نمایشگاه "هنرهای اسلامی" در عربستان آغاز شد
نمایشگاه "هنرهای اسلامی" به منظور ارائه فرهنگ غنی اسلام با همکاری فرانسه و بیش از 100 قطعه اثر تاریخی و اسلامی دیروز 5 مارس(14 اسفند) در ریاض عربستان آغاز شد.

به نقل از الریاض، عربستان سعودی نمایشگاه " هنرهای اسلامی" را به منظور ارائه تمدن غنی و اصیل اسلامی با همکاری موزه لوور و موزه های ملی فرانسه روز گذشته 4 مارس ( 14 اسفند) در ریاض آغاز کرد.

پلاک تاریخی با نقش بسم الله در موزه لوور

این نمایشگاه که تا 7 ربیع الثانی ( اواخر اردیبهشت) ادامه دارد با هدف شناخت اسلام و هنرهای اسلامی در داخل و خارج عربستان، با استفاده و بهره گیری از هنرهای اسلامی ارائه شده در موزه لوور پاریس به ارائه هنرهای گذشته و قدیمی اسلام  می پردازد.

در این نمایشگاه بیش از 100 قطعه از بهترین و زیباترین قطعات هنرهای اسلامی چون دستنوشته های تاریخی، ظرفهای قدیمی به جا مانده از عصر اسلامی چون پارچ و ظرفهای آب که به شکل شیر یا دیگر حیوانات که از جنس برنز است، بشقاب و کاسه های قدیمی ساخته شده از نقره و طلا، مجسمه های زیبا و تمثالهای قدیمی و برخی وسایلی که از سنگ و یا جنسهای دیگر ساخته شده و بر روی آنها نقشهای زیبایی از هنرهای اسلامی کنده کاری شده چون خنجر و شمشیرهایی از برنز و نقره که بر روی آنها آیات قرآن و یا اشکال هندسی وجود دارد در معرض نمایش قرار گرفته است.

بر روی بیشتر این ظروف آیات قرآن و احادیث حک شده  و از جنس طلا و نقره است. در میان این آثار دو لوح بسیار ارزشمند وجود دارد که یکی از آنها عبارتهایی که بر روی کعبه نوشته شده است، را دارد و دیگری عبارت " ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما" آورده شده است.

برخی از وسایل قدیمی به شکل حیوانات ازجنس فلز، برنز، مس و با احادیث و روایات مختلف تزئین شده اند، قدیمی ترین قطعات هنری زیبا به قرن دوم هجری باز می گردد.

اکثر این قطعات هنری اسلامی از فتوحات مسلمانان در جنگ با فارسها، ترکها، عثمانیها، هندیها و ایرانیها به صورت غنیمت به دست آمده است و اینک به عنوان اشیاء قدیمی در معرض نمایش قرار دارد. 

نمایشگاه فوق از سوی نخست وزیر فرانسه به عنوان نمایشگاهی از فرهنگ غنی اسلام مورد تقدیر قرار گرفت.

منبع: خبر گزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/12/15/08.aspx?&mode=print