شهید آوینی

 

امروز سه شنبه پنجم اردیبهشت سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیست و ششم ربیع الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم آوریل سال 2006 میلادی .

صلح امام حسن مجتبی (ع ) :
در چنین روزی در سال 41 ه ق با شکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ   « صلح امام حسن (ع ) » رخ داد . امام حسن(ع ) مسئولیت امامت و رهبرى شیعیان  را درفضایی نا بسامان  و آشفته به عهده گرفتند. در این زمان امام (ع) به ناچار در برابر کید و مکر معاویه قرار گرفت و ناچار شد که  تنها گزینه باقیمانده یعنی صلح را انتخاب کند . بی شک ارزش صلح امام حسن( ع )،  با توجه به شرایط زمانی ومکانی خاص خود  ، کمتر از جنگ و شهادت امام حسین (ع) نبود . بسیاری دلیل صلح امام حسن ( ع )   را یقین ایشان به  وجود شک و تردید در توده هاى مردم نسبت به مبارزه با معاویه می دانستند .  خیانت طرفداران ایشان ، تهدید و تطمیع های  معاویه  و نهایتا تشکیل مثلث  زر و زور و تزویر باعث بروز وقایعی شدند که امام (ع ) را مجبور به امضای صلحنامه با معاویه کردند . در این شرایط  امام مجتبى(ع ) منطقا و قاعدتا نمی توانست وارد مبارزه با معاویه گرددتا اینکه ایشان  ناچار به پذیرش صلحِ تحمیلى شد. بر اساس  این صلحنامه ،  حکومت  به این شرط که به کتاب خدا و سنت رسول  او و سیره خلفاى صالح، عمل کند به معاویه سپرده می شود.  در ضمن ،  پس از معاویه  خلافت به عهده امام حسن(ع) واگذار می گردید . همچنین معاویه بر اساس این صلحنامه ملزم شد که دشنام دهی به امیرالمؤمنین على(ع ) و بد گفتن از ایشان  بر منابر را ممنوع سازد .در امان بودن  یاران امام على (ع ) عدم تعرض به آنان و محفوظ ماندن جان و مال و  فرزند و ناموس شان از هر گزندى از دیگر مفاد این صلحنامه به شمار می رفت  . بی تردید می توان گفت  صلح امام حسن(ع )، چهره واقعى معاویه را آشکار ساخت ودستگاه جور او را به مردم شناساند . از این رو معاویه  درصدد حذف حضور فیزیکی امام  بر آمد و سرانجام، نقشه کشتن امام را طرّاحى نمود . امام حسن(ع)  در سال پنجاه هجرى، به وسیله زهرى که همسرش جعده به دستور معاویه به او خوراند، در 48 سالگى به شهادت رسید. مزار شریفش در قبرستان بقیع، در کنار سه امام معصوم دیگر، زیارتگاه خیل شیفتگان آن حضرت است.

شکست حمله آمریکا به ایران :
 


درچنین روزی درسال 1359 میلادی تجاوز نظامى به امریکا درصحراى طبس با شکست روبرو شد . پس از تسخیرلانه جاسوسى امریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام  که به از هم پاشیدن سیاست های استعمار گرایانه   آمریکا علیه ایران و همچنین  اسارت گرفتن 53 نفر آمریکایى منجر شد ، سران آمریکا به بهانه آزادی گروگانها تصمیم به حمله نظامی علیه ایران گرفتند . برژیسکى  مشاور امنیت ملى وقت جیمى کارتر رییس جمهور وقت آمریکا  در این باره گفته است :اگر چه از ابتداى گروگانگیرى افرادمان ، تا اتخاذ تصمیم نهایى براى نجات آنها، حدود پنج ماه به طول انجامید، اما برنامه ریزى جهت انجام یک عملیات نجات ، بزودى پس از ماجرا آغاز شد. درست 2 روز بعد از واقعه ، مرحله اول ، عملیات با تلفنى که من به هارولد براون وزیر دفاع کردم ، شروع گردید، من از او خواستم که به رییس ستاد مشترک ارتش دستور دهد، تا یک برنامه جهت عملیات نجات طرحریزى کند.
 


در راستاى پیاده شدن دستور یاد شده ، یک ماه پس از فتح جاسوسى ، نود نفر از کماندوهاى امریکایى به ایالت آریزوناى آمریکا اعزام شدند تا آخرین مرحله تمرین و آموزش خود را تحت شرایط موقعیت مشابه ایران بگذرانند.
از سوى دیگر گروههاى ویژه سرى که براى پشتیبانى و تدارک وسایل تکمیلى طرح ، در نظر گرفته شده بودند، مخفیانه وارد ایران شدند و با گروهکهاى ضد انقلاب اسلامى تماس گرفتند.نظامیان آموزش دیده آمریکایى ، در اواخر آذر ماه 1358 عازم کشور مصر شدند و در پایگاهى در نزدیکى قاهره استقرار یافتند.برژیسکى مى گوید:روز 11 آوریل (22 فروردین ) ماه بوده جیمى کارتر به من گفت که وى خواستار تشکیل یک جلسه اضطرارى شوراى امنیت ملى است . او در پاسخ سئوال من که دلیل تشکیل آن جلسه را پرسیدم ، گفت که به نظر وى زمان اقدام فرا رسیده است .کارتر جلسه یاد شده را با این سخنان آغاز کرد؛ که به نظرم امکان خلاصى گروگانها بسیار بعید به نظر مى رسد و ما بایستى حاکمیت خود را اعمال کنیم و حالا وقت آن است که عمل مناسب انجام پذیرد و جدول زمانى آن هم تهیه شود.رییس جمهور در دنباله سخنانش ادامه داد ما مى بایستى براى آزادى گروگانها وارد عمل شویم و عملیات مى بایستى در اولین فرصت ممکن آغاز شود.رییس ستاد مشترک ارتش ژنرال جونز، تاریخ 4 اردیبهشت را مناسبترین زمان شروع عملیات اعلام کرد.بدین ترتیب غروب روز سه شنبه 4 اردیبهشت 1359 تعداد شش فروند هواپیماى 130 - C امریکایى ، نود نفر کماندوى این عملیات را که امریکاییها نام آن را نور سبز یا دلتا انتخاب کرده بودند، از قاهره به نام هواپیمابر نیمیتز NIMITZ در دریاى عمان و نزدیک آبهاى ایران منتقل کردند.نیمه شب پنجشنبه 4 اردیبهشت ماه مطابق با ساعت 13 به وقت واشنگتن هواپیماهاى مذکور و هشت فروند هلى کوپتر نفربر از عرشه ناو هواپیمابر نیمیتز برخاستند و با پرواز در ارتفاع کم راهى ایران شدند.طبق نقشه مى بایست هواپیماها و هلى کوپترها در فرودگاه شماره 1 واقع در صحراى طبس فرود آیند، سپس هلى کوپترها، کوماندوها را به اطراف تهران منتقل کنند تا از آنجا با کامیونها و خودروهایى که از قبل توسط عمال داخلى و نفوذى امریکا آماده شده بودند، به اطراف جاسوسخانه انتقال یابند.پس از ورود به حریم ایران اسلامى ، یکى از هلى کوپترها در 120 کیلومترى شهر راور کرمان دچار نقص شد و ناگزیر فرود آمد. سرنشینان این هلى کوپتر دیگرى منتقل شدند که پس از طى مسافتى دستگاه هیدرولیک این هلى کوپتر نیز از کار افتاد، اما توانست خود را به نام هواپیمابر نیمیتز برساند.در هر صورت ، شش فروند هواپیماى 130 - C و شش فروند هلى کوپتر در محل مورد نظر واقع در صحراى طبس در تاریکى شب فرود آمدند. در حال سوختگیرى هلى کوپترها براى اجراى مرحله بعدى عملیات ، یکى دیگر از آنها دچار نقص فنى شد. با از کار افتادن این هلى کوپتر، تمام برنامه هاى امریکاییها به هم خورد زیرا آنها با محاسباتى که انجام داده بودند، براى انجام مرحله بعدى عملیات حداقل به شش فروند هلى کوپتر نیاز داشتند. موقعیت به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد و از رییس جمهور کسب تکلیف شد کارتر دستور توقف عملیات و عقب نشینى را صادر کرد؛ اما سپاه شیطان در چنگال عذاب الهى گرفتار شد. آن هنگام که آمریکاییها قصد بازگشت کردند توفانى از شن برخاست ، هواپیماها و هلى کوپترهاى آمریکایى ، در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند، یک هواپیما و یک فروند هلى کوپتر با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند. در اثر حادثه ، هشت تن از امریکاییها در آتش عذاب الهى سوختند و بقیه پنج فروند هواپیماى 130 - C نیز از خاک ایران اسلامى فرار کردند.برژیسکى حالت کارتر را پس از صدور دستور توقف عملیات و عقب نشینى و آتش گرفتن هواپیما و هلى کوپتر امریکایى چنین توصیف کرده است :
وى بعدا سرش را میان دو دستش گرفت و به مدت چند ثانیه روى میز گذاشت . من فوق العاده اى دلم براى وى سوخت ! همین طور براى کشورم ! ساعت 15، 5 (پنج و پانزده دقیقه ) بود که کارتر خبر دیگرى مبنى بر خورد یک هلى کوپتر با یک هواپیماى 130 - C و آتش گرفتن آنها از ژنرال جونز دریافت کرد. این برخورد همراه با تلفات جانى بوده است . کارتر با شنیدن این خبر به مانند مار زخمى به خود پیچید و آثار درد و نگرانى بر تمامى صورت او آشکار شد.
به نقل از کتاب روز ها و رویدادها ،ج 1  ، جمعی از مولفان ،  
 
اخراج رژیم اشغالگر قدس :
 
درچنین روزی در  سال 1361هجری شمسی ،  دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد از جامعه بین الملل خواست  رژیم صهیونیستی را به دلیل جنایات کثیر خود علیه فلسطینی ها از سازمان ملل متحد اخراج کنند .

در گذشت عالم جلیل القدر فاضل تونی :
در چنین روزی در سال 1071 ه ق عالم جیل القدر     ملا عبدالله فاضل تونی بشروی دار فانی را وداع گفت . او «وافیه » را در علم اصول به رشته تحریردر آورده است . وی  از جمله شاگردان  میرزا هاشم اشکوری  بود .

رحلت حاج آقات حسین قمی :
در چنین روزی در سال 1366 ه ق حاج آقا حسین قمی از فضلای حوزه لمیه قم دار فانی را وداع گفت . از آن عالم ربانی آثار گرانسنگی در حوزه های مختلف علوم اسلامی به جای مانده   است .

در گذشت آیت الله مدرس یزدی :
در چنین روزی در سال 1391 ه ق آیت الله حاج میرزا احمد مدرس یزدی دار فانی را وداع گفت . ایشان مدت مدیدی را به عنوان مدرس در حوزه علمیه مشهد به تدریس  علوم اسلامی مشغول بودند .

در گذشت آیت اله سید روح الله خاتمی :
در چنین روزی در سال 1409 ه ق آیت الله سید روح الله خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد به دیار حق شتافت . از آن عالم فرهیخته آثاری چند در حوزه های مختلف علوم اسلامی به جای مانده است .

تولد آنتو نیو فاگازارو :
در چنین روزی در سال 1842 میلادی آنتونیو فاگازارو نویسنده و شاعر مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . «لیلا » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد گالیلمو مارکونی :
در چنین روزی در سال 1874 میلادی مارکونی مخترع ایتالیایی به دنیا آمد . وی رادیو را اختراهع کرده است . مارکونی در سال 1909 میلادی جایزه نوبل را از ان خود کرد .

در گذشت تورکاتو تاسو :
در چنین روزی در سال  1595 میلادی تاسو شاعر ایتالیایی و نمایشنامه نویس مشهور در سن 51 سالگی در گذشت .

در گذشت امان الله امیر :
در چنین روزی در سال  1960 میلادی امان الله امیر پادشاه افغانستان در سن 67 سالگی در گذشت  . وی بین سالهای 1919 میلادی تا 1928 میلادی بر این کشور حکومت می کرد .

نخستین استفاده از گیوتین :
در چنین روزی در سال 1792 میلادی برای نخستین بار در تاریخ آمریکا از گیوتین استفاده شد . به وسیله این وسیله اعدام ، برای نخستین بار یک راهزن اعدام گردید . 

ژاپن  و تجارت خارجی :
در چنین روزی در سال 1867 میلادی برای نخستین بار مرزهای توکیو برای تجارت خارجی باز شد .

هجوم به الجزایر :
در چنین روزی در سال 1888 میلادی نیروهای نظامی فرانسه کشور های  الجزایر و تونس را به اشغال خود در آوردند .

آمریکا علیه اسپانیا :
در چنین روزی در سال  1898 میلادی آمریکا علیه اسپانیا( در خصوص حمله اسپانیا به کوبا ) اعلان جنگ کرد . پیشتر اسپانیا علیه این کشور اعلان جنگ کرده بود .

اعزام نیرو به مراکش :
در چنین روزی در سال  1927 میلادی بر اثر شورش گسترده ریفکا یلن در مراکش  ،  اسپانیا بیست هزار نفر از نیروهای نظامی خود را به این کشور گسیل داشت .

دیدار دشمنان در  الب :
در چنین روزی  در سال 1945 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی دو کشور ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق یکدیگر را ر رودخانه الب دیدار کردند .

معرفی دی ان ای :
در چنین روزی در سال   1953 میلادی دانشمندان ،  دی ان ای  را  به عنوان حامل صفات انسانی  به جامعه جهانی معرفی کردند .

پرتغال و قانون اساسی :
در چنین روزی در سال 1976 میلادی   پرتغال صاحب قانون اساسی شد . همه ساله چنین روزی به عنوان روز انقلاب در پرتغال نیز گرامی داشته می شود .

یلتسین رییس جمهور :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی مردم روسیه بوریس یلتسین را به عنوان رییس جمهور کشور روسیه انتخاب کردند . 
 
آغاز حفر کانال سوئز :
 
درچنین روزی در سال1859میلادی «عملیات حفر کانال سوئز» با هدف اتصال  دریای مدیترانه به دریای سرخ آغاز شد .

رهایی از فاشیسم : 
درچنین روزی در سال 1945 میلادی  کشور ایتالیا از دست فاشیست رهایی یافت .در سال 1919 میلادی نهضت فاشیسم در ایتالیا با نام" نهضت پیراهن مشکی ها" در  ایتالیا به روی کار آمد . رهبر این نهضت را  که بعدها جنایات فروانی مرتکب شد، " بنیتو موسولینی" به عهده داشت . موسولینی سه سال بعد نخست وزیر ایتالیا شد و رسما سیستم تک حزبی را در این کشور پایدار نمود .موسولینی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به  روزنامه نگاری پرداخت؛  اما این امر او را اقناع نکرد و خواست که به طور عملی وارد حوزه سیاست شود. به همین دلیل تصمیم گرفت که اندیشه های خود را در قالب یک حزب سیاسی عملی سازد .
او در این دوره دست به تاسیس یک حزب ناسیونالیست افراطی زد که  اعضای آن تمامی لباس سیاه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروریستی بودند . موسولینی در سال 1922 به مقام نخست وزیری ایتالیا رسید و در دوران زماداری خود کشورهای اتیوپی و آلبانی را متصرف شد . وی همچنین به یاری "ژنرال فرانکو" در اسپانیا شتافت و با هیتلر پیمان مودت منعقد ساخت و به این ترتیب پایه های فاشیسم را طرح ریخت . فاشیسم موسولینی بر چند اصل استوار بود که از میان آنها می توان به وجود دیکتاتوری  ایدئولوژی و سیطره آن برفرد فرد   اعضای حزب ،  مقابله  با کمونیسم ، سوسیالیسم واندیشه های  چپ گرایانه ،  مقابله با اندیشه های مردم سالارانه ، آزادی بیان و پلورالیسم ، ایجاد وضعیت ترور و وحشت از طریق نظامی گری و سازماندهی توده ها در سازمانهای میلیتاریستی ،  مقابله با  یهودیان و یهودی زدایی از جامعه ، ایجاد  ناسیونالیسم افراطی ،  مخالفت با فرد گرایی و اعتقاد مفرط به روحیه جمع گرایی اشاره کرد. " فرانتس نویمان" می گوید: نهضت قاشیسیتی-نازى در طبقه متوسط اضطراب بر می انگیخت و آن اضطراب را در مجرای ویرانگری می انداخت. موسولینی پس از اتمام جنگ جهانی دوم به هنگام فرار به سویس به دست  مبارزان ایتالیایی  گرفتار آمد و در بیست و هشتم آوریل اعدام شد .

 

منبع : خبرگزاری مهر
 

58/02/05

انتصاب "والتركاتلر" دیپلمات با سابقه آمریكایی بعنوان سفیر امریكا درایران

اخبار امروز نقده : درخواست رهبران دینی آذربایجان غربی و عزالدین حسینی از آیت الله شریعتمداری مبنی بر اعزام هیأتی جهت رسیدگی به واقعه نقده. مبادله 135 گروگان بین دو طرف درگیری .

 گزارش روزنامه اطلاعات از ناپدید شدن دو هزار نفر در درگیریهای نقده و گزارش كیهان از آغاز فعالیت عادی در شهر و اظهار نگرانی حاج ابراهیم محرّر از كوچ روستانشینان ترك .

اعلام اعتراض آمیز گروهی با عنوان " جمعیت آذربایجانیهای مقیم مهاباد " به درگیری نقده و رد هرگونه وجود اختلاف بین كردها و تركها در منطقه . گزارش خبرگزاری پارس به نقل از اهالی نقده از تمركز جنگ افزارهایی كه قبلاً حزب دمكرات از پادگان مهاباد و پاسگاههای مرزی به غارت برده بود و كشتار مردم به دست عناصر مسلح وابسته به این حزب .

اعلامیه گروهی با نام " دانش آموزان بانه " در حمایت از عاملان ایجاد درگیری نقده و محكوم كردن نیروهای انقلابی تحت عنوان " ارتجاع " .

شش افسر ، ده درجه دار و سه سرباز مدافع پادگان سنندج در زمان درگیریهای اسفند 57 و فروردین 58 مورد تشویق و ترفیع معاونت پرسنلی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند . اعتراض و تحصن صد تن از افسران و درجه داران پادگان مشكین شهر به حكم انتقال آنها به پادگان جلدیان .

بحث و گفتگو و اعلام موضع پنج تن از اعضای كانون فرهنگی و سیاسی خلق تركمن در دانشكدة علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران درباره پیشینه تركمنها و ریشه های حوادث اخیر تركمن صحرا . تلگراف آیت الله شریعتمداری به آیت الله شیخ شبیرخاقانی در تقبیح آنچه وی آن را " دخالت بی رویه افراد غیرمسؤول در امور كشور " خوانده است و زیر سؤال بردن احكام دادگاههای انقلاب اسلامی .

 تشریح خط مشی و اهداف حزب جمهوری خلق مسلمان از زبان سید صدرالدین بلاغی ، حجت الاسلام سیدهادی خسروشاهی ، دكتر احمد علیزاده (سه تن از موسسان آن ) . تفسیر نشریه فرانسوی " افریك آزی " درباره كاهش توان نظامی ایران و چشم انداز آینده نظام جدید .

طرح ترخیص پرسنل وظیفه بیش از یك سال خدمت در هیأت دولت تصویب شد .

درخواست وزارت دفاع از امام خمینی مبنی بر عفو و آزادی نظامیانی كه یا مرتكب جرمهای كوچك شده اند یا متهم به انجام دادن آن هستند .

شروع اجرای اولین اساسنامه تشكیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی كه در 9 ماده و 9 تبصره تهیه شده است .

گزارش سفارت آمریكا در تهران درباره چشم انداز آینده نیروهای مسلح ایران و خط مشی دولت موقت در تجدید بنای ارتش و علل انتخاب دكتر یزدی به عنوان وزیرامور خارجه دولت موقت .

59/02/05
دستور كارتر به پنتاگون جهت آمادگی برای دست زدن به عملیاتی جهت آزادسازی گروگانها.

شکست حمله نظامی نیروی دلتای ارتش آمریکا به ایران در صحرای طبس

62/02/05

سفر وزیر خارجه آمریكا به خاورمیانه

65/02/05

هروزنامه هرالدتریبون بنقل از مقامات فرانسوی ... كرد كه اگر جمهوری اسلامی ایران از نفوذ خود برای آزادی گروگانهای فرانسوی در لبنان استفاده نكند صادرات تسلیحات فرانسه به عراق اوج خواهد گرفت

67/02/05

اعلام آزمایش موشكی با برد 860 تا 900 كیلومتر در عراق با نام العباس

پایان یافتن ماجرای ربوده شدن هواپیمای كویتی

انتقاد مقامات چینی از اقدامات امریكا در خلیج.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo