شهید آوینی

 

امروز پنجشنبه بیست و چهارم فروردین سال 1385 هجری شمسی مقارن است با چهاردهم ربیع الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با سیزدهم آوریل سال 2006 میلادی .

هلاکت یزید ابن معاویه :

در چنین روزی در سال 64 ه ق یزید بن معاویه به هلاکت رسید . یزید با ترفند معاویه بر منصب خلافت نشست در حالی که فردی فاسد و فاقد اهلیت برای خلیفه گری بود .    
حکومت معاویه در زمان خود از لباس خلافت‏به در آمده بود و در قالب سلطنت‏شناخته مى‏شد. از سال پنجاه و پنج‏به بعد، تلاش معاویه براى تثبیت موقعیت‏یزید بیشتر شد. معاویه در سفرى که به مکه و مدینه (که مرکزیتى دینى داشت) رفت، کوشید تا با بخششهاى زیاد به مردم آنها را به سوى خویش جلب کند. شاعرانى که نفرت از یزید داشتند، از قبیل عقیبة الاسدى و عبد الله بن همام السلولى، اشعارى در ملامت و مذمت‏یزید سرودند، اما معاویه با پول فراوان دهان آنها را بست. او در ادامه همین فعالیتها، وقتى به شام برگشت، گروههایى از مردم کوفه و بصره را نزد خویش فرا خواند. معاویه ضحاک بن قیس را واداشت تا موضوع ولایتعهدى را در آن مجلس مطرح کند. او با متهم کردن مردم عراق به این که آنها اهل نفاق و شقاق هستند مورد سرزنش قرار داد.  در آن مجلس، احنف بن قیس گفت: اهل عراق و حجاز تا وقتى حسن بن على (ع) زنده است‏بیعت نخواهند کرد.  بعد از آن معاویه تا سال 50[که امام حسن ( ع  )  در سال 49 به شهادت رسید] درباره بیعت‏با یزید سکوت کرد.احساس معاویه آن بود که مشکل عمده از لحاظ دینى مدینه است. عراق را به زور مى‏توان قانع کرد، اما مدینه را باید با استدلال راضى نگه داشت. ابن قتیبه  نوشته است: «جز اندکى، دیگران در بیعت‏سستى ورزیدند، بخصوص بنى‏هاشم که هیچکدام از آنها بیعت نکردند» .  معاویه قبل از آمدن، نامه‏هاى مختلفى که همراه با تهدید و تطمیع بود، براى مخالفین با بیعت فرستاده بود. زمانى که نتوانست در مدینه کارى از پیش ببرد، به سوى مکه حرکت کرد. در آنجا، معاویه حیله دیگرى به کار گرفت. مردم را که از شهرهاى مختلف براى مراسم حج گرد آمده بودند، جمع کرد و اعلام کرد که آن چند نفر، در خفا با او بر سر یزید بیعت کرده‏اند. گروهى از شامیان نیز با شمشیرهاى از نیام برکشیده فریاد زدند که باید آنها علنا بیعت کنند، اما معاویه آنها را ساکت کرد. پس از آن از منبر پایین آمد، هدایایى بین مردم تقسیم کرد و راهى شام شد. در آن جلسه، با اینکه این چند نفر حضور داشتند، نتوانستند مخالفت کنند. هر چند پس از آن به مردم گفتند که این امر حیله‏اى بیش نبوده و آنها بیعت نکرده‏اند.  معاویه هدیه‏اى براى بنى‏هاشم نفرستاد، تا اینکه ابن عباس تهدید کرد که به سواحل شام رفته و مردم را علیه او تحریک خواهد کرد. معاویه پذیرفت که به آنها هدایایى دهد،  هر چند مجددا امام حسین (ع) از پذیرش آن هدایا امتناع ورزید. چند سال بعد، بار دیگر براى یزید بیعت گرفته و به حاکم مدینه نوشت تا از مردم بیعت‏بستاند. سعید بن عاص حاکم مدینه به معاویه نوشت: مردم تابع این چند نفر (حسین (ع) ، عبد الرحمن بن ابى بکر، عبد الله بن زبیر و عبد الله بن عمر) هستند و هیچ کدام با من بیعت نکردند. 
(تلخیص  از کتاب: تاریخ خلفاء، ص 433 نویسنده: رسول جعفریان )  
به هر روی یزید به حیله  بر تخت نشست و جز فساد بر امر دیگری اشتغال نورزید . او مردی بود عیاش که از سیاست و حکومت داری جمله ای نمی دانست . با این حال  با به راه انداختن مصایب بزرگی برای خاندان پیامبر اکرم ( ص ) در واقعه  کربلا ، بیش از پیش فضیحت حکومت و اقتدار خویش را روشن ساخت .
 

در گذشت آیت الله کوهستانی مازندرانی :
در چنین روزی در سال 1391 ه ق عالم بزرگوار آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی مازندرانی دیده از جهان فروبست . از ایشان آثاری چند در حوزه علوم اسلامی به جای مانده است .

اجرای قانون آیین دادرسی کیفری :
درچنین روزی درسال  1305 ه ش قانون آیین دادرسی کیفری به مرحله اجرا درآمد . این قانون تا حدود زیادی ترجمه قانون 1804 آیین دادرسی کیفری فرانسه بود و درواقع نوعی برگردان از قانون مذکورو ایضا قانون  بلژیک به شمارمی رفت . قانون آیین دادرسی کیفری  با بر شمردن نهادها ، افراد و مقامات  صالح  به  رسیدگی به جرایم و وضعیت مجرمیت و یا برائت متهمان ، تا حدود زیادی از بر خورد یکجانبه دولت ها با افراد جلوگیری می کند و رفتار دولت ها با افراد را تحت ضابطه خاصی تعریف می نماید . از این جهت قانون یادشده یکی از طرق ایجاد عدالت است که از طریق مقاماتی چون بازپرس ، دایار و نهایتا داستان به مرحله اجرا در می آید . گفتنی است پیش از قانون یادشده  ، چنین قانونی به نوعی دیگر   وجود داشت اما انسجام آن به سبک قوانین کشور های پیشرفته در زمینه دانش حقوقی  در این سال ،  شکل گرفت . حقوقدانان عصر تدوین قانون مذکور ،  با ترجمه قانون فرانسه و راهکارهای متخذه  از فقه و اندیشه اسلامی روشی را پیش بینی نموده بودند که تاحدودی علاوه بر آنکه از مبانی علمی دور نباشد ، به جامعه بومی ایران نیز نزدیک باشد . دادسرا در این قانون به عنوان یکی از نهادهای پیگیر جرم ، کارکرد خاص خود را به منصه ظهور نشاند . دادسرا که عهده دار کشف جرم ، تعقیب متهم ،   اقامه دعوی از حیث عمومی آن ، اجرای حکم و همچنین رسیدگی به امور حسبیه وفق ضوابط قانونی است به ریاست دادستان تشکیل می شود و دادستان به تعداد لازم معاون ، دادیار ، بازپرس  و تشکیلات اداری خواهد داشت .

اعضاءا پیمان بغداد در تهران  :

در چنین روزی در سال 1335 ه ش روسای کشورهای  پاکستان ، عراق و ترکیه با هدف تبیین راهکارهای آینده  سنتو وارد تهران شدند . این گفتگو ها دو روز به طول انجامید .  در سال1955  ترکیه و عراق  یک پیمان مشترک نظامی به امضا رساندند . در روزهاى 28 و 29 ژوییه 1958 برابر با 7 و 8 تیر 1337، جلسات شوراى وزیران پیمان بغداد در لندن تشکیل شد و هدفهاى پیمان توسط اعضا، تایید شد و آمریکا که به عنوان ناظر در جلسه هاى این پیمان شرکت مى کرد، قول مساعدتهاى بسیارى را داد.عمر پیمان بغداد دیری نپایید و با کودتای عبدالکریم قاسم ، عراق خود را رسما از ذیل این پیمان خارج ساخت . پس از خروج عراق از پیمان بغداد در 24 مارس 1959  میلادی مرکز پیمان از بغداد به آنکارا انتقال یافت .   بعدها  انگلستان ، پاکستان و ایران  به این پیمان نظامی  پیوستند .  سازمان پیمان مرکزی « سنتو » عنوان تغییر یافته این سازمان پس از خروج عراق از این سازمان بود .   این معاهده استعماری ابتدابا هدف های نظامی ایجاد شد اما هدف اصلی آن  جلوگیرى از بسط نفوذ کمونیسم  در میان ملتهاى جهان سوم و  حفظ منابع استعمارى و دراز مدت غرب بود. در بیست و دوم اسفند  سال 1357 
سخنگوی دولت موقت اعلام کرد قرارداد سنتو لغو شده است .

تظاهرات گسترده مردمی در تبریز :  
در چنین روزی در سال 1357هجری شمسی با شدت یافتن  تظاهرات گسترده مردمی در  تبریز ،  مردم این شهر به ویژه دانشجویان تبریزی غیرتمندانه علیه عمال رژیم منحوس پهلوی به تظاهرات پرداختند . این امر پس از آن صورت گرفت که چندی پیش به دلیل اعتصاب دانشجویان دانشگاه تبریز ،  عمال رژیم منحوس پهلوی با حمله به جمع دانشجویان به کشتار آنان  پرداختند . گفته می شود در این اعتراض گسترده مردمی بسیاری از مردم تبریز و به ویژه  بازاریان این  شهر دست به اعتصاب گسترده ای زدند .

تاسیس مدرسه عالی تلویزیون و سینما :
درچنین روزی در سال 1349 ه ش ، مدرسه عالی  تلویزیون و سینما  در تهران گشایش یافت . این مدرسه با هدف تربیت دانشجویان فرهیخته در حوزه ساخت بر نامه های تلویزیونی و سینمایی شروع به کار نمود و توانست در این زمینه تاحدود زیادی موفق عمل نماید . پس از انقلاب اسلامی دانشکده صدا و سیما در رشته های مختلف تولید  تلویزیونی نظیر فیلم ، بر نامه سازی ، گرافیک و...اقدام به تربیت دانشجو کرد .

وفات آیت الله شیخ مجتبی لنگرانی :
در چنین روزی در سال 1367 ه ش حضرت آیت الله شیخ مجتبی حاتمی لنگرانی دیده به جهان گشود . ایشان یکی از علمای
برجسته شیعه است که در طول عمر پر بر کت خویش آثار در خشانی معنوی از خود به یاد گار نهاد .

تصرف کراکو :
در چنین روزی در سال 1241 میلادی ،    تبار مغولها که پیشتر بخش های مختلف آسیای میانه و ایران را به اشغال خود در آورده بودند وارد اروپا شده و منطقه  کراکو  را در لهستان تصرف کردند. 

 امضاء قرار داد نظامی :
 در چنین روزی در سال 1941 و در میانه جنگ جهانی دوم ، دو کشور  شوروی و ژاپن یک قرارداد عدم تجاوز به یکدیگر امضاء کردند. 

تولد ساموئل بکت : 
در  چنین روزی در سال 1906 میلادی  ساموئل بکت نمایشنامه نویس مشهور ایرلندی به دنیا آمد . در انتظار گودو  عنوان مهمترین اثر اوست . وی به سال 1969 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . بکت را در جهان معاصر ادبیات به نوع نگرش اگزیستانسیالیستی و گاه ابزورد او می شناسند . مورفی ، ، ملوی و مالون می میرد از جمله مهمترین آثار اویند . بکت پیش از «در انتظار گودو» مورفی را منتشر ساخته بود اما این کتاب او با استقبال اندک مخاطبان روبرو شده بود به طوری که کمتر از صد  نسخه از این کتاب به فروش رفت . به  هنگام اجرای  «در انتظار گودو»   در  پاریس ،  ساموئل بکت  پنجاه ساله همه را به تعجب وا داشت . این اثر او  جایزه نوبل ادبی را از آن او کرد   و سبب مشهوریت وی در تمام دنیا شد . آثار بکت معمولا عجیب و اندکی نیز غریب می نمایند .  نمایش «نفس » وی بدون بازیگر تنها 35 ثانیه به طول می انجامد . همچنین  آخرین رمان وی در کتر از چهارده  صفحه و  حروف درشت به چاپ رسیده است


تولد ادورا ولتی :
 در چنین روزی در سال 1909 میلادی ادورا ولتی رمان نویس مشهور آمریکایی به دنیا آمد . «دختر خوش بین»  عنوان مهمترین اثر اوست . وی به سال 1973 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

اشغال وین :
در چنین روزی در  سال 1945 میلادی متفقین شهر وین پایتخت اطریش را که در آن زمان  در ید هیتلر بود به اشغال خود در آوردند . 

فرانسه ، قدرت اتمی :
در چنین روزی در  سال 1960 میلادی فرانسه به عنوان چهارمین قدرت هسته ای جهان مطرح گردید . این کشور یک بمب هسته ای را در صحرای آفریقا منفجر کرد .

اتهام به حفظ آپارتاید :
در چنین روزی در   سال 1961 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد  ، آفریقای جنوبی را به ایجاد و حفظ نظام تبعیض نژادی آپارتاید در جامعه   آفریقای جنوبی متهم کرد .  آپارتاید و راسیسم امروزه به عنوان دو واژه متداول در فرهنگ علوم سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد . نژاد پرستی امروزه به حالتی اطلاق می گردد  که طی آن یک گروه  خود را به لحاظ نژاد ، زبان ، و یا رنگ پوست بر سایر اقوام برتر بدانند . سیاست آپارتاید اگر به کنه معنا  مورد بررسی قرار گیرد،  به اندازه دوران بشریت عمر دارد چرا که از دیر باز سیاهان تنها به دلیل تیره بودن رنگ پوستشان برده سفید پوستان بوده اند . دین اسلام از همان ابتدا با این شیوه مبارزه کرد و متقی ترین مردم نزد پروردگار را گرامی ترین  آنان می دانست .  بلال حبشی در صدر اسلام موید این مطلب است . اما سیاست آپارتاید به معنای جدید آن از  سال 1947 میلادی از سوی حزب ناسیونالیست آفریقای جنوبی آغاز شد . برتری نژادی از سوی هیتلر هم موجبات دو جنگ جهانی را فراهم آورد . امروزه مساله نژاد پرستی به عنوان رایج ترین بحث در میان اقوام اروپایی و آمریکایی مطرح است . نظام آپارتاید به مفهوم جداسازی سیاه پوستان از سفید پوستان در آفریقای جنوبی ، سرانجام پس از سالها مبارزه در هفدهم ژوئن 1991 میلادی از سوی پارلمان آفریقای جنوبی لغو شد .  


طولانی ترین  بازی پینگ پنگ دو نفره :
درچنین روزی درسال 1979 طولانی ترین پینگ پنگ انجام شد . این بازی دوبل ( چهارنفره ) پس ازگذشت یکصد ویک ساعت به انجام رسید .

24/01/58

تلاش عراق برای حل بحران داخلی با اكراد.

برگزاری انتخاب اعضای شورای شهر سنندج از میان 66 نامزد از چهار گرایش یش متفاوت ( غیرمذهبی ، مذهبی ، منفردها و وابستگان به حزب دمكرات ) و پیامدهای آن : آغاز رأی گیری از ساعت 7 صبح ؛ اعضای انجمن اسلامی جوانان و دانش آموزان و كاركنان بخش دولتی و خصوص در ساعت 9 صبح در اعتراض به اعمال نفوذ طرفداران گروههای پیشرو ، رأی گیری را تحریم كردند ؛ جلسه هیأت پنج نفری با معترضان در استانداری و امضای صورت جلسه ای مبنی بر خودداری از شمارش آراء … .

برخوردهای جدید دولت عراق با كردهای آن كشور در پی بروز مسأله كردهای ایران .

رادیو كلن : سفر آتی كنعان اورن فرمانده ستاد ارتش تركیه به عراق و سفر وزیر امور خارجه آن كشور به ایران در ارتباط با مسأله كردهای سه كشور است .

گزارش حجت الاسلام خامنه ای، نماینده اعزامی امام خمینی به سیستان و بلوچستان از اوضاع این منطقه : منطقه با مشكلات مانده از رژیم سابق روبه رو است . دولت باید برای بازسازی این استان اولویت قائل شود . ضدانقلاب با استفاده از تعصبات عشیره ای و گاه در نقاب شبه انقلابی می كوشد ناآرامیهایی ایجاد كند . برخلاف تبلیغات سوء و مغرضانه دشمنان ، هیچ گونه انگیزه تجزیه طلبی در سطح استان وجود ندارد .

تعطیلی كلیه دفترهای آیت الله طالقانی در تهران و شهرستانها در اعتراض به دستگیری مجتبی طالقانی ( فرزند ایشان كه منتسب به سازمان پیكار در راه آزادی طبقه كارگر است ) به دست پاسداران انقلاب اسلامی ؛ بزرگنمایی این قبضیه با تلاش دفتر آیت الله ، مطبوعات و گروههای سیاسی مختلف ؛ حمایت سازمان چریكهای فدایی خلق و جبهه ملی ایران از آیت الله طالقانی و حمله های شدید آنها به سپاه پاسداران و نیروهای انقلابی - مذهبی .

واكنش مهندس بازرگان در مورد افشاگریها و حمله های رسانه های داخلی و خارجی برضد برخی مقامهای دولتی مانند دكتر یزدی و امیر انتظام : افراد شناخته شده ای مطمئن تر و مناسب تر و پاكتر از این سه نفر یعنی دكتر یزدی ، مهندس صباغیان و مهندس امیر انتظام اگر پیدا كرده بودم ، آنها را به عنوان معاونت در نخست وزیری می آوردم .

گزارش رادیو مسكو و خبرگزاری آسوشیتدپرس از : لغو دوره آموزش نظامیان ایران در آمریكا ؛ فسخ قراردادهای ایران در مورد تحویل ساز و برگ نظامی از كشورهای غربی مانند آمریكا ، انگلستان ، آلمان غربی ؛ اظهار تمایل دولت آمریكا به بازخرید 78 فروند جنگنده اف - 14 و موشكهای فونیكس ایران . ترنر ( رئیس سازمان سیا ) : زیان ایالات متحده آمریكا با از دست دادن ایستگاههای استراق سمع در ایران چندان زیاد است كه اعتماد آمریكا را در حصول اطمینان از نظارت بر اجرای كاهش میزان سلاحهای استراتژیكی كم كرده است . پراودا : آمریكا با از دست دادن پستهای استراق سمع در ایران ، تركیه را یك انبار استراتژیكی تلقی می كند . انتقاد سخنگوی وزارت خارجه آمریكا از اعدام عناصر وابسته به رژیم شاه در ایران .

24/01/59

شهادت آیت‌الله صدر به اتفاق خواهرشان

قرارداد میان دوبی و آمریكا مبنی بر در اختیار قراردادن تسهیلات بندری دوبی جهت نیروی دریایی آمریكا.

هشدار حزب دمكرات كردستان ایران بدولت عراق در حمله به مرزها.

نامه عراق به فیدل كاسترو و درخواست توزیع آن بعنوان سند رسمی در میان اعضای جنبش عدم تعهد مبنی بر اشغالگری ایران در مورد سه جزیره.

24/01/64

برای اولین بار در ایران 60 تن از شخصیتهای ایرانی با گرایشات مختلف طی تلگرامی به دبیركل سازمان ملل لزوم پایان بخشیدن به جنگ را علناً مطرح نمودند. (لیبراسیون)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo