شهید آوینی

 

امروز شنبه دوم اردیبهشت سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیست و سوم ربیع الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و دوم آوریل سال 2006 میلادی .

سالروز تاسیس  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی :

در چنین روزی در سال 1358 ه ش سپاه پادسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد . بر اساس   قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ایران که در نخستین روزهاى پیروزى این انقلاب تشکیل شد، براى ادامه نقش خود در نگهبانى از انقلاب اسلامى و دستاوردهاى آن پابرجا مى ماند. حدود وظایف و قلمرو مسوولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسوولیت  نیروهاى مسلح دیگر با تاکید بر همکارى و هماهنگى برادرانه میان آنها به وسیله قانون تعیین مى شود.
پس از پیروزی  انقلاب اسلامی  ، حضرت امام خمینى (ره)   دوم اردیبهشت سال 1358 طى فرمانى به شوراى انقلاب اسلامى رسما تاسیس نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  را اعلام کردند و شوراى انقلاب نیز پس از آن شوراى فرماندهى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى را تاسیس کرد .شوراى فرماندهى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى در اولین اطلاعیه خود در شانزدهم  اردیبهشت 1358 وظایف کلى سپاه را به شرح زیر اعلام کرد:
1 - کمک به اجراى امور انتظامى ، امنیتى و کنترل تعقیب و دستگیرى عناصر ضد انقلاب .
2 - مبارزه مسلحانه علیه جریانهاى مسلحانه ضد انقلاب .
3 - دفاع در برابر حملات و اشغالگرى هاى عوامل یا قواى بیگانه در داخل کشور.
4 - همکارى و هماهنگى مؤ ثر با نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى ایران مطابق آیین نامه هاى مربوطه .
5 - تربیت و آموزش اخلاقى ، ایدئولوژیکى - سیاسى و نظامى کادرهاى سپاه .
6 - کمک در اجراى دستورات انقلاب اسلامى و دادگسترى دولت جمهورى اسلامى .
7 - حمایت از نهضتهاى رهایى بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانى تحت نظارت رهبرى انقلاب .
8 - مشورت و استفاده از نیروهاى انسانى و تخصص سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه و کمک به پیشبرد طرحهاى عمرانى دولت جمهورى اسلامى ایران ، به منظور استفاده هر چه بیشتر از نیروى پاسداران .

حضرت امام خمینى ره نیز در سوم شعبان سال 1399  به مناسبت ولادت امام حسین ع در پیامی  سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند.
بسم الله الرحمن الرحیم
روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسدارى از مکتب مترقى اسلام است به عموم هم میهنان و بخصوص پاسداران انقلاب اسلامى تبریک عرض و بحق باید این روز معظم را روز پاسدار بنامیم روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است ، پاسدارى که هرچه داشت ، در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوت بنى امیه نجات داد... اگر فداکارى پاسداران عظیم الشان اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود، اسلام در خفقان رژیم بنى امیه و رژیم ظالمانه آن وارونه معرفى مى شد و زحمات نبى اکرم ص و اصحاب فداکارش به هدر مى رفت .
هان اى پاسداران عصر حاضر و انقلاب اسلامى ! به امام امت و پاسداران قرآن کریم و اسلام عزیز اقتدا نموده ، حق پاسدارى از انقلاب اسلامى را به خوبى ادا کنید و از این منصب بزرگ که منصب انبیاى عظام و اولیاى خداوند تعالى است به خوبى حفاظت کنید...

سالروز انقلاب فرهنگی :

در چنین روزی در سال 1359 ه ش  حضرت امام خمینی ره در طى پیامى بر انقلاب فرهنگی در کشور تاکید کردند . در بخشی از پیام ایشان به مردم آمده است :ما مى خواهیم که اگر ملت در مقابل غرب ایستاد  ، دانشگاههاى ما نیز در مقابل غرب باشند. ما مى خواهیم که اگر ملت ما در مقابل کمونیست ایستاد دانشگاهیهاى ما در مقابل کمونیسم بایستند.... 
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور به منظور پاکسازی مراکز علمی از برخی افکار انحرافی و همچنین آرام نمودن فضای سیاسی و ملتهب دانشگاههاکه برخلاف اهداف مردم و انقلاب بود ،  در اردیبهشت 1359 تعطیل شد. این امر در جهت آرام نمودن فضای دانشگاهها از التهاب پس از روزهای انقلاب به وقوع پیوست و در واقع طریقی بود در جهت آماده کردن دانشگاهها در جهت بارور سازی مفاهیم ارزشی و به عینیت پیوستن آرمانهای انقلاب اسلامی .  بعدها با هدف تبادل نظر میان حوزه ها و دانشگاهها و همچنین با عنایت به این که ضروری است از فرهنگ  حوزه ، دانشگاه ها واز فرهنگ جدید دانشگاه ، حوزه ها آشنا شوند ، امر  وحدت حوزه و دانشگاه  طرح گردید  . دانشگاهها در سال 1361 بازگشایی شدند . 

 

تولد هنری فیلدینگ :
در چنین روزی در سال 1707 میلادی هنری فیلدینگ رمان نویس انگلیسی به دنیا آمد . «جوزف اندرو» و «تام جونز » عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد امانوئل کانت  :
در چنین روزی در سال 1724 میلادی امانوئل کانت فیلسوف مشهور آلمانی دیده به جهان گشود . «نقد عقل محض »  عنوان مهمترین اثر فلسفی اوست .

تولد جرج هرمس :
در چنین روزی در سال   1775 میلادی هرمس فیلسوف پر آوازه آلمانی به دنیا آمد . وی در حوزه کلام  مسیحی نیز مطالعات در خوری انجام داده است . «هر منیانن » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد فیلیلپ جیمز بایلی : 
در چنین روزی در سال   1816 میلادی جیمز بایلی شاعر مشهور انگلیسی به دنیا آمد .«فاستوس » عنوان مهمترین مجموعه شعر اوست .

تولد ولادیمیر ناباکوف : 
در چنین روزی در سال   1899 میلادی ناباکوف نویسنده مشهور روس به دنیا آمد . «لولیتا»  عنوان مهمترین اثر ادبی و داستانی اوست . رمان لولیتای او برای نخستین بار در 1955 میلادی در  فرانسه به چاپ رسید. این رمان یکی از مشهور ترین  رمانهای قرن بیستم است .  از این رمان دو فیلم برجسته نیز ساخته شده است: «لولیتا»  ساخته‌ی استنلی کوبریک و بازی جیمز میسون در نقش هامبرت هامبرت؛ «لولیتا» ساخته‌ی آدریان لین و بازی جرمی آیرنز در نقش هامبرت هامبرت.

در گذشت جرج استرینهیلم : 
در چنین روزی در سال   1672 میلادی استرینهیلم شاعر و نویسنده مشهور سوئی به دنیا آمد . «هر کول»  عنوان مشهور ترین اثر ادبی اوست . وی در سن هفتاد و سه سالگی در گذشت .
 
ساخت زندان باستیل : 
در چنین روزی در سال    1370 میلادی ساخت زندان باستیل در پاریس آغاز شد . زندان باستیل در دوران انقلاب فرانسه به یکی از مخوف ترین زندانهای لویی شانزدهم و ماری آنتوانت بدل شد . با وقوع انقلاب فرانسه این زندان نیز شکسته شد .  همه ساله سالروزشکست  این زندان در فرانسه جشن گرفته می شود .

کشف برزیل : 
در چنین روزی در سال    1500 میلادی پدرو آلوارز کاپرال کاشف پرتغالی سرزمین بزریل را کشف کرد . وی پس از آن این کشور را ضمیمه کشور پرتغال کرد . همه ساله چین روزی به عنوان روزی کشف این کشور در بزیل گرامی داشته می شود .

قطع روابط مکزیک  و آمریکا : 
در چنین روزی در سال   1914 میلادی برای نخستین بار دو کشور مکزیک و ایالات متحده آمریکا روابط سیاسی و اقتصادی خود را قطع کردند .

امضای پیمان امنیتی : 
در چنین روزی در سال    1926 میلادی کشور های ایران ، ترکیه و افغانستان با یکدیگر پیمان امنیتی امضا کردند .

امضا پیمان صلح : 
در چنین روزی در سال    1931 میلادی کشور های مصر و عراق با یکدیگر پس از مدت ها در گیری پیان صلح امضا کردند .

شوروی و یونسکو : 
در چنین روزی در سال   1954 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق به سازامان بین الماللی یونسکو پیوست . این امر به عنوان یک نوع عقب نشینی در دیدگاه ههای فرهنگی این کشور سوسیالیستی به شمار می رفت .

اعتصاب در آلمان غربی
در چنین روزی در سال    1981 میلادی یک میلیون نفر از کارگران کشور آلمان غربی در بخش فلزات و معادن با هدف دست یابی به وضع بهتر کاری و اقتصادی دست به شورش و اعتصاب گسترده ای زدند .

486 در بازار : 
در چنین روزی در سال   1991 میلادی شرکت رایانه ای اینتل برای نخستین بار میکرو چیپ 486 اس ایکس را روانه بازار رایانه کرد .

قتل عام توتسی ها : 

در چنین روزی در سال   1994 میلادی هفت هزار نفرز از قبیله توتسی ها در رواندا در استادویم کیویه این کشور هدف حمله مخالفین و قبایل مخالف شدند و قتل عام گردیدند .

به آتش کشیدن الجزایر :
در چنین روزی در سال 1961میلادی  ارتش  فرانسه الجزیره پایتخت الجزایررا مورد تاخت و تاز خویش قرار داد و پس از آن این شهر را به آتنش کشید . 

منبع : خبرگزاری مهر
 

 

 

 

 

58/02/02

تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تشدید درگیری در نقده : گسترش درگیری نقده به سرتاسر شهر و روستاهای اطراف و افزایش تلفات ؛ هشدار سرلشكر فربد رئیس ستاد كل ارتش مبنی بر دخالت نیروهای مسلح در نقده چنانچه درگیری خاتمه نیابد ؛ حركت نیروهای ارتش به سوی نقده قبل از انقضای مهلت داده شده ( در ساعت 4 بعدازظهر ) .

تلاش گروههای درگیر در حوادث نقده برای جلوگیری از اعزام نیروهای دولتی به نقده ؛ عزالدین حسینی : «مردم نگران دخالت ارتش هستند كه رهسپار نقده است . » غنی بلوریان : «رفتن افراد مسلح به نقده ممكن است موجب تحریك شود و به آتش جنگ دامن بزند . » قاسملو : «من توصیه می كنم دولت از اعزام ارتش به نقده خودداری كند . » با همة این مخالفتها ، یگانهای نظامی از پیرانشهر و قوشچی به سوی نقده روانه شده و در شهرك محمدیار استقرار یافتند تا چنانچه درگیری ادامه یابد ، به نقده وارد شوند . از سوی دیگر ، پس از پیاده شدن 90 تن از پاسداران سپاه تهران در فرودگاه ارومیه ، حجت الاسلام حسنی ( فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه ) به اتفاق عده ای از آنان به نقده وارد شدند .

آغاز مذاكرات بین فرماندار نقده ، استاندار آذربایجان غربی ، آیت الله فوزی ، شیخ عزالدین حسینی ، حجت الاسلام میرزاابراهیم محرر ، حاج ملاصالح رحیمی و عبدالرحمن قاسملو در روستای محمدیار و امضای توافقنامه سه ماده ای آتش بس و اعلام آن در ساعت شش بعدازظهر از رادیوهای ارومیه و مهاباد ؛ بی توجهی دوطرف درگیر به این توافقنامه و ادامه زد و خورد .

ورود نیروهای ارتش به نقده در ساعت 6 بعدازظهر پس از پایان یافتن مهلت داده شده و استقرار آنان در محلهای مختلف ؛ خروج نیروهای درگیر از شهر و كاهش تیراندازیها و برقراری آرامش . اعتراض مردم سردشت ، پیرانشهر و اشنویه به درگیری نقده و درخواست خاتمه فوری آن . مفتی زاده در سنندج خبر اعلام جهاد بر ضد گروههای چپی را تكذیب كرد و گفت كه بین وی و عزالدین حسینی در اجرا كردن خودمختاری در كردستان اختلاف هست .

تكذیب دخالت حزب دمكرات عراق در درگیریهای نقده از زبان سخنگوی این حزب . خبر مذاكره بین دولت عراق و حزب دمكرات عراق ( قیاده موقت ) را در مورد سرنوشت كردستان عراق ، نعیم حداد ( رهبر جبهه پیشرو عراق ) تكذیب كرد .

تهدید آیت الله محمدطاهر آل شبیرخاقانی به ترك كشور در اعتراض به آنچه وی آن را مداخله بی رویه كمیته ها بر خلاف موازین شرعی و قانونی ؛ عدم تطبیق پاره ای محاكمه های دادگاهها با اصول شرعی ؛ حمله به خانه ها و … نامید و بازتاب آن در آسوشیتدپرس .

دعوت ستاد مركزی شوراهای تركمن صحرا از گروههای سیاسی منطقه به حفظ وحدت و یكپارچگی در مقابل نقشه های تفرقه افكنانه عوامل ارتجاع و سرسپردگان رژیم سابق . درج مقاله ای با عنوان " بهانه ها را از دست خائنان باید گرفت " در روزنامه اطلاعات به قلم آیت الله خلخالی كه در آن ، تشكیل حزب جمهوری خلق مسلمان در مقابل حزب جمهوری اسلامی و درخواست آیت الله شریعتمداری از مقلدان خود مبنی بر ثبت نام در آن حزب به عنوان اقدامی تفرقه افكن در جامعه اسلامی ، تقبیح شده است .

مدنی ( فرماندة نیروی دریایی ) با اعلام كاهش پرسنل نیروی دریایی ، نقش این نیرو را در محافظت از شاهراههای نفتی تشریح كرد .

تهیه پیش نویس احكام اعضای شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تصویب در شورای انقلاب : جواد منصوری فرمانده ، یوسف كلاهدوز مسؤول آموزش ، عباس زمانی ( ابوشریف ) مسؤول واحد عملیات ، علی محمد بشارتی مسؤول اطلاعات و تحقیقات ، سیداسماعیل داوودی مسؤول اداری و مالی ، محسن رفیقدوست مسؤول تداركات ، مرتضی الویری مسؤول روابط عمومی ، یوسف فروتن معاون روابط عمومی . دكتر ابراهیم یزدی به دستور مهندس بازرگان ( نخست وزیر دولت موقت ) به سمت سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب شد .

امام خمینی و تقبیح اقدام سنای آمریكا در محكوم كردن اعدامها در ایران و تاكید بر بی ارزش بودن هرگونه رابطه با آمریكا: مجالس آمریكا هم ما را محكوم می كنند؛ برای اینكه داغی كه به دل آمریكا وارد شده است به واسطه این نهضت ، به دل هیچ كس وارد نشده است … ما روابط با آمریكا را می خواهیم چه بكنیم! روابط ما با آمریكا روابط یك مظلوم با یك ظالم است؛ روابط یك غارت شده با یك غارتگر است .

مسأله جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس و دیدگاه رئیس دولت امارات متحده عربی : اگر استرداد جزایر تنب بزرگ و تنب كوچك و ابوموسی تحقق یابد ، بیش از آنچه به نظر می رسد حائز اهمیت خواهد بود .

بازتاب انقلاب اسلامی در رادیو لندن : یك انقلاب اسلامی می تواند كشورهای دیگر خاورمیانه را در معرض تغییر ناگهانی قرار دهد ؛ حكومتهای استبدادی بیش از همه در معرض این تغییر قرار دارند.

67/02/02

مرحله نخست عملیات آزاد سازی ارتفاعات سوق الجیشی بازی دراز از اشغال سپاه دوم عراق در جبهه غرب

67/02/02

تصمیم آمریكا به حمایت از دیگر كشتی‌های تجاری در خلیج و گسترش نقش نیروی دریایی آمریكا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo