شهید آوینی

 
صیاد؛ یار امام و رهبر/ چهره پرجاذبه جبهه ها و هم پیمان سجاده ها
هفت سال از شهادت صیاد دلها گذشت.

با آنکه هفت سال از عروج نورانی اش گذشته، هنوز دل از دام چهره پرجاذبه آشنای جبهه ها و هم پیمان سجاده ها آزاد نگشته است. کجا می توان تبسم مشفقانه لبان، چروک مقتدرانه پیشانی و سنگینی فروتنانه شانه هایش را از یاد برد. او با طنین سخنان سترگش و با صلابت عزم آهنین و با شهادت سرخ مظلومانه اش، صلای حضور و شهود را در گوش ما می نوازد و هشدار می دهد که ما شاهدان همیشه تاریخ خواهیم ماند.

امیرسپهبد علی صیاد شیرازی پس از سالها مجاهدت در کردستان و رزم دلاورانه و فداکاری در غرب و جنوب کشور در دوران 8 سال دفاع مقدس و فرماندهی نیروی زمینی ارتش و مسئولیت های بعدی و خدمت صادقانه و پرتلاش در سمت جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سرانجام در بیست و یکم فروردین سال 1378 به دست منافقان کوردل که امروز مورد حمایت استکبار جهانی آمریکای جنایتکار هستند، ترور شد و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

به بهانه فرا رسیدن هفتمین سالگرد عروجش مروری کوتاه می کنیم بر زندگی سراسرمجاهدت و ایثار سرلشگر صیاد شیرازی:

از کودکی تا دانشکده افسری

در سال 1323 در شهرستان درگز و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. بعد از یک سال به همراه خانواده خود در مشهد و سپس از آنجا در شهرهای مازندران اقامت گزید و سرانجام در سال 1342 به اخذ دیپلم رشته ریاضی از دبیرستان امیرکبیر تهران موفق گردید. در سال 1343 وارد دانشکده افسری شد و در سال 1346 از آن دانشکده فارغ التحصیل شد. او در طول دوره دانشکده افسری به جدیت در درس و پایبندی به مذهب شهرت داشت.

وضعیت خدمتی تا پیروزی انقلاب اسلامی

پس از یک سال طی دوره مقدماتی رسته توپخانه، به ترتیب در لشکر تبریز و لشکر کرمانشاه خدمت کرد و در سال 1351 برای گذراندن یک دوره تخصصی توپخانه تحت عنوان دوره هواسنجی بالستیک توپخانه به آمریکا اعزام شد و در این دوره امتیاز نخست را کسب کرد.
وی در طول این دوره همچون یک مبلغ مذهبی در جلسات بحث و مناظره آمریکایی ها شرکت نموده و آنان را به اسلام دعوت می کرد. پس از بازگشت از آمریکا به عنوان استاد به مرکز آموزش توپخانه اصفهان منتقل شد.

در طول پنج سالی که در متن مردم متعهد و انقلابی این دیار قرار گرفت خود را برای ورود به فضای نورانی انقلاب اسلامی آماده می کرد. او چند روز قبل از 22 بهمن سال 1357 بازداشت و با پیروزی انقلاب اسلامی آزاد و با درجه سروانی به دنیای نورانی خدمت در ارتش اسلامی وارد شد.

ورود به کردستان

با آغاز توطئه سنگین ضد انقلاب در کردستان، در معیت سردار سلحشور اسلام، شهید دکتر مصطفی چمران، وارد کردستان شد و سپس در مقام فرمانده عملیات مشترک ارتش و سپاه پاسداران به آزادسازی و پاکسازی شهرهایی همچون سنندج، دیواندره، مریوان، سقز، بانه و سردشت همت گماشت. او سرانجام با تشکیل قرارگاه عملیاتی شمال غرب کشور و با در اختیار گرفتن نیروهایی از ارتش و سپاه و ژاندارمری، در شهریورماه 1360 به آزادسازی و پاکسازی دو شهر اشنویه و بوکان پرداخت.

در مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش

یک سال پس از شروع جنگ تحمیلی، در نهم مهرماه 1360 با فرمان امام خمینی (ره) در سمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در میدانهای نبرد حضور یافت و در طول پنج سال انجام وظیفه در این مسئولیت خطیر، عملیات طریق القدس، فتح المبین، بیت المقدس و ده ها نبرد دیگر را فرماندهی و هدایت کرد .

صیاد لایق آن بود که حضرت امام خمینی (ره)، در مورد او، این گونه توصیف کند: با تقدیر از زحمتهای طاقت فرسای سرکار سرهنگ صیاد شیرازی که با تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی در طول دفاع مقدس از هیچ گونه خدمتی به کشور اسلامی خودداری نکرده و امید است در آینده نیز در هر مقامی باشد موفق به ادامه خدمتهای ارزنده خود باشد، ...

از مرداد ماه سال 65 تا شهادت

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی پس از مسئولیت فرماندهی نیروی زمینی ارتش، بدون وقفه، بنابر فرمان امام راحل (ره) به نمایندگی معظم له در شورای عالی دفاع منصوب شد که تا پایان جنگ ادامه یافت. او در سال 1367 در عملیات مرصاد شرکت و با روحیه ای بسیجی ضربات محکمی را بر پیکر مزدوران منافق وارد کرد. پس از پایان جنگ تحمیلی با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا به معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح و سپس با تصویب معظم له و با حفظ سمت قبلی، به جانشینی رئیس ستاد کل منصوب شد.

سرانجام امیر سرافراز ارتش اسلام، پس از جانفشانی هایی که در صحنه های نبرد حق علیه باطل از خود ابراز نمود، در 21 فروردین 1378 توسط منافقین کوردل شهید شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد. خداوند با مولایش حضرت ابی عبدالله الحسین محشور گرداند و جایگاهی در منزلگاه شهدا و منزلتی هم شان با سعدا عطایش فرماید.

فرازهایی از پیام مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به مناسبت شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی (78/1/21)

- امیرسرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامی مومن و پارسا و پرهیزگار، سپهبد علی صیاد شیرازی، امروز به دست منافقین مجرم و روسیاه به شهادت رسید.

- او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهاد همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا بر روی دست داشت.

- سرزمین های داغ خوزستان و گردنه های برافراشته کردستان سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد و مصمم و شجاع بوده و جبهه های دفاع مقدس صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتی او حفظ کرده است.

بخشی از پیام امام خمینی (ره) به مناسبت پیروزی عملیات فتح المبین (کربلای2 ) :  اینجانب از دور دست و بازوی قدرتمند شما را که دست خداوند بالای آن است می بوسم و به این بوسه افتخار می کنم.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo