امروز پنج شنبه بیست و پنجم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با پانزدهم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با شانزدهم مارس سال 2006 میلادی .

در گذشت حجه الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی :
در چنین روزی در سال 1373 ه ش حاج سید احمد خمینی فرزند و تنها یادگار حضرت امام خمینی ره دار فانی  را وداع گفت . سید احمد خمینی در بیست و چهارم اسفند 1324 ه ش در خانواده ای فرهیخته و دانشور دیده به جهان گشود . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی به تحصیل علوم اسلامی مشغول شد و در این مسیر دستاوردهای کلانی نایل آمد  . او به این منظور عازم نجف اشرف شد و نزد استادان بر جسته ای چون آیت الله سلطانی  ،  آیت الله حاج مرتضی حائری و حاج موسی شبیری زنجانی
بهره  های فراوان گرفت . حاج سید احمد خمینی از همان دوران تحصیل فعالیت های سیاسی خود را آغاز نمود و در سال 1342
ه ش مهمترین نقش خود را با عنوان رابط میان مردم و امام راحل ایفا نمود .  حاج سید احمد خمینی  در دهه 1350 به فعالیت های سیاسی خود علیه رژیم منحوس پهلوی ادامه داد و در این مسیر به پخش اعلامیه و خبر نامه مشغول بود . بیشترین فعالیت او دراین دوره نیز ارتباط  میان مردم و امام (ره)    بود . ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز وظیفه رسیدگی به امور  بیت امام خمینی ره را به عهده داشتند . حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینى صبحگاه بیست و دوم اسفند به علت عارضه قلبى و تنفسى در بیمارستان بسترى شد. تیم پزشکى، معالج‏حاج سید احمد خمینى   به محض اطلاع ایشان را به بیمارستان شماره دو  بقیة الله الاعظم انتقال دادند  وافراد  با تخصص‏هاى گوناگون با تمام توان براى بهبود حال ایشان بکار گرفته شد. ولی در نهایت با تمام تلاش های تیم پزشکی ، ایشان به دیدار حق شتافتند .

تغییر تاریخ هجری به شاهنشاهی :
در چنین روزی در سال 1354 ه ش مجلسین شورای ملی و سنا در اجلاسی مشترک بر تغییر مبدا تاریخ هجری قمری  به شاهنشاهی    تاکید کردند و مردم و دولت نیز موظف شدند از این پس تاریخ شاهنشاهی را به جای تاریخ هجری به کار برند .آنان در این اجلاس تصمیم گرفتند تاجگذاری کوروش کبیر در سال 599 پیش از  میلاد را به عنوان مبدا سال خورشیدی و سر آغاز تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران قرار دهند . به همین مناسبت اول فروردین سال 1355 ه ش آغاز سال 2535 شاهنشاهی اعلام شده بود .  این عمل رژیم پهلوی که در واقع نوعی دهن کجی به اعتقادات دینی و شیعی مردم ایران به شمار می رفت ،  در واقع طریقی بود برای اسلام زدایی از کشور ایران و روشی در جهت   گستردن روش های شاهانه در کشوراسلامی  ایران . به همین منظور حضرت امام خمینی ره با درک سریع شرایط و اوضاع در پیام عید فطر سال 1355 به کارگیری این تاریخ را حرام دانستند و تصریح کردند : « کارشناسانی که می خواهند مخازن ما را به غارت ببرند برای تضعیف اسلام و محو اسم آن نغمه شوم تغییر مبدا تاریخ را ساز کردند . این تغییر از جنایات بزرگی است که در این عصر به دست   این دودمان کثیف واقع شد . بر عموم ملت است که با استعمال این تاریخ جنایتکار مخالفت کنند و چون این تغییر هتک اسلام و مقدمه محو اسم آن است خدای نخواسته استعمال آن بر عموم حرام و پشتیبانی از ستمکار و ظالم و مخالفت با اسلام عدالتخواه است ....» ( صحیفه نور ، ج 1  ، صص 223 و 224 )

پذیرش تاریخ  هجری قمری : 
در چنین روزی در سال  1079 میلادی  ، ایران تاریخ هجری را به عنوان تقویم تاریخی خود پذیرفت .   عمربن خیام نیشابوری پیشتر و چندین روز قبل در همان سال  نگارش تقویم جلالی را به پایان برده بود  .  ابوالفتح الدین عمر بن ابراهیم نیشابوری مشهور به خیام از برجسته ترین حکما و ریاضی دانان جهان اسلام   در رشته های ریاضیات و نجوم تبحر خاصی داشت  و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف  ابداع کرد  .  به دلیل  تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم به دست آورده بود  ، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار  فراخواند و وی را در صدر نشاند . خیام نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره  کرد . او بنا به در خواست ملکشاه  رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد  اصلاح تقویم موجود بر آمد .  تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است . همچنین گفته اند  تقویم او از تقویم" گریگوری " دقیق تر است . ملک شاه از این روز تاریخ و تقویم جلالی را در کشور ایران استوار ساخت . سال قمری ده روز و شش ساعت و یازده ثانیه کوتاهتر از سال شمسی است . با تنظیم تقویم جلالی مقرر شد که هر چهار سال یک روز بر تعداد روزهای سال بیفزایند و سال چهارم را 366 روز حساب کنند و پس از هر 28 سال ( هفت دوره چهار ساله ) به جای آنکه به آخرین ماه سال یک روز بیافزایند این روز را در نخستین دوره بعد یعنی دوره نهم اضافه کنند . به این ترتیب سال جلالی نزدیکترین سالهای جهان به سال شمسی شد . سال شمسی حقیقی 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 64 ثانیه است .
(جمعی از مولفین ، روزها و رویدادها  )

تولد پروین اعتصامی :
درچنین روزی در  سال1285هجری شمسی  پروین اعتصامی فرزند یوسف اعتصامی آشتیانی ( اعتصام المالک ) شاعر بر جسته ایرانی به دنیا آمد . وی در دوره  کودکی به فراگیری  زبان های  عربی و  انگلیسی مشغول شد .او پس از طی تحصیلات مقدماتی ، به ادبیات گرایید و در سرایش شعر فارسی به یک یاز قله های ادبیات فارسی بدل شد . مجموعه اشعار او شامل 248  قطعه ( قصیده  ، مثنوی و قطعه ) است . تعداد 65 قطعه از آن حالت مناظره گون دارد ، که هدف آن ها بیان پندهای اخلاقی است  . وی در سال 1320 ه ش در تهران و بر اثر بیماری حصبه دار فانی را وداع گفت . آرامگاه او در قم واقع شده است .

روزی گذشت پادشهی از گذرگهی               فریاد شوق بر سر هر کوی و بام خاست 
پرسید زان میانه یکی کودک یتیم                 کاین تابناک چیست که بر تاج پادشاست 
آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست          پیداست آنقدر که متاعی گرانبهاست 
نزدیک رفت پیرزنی کوژپشت و گفت          این اشک دیده‌ی من و خون دل شماست 
ما را به رخت و چوب شبانی فریفته است       این گرگ سالهاست که با گله آشناست 
آن پارسا که ده خرد و ملک، رهزن است       آن پادشا که مال رعیت خورد گداست 
بر قطره‌ی سرشک یتیمان نظاره کن            تا بنگری که روشنی گوهر از کجاست 
پروین، به کجروان سخن از راستی چه سود   کو آنچنان کسی که نرنجد ز حرف راست 


عملیات والفجر 10 : 
درچنین روزی در  سال1366هجری شمسی  ، در ساعت 23 و سی دقیقه ،  عملیات والفجر ده  آغازشد.
این عملیات با رمز  «  یا رسول الله ، یا رسول الله »  در سی کیلومتری عمق خاک عراق در منطقه عمومی خرمال در گرفت و رزمندگان اسلام موفق شدند طی بخش اول از عملیات حدود بیست روستا در شمال و جنوب و غرب شهر خرمال را از شر وجود بعثیان  آزاد نمایند . مراحل بعدی این عملیات در روز های آتی منجر به آزاد سازی چندین روستا و قطع شدن ارتباط شمال و جنوب استان سلیمانیه  عراق گردید و پس از آن با پیشرفت عملیات نوزده ارتفاع حساس منطقه و چندین روستای استان   سلیمانیه عراق آزاد شد .در پایان این عملیات مجموعا  پنج شهر عراق و 120 روستای این کشور به تصرف رزمندگان پرتوان اسلام در آمد .
 بر اساس نتایج به دست  آمده از این عملیات چندین تیپ و لشکر عراق به طور کلی نابود شدند و به برخی از آنها نیز ضایعات بسیاری وارد شد . همچنین در این عملیات بیش از سی دستگاه تانک و دهها نفر بر دشمن منهدم گردید  . دشمن بعثی در این عملیات پیروز مند بیش از یازده هزار تن کشته و زخمی داد و بیش از 4400 نفراز آنان   نیز به اسارت نیروهای خودی   در آمدند  . همچنین در این عملیات یک فروند بال گردان رژیم بعثی نابود شد .  عملیات یادشده  به همّت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجرا شد .

کشتار حلبچه : 

در چنین روزی در  سال1366هجری شمسی رژیم بعثی عراق با انفجار چندین بمب شیمیایی در منطقه کرد نشین این کشور ، حلبچه ، فاجعه ای انسانی را در این کشور رقم زد . در این فاجعه دست کم پنج هزار نفر از مردم کرد  کشته و بیش از هفت هزار نفر مجروح شدند . این اقدام وحشیانه در حالی صورت می گرفت که عراق پیشتر پروتکل 1925 ژنو راجع به منع استفاده از سلاحهای سمی ، خفه کننده و ترکیبات میکروبی امضا کرده بود . امضا کنندگان این پروتکل  تاکید کرده بودند :  «استعمال گازهای خفه کننده  و مسموم یا امثال آنها و همچنین هر قسم مایعات و مواد یا عملیات شبیه به آن حقا مورد تنفر افکار دنیای متمدن است . همچنین دول متعهد تقبل می کنند ممنوعیت استفاده از گازهای خفه کننده و مسوم شبیه آن را به موجب این اعلامیه به رسمیت شناخته و همچنین تعهد می نمایند که ممنوعیت مزبور را شامل وسایل جنگ میکروبی نیز دانسته و خود را ملزم به رعایت مدلول مراتب فوق بدانند . » . صدام  در این حمله از سه نوع گاز خردل ، گازهای اعصاب ( تابون ، سارین یا سومان ) و سیانوژن علیه مردم بی دفاع استفاده کرده بود . پنجاه فروند جنگنده عراقی ، هریک چهار بمب شیمیایی را حمل می کردند و در نهایت این منطقه را مورد تهاجم سنگین خود قرار دادند .

انعقاد پیمان ناتو :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی پیمان ناتو منعقد شد .   پیمان آتلانتیک شمالی ،  ناتو یکی از پیمان ها نظامی است که در حال حاضر تا حدود زیادی جنبه های دیپلماتیک نیز به خود گرفته است . این پیمان پس از جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد شکل گرفت . هدف  پیمان یاد شده جلوگیری ازنفوذ کمونیسم درکشورهای اروپایی بود . ده کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی به همراه کشور کانادا متعهد شدند درصورتیکه یکی ازاعضا مورد تجاوز قرارگیرد دیگراعضا به یاری اش بشتابند. پس از فروپاشی شوروی، دشمن مشترک کشورهای غربی از میان رفت و خطر اضمحلال و انحلال ناتو دوباره مطرح شد فلذا این پیمان بر آن شد که بقای خود را در بسط تئوری جنگ و برخورد تمدن ها و گسترش کمربند امنیتی خود به سوی  شرق جستجو کند . هنری کیسینجر در این باره گفته است : نه تنها تاریخ به پایان نرسیده است، بلکه ما به دوران پیش از جنگ جهانی اول بازگشته ایم و خطر اتحادهای گروهی از کشورها در اروپا و سایر نقاط، جهان را تهدید می کند و ما (غرب) باید ناتو را به عنوان سازمان وحدت بخش کشورهای غربی حفظ کنیم. دبیر کل ناتو در چهلمین نشست بررسی امنیت جهانی صریحا از گسترش ناتو به مناطق مختلف جهان سخن گفت و خاطر نشان کرد :  این پیمان، امنیت (!) را، هر وقت و به هرجا که لازم باشد می برد. وی در همان سخنرانی تاکید کرد  این پیمان در نتیجه حضور مستقیم در افغانستان و بالکان و فعالیت غیر مستقیم در عراق، مرزهای توانائی خود را مدت هاست پشت سر نهاده است. ناتو در حال حاضر  استراتژی صدور امنیت را از طریق ورود اعضای جدید را دنبال می کند.  پس از ورود کشور های لهستان، چچن و مجارستان به این پبمان در حال حاضر هفت کشور دیگر بلوک شرق به عضویت ناتو پذیرفته خواهند شد .

تولد دولافایت :
در چنین روزی در سال 1634 میلادی کونتسا ماری مادلین لافایت نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد .

تولد الکساندر پاپف : 
درچنین روزی در  سال1855میلادی  ، الکساندرپاپف  مخترع روسی دیده به جهان گشود . وی دستگاه ضبط صوت را اختراع کرده است .

تولد بنت لیندر :
در چنین روزی در سال  1757 میلادی بنت لیندر شاعر مشهور سوئدی دیده به جهان گشود . «مده آ»  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد رنه آرنولد آرماندسولی پرودوم :
در چنین روزی در سال  1839 میلادی  رنه آرنولد آرماندسولی پرودوم شاعر مشهور فرانسوی متولد شد . او نخستین کسی است که موفق شد در سال 1901 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کند .

تولد سزار والجو :
در چنین روزی در سال   1892 میلادی سزار والجو شاعر مشهور فرانسوی -  پرویی به دنیا آمد  .

تولد برناردو برتولوچی :
در چنین روزی در سال 1940 میلادی برناردو برتولوچی کارگردان بر جسته ایتالیایی له دنیا آمد . «آخرین تانگو در پاریس  »  ، «آخرین امپراطور » و «بودای  کوچک » ،« در محاصره  » و «رویا پر دازان » عناوین مهمترین آثار اویند .  فیلم آخرین تانگو در پاریس او که وی آن را  در سال 1972 با بازی مارلون براندو و ماریا اشنایدر ساخت ، بسیار مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفته بود . برتولوچی در آثار خود تا حدودی پیرو  سینمای کلاسیک آمریکاست . اگرچه نمی توان  تاثیر سینمای موج نوی فرانسه را بر آثار وی منتفی دانست .

در گذشت تیبریوس کلادویس نرو :
در چنین روز یدر سال 37 میلادی نرو یکی از پادشاهان روم باستان در سن هفتاد و هفت سالگی در گذشت . وی بین سالهای   
 14 تا 37 میلادی بر این کشور حکومت می کرد .

درگذشت چارلز داروین :
در چنین روزی در سال    1882 میلادی چارلزداروین دانشمند طبیعت گرای  انگلیسی دار فانی را وداع گفت . پیدایش انسان  عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سن هفتاد و سه سالگی در گذشت   .  وی در سال 1809 به دنیا آمد .  داروین زیست شناس برجسته انگلیسی در دوازده سالگی برای فراگیری علوم پزشکی به ادینبورگ رفت اما به دلیل اینکه به پزشکی علاقه ای نداشت به سمت علوم مذهبی روی آورد . او در این زمینه نیز موفقیتی به دست نیاورد و سرانجام به سوی اکتشاف کشیده شد و به همراه یک هیات طبیعی دان به جزایر اقیانوس آرام رفت . او در این حوزه به تحقیق پرداخت و رساله خود را با نام اصل انواع مطرح ساخت . در اصل انواع او با انجام یک بحث مفصل ریشه های انسانی را برگرفته از نسل میمون ذکر می کند . فلسفه او تاحدود زیادی پیچیده است و حتی در سالهای اخیر اندیشه او به چالش کشیده شده است .  بنیاد انواع، انسان و پیدایش انسان از دیگر آثار اویند .

در گذشت سلما لاگرف : 
 در چنین روزی در سال  1940 میلادی سلما او لاگرف نویسنده سوئدی دیده از جهان فروبست . وی در سال 1909 میلادی جایزه نوبل ادبی در یافت داشت .

قرار داد وین :
در چنین روزی در سال  1731 میلادی قرار دادوین میان امپراطور چارلز چهارم از انگلستان و هلند منعقد شد .

نامه اسکارلت :
در چنین روزی در سال  1850 میلادی ناتانیل هاثورن کتاب نامه اسکارلت خود را منتشر ساخت .

اشغال چکسلواکی :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی آلمان چکسلواکی را به اشغال خود در آورد .

قرار داد عدم تجاوز :
در چنین روزی در سال   1984 میلادی آفریقای جنوبی و موزامبیک قرار داد عدم تجاوز مرزی با یکدیگر امضا کردند .

57/12/25

گزارش فعالیت یكی از گروههای فعال دربارة تشكیل ، سازماندهی و آموزش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقل از دولت و به دست افرادی چون ابوحنیف ، محمد منتظری ، عباس دوزدوزانی ، جواد منصوری ، عباس آقازمانی ( ابوشریف ) ، ابراهیم حاج محمدزاده و یوسف كلاهدوز .

تحركها برای درخواست خودمختاری در كردستان : راهپیمایی در مهاباد به دعوت شیخ عزالدین حسینی و میتینگ حزب دمكرات كردستان در استادیوم ورزشی بوكان .

تشكیل كانون فرهنگی - نظامی انقلابیون مسلمان خرمشهر در مقابل گروههای قومی موسوم به " خلق عرب " با اهداف تامین انتظامات ، دستگیری ساواكیها و عناصر ضدانقلاب و نظارت بر نوار مرزی .

تحدید حدود اختیارات دادگاههای انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی به دلیل اینكه تسریع در محاكمه جنایتكاران فی الجمله منتفی شده است .

وساطت ژاك شیراك  و شش نفر از نخست وزیران سابق فرانسه درباره امیرعباس هویدا كه از روز گذشته محاكمه وی آغاز شده است .

59/12/25
سفر جرالد فورد رئیس جمهوری سابق آمریكا به منطقه خلیج فارس.

جلسه وزرای 6 كشور منطقه خلیج فارس (عربستان – كویت – امارات متحده عربی – بحرین – قطر و عمان) برای فراهم نمودن مقدمات اجرای طرح امریكایی نیروهای واكنش سریع در خلیج فارس.

61/12/25
در پی دعوتی طارق‌عزیز رجوی به بغداد مي‌رود.

 

63/12/25

در پی انجام سیاست مقابله به مثل امروز موشكی به سمت بغداد پرتاب شد.

درخواست انگلیس برای برقراری آتش بس در جنگ از سازمان ملل.
65/12/25
سی بی اس امریكا: ایالات متحده به ایران اخطار كرده كه از موشك‌هایی كه جدیداً مستقر نموده علیه كشتیها در خلیج استفاده نكند.
66/12/25
شروع عملیات والفجر 10 با رمز  «  یا رسول الله ، یا رسول الله »  در سی کیلومتری عمق خاک عراق در منطقه عمومی خرمال در گرفت

سفیر شوروی در سازمان ملل: تلاش شوروی برای تصویب قطعنامه جدیدی پیرامون جنگ شهرها به شكست انجامیده است

Logo
https://old.aviny.com/News/84/12/25/01.aspx?mode=print