امروز یکشنبه چهاردهم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با چهارم صفرالمظفر سال 1427 هجری قمری و برابر است با پنجم مارس سال 2006 میلادی .

 

به دار آویختن  زید بن علی ابن الحسین :
در چنین روزی در سال121 ه ق بدن مطهر زید بن علی الحسین به دار آویخته شد . ایشان در دوم صفر سال 121 ه ق در کوفه به شهادت رسیدند . پس از دفن ، ابتدا بدن مطهرش را بیرون آوردند و به زمین کشدیدند و بر دار کردند . پس از شهادت امام حسین (ع ) برخی از مردم  ، زید شهید، فرزند امام زین العابدین (ع )  را امام مى‏دانستند و به این جهت فرقه زیدیه را تاسیس کردند . البته در این میان گفتار ها فراوان است . زید علیه خلفای اموی و عباسی  قیامی را ترتیب داد که البته در نهایت نیز خلفا او را به شهادت رساندند .
گفته می شود  قیام زید بن على بن الحسین (ع) در عصر امام صادق (ع) صورت گرفت . درباره قیام وی و اهداف او از این قیام احادیث و روایات مختلف است که این امر را به کتب مفصله تاریخی می سپاریم ولی این نکته گفتنی است که او با هدف سلب ظلم و فساد   بنى امیه و کاستن بی حرمتی های آنان نسبت به خاندان رسول خدا (ص ) قیام کرد . از بر آیند روایات چنین بر می آید که ائمه علیهم السلام بر اساس شناخت دقیق و تحلیل سیاسی خود از اوضاع در هر برهه ای به یک نوع مبارزه معتقد بودند چنانکه امام حسین ( ع ) مبارزه عملی را در جهت احیای دین جدشان به منصه ظهور نشاندند  . به همین دلیل نیز امام باقر ( ع ) راه مبارزه مخفیانه را علیه دستگاه ظلم و جور مفید تر ارزیابی  می کردند چراکه وجود یاران ثابت قدم در طریق مبارزه اندک بودند و این زمان زمان آگاهی بخشی به مردمی بود که بنی امیه و دستگاه تبلیغاتی اموی آنان را از درون تهی ساخته بودند .قیام و شهادت زید اگرچه  از شدت جور و استبداد نکاست اما روح مبارزه طلبی علیه جور اموی را در جامعه آن روز زنده ساخت .    
مرحوم شیخ مفید درباره او گفته است: «زید بن على بن الحسین پس از حضرت باقر علیه‏السلام شخصیت ممتاز در میان برادران خود بود. فردى عابد، پرهیزگار، فقیه، سخاوتمند و شجاع به شمار مى‏رفت و به انگیزه امر به معروف و نهى از منکر و خونخواهى جدش حسین بن على علیه‏السلام قیام کرد.  کثرت انس او با قرآن سبب توصیف او به «حلیف القرآن‏» (هم پیمان با قرآن) شده بود» .  شیخ بهائى نیز در باره ایشان گفته است: «ما از زید جز به نیکى یاد نمى‏کنیم. از پیشوایان ما در تمجید و تکریم وى روایات بسیارى وارد شده است، و امام صادق علیه‏السلام بسیار مى‏گفت: «خدا عمویم را رحمت کند» . امام باقر علیه‏السلام زید را تکریم فراوان مى‏کرد، چنانکه شیخ صدوق از ابى الجارود نقل کرده که گفته است: «من نزد امام باقر علیه‏السلام بودم که زید وارد شد. وقتى چشم امام باقر علیه‏السلام به او افتاد، فرمود: «او بزرگ خاندان خود و انتقام گیرنده خون آنهاست‏» .

در گذشت آیت الله شاه آبادی :
در چنین روزی در سال 1369 ه ق حضرت آیت الله محمد علی شاه آبادی دارفانی را وداع گفت . آیت الله شاه آبادی عالم بزرگ جهان تشیع در سال 1292 ه ق  در اصفهان دیده به جهان گشود . محمد علی، مقدمات علوم را نزد پدر آموخت و آنگاه در مجلس درس برادر بزرگتر شیخ احمد مجتهد  حاضر شد . وی ر ده سالگی در محضر درس آیت الله میرزا هاشم خوانساری و آقا میرزا عبدالرزاق سرتیپ شرکت جست .  آن عالم ربانی حدود شانزده سال در تهران اقامت کرد و در این مدت علاوه بر تحصیل به تدریس اشتغال داشت.در سال 1320 ه ق میرزا محمدعلی به قصد  حضور در درس  آخوند خراسانی راهی نجف اشرف شد گردید و هفت سال  در حوزه در س ایشان شرکت داشت .دراین زمان ایشان دردرس آیة الله شیخ فتح الله شریعت  و آیت الله میرزا محمد حسن خلیلی حضور یافت . آیت الله شاه آبادی  پس از آن به سوی ایران راه افتاد و در آن   اقامت گزید و پس از آن برای مدتی به تهران آمد . در اوج خفقان رضاخانی، آیت الله شاه آبادی، از علمای تهران و دیگر شهرها خواست که در اعتراض به ستمهای شاه در پناه حضرت عبدالعظیم در شهر ری گرد آمده، متحصن شوند. وی همچنان به مبارزه علیه رژیم پهلوی ادامه می داد تا آنکه رهسپار شهر مقدس قم شد .  در این دوره حضرت امام خمینی (ره)  در قم استاد خود را یافتند و از محضر علمی و عرفانی  آیت الله شاه آبادی بهره های فراوان بردند . امام راحل برخی از کتب عرفانی را در نزد آن عالم و عارف ربانی آموختند . آیت الله  شاه آبادی هفت سال در قم اقامت گزید اما پس از آن به دلیل در خواست مردم تهران علیرغم میل باطنی  در سال 1354 ق. راهی تهران شد. ایشان  حدود دو سال در مسجد امین الدوله – واقع در بازار چهل تن – به امامت جماعت و ارشاد و هدایت پرداخت . از دیگر اقدامات فرهنگی و ابتکارات آیة الله شاه آبادی ، برپایی جلسات سخنرانی و وعظ خانگی  بود که نقش مهمی را  در مبارزات و آگاهی سیاسی مردم و بویژه نسل جوان  ایفا می کرد . آن  عالم ربانی در طول عمر پر برکتشان به تربیت شاگردان چندی همت گمارندند که از میان آنها می توان به  حضرت امام خمینی (ره)،    آیت الله حاج شهاب الدین مرعشی نجفی،   آیة الله حاج میرزا هاشم آملی،   آیت الله شیخ محمد رضا طبسی نجفی و آیت الله حاج محمد ثقفی تهرانی  اشاره کرد .   شذرات المعارف ،  رشحات البحار،   مفتاح السعاده فی احکام العبادة  ، حاشیه نجاه العباد،   منازل السالکین ،    حاشیه کفایة الاصول آخوند خراسانی،   حاشیه فصول الاصول،  رسالة‌العقل و الجهل  از جمله آثار بر جسته آن عالم ربانی است . وی سرانجام  در ساعت 2 بعد از ظهر روز پنجشنبه چهارم صفر المظفر  1369 ه ق  پس از هفتاد و هفت سال عمر پر برکت روح او به ملکوت اعلی پرواز کرد.پیکر  پاک او را پس از تشییع هزاران نفر از مردم مؤمن  ، به حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع )  منتقل و در مقبره شیخ ابوالفتح رازی  مدفون ساختند .


معاهده پاریس : 
در چنین روزی در سال 1235هجری شمسی ، معاهده پاریس میان دو دولت ایران و انگلستان امضا شد . پس از عزل امیر کبیر و در دوران آقا محمد خان نوری که صد راعظمی خیانت پیشه بود ، اوضاع سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران به سوی قهقرا گرایید . در این زمان دوست محمد خان حاکم کابل سپاهی را تدارک دید  و قصد تصرف هرات را کرد . در این میان  حاکم هرات از حسام السلطنه والی خراسان کمک خواست اما پس از ورود سپاهیان ایران به این منطقه نسبت به آنان خیانت ورزید  و به آنان حمله کرد . حسام السلطنه هرات را محاصره نمود و نهایتا آن را تصرف کرد . انگلیسی ها با در یافت اوضاع و وضعیت منطقه و اینکه افغانستان را یکی از اهداف استراتژیک خود می دانستند  ،  منافع خود را در ضرر و زیان دیدند . بر این اساس نیروهای نظامی بریتانیا  به سرعت عازم جنوب ایران شدند و جزایر خارک ، خرمشهر و بوشهر را به اشغال خویش در آوردند . میرزا آقا خان پس از وقوع چنین اتفاقی تصمیم به شناسایی دولت افغانستان گرفت و آن را در عهدنامه ای به نام عهد نامه  پاریس معین ساخت . بنابر این معاهده ایران تعهد کرد هرات را تخلیه کند و ایضا تمامیت ارضی کشور افغانستان را به رسمینت بشناسد و همچنین تمامی دعاوی مرزی خود را با این کشور از طریق میانجی گری به انجام بر ساند .

در گذشت دکتر محمد مصدق : 
 


درچنین روزی در  سال1345ه ش ،  دکترمحمد مصدق نخست وزیر ایران و یکی از قهرمانان نهضت ملی شدن نفت یده از جهان فروبست . دکتر محمد مصدق ، فرزند میرزا هدایت الله  در  تهران دیده به جهان گشود .وی  پس از طی دوره های   مقدماتی در تبریز و تهران  ، به عنوان مستوفی محاسب خراسان مشغو ل  به کار شد . این شغل روح پر تلاطم او را آرام نمی داد و به همین منظور به سوی نمایندگی مجلس شورای ملی گام برداشت و از سوی مردم تهران در دوره اول مجلس شورای ملی انتخاب شد  اما به دلیل پایین بودن سن وی از میزان قانونی ،  اعتبار نامه اش مورد تصویب قرار نگرفت . مصدق پس از آن برای ادامه تحصیل  عازم  فرانسه شد و  در مدرسه علوم سیاسی پاریس مشغول به تحصیل گردید . وی سپس به  سوئیس رفت و در دانشکده حقوق دانشگاه نوشاتل تا در یافت در جه دکترای حقوق خصوصی به تحصیل ادامه داد  . او از  پایان نامه خود  با نام «وصیت در حقوق اسلام» دفاع کرد . مصدق پس از آن به ایران بازگشت و به عنوان  والی فارس مشغول به کار گردید  . وی چند بار به نمایندگی مجلس ، وزیر مالیه و وزیر امور خارجه منصوب شد و آخرین سمت او نخست وزیری در  اوائل دهه سی شمسی بود . مصدق روی هم رفته دو سال و چهار ماه نخست‌وزیر ایران بود، که این مدت شامل دو دوره است:  آغاز نخست‌وزیری تا 25 تیر سال 1331 .و از 30  تیر همان سال تا کودتای 28 مرداد سال 1332 .
در دوره اول به علت استقلال رای مقابل مقابل شاه ایستاد و نظرات خود را اعمال نمود .مهمترین اقدامات او در دوران نخست وزیری  اش را می توان  در چند جمله خلاصه نمود : الف  اخراج انگلیسی‌ها از پالایشگاه جنوب،  ب -   تصویب نهایی قانون ملی شدن صنعت نفت ایران ، ج -  پایان دادن به اختیارات شرکت نفت ایران و انگلیس و د -  پیروزی در دادگاه لاهه.
نهایتا پس از دو سال و چهار ماه نخست وزیری ، با وقوع کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 وی ازقدرت خلع و پس از یک دادگاه به دوازده سال تبعید محکوم گردید .
او همچنین آثار شایان توجهی در  حوزه حقوق از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به  اصول و قوانین مالیه ، دستور در محاکم ، حقوق پارلمانی در ایران و اروپا ،مدارک حقوق اسلامی و وصیت در مذهب شیعه به ضمیمه حقوق مدنیه و  وصیت در حقوق اسلام اشاره کرد .
وی   در روستای احمد آباد قزوین ، در سال 1345 چشم از جهان فروبست .

تشکیل کمیته امداد امام خمینی ره : 
 


درچنین روزی در سال1357هجری شمسی  کمیته امداد امام خمینی تاسیس شد . سابقه این کمیته به سالهای قیام امام خمینی ره در 1342 و 1343 باز می گردد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل  آنکه یکی از اهداف و دغدغه های اصلی  انقلاب اسلامی برقراری عدالت در سطح جامعه  بود  ، تاسیس نهادی با همین عنوان و وظیفه   در دستور کار رهبر کبیر انقلاب اسلامی   قرار گرفت . این نهاد در واقع بیست و دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان خاص امام خمینی ره به عنوان دومین نهاد انقلابی در  ایران تاسیس شد  . نهاد یادشده مستقیما زیر نظر مقام ولایت به عنوان موسسه ای عام المنفعه و دایمی مشغول به کار شد  . مرکز کمیته در تهران بود و  مسوولین آن یک شورای پنج نفره بودند که بر اساس اساسنامه کمیته ،  در جهت شناخت انواع محرومیت ها  بر می آمدند و کمک های مردمی  را در میان مستمندان توزیع می نمودند . این نهاد علاوه بر کمک های مادی در مسایلی چون رفع مشکلات آموزشی مناطق محروم ، رفع مشکلات جوانان در شرف ازدواج و تهیه  وسایل زندگی برای آنان ، و...فعالیت می نمود . علاوه بر این کمیته امداد امام خمینی در کشور های مختلف نیز اقدام به انجام فعالیت های کمک رسانی کرده است که از میان این کشور های می توان به لبنان  ، افغانستان ،جمهوری آذر بایجان ، تاجیکستان و بوسنی و  هرز گوین اشاره کرد .

غائله چهاردهم اسفند دانشگاه تهران :

در چنین روزی در سال 1359 برخی از گروهکهای مخا لف برانداز و شماری  از سران جریانهای مختلف  که در اطراف بنی صدر جمع شده بودند و در پشت وی  پناه گرفته بودند  دردانشگاه تهران دست به حرکتی مذبوحانه زدند که نتیجه آن تحت فشار قرار دادن نیروهای انقلابی بود . این عمل و تظاهرات و غائله در شرایط و اوضاع و احوالی روی می داد  که جنگ آغاز شده بود و ایران در شرایط کاملا بحرانی قرار داشت . 

افتتاح خط آهن جدید در ایران :
در چنین روزی در سال 1377 ه ش ،  خط آهن اردکان - چادرملو افتتاح شد .

در گذشت سعدالدوله :
درچنین روزی  در سال 1291 میلادی ( 669 ه ش )  سعدالدوله وزیر  ایرانی  ترور شد .

پذیرش رژیم صهیونیستی :

در چنین روزی در سال 1949 میلادی  شورای امنیت سازمان ملل طی  قطعنامه ای  پذیرش رژیم صهیونیستی را به عضویت سازمان ملل متحد با نه رأی موافق به تصویب رساند . کشورهای امریکا ، اتحاد جماهیر شوروی ، فرانسه ، چین ، کانادا ، کوبا ، آرژانتین ، نروژ و اکراین نه کشوری بودند که به این قطعنامه رأی مثبت دادند .

دستور عقب نشینی از غزه :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی بن گورین نخست  وزیر رژیم صهیونیستی پس از  اشغال غزه ، دستور به عقب نشینی از این شهررا به نظامیان خود صادر کرد .
 
در گذشت فریست روزینگر :
در چنین روزی در سال 1895 میلادی فریست روزینتگر نویسنده آلمانی  دیده به جهان گشود . «کشمکش داخلی»  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد پیر پائولو پازولینی :
 در چنین روزی در سال 1922 میلاتی  پیرپائولو پازولینی کارگردان ایتالیایی دیده به جهان گشود .« تئور ما»  و« آشغالدانی » عناوین مهمترین آثار اویند .

در گذشت گوتلییب :
در چنین روزی در سال 1900 میلادی    گوت لیب دایملر  ،  نخستین سازنده موتور سیکلت در جهان در گذشت. 
 
در گذشت آنا آخماتوا :

در چنین روزی در سال 1966 میلادی آنا آخماتوا شاعر او کراینی در سن هفتاد و شش سالگی در گذشت . آنا آخماتوا یکی از شاعران پیشرو در ادبیات روسی است .
شعری را از او می خوانیم

چرا این قرن بدتر از قرن‏هاى دیگر است 
شاید از این رو که غرق در اضطراب
روى سیاه‏ترین زخم خم شده است‏
بى‏آنکه بتواند درمانش کند. 
در غرب، خورشید زمینى هنوز پرتوافکن است‏
و زیر اشعه‏اش بام‏هاى شهر مى‏درخشند
اینجا زنى سفیدپوش بر درها صلیب مى‏کشد
و آهسته کلاغ‏ها را صدا مى‏کند.
( ترجمه ی رضا سید حسینی )


نخستین سیگار کشده شد :
در چنین روزی در سال 1558 میلادی سیگار کشیدن با  تنباکو در اروپا توسط فرانسیسکو فرناندز باب شد .

جنگ علیه فرانسه :
در چنین روزی در سال 1795 میلادی قرار داد باسل ( شهری در سوئسیس امروزی ) و پروس جنگ را میان این دو کشور با فرانسه به انجام رساندند .

سمفونی شماره چهارم بتهوون :
در چنین   روزی در سال 1807 میلادی سمفونی شماره چهار بتهوون برای نخستین بار به اجرا در آمد  .

نخسیتن ماشین عدل بندی :
در چنین روزی در سال 1868 میلادی ماشین عدل بندی در انگلستان توسط سی اچ گولد اختراع شد .

شورش های ضد فاشیزم :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی شوروش های ضد فاشیسم در ایتالیا آغاز شد .

اعلام مرگ استالین :
 در چنین روزی در سال 1953 میلادی مرگ ژوزف استالین اعلام شد .  استالین در سال   1879 میلادی ،  به دنیا آمد .نام اصلی او  ژوکاشولی است . وی پیش از آنکه به سمت دبیر کلی حزب بلشویک روسیه برسد در جنگ های بسیاری علیه حکومت تزاری شرکت کرد و با لنین همکاری نزدیکی داشت . وی مدتی نیز دبیر کل بلشویک های گرجستان بود تا اینکه بعد از لنین قدرت را در دست گرفت  و مدت درازی هم بر کشور پهناور روسیه حکومت کرد . استالین در سال 1923 میلادی روسیه را به اتحاد جماهیر شوروی تغییر نام داد . استالین نقش موثری در شکست آلمان در جنگ جهانی دوم داشت . گفته اند وی در دوران حکومت خود  یازده میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد .

هینمن رییس جمهور آلمان غربی :
 در چنین روزی در سال 1969 میلادی گوستاو هینمن رییس جمهور آلمان غربی شد .

آمریکا عراق را متهم کرد :
در چنین روزی در سال 1984 میلادی ایالات متحده ، عراق را به استفاده از گاز های سمی خردل متهم کرد .

صرفنظر از ضمیمه سازی کویت :
 در چنین روزی در سال 1991 میلادی عراق از ضمیمه سازی کویت به خاک خود صرف نظر نمود .


 

منبع : خبرگزاری مهر

14/12/57

سخنان تيمسار مدني ( وزير دفاع ) درباره چگونگي فروپاشي ارتش شاه در روزهاي 21 و 22 بهمن 1357 ؛ نقش ژنرال هايزر ؛ برنامه هاي آتي نيروهاي مسلح . تداوم پاكسازي ارتش ؛ اعلام بازنشستگي 32 تن از افسران ارتش و اعدام گروه ديگري از جمله : سرلشكر عبدالله خواجه نوري ( رييس دادگاههاي نظامي ) ، سپهبد فخر مدرس ( رئيس دادرسي ) ، سرتيپ علي اكبر يزدجردي ( فرماندار نظامي مشهد ) ، سرلشكر احمد بيدآبادي ( فرماندار نظامي تبريز ) ، سرهنگ منصور زماني ( رييس زندان قصر ) . گزارش رويتر از خروج كليه مستشاران انگليسي از ايران . اعلام خواسته هاي درجه داران و افسران پادگان ژاندارمري ونك ( دكتر علي شريعتي ) از قبيل تأسيس مسجد ؛ عدم گماردن فرماندهي با درجه اميري در پادگان ؛ حذف امتيازات اختصاصي افسران . اعتراض گروهي با عنوان " جامعه دانش آموزان سنندج " به وجود سانسور در راديو و تلويزيون : اخطار مي كنيم اگر تا 48 ساعت سانسور تحميلي بر راديو تلويزيون لغو نشود ، دست به اعتصاب خواهيم زد . تحرك جريان قومي در خوزستان : اجتماع گروه موسوم به " روشنفكران عرب خوزستان " در اهواز در حمايت از شناسايي حقوق فرهنگي و ملي خلق عرب و مشاركت اعراب در مجلس مؤسسان . تحرك جريان قومي در سيستان و بلوچستان : صدور قطعنامه اي از " فرهنگيان سراوان " در حمايت از حق تعين سرنوشت خلق بلوچ ، لغو قراردادهاي خارجي ، انحلال ارتش و ايجاد ارتش مردمي . گسترش سريع تشكيلاتي سازمان مجاهدين خلق در كشور : آغاز كار شاخه جنبش ملي مجاهدين در شاهرود ، كاشان و آمل . انتشار اولين شماره روزنامه " پيام خلق " از جنبش مزبور . گزارش مراسم بزرگداشت دكتر محمد مصدق در احمدآباد كرج : حضور چشمگير سازمانهاي فدايي خلق و مجاهدين خلق در مراسم . سخنراني آيت الله طالقاني در دفاع و توجيه عملكرد دولت جديد ؛ از جمله درباره ارتش . سخنراني مسعود رجوي درباره ارتش آمريكايي و انحلال آن به جاي اعلام برنامه مرحله اي مجاهدين خلق . قرائت پيام سازمان چريكهاي فدايي خلق در ضديت با حفظ و بقاي ارتش و تاكيد مجدد بر انحلال آن . خواندن پيام حزب توده و دعوت اين حزب از نيروهاي ضدامپرياليستي به وحدت با يكديگر . سخنراني طاهر احمدزاده به عنوان پدر دو شهيد فدايي ( مسعود و مجيد احمدزاده ) . سخنراني نوه دختري دكتر مصدق ( هدايت الله متين دفتري ) در حمايت از انحلال ارتش ، مخالفت با خلع سلاح نيروهاي انقلاب و ايجاد ارتش خلقي . انتقاد كيهان از برگزاركنندگان مراسم به دليل انحصار طلبي و رفيق بازي و سانسور مطالب علي رغم محكوم كردن آن از تربيون . بي توجهي كيهان به غيبت انبوه نيروهاي مذهبي در اين مراسم . پيام عزالدين حسيني به مناسبت بزرگداشت دكتر مصدق : تجزيه طلبي اتهام ناجوانمردانه اي است كه دشمنان ما و شما به رزمندگان خلق كرد وارد مي كنند . نظر آقاي فلسفي در تبيين اهداف و تشكيلات نظامي جمهوري اسلامي و پاسخگويي به ابهامهاي مطروح شده از مخالفان درباره مفهوم جمهوري اسلامي . پيام آيت الله محمدباقر صدر ( رهبر شيعيان عراق ) به امام خميني و اظهار اميدواري نسبت به پيروزيهاي متوالي و متعاقب اسلام در جهان . بازتاب انقلاب اسلامي در خاورميانه از نگاه صدراعظم اتريش ( برونوكرايسكي ) : انقلاب ايران تغييرهاي كلي در صحنه سياسي خاورميانه فراهم آورده كه هنوز پايان نيافته است . اين رويداد بدون هيچ شك و ترديدي در روابط بين كشورهاي عرب و اسرائيل دگرگونيهايي به وجود آورده است . ابراهيم سوس ( نماينده ساف در پاريس ) : نفت ايران مانند حربه اي جهت پيشبرد مبارزات مردم فلسطين به كار گرفته خواهد شد . پاسخ منفي دولت سوئيس به درخواست دولت ايران مبني بر مسدود كردن حسابهاي بانكي شاه مخلوع . گزارش سفارت آمريكا در تهران از چگونگي خروج سفير مراكش از تهران و تهديد فداييان اسلامي مبني بر ربودن وي جهت بازگرداندن شاه به ايران

14/12/59
عمليات كلينه محور سرپل ذهاب.

(سخنراني بني‌صدر و حوادث 14 اسفند) در مراسم بزرگداشت سالروز وفات مصدق.

14/12/62

امام: اگر صدام دو ماه مهلت پيدا كند تجهيزش مي‌كنند و دوباره بجاي ديگري حمله مي‌كند و منطقه روي آسايش نخواهد ديد.

14/12/63

اعلام مقابله به مثل از سوي ولايتي طي پيامي به آقاي پرزدكوئيار.

14/12/65

حمله هواپيماهاي تركيه به مدت نيم ساعت به مناطق شمالي با توافق رژيم عراق.

بررسي اعضاء دائمي شوراي امنيت براي ماموريت جديد صلح دكوئيار به ايران و عراق.

 ريگان: چيزي كه به عنوان يك درگشايي استراتژيك به سوي ايران بوده همين اجراء به قهقرا رفت و به مبادله اسلحه با گروگان‌ها تبديل گرديد. من ابتكار اوليه مربوط به ايران را با هدف ايجاد رابطه با افرادي كه ممكن بود پس از دولت خميني رهبري را بدست گيرند برعهده گرفتم.

Logo
https://old.aviny.com/News/84/12/14/01.aspx?mode=print