شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه دوم فروردین سال 1385 هجری شمسی مقارن است با بیست و یکم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و دوم مارس سال 2006 میلادی .

حمله به مدرسه فیضیه : 
درچنین روزی در  سال1342هجری شمسی عمال  رژیم پهلوی با حمله به مدرسه فیضیه قم فجایع اسفناکی را در این مدرسه رقم زدند . پس از تصویب  لوایح ششگانه شاه  در جهت حمله به اسلام و بر پایی رفراندوم قلابی بسیاری از علما و مراجع عید آن سال را تحریم کردند و حضرت  امام خمینى(ره) نیز به عنوان رهبر نهضت  عید نوروز سال 1342ه.ش را «عزا» دانستند  .  امام خمینى(ره) متعاقب آن نخستین اعلامیه خود را محرمانه براى بعضى از علماى شهرها فرستادند: «خدمت ذی شرافت‏ حضرات علماء اعلام و حجج اسلام دامت‏برکاتهم. عظم الله - تعالى - اجورکم. چنانچه اطلاع دارید دستگاه حاکمه مى‏خواهد با تمام کوشش به هدم احکام ضروریه اسلام قیام و به دنبال آن مطالبى است که اسلام را به خطر مى‏اندازد لذا این‏جانب عید نوروز را به عنوان عزا و تسلیت‏به امام عصر - عجل الله فرجه‏الشریف - جلوس مى‏کنم و به مردم اعلام خطر مى‏نمایم، مقتضى است‏حضرات آقایان نیز همین رویه را اتخاذ فرمایند تا ملت مسلمان از مصیبت‏هاى وارده بر اسلام و مسلمین اطلاع حاصل نمایند. والسلام علیکم ورحمة‏الله وبرکاته‏» روح‏الله الموسوى الخمینى/16 شوال‏1383ه ق (نهضت امام خمینى، ج‏1، ص‏315. ) 
روز دوم نوروز سال 1342 مصادف بود با  25شوال‏1383ه.ق،و شهادت امام‏جعفر صادق(ع) و به همین مناسبت مراسم 
سوگوارى شهادت امام‏صادق(ع) با حضور  ده‏ها هزار نفر مردم از سراسر کشوربرگزار شد . از سوى دیگر سران رژیم پهلوی  براى جلوگیرى ازشوروش مردمی علیه رژیم جمع بسیارى از نیروهاى  گارد جاویدان  را با لباس مبدل به قم فرستادند تا در لباس دهقانان بر عزادران هجوم‏برند . کامیونهای سربازان مسلح در میدان آستانه مقابل مدرسه فیضیه متوقف شده و ماموران امنیتی محل را در محاصره خویش گرفتند . عصر آن روز مجلس سوگوارى امام صادق(ع) برگزارشد و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم همراه طلاب، استادان و مراجع به سوگ نشستند . هنگامى که یکی از فضلای حوزه علمیه قم مشغول بیان فضایل رئیس مذهب جعفری بود ،  ناگاه صدای  صلوات بلند شد و واعظ امکان ادامه سخنرانی را نیافت . در همین حال یکی از ماموران رژیم بلند شد میکروفون را در اختیار گرفت .در همین هنگام ماموران که لباس مبدل پوشیده بودند یک صدا شعار جاوید شاه سر دادند . این افراد  به طلاب جوان حمله کردند و طلاب نیز به دفاع از خود مشغول شدند . در این زمان  نیروی شهربانی وارد معرکه شد و رگبار گلوله به سوی طلاب جوان آغاز گشت . ماموران به طبقه دوم رفته بودند وطلاب جوان را از طبقه دوم به پایین پرت می کردند و شروع به آتش زدن البسه و کتب آنان کردند . عمال رژیم پهلوی در این روز وحشی گری های بسیاری مرتکب شدند .  بدین‏ترتیب فیضیه قتلگاه عزاداران امام صادق(ع) شد و صدها نفر مجروح و شهید شدند. امام خمینی در همان روز  در برابر مردم عزادار فرمود: «دستگاه حاکمه با این جنایت‏خود را رسوا و مفتضح‏ساخت و ماهیت چنگیزى خود را به خوبى نشان‏داد دستگاه جبار با دست‏زدن باین فاجعه شکست و نابودى خود را حتمى ساخت. ما پیروزشدیم ما از خدا مى‏خواستیم که این دستگاه ماهیت‏خود را بروزدهد و خود را رسواکند ... امروز وظیفه ماست که در برابر خطراتى که متوجه اسلام و مسلمین مى‏باشد براى تحمل هرگونه ناملایمات آماده‏باشیم تا بتوانیم دست‏خائنین به اسلام را قطع‏نمائیم و جلو اغراض و مطامع آنها را بگیریم...» 

آغاز عملیات فتح المبین :
در چنین روزی در سال 1361 ه ش عملیات فتح المبین آغاز شد . عملیات بزرگ فتح المبین در ساعت سی دقیقه بامداد روز دو شنبه دوم فروردین ماه با رمز بسم الله الرحمن الرحیم . بسم الله القاسم الجبارین و" یا زهرا"   آغاز  شد . این عملیات بزرگ درچهار مرحله ادامه یافت که طی آن سپاه چهارم عراق شامل لشکر ده زرهی متشکل از تیپ 42 زرهی ، تیپ 24 مکانیزه ، تیپ هفت زرهی و تیپ شصت پیاده ، لشکر یک مکانیزه شامل تیپ یک مکانیزه ، تیپ 27 مکانیزه ، تیپ 34 زرهی و تیپ 51 زرهی ،  تیپ های تحت امر لشکر یک و ده شامل تیپ 99 پیاده ، تیپ 96 پیاده ، تیپ 426 پیاده ، تیپ 505 پیاده ، تیپ 423 پیاده و تیپ 421 پیاده  نابود شدند .
مجموع تلفات دشمن در این عملیات حدود 25 هزار نفر برآورد شده است . همچنین در این عملیات بیش از پانزده هزار تن از افراد دشمن بعثی به دست رزمندگان پرتوان اسلام به اسارت در آمدند . ضمنا بر اثر این عملیات بیش از 360 دستگاه انواع تانک و نفربر  ،  500 دستگاه خودرو ، چندین قبضه موشک زمین به هوا ، 165 قبضه توپ دشمن منهدم گردید .همچنین بر اثر این عملیات ظفر مند ارتفاعات شمال غربی خوزستان ، ارتفاعات 350 از لوث وجود دشمن بعثی پاک شد . علاوه بر این  شهر های دزفول ، اندیمشک ، اهواز ، و صدها روستا از زیر آتش توپخانه دور برد رهایی یافتند . دستیابی  به چاههای نفت ابوقریب در ارتفاعات تینه ، آزاد شدن سه پاسگاه  ژاندرامری از استانهای ایلام و خوزستان ، آزاد سازی فرودگاه دهلران، آزاد سازی جاده دزفول ، دشت عباس ، عین خوش ، و نهایتا رهایی بیش از دو هزار کیلومتر مربع از تصرف دشمن بعثی از دیگر دستاوردهای این عملیات مهم است .
امام خمینی( ره) پس از این پیروزی بزرگ پیامی صادر فرمودند :
بسم الله الرحمن الرحیم 
ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم
 اخبار غرور آفرین جبهه های نبرد علیه قوای شیطانی را یکی پس از دیگری در یافت نمودم . قلم قاصر است که احساسات خویش را ابراز کنم . به قوای مسلح اسلامی که خدایشان نصرت آخرین را نصیب فرماید ، تبریک عرض می کنم . مبارک باد بر شما عزیزان افتخار آفرین پیروزی بزرگی را که با یاری ملائکه الله و نصرت ملکوت اعلی نصیب اسلام و کشور عزیز ایران کشور بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا نمودید . رحمت واسعه خداوند بر آن مادران و پدرانی که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و مجاهدان با نفس در شب های نورانی در دامن پاکشان تربیت نمودند ...
ایشان همچنین در پاسخ به پیام فرماندهان نظامی به مناسبت عملیات ظفرمند فتح المبین تصریح کردند :
جوانان عزیزم و فرماندهان محترم! شما توقع نداشته‌باشید که من بتوانم از عهده ثنای شما و شکر عمل شما برآیم. شما را همان بس که محبوب خدای تعالی هستید و خدای شما فرموده که شما را که چون سدی محکم و بنیانی مرصوص در مقابل دشمنان خدا و برای رضای او ایستاده‌اید دوست می دارد و این است جزای شما و این است عاقبت عمل شما.
منبع : ، جمعی از مولفین ، روزها و رویدادها

 جلسه علنی مجلس شورای ملی برای اعلام جمهوری رضاخانی :
درچنین روزی در  سال1303 هجری شمسی ، مجلس شورای ملی به منظور اعلام جمهوری  رضاخانی جلسه علنی تشکیل داد . البته این جلسه با اعتراض قشر های مختلف مردمی روبه رو شد  و شمار کثیری از مردم با تجمع در برابر مجلس به ایراد شعار علیه جمهوری رضا خانی پرداختند . نهایتا جلسه مذکور بدون اخذ نتیجه ای به پایان رسید .

 رضا خان میرپنج فرزند عباسقلی خان سواد کوهی معروف به" داداش بیک"  در بیست و دو سالگی  به سلک نیروهای  قزاق در آمد  ودر این مسیر پیشرفت کرد . او در بیست سال آینده  دوره های مختلف نظامی را تا فرماندهی هنگ قزاقخانه ( آتریاد ) همدان طی کرد .  در سوم اسفند  سال 1299 هجری شمسی واحدهای قزاق مقیم قزوین به فرماندهی  رضاخان میر پنج وارد تهران شدند. کودتای سوم اسفند 1299 با توجه به تاثیرات فراوان آن بر حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایران واقعه ای مهم و در خور توجه است. انگلیسی ها برای اجرای نقشه ای که کشیده بودند به دو چهره سیاسی و نظامی احتیاج داشتند و سرانجام در این میان سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه" رعد" و رضاخان میرپنج را برای این کار برگزیدند .  رضاخان سوادکوهی که چند سال قبل توسط" اردشیر جی" به  عوامل انگلستان ملحق شده  بود به عنوان عامل نظامی کودتا به ژنرال" آیرون ساید" معرفی   شد. در این میان   با کمک بانک شاهنشاهی و همکاری نظامی کلنل اسمایس ، کاظم خان سیاح مسعود خان کیهان  ، قوای نظامی و قزاق  سازماندهی شده و شرایط برای انجام کودتا و اشغال تهران فراهم شد . رضا خان در بهمن ماه همان سال در ملاقاتی با آیرون ساید توافق کرده بود که پس از فتح تهران توسط نیروهای قزاق مقام نخست وزیری به سید ضیاء الدین طباطبایی سپرده شود . برای اینکه رضا خان اطمینان حاصل کند که در تصرف تهران مشکلاتی وجود نخواهد داشت ژنرال انگلیسی به او اعلام کرد که احمد شاه در جریان این اقدام قرار دارد و نورمن سفیر انگلستان در تهران مشکلات احتمالی را مرتفع خواهد کرد . سرانجام در شب سوم اسفند 1299 کودتاچیان وارد تهران شده و نقاط حساس شهر را به اشغال خود درآوردند. با فتح تهران حکومت به دست کودتاچیان افتاد . فردای همان روز   سید ضیاء‏الدین طیاطبایی به عنوان نخست وزیر  رسما زمام امور را در دست گرفت. پست حساس وزارت جنگ با اندکی کشمکش در اختیار رضاخان سردار سپه قرارگرفت.  پس از آن   احمدشاه قاجار   حکم ریاست الوزرایی سید ضیاءالدین طباطبایی یزدی و سرداری سپه ژنرال رضاخان را صادر کرد. سید ضیا ء الدین پس از دست گرفتن قدرت بسیاری از شخصیت های سیاسی را دستگیر و به زندان افکند . از جمله این شخصیت ها آیت الله مدرس بود . سید ضیاء الدین چند روز پس از کودتا به حضور احمد شاه رفت و شاه که  نسبت به جان خود به شدت بیم داشت وی را به عنوان نخست وزیر کابینه جدید معرفی نمود . کابینه سید ضیاء عملا وظیفه یک محلل برای ورود کابینه رضا خان را ایفا نمود . پس از چندی مقام وزارت جنگ نیز به رضاخان  واگذار شد . به این ترتیب با حمایت انگلیسی ها ، وی  یک به یک پله های ترقی را پیمود و به تدریج به محکم کردن مواضع خود مشغول شد . اما در این مسیر رضا خان با حضور مبارزانی چون سید حسن مدرس نمی توانست به جولان گسترده بپردازد . در دوره  چهارم مجلس، رضاخان که در مقام وزارت جنگ بود،  کوشید امور دفاعى و اقتصادى را هم در اختیار گیرد . مدرس در دوازدهم  مهر 1301، در جلسه 148 دوره چهارم مجلس، نطقى علیه رضاخان ایراد کرد و بر برکناری او تاکید نمود.  طرح موهوم جمهورى خواهى نیرنگ دیگر رضاخان بود که مدرس آن را ضد استقلال و هویت ایران و رهاورد تصمیم انگلستان براى تمرکز قدرت در شخص رضاخان خواند و در جهت نابودى‏اش گام برداشت . سرانجام گروهى از نمایندگان وابسته،  به نیرنگ روى آوردند، مدرس را به بهانه آشتى با رضاخان در منزل قوام السلطنة نگاه داشتند و در غیاب وى سردار سپه با 92 راى مثبت مجلسیان قدرت را به دست گرفت .

سقوط دمیاط :
در چین روزی  در سال 647 ه ق شهر دمیاط سقوط کرد. این شهر تا  زمان سقوط  در دست لویی نهم پادشاه فرانسه  و  رهبر حمله صلیبی هفتم به مصر بود .  حمله مزبور با شکست بزرگی روبرو گردید  و لویی نهم به اسارت در آمد . 

نخستین نشریه اخوان المسلمین :
در چنین روزی در سال 1352 ه ق روزنامه اخوان المسلمین برای نخستین بار در مصر منتشر شد . این روز نامه نخستین نشریه ارگان اخوان المسلمین به شمار می رفت . اخوان المسلمین در سال 1929 میلادی در شهر اسماعیلیه  مصر توسط شخصی به نام حسن البناء با هدف تجدید حیات و احیای شعائر دینی و رجعت به اصول اسلامی و ایجاد وحدت اسلامی تاسیس شد . گفته می شود شمار اعضاء این جمعیت در پایان جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون نفر بوده است. دولت مصر تا حدود زیادی اقدام به مهار این جمعیت کرده بود . 

ورود به  جمهوری متحده عربی :
در  چنین  روزی در سال 1391 ه ق لیبی در پیمانی  در شهر بنغازی این کشور  ، در جهت تشکیل جمهوری متحده عربی بر آمد . پیشتر کشور های مصر و سوریه  چنین امری را پیش بینی نموده بودند  .
 

 روی کار آمدن نهضت فاشیسم :
در چنین روزی در سال 1919 میلادی نهضت فاشیسم با نام" نهضت پیراهن مشکی ها" در  ایتالیا به روی کار آمد . رهبر این نهضت را  که بعدها جنایات فروانی مرتکب شد، " بنیتو موسولینی" به عهده داشت . موسولینی سه سال بعد نخست وزیر ایتالیا شد و رسما سیستم تک حزبی را در این کشور پایدار نمود .موسولینی در سال 1883 میلادی به دنیا آمد . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به  روزنامه نگاری پرداخت؛  اما این امر او را اقناع نکرد و خواست که به طور عملی وارد حوزه سیاست شود. به همین دلیل تصمیم گرفت که اندیشه های خود را در قالب یک حزب سیاسی عملی سازد .
او در این دوره دست به تاسیس یک حزب ناسیونالیست افراطی زد که  اعضای آن تمامی لباس سیاه به تن داشتند و مشغول به انجام اعمال تروریستی بودند . موسولینی در سال 1922 به مقام نخست وزیری ایتالیا رسید و در دوران زماداری خود کشورهای اتیوپی و آلبانی را متصرف شد . وی همچنین به یاری "ژنرال فرانکو" در اسپانیا شتافت و با هیتلر پیمان مودت منعقد ساخت و به این ترتیب پایه های فاشیسم را طرح ریخت . فاشیسم موسولینی بر چند اصل استوار بود که از میان آنها می توان به وجود دیکتاتوری  ایدئولوژی و سیطره آن برفرد فرد  اعضای حزب ،  مقابله  با کمونیسم ، سوسیالیسم واندیشه های  چپ گرایانه   ،  مقابله با اندیشه های مردم سالارانه ، آزادی بیان و پلورالیسم ، ایجاد وضعیت ترور و وحشت از طریق نظامی گری و سازماندهی توده ها در سازمانهای میلیتاریستی ،  مقابله با  یهودیان و یهودی زدایی از جامعه ،   ایجاد  ناسیونالیسم افراطی  ،  مخالفت با فرد گرایی و اعتقاد مفرط به روحیه جمع گرایی اشاره کرد. " فرانتس نویمان" می گوید: نهضت قاشیسیتی-نازى در طبقه متوسط اضطراب بر می انگیخت و آن اضطراب را در مجرای ویرانگری می انداخت. موسولینی پس از اتمام جنگ جهانی دوم به هنگام فرار به سویس به دست  مبارزان ایتالیایی  گرفتار آمد و در بیست و هشتم آوریل اعدام شد . 
  
رو زجهانی هواشناسی :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی هواشناسی در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود . سازمان هواشناسی جهانی در واقع در این روز تاسیس شده است  .W.M.O عنوان جهانی این سازمان است . به گفته  پروفسور "گودوین اوباسی" دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی  در حال حاضر علت وقوع بسیاری از بلایای طبیعی اقدامات مخرب انسان بر محیط زیست و آب و هوای جهان است.او هشدار داده است  به دلیل گرم شدن کره زمین سطح آب دریاها در حال بالا رفتن است که این میزان معادل 10 تا 20 سانتی متر است.  وی می گوید طی 50 سال گذشته 10 تا 15 درصد از یخ های قطبی ذوب شده اند.

روز ملی پاکستان و روز جمهوری  اسلامی در این کشور : 
درچنین روزی در سال  1956 میلادی  نظام جمهوری پاکستان به طور رسمی اعلام شد . کشور پاکستان  از شمال و شمال غرب با افغانستان، از شمال شرق با چین، از شرق با هندوستان از جنوب با هندوستان و دریاى عمان، و از جنوب غربى با کشور ایران همسایه است. این کشور  از نظر وسعت‏سى و سومین کشور جهان است.   پنجابیها ،  سندیها ، بلوچها  و پتانها یا تپانها یا پشتونها در ایالت‏شمال غربى از مشهور ترین  اقوام در پاکستان اند . پنجابیها از نظر تعداد بیشترین گروه قومى را تشکیل مى‏دهند . در قانون اساسى سال‏1973 م، زبان ملى و رسمى پاکستان، زبان اردو اعلام شده است  .  دین رسمی در این کشور اسلام است .  کشور پاکستان بنابر اعلامیه‏ 1947 میلادی استقلال یافت و  محمدعلى جناح نخستین فرماندار کل این کشور شد .از جمهوری  پاکستان تا به امروز پنج پیش‏نویس قانون اساسى تهیه شده است . بر اساس  قانون اساسى فعلى این کشور «جمهورى اسلامى پاکستان‏» در این کشور استوار گردیده است . 

تشکیل جامعه عرب : 
درچنین روزی در سال 1945 میلادی ، جامعه عرب با هدف همکاری و نزدیکی کشور های عربی با یکدیگر و همچنین در جهت ارتقای پان عربیسم موجود در این کشور ها  ،  به پیشنهاد" ملک فاروق" شاه مصر تشکیل شد . کشور های  اردن، سوریه، عراق، عربستان سعودی ، مصر و یمن، پیمان مذکور را در قاهره مصر امضا کردند .

امضای صلح با رژیم صهیونیستی :
در چنین روزی در سال 1979 میلادی پارلمان رژیم صهیونیستی قرار داد صلح با دولت مصر را امضا کرد .

ریزپردازنده پنتیوم :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی شرکت" اینتل پروسسور"،  پنتیوم را به جهان معرفی کرد . پنتیوم ها که نسل جدیدی از ریز پردازنده های رایانه  به شمار می روند،  از سرعت بالای پردازش نسبت به نسل قبلی ریز پردازنده ها بر خوردارند . در حال حاضر پنتیوم های چهار به بازار عرضه شده اند  .  گفته می شود ریز پردازنده" پنتیوم 5  اینتل"  نیز  به بازار عرضه می شود  و پس از آن نیز  پنتیوم  6 به فاصله چند ماه عرضه  خواهد شد .  پنتیوم 5 دارای سرعتی معادل 5 الی 7 گیگاهرتز به همراه دو  مگابایت حافظه است .

در گذشت کلود مونه : 
درچنین روزی در  سال 1926میلادی  کلود مونه نقاش مشهورفرانسوی در گذشت . وی را پدرسبک امپرسیونیسم می شناسند . 
مونه  زندگی را از محیط پیرامون خود استخراج می کرد  و آن را به بوم خود منتقل می نمود . سزان در توصیف او چنین می‌گوید: «تنها یک چشم دارد؛ ولی خدایا چه چشمی!» .

تشکیل اتحادیه بین المللی فوتبال : 
در چنین روزی در سال  1888" اتحادیه بین المللی فوتبال" ( فیفا) با هدف نظارت بر مسابقات بین المللی و کشوری  فوتبال تشکیل شد .

02/01/58

معادلات جدید قدرت سیاسی در سنندج : حذف جریان صفدری ؛ ضربه خوردن جریان مفتی زاده ؛ ظهور قدرت جدید ائتلاف گرایشهای قومی غیرمذهبی با سلطه روزافزون و مصمم به عدم همراهی مفتی زاده ؛ تشكیل جلسه در ساعت یك بعد از نیمه شب با حضور عزالدین حسینی ، احمد مفتی زاده ، صارم الدین صادق وزیری ، اعضای شورای موقت سنندج و دیگر عناصر درگیر در حوادث سنندج برای دستیابی به وحدت نظر در مورد چارچوب بحث با هیأت اعزامی دولت ؛ بروز اختلاف بین مفتی زاده و سایر شركت كنندگان جلسه در مورد طرح سه ماده ای و هشت ماده ای و خروج اعتراض آمیز مفتی زاده از جلسه در ساعت چهار بامداد .

 آغاز مذاكرات گروه سیاسی هیأت اعزامی از تهران به سرپرستی وزیر كشور با گروههای سیاسی درگیر در سنندج .

پرواز فانتومها بر فراز شهر و اعتراض حضار . گزارش كیهان و سازمان چریكهای فدایی خلق از جلسه و نتایج آن .

تلفنگرام سیدجوادی ( وزیر كشور ) به رئیس ستاد ارتش مبنی بر قطع پرواز جتها برفراز سنندج و قطع تیراندازی و پرتاب منور از پادگان و … سرلشكر قره نی به این درخواست مستدلاً پاسخ منفی داد ، اما در عمل پرواز جتها و تیراندازی از پادگان قطع شد .

گزارش رسانه های خبری از آخرین دستاوردهای مذاكرات جاری در سنندج ؛ رادیو تهران : هیأت اعزامی از تهران به سنندج با نمایندگان كردستان سرانجام به توافق نزدیك شد . خبرگزاری پارس : اعلامیه نهایی این توافق تا آخرین ساعت امروز رسماً اعلام خواهد شد . آزادی افراد دستگیر شده ؛ جلوگیری از نزدیك شدن و تیراندازی مردم به پادگانها ؛ خودداری نظامیان از ورود به شهر ؛ تخلیه ستاد لشكر 28 و رادیو - تلویزیون از عناصر غیرمسؤول از جمله شرایط توافق است .

مذاكرات گروه مذهبی هیأت اعزامی از تهران به سرپرستی آیت الله طالقانی و با همراهی دكتر بهشتی ، هاشمی رفسنجانی و بنی صدر در دانشگاه رازی با گروههای مذهبی سنندج و كردستان و گزارش جهت دار سازمان چریكهای فدایی خلق از این جلسه .

گزارش اجتماع مردم سنندج در میدان آزادی و سخنرانی آیت الله طالقانی ، دكتر بهشتی و بنی صدر در این اجتماع . اعلام عدم شركت كانون فرهنگی - سیاسی خلق تركمن در رفراندوم به دلیل روشن نبودن محتوای جمهوری اسلامی .

گزارش سفارت آمریكا در تهران درباره آخرین وضعیت سنندج و نتایج مذاكرت هیأت اعزامی تهران : ما تردید داریم صلحی كه طالقانی و مفتی زاده و در مورد آن توافق كنند آثار پاینده ای داشته باشد . رهبری در سنندج به دست نیروهای رادیكالتر شامل عناصر فداییان ( خلق ) افتاده است . این جنگ ، دولت موقت را با سخت ترین مبارزه طلبی هایی كه تاكنون با آن مواجه شده ، روبه رو ساخته است و …

02/01/58

عملیات 12 فروردین محور غرب سوسنگرد.

02/01/61

 عملیات فتح المبین

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo