همایش "نقش اصفهان در توسعه تمدن اسلامی" برگزار می شود
دبیر کمیته علمی و فناوری ستاد نکوداشت اصفهان، با اشاره به اینکه به دلیل کمبود اعتبار اجرای برنامه های متنوع و متعدد به مناسبت انتخاب اصفهان به عنوان پایتختی جهان اسلام با مشکلاتی موجه است، از برگزاری همایش بزرگ نقش اصفهان در توسعه علوم، فرهنگ و تمدن اسلامی" خبر داد .

محمد خاقانی دبیر کمیته علمی و فناوری ستاد نکوداشت اصفهان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار داشت: این مراسم پنج روزه که 3 آبان ماه 85 برگزار می شود ، 13 همایش داخلی را در بر می گیرد که یکی از آنها نکوداشت راغب اصفهانی است که به همت پژوهشگران علم و ادب برگزار می شود.

بودجه ای که مجلس برای ستاد" نکوداشت اصفهان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام" در نظر گرفته برابر با سه میلیارد (وجه نقد) و 30 میلیارد تسهیلات است که این مبلغ با برنامه هایی که برای این امر در نظر گرفته شده سازگار نبوده و همخوانی ندارد.

وی در ارتباط با فعالیتهای کمیته علمی و فناوری ستاد نکوداشت اصفهان گفت: برگزاری مراسم افتتاحیه، دعوت از سفیران کشورهای اسلامی، تنظیم برنامه های متنوع رادیویی و تلویزیونی از جمله برنامه هایی بوده که تاکنون از سوی این کمیته برگزار شده است .

خاقانی در ارتباط با دست اندرکاران کمیته علمی و فناوری ستاد نکوداشت اصفهان گفت: مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاههای بزرگ اصفهان چون دانشگاه هنر، علوم پزشکی ، فنی و حرفه ای و سازمان تبلیغات اسلامی شهر اصفهان، اعضای این کمیته را تشکیل می دهند که تاکنون 76 طرح پژوهشی را بررسی و امید می رود با برنامه ریزی اصولی و منظم و با مشارکت دانشگاههای بزرگ جهان اسلام بتوانند به ارائه برنامه و همایشی درخور و شایسته بپردازند.

پیشنهاد انتخاب اصفهان به عنوان پایتختهای فرهنگی جهان اسلام، در اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی که 25 تا 27  آذر ماه در الجزایر برگزار شد مطرح و مورد موافقت قرار گرفت .

بر اساس مصوبه وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی، از روز یکشنبه یازدهم دی ماه امسال و همزمان با نخستین روز از سال 2006 میلادی، شهر اصفهان پس از مکه مکرمه برای یکسال دومین پایتخت فرهنگی 57 کشور اسلامی شد.

به همین مناسبت، همزمان با عید سعید قربان پرچمهای 57 کشور اسلامی در میدان امام اصفهان برافراشته و اصفهان به طور رسمی، برای یکسال پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد .

همزمان با این اقدام، برنامه های متعدد و متنوع دیگری نیز در اصفهان برگزار می شود .

اصفهان علاوه بر میراث فرهنگی غنی و ارزشهای ملی‌، دارای علما، مشاهیر و بزرگان بسیاری است که نمادهایی از تمدن ایرانی وا سلامی محسوب می‌ شوند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Logo
https://old.aviny.com/News/84/12/08/05.aspx?mode=print