مسلمانان یونان در انتظار ساخت یک مسجد
مسلمانان یونان چند دهه است که در شرایط بسیار سخت، در اتاقهای فرسوده و بدون هوا و پنجره، نمازخانه های موقتی خود را دائر و در انتظار ساخت نخستین مسجد به سر می برند.

به نقل از رویترز، منظور مشید مسلمان بنگلادشی تبار که در یونان زندگی می کند گفت : مسلمانان بسیاری روزهای جمعه برای اقامه نماز ظهر به جماعت در نمازخانه های یونان اجتماع می کنند، که البته این نمازخانه ها از شرایط مساعدی برخوردار نبوده و آپارتمانهای متروکه، یا زیرزمینهای بلااستفاده هستند .

مدت زمان مدیدی است که 150 هزار مسلمانی که در آتن، پایتخت یونان زندگی می کنند در انتظار طرح ساخت مسجد هستند . تنها مسجد آتن که دارای دومناره است دو قرن پیش بنا شده و از پایان دوران عثمانی هیچ مسجدی در این شهر ساخته نشده است.

تنها مساجد فعالی که از دوران عثمانی در یونان باقی مانده در نزدیکی مرز ترکیه در بخشهای شمالی یونان قرار دارند که اقلیت 120 هزار نفری مسلمانان در آن مناطق ساکن هستند.

علی رغم آنکه مهاجرت مسلمانان به آتن ادامه دارد ، این شهر تنها پایتخت در میان کشورهای اروپای غربی محسوب می شود که از مکانی برای اقامه نماز مسلمانان برخوردار نیست.

مسلمانان این کشور اعلام کرده اند که روزهای تعطیل و مراسم تدفین به عنوان بزرگترین مشکل برای آنان محسوب می شوند، چرا که نمازخانه ها از ظریفت جادهی کافی برخوردار نیستند.

دولت یونان از سال 1979 درنظر دارد با بودجه ای که عربستان سعودی فراهم می کند یک مسجد و مرکز اسلامی در آتن بنا کند. مقامات رسمی اظهار می دارند که دولت نسبت به وعده خود متعهد است، اما این امر مسئله حساسی محسوب می شود.

انتظار می رفت در سال 2004 زمانی که آتن میزبان بازیهای المپیک بود این وعده محقق شود که چنین نشود و ساخت یک مسجد در حد یک وعده باقی ماند.

اغلب مسلمانان یونان که از مسلمانان بومی و مهاجر تشکیل شده اند، در آتن و تسالونیکا زندگی می کنند. اکثر این مسلمانان در دهه 1990 از آلبانی به یونان مهاجرت کرده اند درحالی که برخی از مسلمانان یونان نیز از کشورهای خاور میانه هستند. جمعیت مسلمانان مهاجر در یونان را 200 هزار نفر تخمین زده اند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/12/17/06.aspx?&mode=print