امروز چهارشنبه هفدهم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با هفتم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با هشتم مارس سال 2006 میلادی .

ولادت حضرت امام موسی کاظم ( ع ) :
حضرت امام موسى بن جعفر(ع ) روزیکشنبه هفتم صفرسال 128 قمرى درروستاى ابواء متولّد شد، نام مادرآن حضرت، حمیده و پدرآن بزرگوارحضرت امام جعفر صادق (ع ) است، آن حضرت دارای چند ین کنیه بودند که ازمیان آنها می توان به  کاظم و باب الحوائج و عبد صالح اشاره کردامام موسى بن جعفر(ع ) درطریق زندگی وتربیت مومنان همان راه وروش پدررا درپیش گرفت و محورهایی چون برنامه ریزى فکرى ، آگاهى عقیدتى و مبارزه با عقاید انحرافى را سرلوحه برنامه های خود قرار داد .آن امام همام با دلایل استوار، برافکارالحادى می تاخت ومنحرفان را به اشتباه راه وروششان آگاه می ساخت. پس ازمدتی با آگاهی شیعیان نسبت به روش ایشان ، جنبش فکرى امام ع درخشندگى یافت و قدرت علمی آن حضرت دانشمندان را تحت الشعاع خود قرار داد. امام کاظم(ع ) درحوزه عمل سیاسی نیز بسیار فعالانه با مسایل برخورد می کردند وهمین امرموجب می شد که دستگاه جوردربرابرامام (ع) موضع سختی اتخاذ نماید.آن حضرت دربرابر دستگاه ظلم وستم عباسى موضع سلبى ومنفى را درپیش گرفت و دستور داد تا شیعیان در دعاوى خصوصی وعمومی شکایت به نزد حاکم جورنبرند و با قرار دادن قاضى تحکیم و داوری  منازعات را فیصله دهند. اما دشمنی حکومت هارون الرشید زمانی با امام (ع ) بیشتر شد که  یحیى برمکى دریافت امام(ع) به پایگاه هاى خود در همه نقاط کشورهای  اسلامى نامه می نویسد و آنان را برضد حکومت می شوراند. براثرسعایت های بی دریغ  برمکی ، هارون امام را به زندان افکند واز شیعیانش جدا ساخت و امام (ع ) نزدیک به چهارده سال درزندان هارون گذراند. حضرت امام موسى کاظم (ع ) عابدترین و زاهد ترین، فقیه ترین، سخی ترین وکریم ترین مردم زمان خود بود. نوع عبادت ایشان شهره عام وخاص بود به گونه ای که آن حضرت ازترس خدا آن چنان می گریست که تمام محاسن شریفش به اشک آمیخته می شد .آن حضرت، صابر، صالح، امین و کاظم لقب یافته بود و به خاطر تسلط بر نفس و فروبردن خشم، به کاظم مشهور گردید. سرانجام دستگاه حاکمه نتوانست حضور آن حضرت را تاب آورد . در این حین سندى بن شاهک، به دستور هارون الرشید، غذاى آن حضرت را به سم آلوده کرد و امام (ع ) از آن غذا خورد. 
حضرت پس ازسه روزدر25 رجب سال 183 قمرى ، درزندان هارون الرشید عباسى ،  درسن 55 سالگى به شهادت رسید. مرقد شریفش درکاظمین، نزدیک بغداد ،  زیارتگاه شیفتگان حضرتش است .
 

در گذشت حضرت آیت الله مرعشی نجفی : 
درچنین روزی در سال1411هجری قمری  حضرت آیت الله العظمی سیّد شهاب الدّین مرعشی نجفی ازمراجع بزرگ شیعیان جهان بدرود حیات گفت. آیت الله مرعشی نجفی در سال 1315 ه ق ، در نجف به دنیا آمد . پدرش  آیت الله سید شمس الدین محمود مرعشی  از اعاظم فقهای عصر خود بود . سید شهاب الدین  پس از فراگیری  مقدمات علوم اسلامی ، در نجف ، در درس خارج فقه و اصول آیت الله آقا ضیاء عراقی ، آیت الله شیخ احمد کاشف الغطا حاضر شد و از محضر آنان  بهره های فراوان برد . تلاش شبانه روزی  او سرانجام در 27 سالگی به ثمر نشست و او به درجه اجتهاد نایل آمد . آیت الله مرعشی نجفی در نجف ، کاظمین ، کربلا ، سامرا ، قم و تهران به تلمذ پرداخت و از محضر استادانی چون حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی کسب فیض کرد.ایشان از برخی از مراجع عظام تقلید اجازه اجتهاد دریافت کردند که بر خی از آنها عبارتند از: آیت الله العظمی آقا ضیاء عراقی ، آیت العظمی سید ابوالحسن اصفهانی و آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حایری یزدی . در طول بیش از از هفتاد سال تدریس ایشان در حوزه علمیه قم ، دانشمندان بسیاری تربیت شدند که شماری از آنان نیز از ایشان اجازه اجتهاد در یافت کردند . سید محمود طالقانی ، شهید مطهری ، شهید مفتح ، آیت الله مهدوی کنی ، شهید محمد صدوقی و...از جمله شاگردان ایشان بودند . آیت الله مر عشی نجفی در طول سالیان دراز خدمات بسیاری به جهان اسلام عرضه کرد  . تاسیس مدارس علمیه یکی از فعالیت های در خشان ایشان بوده که  مدرسه مهدیه ، مدرسه شهابیه از جمله آنهاست . کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی  نجفی از بزرگترین کتابخانه های کشور و در ردیف کتابخانه مجلس شورای اسلامی  و کتابخانه آستان قدس رضوی است . این کتابخانه هم اکنون بیش از 250000جلد کتاب چاپی و 25000جلد کتاب خطی دارد . ایشان در طول عمر پربرکتشان بیش از یکصد و چهل و هشت کتاب ، رساله و مقاله به رشته تحریر در آوردند که شمار بسیاری از آنها هنوز به چاپ نرسیده اند . مشجرات آل رسول الله الاکرام یا مشجرات الهاشمیین و ملحقات الاحقاق از مهمترین آثار چاپ شده ایشان است . آن عالم ربانی بر ای نوشتن بر خی کتب خود به کشور های مختلفی سفر کردند و با دانشمندان و علمای ا د یان مختلف به گفتگو نشستند.  آیت الله مرعشی  نجفی  در زندگی سیاسی خود نیز همواره از نهضت امام خمینی  ره حمایت کرد و به افشای رژیم شاه پرداخت . ایشان پس از انقلاب اسلامی نیز همواره یار و یاور انقلاب اسلامی بودند  . آن عالم ربانی سرانجام پس از عمری تلاش در راه اعتلای علوم اسلامی در هفتم شهریور سال 1369 ه ش دار فانی را وداع گفت  و به دیار حق شتافت . در زندگی سراسر برکت این مرد خدا آمده است که هرگز نتوانست به زیارت خانه خداوند سبحان مشر ف شود زیرا می فرمود ، استطاعت و تمکن مالی که لازمه وجوب تشرف به خانه خداند کریم است ، ندارم .

تصمیم کمیسون نفت در مورد ملی شدن نفت
:
در چنین روزی در سال 1329ه ش  کمیسیون نفت  مجلس شورای ملی پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت در سراسر کشور را به تصویب رساند . در بیست و چهارم اسفند ماه همان سال مجلس شورای ملی پیشنهاد کمیسیون را تصویب کرد  و در بیست و نهم اسفند صنعت نفت ایران ملی شد .

انتشار کاغذ اخبار : 
درچنین روزی  1253هجری قمری  روزنامه کاغذ اخبار نخستین روزنامه ایرانی در تهران منتشر شد. این نخستین روزنامه به زبان فارسی بود که  در ایران به همت  میرزا صالح شیرازی چاپ می شد . میرزا صالح در هر ماه تنها یک شماره از این روزنامه را منتشر می ساخت .  عمر نخستین روزنامه فارسی  تنها هشت شماره بود. پس از  سلطنت ناصرالدین شاه روند چاپ روزنامه سیر سریعتری به خود گرفت و با انتشار وقایع اتفاقیه به همت امیرکبیر عملا فعالیت های روزنامه نگاری رونق یافت . این روزنامه هفته ای یک بار منتشر می شد . وقایع اتفاقیه پس از چندی به روزنامه دولت ایران تغیر نام داد. شرف ، مرآه الحضر ، اختر ، قانون و حبل المتین از دیگر روزنامه هاتی بودند که در این دوره منتشر می شدند .

تقسیم نفت ایران :
در چنین روزی در سال 1332 ه ش و چندین ماه پس از کودتای بیست و هشت مرداد 1332 ،   بین نمایندگان هشت کمپانی نفت برای تشکیل کنسرسیوم بین المللی موافقت حاصل شد دو پنجم سهام کنسرسیوم متعلق به پنج کمپانی آمریکایی، دو پنجم سهام متعلق به شرکت (سابق) نفت ایران و انگلیس و یک پنجم متعلق به شرکت رویال داچ شل و کمپانی فرانسوی خواهد بود. همچنین در این روز روزنامه اطلاعات نوشت اختلاف آمریکا و انگلستان بر سر چهار درصد سهام مانع اصلی پیشرفت مذاکرات نفت لندن بود. آمریکا نیز پیشنهاد کرد سهم شرکت سابق در کنسرسیوم نفت چهل در صد باشد. در عین حال کمپانیهای نفت متعهد شدند  سیصد میلیون دلار به شرکت سابق بپردازند.

بر کناری علم از قدرت :
در چنین روزی در سال  1342، محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران اسدالله علم را برکنار ساخت و حسنعلی منصور به نخست وزیری رسید. امیر اسدالله علم  یکی از مهره های بر جسته انگلستان در ایران ، پس از درگذشت پدرش ،در بیست و نه سالگی سالگی به وزارت ‌رسید و در چندین کابینه نیز پست وزارت را نیز احراز کرد. او در به وقوع پیوستن  کودتای 28 مرداد تلاش های بسیاری کرد و در واقع می توان وی را یکی از عوامل کودتا دانست . علم در دوران نخست وزیری خود مجری  انقلاب سفید بود  . وی در ماجرای قیام مردم در پانزدهم خرداد 1342 به عنوان یکی از عاومل سرکوب مردمی ظاهر گشت و در این حوزه جنایات بی شماری مرتکب شد  .  وی پس از اتمام دوران  دوران نخست وزیری رییس دانشگاه پهلوی شیراز شد . علم در سال 1345 بار دیگر به صحنه سیاست بازگشت و  به وزارت دربار منصوب گردید . در این پست او به مدت ده‌سال و نه‌ماه با شاه بود . 

زلزله در جنوب خاوران : 
در چنین روزی در سال 1715 میلادی زلزله شدیدی در  جنوب خاوران در منطقه ماهماتان روی داد. بر اثر این زمین لرزه شماری از افراد این منطقه کشته شدند و بسیاری از آثار باستانی آن نابود گردید .  

در گذشت استاد حسین قوامی : 
درچنین روزی در  سال1368هجری شمسی ،   حسین قوامی از استادان بر جسته آواز ایران دیده از جهان فروبست .
بسیاری از مردم ایران تصنیف «تو ای پری کجایی » ایشان را به عنوان اثر برجسته  آوازی  می شناسند و آن را یکی از آهنگ های خاطره انگیز می دانند . استاد قوامی  در سال 1367 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان درجه یک هنری دریافت داشت .

در گذشت استاد احمد عبادی : 
درچنین روزی در  سال1371هجری شمسی  استاد احمد عبادی بزرگترین استاد معاصر در حوزه نوازندگی سه تار دیده   از جهان فروبست . استاد احمد عبادی در سال 1906 میلادی در تهران یده به جهان گشود . وی پسر میرزا عبدالله بود و تنها هفت ساله بود که پدر موسیقیدان اش را از دست داد . وی و دو خواهرش مولود و ملوک و برادرش جواد تحت آموزش های روحی و علمی پدر سه تار  را به مهارت بسیار فرا گرفتند . استاد عبادی در هجده سالگی در نواختن سه تار مهارت کامل یافت . وی در طول دوره کاری  خویش آثار بسیاری را برای رادیو به اجرا در آورد که بر نامه گلها یکی از آنها بود . آخرین آثار وی به همراه استاد حسین تهرانی ( از بزرگترین استادان تمبک موسیقی ایران ) در مجموعه ای به نام شهنواز گرد آوری شده است . وی در سال 1371 ه ش در تهران دیده از جهان فروبست . از او آثار پژوهشی و تکنوازی بسیاری به جای مانده است .
شیوه های نوین کوک سه تار عنوان مهمترین اثر اوست .

حمله به ایران :
در چنین روزی در سال 1722 میلادی ( 1100 ه ش )  میرمحمود پادشاه افغانستان به ایران حمله کرد .

تولد اتو هان : 
در چنین روزی در سال 1879 میلادی اتو هان فیزیدان و شیمیدان آلمانی به دنیا آمد . وی  در سال 1944    میلادی نوبل شیمی را از آن خود کرد . وی به همراه فریتس استراسمن جایزه انریکو فرمی را نیز در همین زمینه در یافت نمود .

تولد ادوارد کندال :
در چنین روزی در سال 1886 میلادی ادوارد کالوین کندال  شیمیدان آمریکایی به همراه فیلیپ اس هنش و تدیوس ویش استین جایزه نوبل را در رشته فیزیولوژی یا پزشکی در سال 1950 میلادی به خاطر انجام تحقیقات گسترده در حوزه ساختار و تاثیرات بیولوژیکی هورمونهای آدرنالین در یافت نمود .

تولد اریک لینکلاتر :
در چنین روزی در سال 1899 میلادی اریک لینک لاتر رمان نویس و شاعر اسکاتلندی متولد شد . «پرستو های آبی » عنوان مهمترین اثر اوست . 

سوتن شهر شیکاگو :
در چنین روزی در سال  1871 میلادی ایالت "شیکاگو "در  آمریکا آتش گرفت و بسیاری از ساختمانهای آن در این حریق گسترده سوخت . گفته می شود  یک چراغ نفتی باعث این آتش سوزی گسترده بوده است .

 نخستین خلبان زن  :
در چنین روزی در سال   1910 ریموند دولاروش نام خود را به عنوان نخستین زن  خلبان در جهان ثبت کرد . وی البته جان خود را بر سر همین ماجرا گذاشت و چندین سال بعد با هواپیما سقوط کرد و در گذشت .

تولد سمبن عثمان :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی سمبن عثمان نویسنده ، شاعر و کارگردان مشهور سنگالی به دنیا آمد . «دکتر شب »  عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت ابو معشر  جعفر بن محمد بن عمر بلخی  :
در چنین روزی در سال 883 میلادی (272  ه ق)  ابو معشر جعفر بن محمد بن عمر بلخی ستاره شناس عرب دیده از جهان فروبست . ابو معشر جعفر بن محمد بن عمر بلخی در سال  172 ه ق در  بلخ در خراسان بزرگ به دنیا آمد . او  ستاره شناس و نظریه پردازی بزرگ  در نجوم است .

صلح راسکیلد :
در چنین روزی در سال 1658 میلادی صلح راسکیلد میان دو کشور سوئد و دانمارک به امضا رسید و جنگ  میان این دو کشور را به پایان رساند .

روز جهانی  زنان :
در چنین روزی در  سال 1911 میلای برای نخستین بار چنین روزی به عنوان روز بین المللی زنان نامگذاری شد .   این روز همه ساله به عنوان روز جهانی زنان در کشور های مختلف گرامی داشته می شود .

حمله به کوبا :
 در چنین روزی در سال 1916 میلادی آمریکا برای سومین بار به کوبا حمله نظامی کرد .  

عضویت در جامعه ملل :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی دانمارک و کوبا به عضویت جامعه ملل در آمدند .

نافرمانی مدنی  : 
در چنین روزی در سال 1930 میلادی مهاتما گاندی شیوه نافرمانی  مدنی را در هند آغاز نمود .  دلیل این امر را می توان در رفتار انگلیسی ها جستجو کرد چرا که آنان با افزایش مالیات نمک قصد داشتند ارزش افزوده ای به آن ببخشند . در این حال گاندی با در ک اوضاع به همراه گروهی از طرفداران خویش در مقابل این حرکت مقاومت کرد و خود و یارانش به تهیه نمک پرداختند  .
بمباران برلین :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی آمریکا بمباران برلین را از سر گرفت .

منع مصر :
در چین روزی  در سال 1951 میلادی فدراسیون بین المللی تنیس روی میز کشور مصر را به دلیل عدم انجام رقابت با تیم رژیم اشغالگر قدس ، در این دوره از بازیها منع کرد .

ترک مصر :
در چنین روزی در  سال 1957 میلادی نیروهای رژیم صهیونیستی مصر را ترک گفتند  و کانال سوئز از  این پس دوباره برای ورود  کشتی های باری آزاد شد .

شکست کودتا در عراق :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی کودتای طرفدار مصر در موصل عراق شکست خورد .

ورود  اولین گروه :
در چنین روزی در سال 1965 اولین گروه از نظامیان آمریکایی شامل 3500 تفنگدار در یایی وارد ویتنام جنوبی شدند  .

افتتاح بزرگترین تونل جهان :
در چنین روزی در سال 1973 میلادی تونل آیزنهاور در ایالات متحده  آمریکا به عنوان بزرگترین تونل جهان افتتاح شد .

کودتا در سوریه :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی کودتای نظامی در سوریه رخ داد و نظامی جمهوری عربی پس از آن در این کشور روی کار آمد .  به همین مناسبت چنین روزی به عنوان روز جمهوری عربی سوریه در این کشور گرامی داشته می شود .

آغاز فعالیت جبهه آزادی بخش مورو : 
درچنین روزی در  سال 1968 میلادی  ،   جبهه آزادی بخش مورو  فعالیت های گسترده ای را  علیه مارکوس دیکتاتور فیلیپین آغاز نمود. سرزمین محل سکونت مسلمانان مورو «ارخبیل‏» یا «بانگسامورو» نام دارد  و بیش از سیزده  استان مسلمان نشین در آن جای گرفته اند . جزیره پالاوان از منابع غنى طبیعی  برخوردار است و در حال حاضر فیلیپین از ذخائر آن بهره بردارى مى‏نماید. بیشترین تعداد سکنه  فیلیپین یعنی بیش از ده میلیون نفر از آنان مسلمان اند. جبهه آزادى بخش مورو از سال 1968م تا 1971م فعالیت‏ های آزادی بخش خود را به طور مخفیانه علیه مارکوس آغاز کرد  و از  سال 1972میلادی  فعالیت‏خود را علنى نمود.  در سوم ژانویه 1987 میلادی  دولت فیلیپین  موافقتنامه‏اى  با جبهه آزادى بخشت مورو امضاء کرد  و متعهد شد که سیزده  استان خود مختار مسلمان نشین را به رسمیت بشناسد .

 

منبع : خبرگزاری مهر

 


 

17/12/57

تصویب قانون بخشودگی و كاهش وظیفه عمومی در شورای انقلاب : به سربازان در حال خدمت از یك ماه تا یك سال كاهش خدمت تعلق می گیرد . دختران و زنان مشغول خدمت وظیفه نیز از هم اكنون منقضی خدمت محسوب می گردند . انتشار آیین نامه كمیته های انقلاب اسلامی در هشت بند و شرح وظایف این نهاد در 21 بند از سوی آیت الله مهدوی كنی ( سرپرست كمیته های انقلاب ) . نامه فرمانده پادگان مریوان به لشكر 28 و نامه فرمانده این لشكر به ستاد كل ارتش در مورد فعالیتهای ضدانقلابی عناصر فراری رژیم گذشته چون سپهبد پالیزبان ، سرهنگ وفادار ، سرگرد قیصری ، سرهنگ ایوبی ، سرگرد بیوك ، برادر سالار جاف معدوم و محمد صدیق جاف . رؤوس مرامنامه حزب " مساوات اسلامی كردستان " را رهبر این حزب ( علامه مفتی زاده ) چنین اعلام كرد : تشكیل شوراهای محله ؛ دولت را این شوراها تعیین كنند ؛ اعطای خودمختاری به كردستان ؛ تقسیم درآمد نفت به تناسب جمعیت مناطق كشور . تحركها و گرایشهای قومی در سیستان و بلوچستان . سخنان مولوی عبدالعزیز در مصاحبه با گاردین درباره انتظارات در مورد حفظ حیثیت مذهبی و قومی ، لهجه و آداب بلوچی منطقه ؛ وفاداری مردم به نظام جدید و لزوم عدم تفاوت شیعه و سنی و وحدت آنها . اظهارات سخنگوی دولت درباره چگونگی و دلایل توقف فعالیت شركت هلی كوپترسازی بل در ایران ؛ تكذیب شایعه استعفای مهندس بازرگان ؛ برنامه های دولت جهت نظم دادن به كمیته های انقلاب اسلامی و اصلاح آنها و نیز تشكیل و فعالیت سپاه . سخنان امام خمینی در حمایت از جمهوری اسلامی و دولت موقت ؛ از جمله : این دولت موقت اسلامی ، دولت اسلامی شرعی است . من اطمینان كامل به دولت دارم ؛ شما هم پشتیبانی كنید از این دولت … من رای به جمهوری اسلامی می دهم و از شما تقاضا می كنم كه رأی بدهید به جمهوری اسلامی ؛ نه یك كلمه كم نه یك كلمه زیاد . گزارش سری سفارت آمریكا در تهران از ساخت و موازنه كنونی قدرت در ایران . گزارشهای خیلی محرمانه سفارت آمریكا در تهران از تقابل جریان انقلابی - مذهبی با دولت موقت با عنوان " انقلاب اسلامی تندروتر می شود " . شوروی و برخی كشورهای عربی اعزام ناو آمریكایی كانستیلیشن به خلیج فارس را محكوم كردند .

17/12/59

اعدام صدها تن از ارتشیان عراق توسط صدام بدنبال كشف كودتا علیه وی (دفتر آیت‌الله حكیم).

17/12/61

مشاور امنیت ملی ریگان: امریكا در جنگ جانب عراق را گرفته است.

17/12/65

استقبال عراق از موضع تازه لیبی در قبال جنگ
 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/12/17/01.aspx?mode=print