شهید آوینی

 

امروز دوشنبه چهارم اردیبهشت سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیست و پنجم ربیع الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و چهارم آوریل سال 2006 میلادی .

فرمان بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :


در چنین روزی در سال 1368 فرمان بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از سوی حضرت امام خمینی (ره) صادر گردید. قانون اساسی نخستین جمهوری اسلامی ایران دربیست وچهارم آبان 1358 ش . به تصویب رسید.این قانون دردوازده فصل ، مشتمل بر175 اصل تنظیم شد. فصل های دوازده گانه عبارت بود از:1 - اصول كلى2- زبان ، خط، تاریخ و پرچم رسمى كشور3 - حقوق ملت4 - اقتصاد و امور مالى5 - حق حاكمیت ملت و قواى ناشى از آن6 - قوه مقننه7 - شوراها8 - رهبر یا شوراى رهبرى9- قوه مجریه10 - سیاست خارجى11 - قوه قضاییه12 - رسانه هاى گروهی 
در بیست و هفتم فرودین سال 1368   شصت و شش تن از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى  و همچنین در فردای آن روز اعضای شوراى عالى قضایى با ارسال نامه هاى جداگانه اى به محضر حضرت امام (ره) خواستار تعیین هیات بررسى متمم قانون اساسى شدند.

حضرت امام (ره) نیز طى نامه اى خطاب به رییس جمهوروقت حضرت آیت الله خامنه اى فرمودند : ...ازآنجا كه پس ازكسب 10 سال تجربه عینى وعملى ازاراده كشور، اكثرمسؤولان ودست اندركاران و كارشناسان نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران براین عقیده اند كه قانون اساسى با اینكه داراى نقاط قوت بسیار خوب و جاودانه است ، داراى نقایص و اشكالاتى نیز هست كه در تدوین و تصویب آن به علت جوملتهب ابتداى پیروزى انقلاب وعدم شناخت دقیق معضلات اجرایى جامعه كمتربه آن توجه شده است . ولى خوشبختانه مسئله تتمیم قانون اساسى پس ازیكى دو سال مورد بحث محافل گوناگون بوده است و رفع نقایص آن یك ضرورت اجتناب پذیر جامعه اسلامى و انقلابى ماست و چه بسا تاخیر درآن موجب بروز آفات و عواقب تلخى براى كشور و انقلاب گردد.معظم له در بخش دیگرى از نامه خود ضمن معرفى هیاتى بیست نفره  به همراه 5 نفر از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى به انتخاب خود نمایندگان  ، را مسؤ ول بررسى قانون اساسى و تغییر تعدادى از مواد و اصول آن كردند.افرادى كه حضرت امام ره معرفى كرده بودند عبارت بودند از:
حضرات آیات خامنه ای ،  مشكینى ، طاهرى خرم آبادى ، مؤ من ، هاشمى رفسنجانى ، امینى ،  موسوى اردبیلى ، موسوى خوئینى ، محمدى گیلانى ، خزعلى ، یزدى ، امامى كاشانى ، جنتى ، مهدوى كنى ، آذرى قمى ، توسلى ،و حجج اسلام  كروبى ، عبدالله نورى  و همچنین آقایان موسوى (نخست وزیر وقت ) و  حسن حبیبى
موارد و اصولى كه حضرت امام ره در آن نامه اشاره فرموده بودند تا مورد بررسى قرار گیرد، به شرح زیر بود:1 - رهبرى .
2 - تمركز در مدیریت قوه مجریه .3 - تمركز در مدیریت قوه قضائیه .4 - تمركز در مدیریت صدا و سیما به صورتى كه قواى سه گانه در آن نظارت داشته باشند.5 - تعداد نمایندگان مجلس شوراى اسلامى6 - تشكیل مجمع تشخیص مصلحت نظام براى حل معضلات نظام و مشورت رهبرى به صورتى كه قدرتى در عرض قواى دیگر نباشد.7 - تغییر نام مجلس شوراى ملى به مجلس شوراى اسلامی . حضرت امام انجام این امور را به مدت زمانى 2 ماه محدود فرمودند.
با انتخاب 5 نفر از نمایندگان مجلس به اسامى آقایان حسین هاشمیان ، عباسعلى عمید زنجانى ، اسدالله بیات ، نجفقلى حبیبى و سید هادى خامنه اى ، هیاءت  تكمیل شد.
بر اساس اصل 177 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در موارد ضروری به ترتیب زیر انجام می‌گیرد.
مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام طی حكمی خطاب به رییس جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی با تركیب زیر پیشنهاد می‌نماید: 1 - اعضای شورای نگهبان. 2 - روسای قوای سه گانه. 3 - اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام. 4 - پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری. 5 - ده نفر به انتخاب مقام رهبری. 6 - سه نفر از هیأت وزیران. 7 - سه نفر از قوه قضاییه. 8 - ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. 9 - سه  نفر از دانشگاهیان. شیوه كار و كیفیت انتخاب و شرایط آن را قانون معین میكند. مصوبات شورا پس از تأیید و امضای مقام رهبری باید از طریق مراجعه به آراء عمومی به تصویب اكثریت مطلق شركت‏كنندگان در همه‏پرسی برسد. رعایت ذیل اصل پنجاه و نهم در مورد همه‏پرسی "بازنگری در قانون اساسی" لازم نیست. محتوای اصول مربوط  به اسلامی بودن نظام و ابتنای كلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه‏های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بودن حكومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور كشور با اتكاء به آراء عمومی و دین و مذهب رسمی ایران تغییر ناپذیر است.

آغاز به کار نخستین فرستنده رادیویی :


در چنین روزی درسال 1319هجری شمسی کار اولین  فرستنده رادیویی ایران درتهران کلید خورد . نخستین فرستنده رادیویی كشورمان تنها هشت ساعت برنامه پخش می كرد . رادیو از دیر باز  رفیق دیرینه ایرانیان بود . این رفیق دیرینه در بدوامربرنامه ها یی چون اخبارو موسیقی ایرانی را در دستور کار خویش قرار داده بود  .


در گذشت سید مرتضی علم الهدی :
درچنین روزی درسال 436 هجری قمری سید مرتضی علم الهدی از بزرگترین فقهای اسلامی دار فانی را وداع گفت . علم الهدی از بزرگترین علمای جهان اسلام است . از ایشان در حوزه حدیث ، فقه و اصول آموزه های چندانی به جای مانده است که امروزه نیز مورد توجه علمای اسلامی است .
 

تولد و مرگ شکسپیر :


در چنین روزی در سال 1564 میلادی 1564 میلادی  شاعر و نویسنده مشهور انگلیسی ویلیام شکسپیر به دنیا آمد . او در 52 سالگی و در 52 امین سالگرد زندگی اش در گذشت . از وی آثار گرانسنگی به جای مانده است که از میان آنها می توان به سه دسته کمدی ، درام و تراژدی اشاره کرد . هملت ، مکبث ، و ژولیوس سزار عناوین مهمترین آثار اویند . 
این  شاعر و نمایشنامه نویس مشهور  انگلیس و جهان در دوران ملکه الیزابت به نمایشنامه نویسی و بازیگری در  کمپانی "مردان لرد چمبرلین"  مشغول بود  . شکسپیر تا سال 1600 ،  کمدی های خود با عناوینی چون  دو نجیب زاده ورونا ، رویای شب نیمه تابستان ، تاجر و نیزی ، کمدی اشتباهات ، و تلاش بییهوده عشق را نوشت . در این دوران او نگارش نمایشنامه های تاریخی خود ریچارد سوم ، هنری چهارم و شاه جان را نیز به پایان برد . وی دهه بعد را به آفرینش تراژدی های بزرگش هملت ، مکبث ، اتللو ، شاه لیر و آنتونی و کلوپاترا پرداخت .

تولد مارسل لوبیریه  :
در چنین روزی در سال 1890 میلادی مارسل لوبیریه کارگردان مشهور و فیلمنامه نویس فرانسوی به دنیا آمد . «الدورا دو» عنوان   مهمترین اثر اوست .

تولد میتسو لوزیگی :
در چنین روزی در سال 1912 میلادی  میتسو لوزگی استاد  مراسم چای در ژاپن و از استادان بر جسته ذن در این کشور به دنیا آمد .

مصلوب شدن  حضرت مسیح ( ع ) به اعتقاد برخی مسیحیان :

در چنین روزی بنا به گفته اسحاق نیوتن در سال 34 میلادی حضرت عیسی ابن مریم به صلیب کشیده شد.
به نوشته بر خی از تواریخ و بنابر اعتقاد بر خی از مسیحیان در چنین روزی در سال سی  و چهار میلادی حضرت مسیح (ع ) توسط گروههای از یهودیان بر دار شد . صدها سال قبل از تولد عیسی( ع) ، كتب مقدسه انبیای بنی اسرائیل ،  ظهور وی را اطلاع دادند و از ظهور مردی در آینده ای نزدیک خبر دادند که  قرآن کریم از او  به عنوان کلمه خداوند  یاد کرده است ، پیامبر بزرگی  که  رسول نور و  رحمت است . حضرت مریم (س) مادر آن حضرت است . حضرت مریم( س)  ، عیسی( ع ) را از خوف میرودوس پادشاه یهود به مصر برد و دوازده سال در آنجا بود و با شنیدن خبر مرگ میرودوس به شهر خود  بازگشته و در موطن خود ناصره اقامت گزید تا آن حضرت در همین مکان به نبوت رسید . بر اساس نام همین قریه ناصره ، پیروان آن حضرت را نصاری می گویند . بنابر برخی روایات اسلامی ایشان در هفت یا هشت سالگی به مقام بلند نبوت نایل آمدند .  ذکر شد که قرآن عیسی مسیح را به عنوان پیامبری از سوی خدا، و بدون تفسیر بعنوان کلام (کلمه) خداوند می‌شناسد . این اعتقاد فراتر از اعتقاد برخی یزدان‌ شناسان مسیحی مدرن است که مسیح را تنها به عنوان یک مصلح اجتماعی می‌شناسند.   ایشان در طول عمر گرانبهای خود معجزات بسیاری داشتند که از میان آنها می توان به صحبت کردن در گهواره و  زنده کردن مردگان و شفای بیماران صعب العلاج  اشاره کرد . پیروان اولیه وخاص ایشان را حواریون می خوانند . حواریون جمع حواری به معنی شستن و سفید کردن است و گاهی به هر چیر سفید اطلاق می شود . در باب ششم انجیل متی و لوقا اسامی حواریون این چنین ذکر شده است : پطرس ، اندریاس ، یعقوب ، یوحنا ،  فیلویس  ، برتولوما ، توما ، متی ، یعقوب  ، شمعون ، یهودا برادر یعقوب و یهودای اصخریوطی . کتاب مقدس  ایشان انجیل نام دارد . انجیل در لغت به معنای بشارت و خیر و مژده نیک است . در میان پیروان حضرت مسیح ،  انجیل ها و رسایل بسیاری تدوین شد که در قرن چهارم میلادی شمار آنها به 160 عدد رسید . پس ازآن که کنستانین امپراطور روم به آیین مسیح در آمد،  غیر از چهار انجیل بقیه غیر معتبر شناخته شد که اناجیل اربعه معتبر عبارتند از انجیل متی ، انجیل مرقس ، انجیل لوقا و انجیل یوحنا . چهارده  رساله نیز از پولس به آن ضمیمه شد که همگی به نام عهد جدید نامیده شد . حضرت مسیح ع  ، سرانجام پس از عمری ترویج روحیه ایثار و جوانمردی در میان مردم و متخلق کردن آنان به اخلاق الهی مورد حسادت حاسدان قرار گرفت و بنا به دستور خاخام بزرگ  یهود دستور توقیف عیسی صادر گشت . یکی از دوازده حواری( یهودا اصخریوطی) با دشمن همکاری کرد و ایشان را دستگیر و به رسم رومیان مصلوب کردند . از نظر اسلام یهودیان نتوانستند حضرت عیسی را دستگیر سازند  بلکه خدای تعالی ایشان را به آسمان برد و شخص دیگری که شبیه حضرت عیسی بود دستگیر و به دار آویخته شد . 
 

تعریف ویروس ایدز :
در چنین روزی در سال 1984 میلادی ویروس ایدز شناخته شد . این ویروس پس از ورود به بد ن انسان از طریق اتصال به گیرنده خود وارد سلول می گرد د . ویروس اید ز تمایل خاصی به سیستم رتیکو لواند و تلیال دارد . سرد سته این سیستم ، لنفوسیت T است که انواع مختلفی مثل helper ،  killer ، Cytotoxic دارد . این لنفو سیت ها دارای گیرنده های مختلفی ا ند که لنفوسیت T4 با گیرنده CD4 ، مهم ترین لنفوسیتی است که ویروس می تواند به آن متصل شده و به آن آسیب برساند . تمام ویروس های اید ز بلا فاصله به سطح سلول های TCD4 می چسبند و به چند طریق آنها را از بین می برند . مهمترین قسمت بیماری زایی اید ز زمانی پایه گذاری می شود که آنزیم ترانس کریپتاز معکوس باعث ساخته شد ن یک رشته DNA از رویRNA ویروس  شده و با کمک آنزیم های د یگر از این DNA تک رشته ای یک DNA د و رشته ای ایجاد می شود که جای DNA طبیعی را د رهسته سلول می گیرد .  ازاین پس بیمار مبتلا به اید ز بوده و د و راه برای وی محتمل است ؛ یا سلول از بین می رود یا ویروس . در حالت معمول ویروس از بین نمی رود . لذا ویروس آنقدر داخل سلول می ماند تا آنرا از میان بردارد . در این مد ت آنزیم ترانس کریپتاز معکوس ، RNA های زیادی را ساخته و دارای پوشش می کند و این ذ رات ویروسی ( ویریون ها ) د ر سلول های د یگر پخش می شو ند .
 

رو زحاکمیت در ترکیه  :
همه ساله چنین روز ی به عننوان روز حاکمیت در ترکیه گرامی داشته می شود . 

در گذشت ساتیا جیت رای : 
در چنین روزی در  سال1992میلادی «سایتا چیترای » كارگردان و فیلمنامه نویس هندی درگذشت. فیلمهای جیت رای به عنوان آثار شاخص هنری در سینمای هند در افشانی می کنند . وی در فیلمهایش تا حدود زیادی به واقعیت نزدیک می شود .  آوازجادو عنوان مهمترین فیلم اوست .

تولد ماکس پلانک :
در چنین روزی در سال 1858میلادی  «مالكس پلانك» فیزیكدان مشهور  آلمانی به دنیا آمد . نظریه كوآنتوم محصول اندیشه او در حوزه فیزیک جدید است . وی به سال 1918میلادی جایزه نوبل فیزیك را ازآن خود كرد.

 

منبع : خبرگزاری مهر
 

 

 

 

 

58/02/04

وضعیت نقده : برقراری آرامش و حفظ نظم شهر به دست نیروهای مسلح ؛ آغاز مذاكره بین دو طرف درگیری برای مبادله اسیران ؛ انتقاد عزالدین حسینی از بدرفتاری افراد مسلح اعزامی از ارومیه به نقده با كردها و … اعلام آمار تلفات واقعه نقده ؛ كیهان به نقل از هیأت اعزامی استانداری : چهل كشته و 150 زخمی . اطلاعات به نقل از پاسداران : حدود 150 جنازه از معابر شهر نقده جمع آوری شده است . تشكیل جلسه ای با شركت عزالدین حسینی ، حجت الاسلام عباس آزرم ، عبدالرحمن قاسملو ، فرماندار مهاباد و جمعی از علماء و معتمدان شهر مهاباد برای رسیدگی به حوادث نقده و اظهارات فرماندار مهاباد در این جلسه مبنی بر وجود تبعیض در برخورد مسؤولان با تركها و كردهای شهر . درخواست جلسه از آیت الله شریعتمداری به اعزام هیأتی برای رسیدگی به فاجعة نقده . حزب توده ایران و سازمان چریكهای فدایی خلق ترور سرلشكر قره نی را محكوم كردند . ترور سرلشكر قره نی را حزب جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی محكوم كردند . عنوان مقاله جنجال برانگیز را كه ضدحزب خلق مسلمان نوشته شده بود ، آیت الله خلخالی ( نویسندة مقاله ) تكذیب كرد ( در كیهان 3/2/58 ) . اطلاعیه حزب خلق مسلمان در تشكر از همدردی علما و توصیه به اینكه جهت پرهیز از تشنج ، از هرگونه واكنش در مورد مقاله مزبور پرهیز شود . اطلاعیه آقای خلخالی در روزنامه اطلاعات امروز برخلاف سیاق تكذیب نامه دیروز در انتقاد شدید از مخاطبان مقاله یادشده و افشای كارهای آنها ، همچنین دفاع از مضمون مقاله و عملكرد خویش تاكنون . سفر سرگرد عبدالسلام جلود ( نخست وزیر لیبی ) به ایران و ملاقات وی با امام خمینی ؛ تاكید امام بر حل قضیه غیبت امام موسی صدر به دست دولت لیبی ؛ تأكید جلود بر خروج امام موسی صدر از لیبی ؛ اظهارات خواهر امام موسی صدر در محكومیت لیبی ؛ بروز فضای حمایت آمیز از امام موسی صدر و محكومیت دولت لیبی در محافل مختلف و … شكایت و گله گذاری تفصیلی مهندس بازرگان ( نخست وزیر ) در رادیو - تلویزیون از وجود یك گروه رادیكال موازی دولت موقت در عین تقدیر از خدمات آنان و نیز گله از پذیرفته نشدن نخبگانی كه وی معرفی كرده در افكار عمومی و نیروهای انقلابی . مهندس بازرگان مشكلات دولت موقت را به دو دسته تقسیم كرد : " مشكل كمیته ها و پاسداران و سایر خدمتگزاران آزاد" و "مشكل اختلاف و انتقام ". گزارش قرارگاه سیا در تهران شامل جزییاتی بیشتر از ملاقات فرانك باروز ( رئیس اتاق بازرگانی ایران و آمریكا ) با آیت الله شریعتمداری و برنامه قرارگاه در مورد چگونگی ادامه تماس با وی و تبادل اطلاعات . گزارش سفارت آمریكا در تهران درباره ملاقات دكتر رضا صدر ( وزیر بازرگانی ایران ) با كاردار سفارت و موضوعهای مورد بحث در این دیدار . وزارت خارجه آمریكا نامزدی كاتلر را برای انتخاب شدن به عنوان سفیر جدید آمریكا در ایران ، اعلام كرد . گزارش خبرگزاری فرانسه از انتخاب ویلیام كاتلر به عنوان سفیر جدید آمریكا در ایران به دستور كارتر . روزنامه پراودا دخالت شوروی را در امور داخلی ایران رد كرد

64/02/04

جلسه غیرعلنی شورای امنیت بمنظور بررسی جنگ ایران و عراق

66/02/04

عملیات كربلای 10 

شروع دور تازه‌ای از بحث و تبادل نظر درباره حمایت آمریكا از سازمان مجاهدین در بین مقامات آمریكایی 

مورفی: آمریكا پاسخگویی به هرگونه پیام معتبر از جانب ایران را مورد توجه قرار خواهد داد

67/02/04

مطرح شدن طرح استقرار قايق‌هاي گارد ساحلي امريكا در خليج در پنتاگون .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo