از منظر اهل بیت (ع) مورد بررسی قرار می گیرد

جایگاه پیامبر اعظم(ص) از منظر اهل بیت (ع)، با هدف تبیین هر چه بهتر ابعاد وجودی آن حضرت، از سوی پژوهشگران و اندیشوران پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکتر سید علیرضا واسعی رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال پیامبر اعظم (ص)، اظهارداشت: پژوهشگران عرصه دین با توجه به نامگذاری سال پیامبر اعظم (ص) باید توجه ویژه ای نسبت به تاریخ وسیره پیامبر (ص) داشته باشند.

وی افزود: علی رغم تلاشهای صورت گرفته و چاپ آثار مختلفی در مورد تاریخ اسلام و سیره نبوی به زبان فارسی و دیگر زبانها، ابعاد بسیاری از زندگی پیامبر (ص) همچنان ناشناخته مانده است که باید پژوهشگران با در نظر گرفتن ضرورتهای موجود به این عرصه وارد شوند.

واسعی گفت: از موضوعات ضروری قابل پژوهش درمورد شخصیت پیامبر اکرم (ص) جایگاه و سیره ایشان از منظر ائمه معصومین (ع) است، زیرا در باور شیعه ائمه معصومین (ع) به عنوان اهل بیت پیامبر (ص) و کسانی که آگاه ترین افراد به شخصیت و منش و رفتار پیامبر (ص) بوده اند بهتر از دیگران به تبیین ابعاد وجودی ایشان پرداخته اند.

رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با اشاره به اینکه ائمه معصومین ابعاد مختلف زندگی پیامبر (ص) و در یک نگاه کلان سیره گفتاری و رفتاری پیامبر (ص) را به بهترین نحوه بیان کرده اند، افزود: با توجه به رسالتها و وظایف پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) پروژه کلانی در این خصوص با همت پژوهشگران و اندیشوران مراحل اجرایی خود را آغاز کرده است.

وی گفت: ورود به این عرصه دارای مشکلات خاص خود است زیرا باید دراین راه ، روایات صحیح را از میان برخی روایات مجعول جدا کرده و سیمای پیامبر (ص) در در قالب یک هندسه معرفتی صحیح به همگان معرفی شود.

وی با بیان آغاز مراحل اجرایی پروژه علمی - پژوهشی " پیامبر (ص) ازدیدگاه اهل بیت (ع)" افزود: این پروژه در قالب مجموعه ای  با 10-15 مقاله که به وسیله پژوهشگران و اندیشوران برجسته و آشنا به تاریخ و سیره تاریخ (ص) و اهل بیت (ع) تدوین خواهد شد و امید می رود تا اوائل سال آینده در قالب کتاب در دسترس جامعه علمی و پژوهشی کشور قرار گیرد .

منبع : خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo