شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و دوم فروردین سال 1385 هجری شمسی مقارن است با دوازدهم ربیع الاول سال 1427 هجری قمری و برابر است با یازدهم آوریل سال 2006 میلادی .

میلاد مسعود پیامبر اکرم ( ص ) به روایت اهل سنت :
 


بنا به عقیده برخی از علمای اهل تسنن در  چنین روزی  حضرت رسول اکرم ( ص ) دیده به جهان گشودند . این دسته از علما و همچنین برخی علمای شیعی نظیر شیخ کلینی و مسعودی دوازدهم ربیع الاول را  سالروز ولادت پیامبر می دانند  . 
حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)، فرزند عبداللّه بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف، در مکه دیده به جهان گشود. مشیت خداوندگار جهان بر این حکم قرار گرفت که این کودک به هنگام ولادت  از محبت پدر در فرهنگ عربستان محروم بماند. آن حضرت تنها  شش سال داشت که مادرش آمنه را نیز از دست داد. رسول اکرم ص  تا هشت سالگى تحت  سرپرستى  عبدالمطلب -پدربزگش  بود و پس از رحلت وی در خانه عمویش ابوطالب زندگی را ادامه داد . ایشان در سیزده سالگى به همراه عمویش ، ابوطالب به  شام رفت . در همین سفر بود که شخصیت منحصر به فرد و امانتدارى خود را نشان داد.  ایشان در سن بیست و پنج سالگی   با خدیجه دخترچهل ساله خویلد از زنان ثروتمند مکه ازدواج کرد. محمد(ص ) ،  در میان مردم مکه همواره به امانتدارى و صداقت مشهوربود  تا آنجا که همه، او را محمد امین می خواندند.در همین سال ها بود که با نصب حجرالاسود و به منظور جلوگیرى از فتنه و آشوب بین قبایل  تدبیر خویش را به منصه ظهور نشاند و با شرکت در انجمن جوانمردان مکه  ، پیمان "حلف الفضول" را برای حمایت ازبی پناهان و غریبان  منعقد ساخت . طهارت رفتار و گفتار ،  درستکارى و پرهیز از شرک ،  بی اعتنایى به مظاهر دنیوى و اندیشیدن مداوم  در نظام آفرینش، او را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.آن حضرت درچنین روزی و در سن  چهل سالگى ، درخلوتگاه همیشگی خود ، غار حرا،   به پیامبرى برانگیخته شد.  دعوت ایشان  تا سه سال مخفیانه بود. پس از این مدت، آن حضرت رسالت خود را  با دعوت  بستگان خویش  آغاز کرد و سپس با دعوت عامه به سوی عموم مردم رفت و همگان را به توحید و پرهیز از شرک  فرا خواند .در همین دوران  سران قریش و بندگان زر و زور و تزویر که موقعیت خود را با حضور محمد ص در خطر می دیدند ، مخالفت با آن حضرت  را آغاز کردند و به آزار ایشان  پرداختند. حضرت محمد(ص ) در مدت سیزده سال در مکه، با همه آزارها و شکنجه هاى مشرکان  مکه ، مقاومت کرد و از مواضع الهى خویش هرگز عقب نشینى ننمود.پس از سیزده سال تبلیغ در مکه، آن حضرت ناچار به هجرت شد.

پس از هجرت به یثرب که بعدها مدینه النبی نام گرفت زمینه های  مناسبى براى تبلیغ اسلام فراهم شد، هر چند که در این ده سال نیز کفار، مشرکان، منافقان و قبایل یهود، مزاحمت هاى بسیارى براى او ایجاد کردند. در سال دهم هجرت، پس از انجام مراسم حج  و ابلاغ امامت حضرت على بن ابی طالب(ع ) در غدیر خم و اتمام رسالت بزرگ خویش، آن حضرت در بیست و هشتم  صفر سال یازدهم هجرى، رحلت کرد . رسول اکرم ص  به واقع تجسم انسان کامل - که تمامی فلاسفه درآثار خود بدان پرداخته اند - بود هم او که  خدایش او را چنین می ستاید: اى پیامبر تو داراى بهترین اخلاق هستى. او نه تنها  درعبادت ، که در  امور اجتماعی، مسایل سیاسی ،  دستگیری از نیازمندان  ، مسایل فرهنگی ، اقتصادی و...  سرآمد همگان بود .

آغاز هفته وحدت :
چنانکه گذشت اهل سنت چنین روزی را به عنوان روز ولادت حضرت رسول اکرم ( ص ) تلقی می کنند حال آنکه شیعیان روز هفدهم ربیع الاول  را روز ولادت آن حضرت می دانند  . حضرت امام خمینی (ره)  که همواره بر مقوله وحدت میان مسلمین تاکید می ورزیدند از  این اتفاق تاریخی به منظور وحدت هرچه بیشتر میان مسلمانان  بهره جستند و آن  را هفته وحدت نامیدند . حضرت امام خمینی ره همانند دیگر مصلحان تنها راه رهایی مسلمانان از ید استعمار و حرکت رو به جلوی آنان را وحدت مسلمین می دانستند و این امر را عاملی در جهت پیشرفت آنان فرض می کردند . از سخنان آنان در این باره می توان به موارد  ذیل اشاره کرد :
«مسلمین باید ید واحده باشند بر ضد همه ستمگران. » ، «مؤمنین سرتاسر دنیا برادرند به حسب حکم قرآن، و برادرها برابرند. » ،
«تمام مسلمین - چه اهل سنت و چه شیعه - برادر و برابر، و همه برخوردار از همه‏مزایا و حقوق اسلامى هستند. » ، «سنى و شیعه مطرح نیست در اسلام، کرد و فارس مطرح نیست در اسلام، همه برادر با هم هستیم.» ،  «ما الان همه‏مان با هم موظفیم که دست به دست هم بدهیم، برادر باشیم با هم، و همه با هم بسازیم ایران را. » «آنچه که لازم است الان براى همه ما، حفظ این وحدت است. » «مادامى که حفظ کنید شما وحدت خودتان را، خدا با شماست، یدالله مع الجماعه. » « ملت ایران با این وحدت کلمه و اتکال به اسلام نهضت را پیش برد، و این رمز را از دست نخواهد داد. » «باید ما همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه رمز پیروزى است، و این رمز پیروزى را از دست ندهیم. » « ما در سایه آرامش و وحدت مى‏توانیم این کشور را به مقاصد عالیه اسلامى برسانیم. »
«امروز روز اتحاد ویگانگى است، و این هم از الطاف بزرگ و تاییدات الهى است. » «تمام مسلمین با هم برادرند و برابرند و هیچ یک از آنها از دیگرى جدا نیستند ; و همه آنها زیر پرچم اسلام و زیر پرچم توحید باید باشند. »

ورود رسول خدا ( ص ) به شهر یثرب  :
در چنین روزی در سال یک قمری حضرت رسول اکرم ( ص ) وارد شهر مدینه   و دهکده «قبا» شدند . مردم مدینه  پس از اطلاع از حضور  پیغمبر در شهرشان به استقبال ایشان آمدند  و با دیدن  ایشان به هلهله و شادی پرداختند و این شعر را می خواندند :  طلع البدر علینا من ثنیات الوداع وجب الشکر علینا ما دعا لله داع ایها المبعوث فینا جئت بالامر المطاع‏یعنى: ماه تابان به سوى ما طلوع کرد. از نقطه ثنیة الوداع (ثنیة الوداع نقطه‏اى بوده که مسافرین مدینه را تا آنجا تودیع و بدرقه مى‏کردند.)شکر این نعمت بر ما واجب است. تا هنگامى که کسى خدا را مى‏خواند. اى پیغمبرى که در میان ما برانگیخته شده‏اى!فرمانى مطاع از جانب خدا آورده‏اى.

درگذشت احمد بن حنبل : 
در چنین روزی در سال 241 ه ق احمد بن حنبل از بزرگان فقه تسنن یده از جهان فروبست . عبد الله، احمد بن حنبل شیبانى از
محدثان بزرگ  در سال 164 ه ق در «مرو» دیده به جهان گشود «المسند» مشهورترین کتاب وی است .  وى در این کتاب  روایت هر صحابى را در یک جا گرد آورده، و این کتاب را از میان، هفتصد هزار حدیث ، گلچین کرده است.   در شماره احادیث مسند، اقوال مختلف است. گفته می شود در این کتاب بیش از بیست و شش هزار  حدیث نقل شده است . 

تولد سید علی مولف :
درچنین روزی در سال 1161 ه ق سید علی مولف ریاض المسایل دیده به جهان گشود . 

آغاز نهضت اسلامی فلسطین :
در چنین روزی در سال 1361 ( 1982 )  نهضت اسلامی فلسطین ( انتفاضه نخست)  آغاز شد . پس از صدور بیانیه باالفور  در سال 1917 میلادی  ،   اولین رژیم صهیونیستی درفلسطین اشغالی تشکیل  شد. با نگاهی به تاریخ می توان در یافت که  انگلیس ، در زمان اوج قدرت ، تمامی هم خود را برای  نابود کردن توان  سیاسی و نظامی جهان اسلام ، تحت قیمومت در آوردن سرزمین های اسلامی و تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی بکار گرفته  بود . بر همین اساس و در آستانه اشغال فلسطین توسط ژنرال آلنبی ، جیمز بالفور وزیرامور خارجه وقت انگلیس طی نامه ای  به لیونل والتر دوروچیلد  ، قول همکاری تمام عیاری را  در جهت تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین به وی داد .  لذا  در زمانی  که آلنبی به سوی فلسطین می شتافت  ، بالفور نیز  جدی ترین گام را در  زمینه تشکیل یک رژیم صهیونیستی در فلسطین برداشت .  در همین زمان صهیونیست ها از نامه  بالفور و پیشروی ژنرال آلنبی به عنوان استجابت دیرینه دعای قوم یهود یاد می کردند . طی مدت سی سال و درحالی که مسلمان ها در اختلاف و چند دستگی  به سر می بردند  ، بریتانیا  زمینه را برای تشکیل رژیم صهیونیستی فراهم کرد. هجوم  صهیونیست ها  از سراسر جهان به فلسطین , تشکیل  گروه های نظامی صهیونیستی  ،در اختیار قرار دادن  امکانات مالی و اقتصادی ، تقویت وجهه صهیونیست ها در جهان از طریق رسانه های  بین المللی  و سرکوب مسلمانان فلسطین از جمله مهمترین اقدامات استعمار در جهت  تشکیل رژیم صهیونیستی بود . سرانجام پس از آمده شدن موقعیت ، انگلستان بر قیمومت و اشغال خود در فلسطین پایان داد و از آن جا خارج شد. پس از این واقعه ،  رژیم اشغالگر قدس موجودیت خود را  اعلام شد  و نخستین  جنگ اعراب و این رژیم  که منجر به پیروزی صهیونیست ها شد ، در گرفت .  پس از این وقایع مردم فلسطین قهرمانانه دست به تشکیل جنبش های آزادی بخش زدند و در این زمینه توانستند تا حدود زیادی موفق عمل نمایند . انتفاضه فلسطینیان و نهضت اسلامی مردم فلسطین به دور از صلاحدید احزاب سیاسی فلسطین تنها بر آزاد سازی قدس شریف از ید اشغالگران صهیونیست تاکید می کند.  
یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به تصریح یاد شده است ، دستگیری و حمایت از ملت های مظلوم و استکبار ستیز  جهان بوده است .  پس از  پیروزى انقلاب اسلامى ایران  ،  به پیشنهاد  حضرت امام خمینى (ره) و به منظورحمایت  از قیام مقدس مردم مظلوم فلسطین علیه رژیم اشغالگر قدس ،  روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان  1358به نام روز قدس نامگذاری شد و این امر در واقع تجدید عهد مردم ایران با آرمانهای ظلم ستیزانه برای مردم تمام جهان بود .امام خمینى(ره) پس از پیروزى انقلاب اسلامى در  پیامى که به همین مناسبت صادر نمودند ، فرمودند:بسم الله الرحمن الرحیم
من طى سالیان دراز،  خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون ،  این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت هاى اسلامى مى خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب وپشتیبانان آن  به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که ازایام قدر است و مى تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد ،  به عنوان روز قدس  انتخاب و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند.  ازخداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم . 
 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
روح‌الله موسوی الخمینی
قم :  16 مرداد 1358‌ برابر با  13رمضان 1399
قدس  نخستین قبله  مسلمانان جهان  سرزمین اصلى و وطن میلیون ها آواره مسلمان فلسطینى است که استکبار جهانى با همکاری صهیونیسم جنایتکار از سال   1948آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهاى اشغالگر قدس قرارداد.
اساس پایه گذاری روز قدس ، کشاندن مسئله و مشکل فلسطین و طرح آن درمیان امت اسلامی است با تحکیم مبارزات مردمی با اشغال فلسطین . تا دولت ها نتوانند بدون توجه به افکار عمومی تن به سازش بدهند.

انفجار سفارت آمریکا در لبنان :
درچنین روزی در  سال 1361 ه ش سفارت آمریکا در  لبنان هدف بمبگذاری قرار گرفت و منفجر شد . این عملیات در  پاسخ به حمایت دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی در اشغال اراضی لبنان اتخاذ شده بود .

در گذشت صادق هدایت : 
صادق هدایت  در سال 1281 ه ش صادق هدایت در تهران به دنیا آمد .  پدرش هدایت قلی خان هدایت  و مادرش خانم زیورالملک هدایت  بود. صادق پس از طی دوره ابتدایی در مدرسه علمیه تهران و دوره  دبیرستان در دارالفنون ، وارد  مدرسه سن لویی تهران شد و در  آنجا  با زبان و ادبیات فرانسه آشنایی پیدا یافت .وی در  سال 1305 با استفاده از بورس دولتی برای ادامه تحصیل وارد بلژیک شد ودر دانشگاه گان  به تحصیل مشغول شد . او پس از مدتی آنجا را به قصد فرانسه رها کرد و به فرانسه رفت اما در فرانسه به دلیل مشکلات روحی و فکری خود دست به خودکشی زد اما وی  را نجات دادند. او  در سال 1309 عازم تهران شد  و به استخدام دولتی در آمد . هدایت  در همین دوره نوشتن را جدی گرفت و به نگارش آثار داستانی پرداخت . شاید به همین دلیل بود که نمی توانست در یک محیط باقی بماند و هر از گاهی از کار خود استعفا می کرد . او در سال 1314 عازم هند شد ودر آنجا  زبان پهلوی را به طور کامل آموخت . وی پس از آن به عنوان مترجم آثار ادبی و هنری در دانشکده هنر های زیبا مشغول به کار شد و مدتی بعد نیز به جمع نویسندگان مجله ادبی سخن پیوست . هدایت پس از مدتی به فرانسه بازگشت و نهایتا
بر اثر ناملایمات روحی درفروردین 1330 در همین شهر با  گاز  خودکشی کرد .   او را در قبر ستان  پرلاشز در پاریس دفن کردند . از آثار او می توان به رباعیات خیام ، مجموعه  «سایه روشن» شامل  س.گ.ل.ل ، زنی که مردش را گم کرد ، عروسک پشت پرده ، آفرینگان ، شبهای ورامین ، آخرین لبخند ، پدران آدم ، مجموعه «سگ ولگرد»شامل سگ ولگرد ، دن خوان ، کرج  ، بن بست  ، کاتیا ، تخت ابونصر ، تجلی ، تاریکخانه میهن پرست ، مجموعه «زنده بگور»شامل  زنده بگور ، حاجی مراد
اسیر فرانسوی ، داود گوژ پشت مادلن ،  آتش پرست ، آبجی خانم ، مرده خورها ، آب زندگی ، مجموعه «سه قطره خون» شامل : سه قطره خون ، گرداب  ، داش آکل  ، آینه شکسته ، طلب آمرزش ، لاله ، صورتکها ، چنگال ، مردی که نفسش را کشت ، گجسته دژ ، علویه خانم و مقالاتی در موضوعات مختلف در نشریات ادبی- هنری اشاره کرد . مهمترین اثر او که بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است« بوف کور»  نام دارد . هدایت در این اثر به یک کشف اندیشمندانه با نگاهی سوررئالیستی و گاه ابزورد به دنیای پیرامونی خود می نگرد .  

 

آغاز محاکمه ایشمن :
درچنین روزی در سال 1961  محاکمه آدولف اییشمن یکی از فرماندهان نازیست که شمار زیادی از یهودیان را کشته بود مورد   محاکمه  قرار گرفت  . وی سپس به  اعدام محکوم گردید .وی  به دار آویخته شد و پس از آن جسدش را سوزاندند . 

حمله گستدره به لبنان :
در چنین روزی در سال 1996 میلادی  حملات وحشیانه صهیونیست ها به فرماندهی  شیمون پرز  به لبنان  آغاز شد . در این حملات  صدها هزار تن از مردم جنوب لبنان آواره  و شمار کثیری از مردم شهر قانا به خاک و خون کشیده شدند  .
 
تولد ژآک پره ور :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی ژاک پره ور  شاعر مشهور فرانسوی دیده از جهان فروبست . او به هنگام مرگ 77 سال داشت .

نسبیت معرفی شد :
در چنین روزی در سال  1906 میلادی انیشتن تئوری نسبیت خود را به جهان عرضه کرد  . نسبیت او شامل دو نظریه عام و خاص است . نسبیت خاص فضای مطلق را به مفهوم ماکسولی آن  نفی کرد اما نسبیت عام فضای مطلق به مفهوم نیوتونی آن را  نابود ساخت.

پیروزی سوسیالیست ها :
در چنین روزی در سال 1924 میلادی سوسیالیست ها در انتخابات ریاست جمهوری دانمارک به پیروزی دست یافتند .

ترک جامعه ملل :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی مجارستان جامعه ملل را ترک گفت .

تسخیر شهر آلمان :
در چنین روزی در  سال 1945 میلادی نیروهای آمریکایی شهر های مانهایم ، اوبر هوزن ، بوخوم ، اونال و اسن را به اشغال خود در آورد .

اعزام نیرو به الجزایر :
در چنین روزی در سال 1956 میلادی دولت فرانسه بیش از دویست هزار نفر از سربازان ذخیره خود را به الجزایر گسیل داشت .

دستگیری نرودا :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی پابلو نرودا شاعر مشهور شلیلایی به دلیل سرودن اشعار مخالف دولت دستگیر و روانه زندان شد .

اسکار 55 :
در چنین روزی در سال 1983 میلادی و در پنجاه پنجمین مراسم اسکار فیلم گاندی با بازی بن کینگزلی و مریل اتریپ جوایز اصلی جشنواره را از آن خود کرد .

حمله به ویتنام :
در چنین روزی در سال 1984 میلادی نیروهای چینی  ویتنام را مورد تجاوز خویش قرار دادند  .

 

67/01/22

درچنین روزی در  سال 1367هجری شمسی  ،  عملیات بیت المقدس 5 آغاز شد .این عملیات با  رمز یا ابا عبد الله الحسین(ع)در منطقه عملیاتی پنجوین آغاز گردید . در پایان عملیات یاد شده  3500تن از نیروهای ارتش رژیم بعث عراق کشته و یا مجروح شدند .

58/01/22

نقد و بررسی گزارش كمیسیون حقوق بشر و كانون وكلا درباره وقایع گنبد به كوشش گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای حقوقدانان و اعلام این نتیجه گیری كه گزارش مذكور جانبدارانه و بدون توجه به حقایق آشكار موجود ، نوشته شده است .

سخنان امام خمینی در جمع پرسنل نیروی هوایی و سپاه پاسداران انقلاب : خطاب به پرسنل نیروی هوایی : ارتش ضامن استقلال كشور ماست . ارتش ما از ماست و ما از ارتش ؛ ملت و ارتش از هم جدایی ندارند . خطاب به پاسداران انقلاب : ما همیشه محتاج به شما جوانان هستیم . ما بعدها هم برای كشورمان احتیاج به فعالیت شما جوانان برومند داریم .

ادامه محاكمه ها در دادگاههای انقلاب اسلامی علی رغم فشارهای داخلی و خارجی و اعدام چند نفر دیگر از سران رژیم سابق ؛ از جمله : سپهبد ناصر مقدم ، سپهبد مجیدی ، سرلشكر نشاط ، سرلشكر حسن پاكروان ، عباسعلی خلعتبری ، حسینعلی بیات ، سناتور علامه وحیدی ، سپهبد علی حجت كاشانی ، منصور روحانی و غلامرضا نیك پی .

تحلیل و بررسی وضع دادگاههای انقلاب ، عناصر دست اندركار و عوامل بقای آنها در گزارشی با عنوان " دادگاههای انقلاب تجلی خشم انقلابی ملّت ".

گزارش سری سفارت آمریكا در تهران از مسائل داخلی ایران به وزارت خارجه آمریكا : دولت بازرگان برای چه مدت دیگری به كار ادامه خواهد داد . بازرگان تا سلامت باشد ، جانشین ندارد . امام خمینی كنترل فوق العاده ای بر امور دارد . گروههای چپ در قیاس با اسلامی ها فاقد حمایت توده ای هستند . زندگی ساده ( امام ) خمینی و دنباله روی نخست وزیر و … از این امر ، فشار انفجارآمیز وضعیت اقتصادی را مهار خواهد كرد . ( امام ) خمینی كی وفات خواهد كرد . در این صورت جنبش چه مشكلاتی خواهد داشت ؟ و …

گزارش آسوشیتدپرس از اقدامهای آمریكا در جهت یافتن جایگزینی برای پایگاههای جاسوسی برچیده شدة آن كشور در ایران ؛ از جمله : ایجاد پایگاه در خاك تركیه ، سفارش هواپیماهای یو - 2 و قمرهای مصنوعی برای جاسوسی برفراز خاك شوروی . گزارش آسوشیتدپرس از فروش پنجاه فروند جنگنده اف - 5 آمریكایی به مصر كه 523 میلیون دلار بهای آن را عربستان سعودی پرداخت .

59/01/22

شروع آشوب در سیستان و بلوچستان

60/01/22

اعضاء هیئت حسن نیت كشورهای غیر متعهد بمنظور مذاكره و آشنایی مواضع ایران در قبال حنگ وارد تهران شدند.

62/01/22

امام: رفتن در خاك عراق هجوم به عراق نیست دفاع از اسلام و كشور اسلامی است. 

63/01/22 

مورفی فرستاده ویژه آمریكا برای بررسی اوضاع جنگ تحمیلی وارد خاورمیانه شد. 

64/01/22

دكوئیار از اظهار نظر پیرامون دعوت اخیر ایران (مبنی بر اعزام هیات پزشكی برای بازدید بیماران و مجروحین شیمیایی و مذاكره در مورد استفاده عراق از سلاح شیمیایی) خودداری كرد. (سخنان سخنگوی سازمان ملل)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo