شهید آوینی

 

امروز دوشنبه هشتم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و هشتم محرم الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و هفتم فوریه سال 2006 میلادی .

روز امور تربیتی و تربیت اسلامی :
در چنین روزی در سال 1359 به همت شهیدان رجایی و باهنر امور تربیتی به عنوان یکی بخش جدایی ناپذیر از تعلیمات تاسیس شد .پس از انقلاب اسلامی یکی از مهمترین دغدغه های مردم و مسوولان ایجاد روحیه دینی و تقویت نماد های در میان دانش آموزان به عنوان نسل نوپای جامعه بود  . به همین دلیل نام آموزش و پرورش باید در پرورش دینی نیز تجلی می یافت . به همین مسوولان امر تصمیم گرفتند   نهاد امور تربیتی در وزارت آموزش و پرورش را   با هدف پاسداری از اصول و ارزشهای و دستاوردهای انقلاب اسلامی  ،   برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف فرهنگی کشور، تلاش در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی در میان دانش آموزان ، نظارت بر فعالیت های پرورشی مدارس و استفاده از دبیران و افراد خبره در تربیت دینی نسل جوان جامعه و... تشکیل شد .
 هر نهاد تربیتی در مدارس از سه عضو مدیر مدرسه ، مربی تربیتی ، و یکی از معلمان دلسوز تشکیل می گردد . 

بازداشت رییس رکن 2:
در چنین روزی در سال  1336  سرلشکرمحمد  ولی قره نی معاون ستاد مشترک ارتش و رئیس رکن 2  بازداشت شد . گفته می شد وی قصد  انجام کودتا در کشوررا داشته است. سرلشکر قره نی در مسیر انقلاب اسلامی تلاش های فراوانی کرد و پس از انقلاب اسلامی نیز نخستین رییس ستاد مشترک ارتش بود . قره نی پس از ورود به اتاق رییس دستور پایین آوردن عکس های شاه و خانواده او را صادر کرد و گفت :« ما اینک وارث ار تش از هم پاشیده ای هستیم که اسمش ارتش شاهنشاهی بود و مدعی بود که مجهز ترین ارتش دنیاست . شاید هم از جهت تجهیزات و اسلحه و مهمات این طور بود اما آنچه این ارتش احتیاج داشت ایمان و وجدان و آرمان بود که فاقد آن بود . در شهریور ماه 1320 که فرماندهان ارتش مدعی شاه پرستی بودند و می گفتند که حاضرند خود و فرزاندنشان را زیر ماشین شاه قربانی کنند در برابر ارتش جوان شوروی پا به فرار گذاشتند و امروز همان ارتش پر مدعا در برابر مشتی جوان بی سلاح یا گروهی با سلاح اندک پا به فرار گذاشتند و نابود شدند زیرا این جوانان ایمان داشتند و ارتش فاقد آن بود .»

ادعای  خود مختاری در کردستان ! :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش  کمیته ای متشکل از « سربازان انقلاب و رزمندگان کرد » تشکیل شد . این کمیته با  دست گرفتن پادگانهای نظامی در پاوه خواستار راه اندازی یک کردستان مستقل درمنطقه بودند  . آنها نه تنها قصد  جدا سازی کردستان را داشتند بلکه می خواستند استانهای آذر بایجان غربی ، کرمانشاهان و ایلام را نیز به خود ضمیمه سازند . عبد الرحمان قاسملو دبیر کل حزب دموکرات کردستان ایران نیز که پیشتر به دلیل فعالیت های سیاسی اش مورد محامه قرار گرفته بود و غیابا به اعدام نیز محکوم شده بود با بازگشت به منطقه مهاباد به تحریک جوانان منطقه مشغول شد . این تلاش ها که در بدو شکل گیری نظام جدید بود با برپایی رفراندوم سراسری که در کشور برگزار شد عملا در نطفه خفه گردید . چرا که اکثریت قاطع مردم با رای  خود جمهوری اسلامی را به عنوان نظامی شایسته انتخاب کرده بودند . شایان ذکر ایت در همین روز در سال 1357 احزاب و گروههای   چپ دست به انجام فعالیت های گسترده زدند که از میان آنها می توان به برپایی همایش بزرگ یکصد  پنجاه هزار نفری طرفداران حزب توده در دانشگاه تهران اشاره کرد . حاضران در این همایش در قطعنامه ای بر انحلال ار تش و دیوانسالاری شاهنشاهی و تشکیل ارتشی بر مبنای   اندیشه های خلق تاکید ورزیدند . 

مقدمات کودتا :  
مقدمات کودتای بیست و هشتم مردا د1332 از اسفند سال قبل در دست تهیه بود . بنابر اسناد موجود  در چنین روزی در سال  1331علا نخست وزیر وقت در ملاقات با هندرسن جزییات سفر شاه را به اطلاع وی رساند ولی از او خواست که موضوع سفر را محرمانه نگه دارد.همچنین در همین روز  بریتانیا مخالفت خود را با فرمولی که چند روز پیش از سوی مصدق پیشنهاد شده بود اعلام کرد.

در  گذشت استاد بنان :
استاد غلامحسین بنان استادآویزان ایران درسال 1290 خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود . پدرش کریم بنان الدوله نوری ومادرش دختر شاهزاده محمدتقی میرزا رکنی (رکن الدوله)  بود. وی از شش سالگی بنا به سفارش  استاد" نی داوود" به خوانندگی و نوازندگی پیانو پرداخت . بنان از کودکی نغمه های دل انگیز می خواند . وی  در نوجوانی علاوه بر استفاده از  راهنمایی های مادرش که پیانو را  خوب می نواخت  ، به نزد موسیقیدان خوش آوازی به نام ضیاء الذاکرین در آمد و با موسیقی ملی ایرانی آشنا شد . وی سپس برای تکمیل فن خوانندگی از محضر ناصر سیف بهره های فراوانی برد . بنان درسال 1321 رسما خوانندگی در رادیو را آغاز کرد . در آن زمان شادروان روح الله خالقی مسوول  موسیقی رادیو بود . بنان در همین دوران  بیشتر آواز می خواند و علاقه ای به خواندن آهنگهای ضربی  نداشت ولی با شنیدن آثاری موسیقی ملی ایران تا حدودی به این سمت کشیده شد و تصمیم گرفت که در این حوزه نیز فعالیت نماید . وی در این مسیر به فراگیری ردیف های مختلف آوازی پرداخت و سعی وافری در این زمینه مبذول داشت . مرحوم خالقی در توصیف صدای بنان می نویسد : "صدای بنان بسیار لطیف وشیرین، زیبا وخوش آهنگ است، کوتاه می خواند ودر همین کوتاهی او هنر بسیار نهفته است، غلت ها وتحریرهای او چون رشته مروارید غلطانی، به هم پیوسته و مانند آب روان است.من از صدای او مسحور می شوم، لذتی بی پایان می برم، تصور نمی کنم خواننده ای به ذوق ولطف واستعداد بنان در قدیم داشته باشیم وبه این زودی هم پیدا کنیم ... بنان در موسیقی ایران از گوهر گرانبها هم گرانبهاتر است."بنان با همکاری  ارکستر شماره یک رادیو و ارشادات داوود پیر نیا  بر نامه گلهای جاویدان را آغاز نمود و در طول زندگی هنری خویش به ارایه بیش از 450 قطعه موسیقایی و آوازی پرداخت . استادان  او در این مسیر عبارت بودن از موسی معروفی ، صبا ، روح الله خالقی ، مرتضی محجوبی  .  وی در سال 1332 به پیشنهاد خالقی به اداره کل هنرهای زیبای کشور منتقل شد وبه سمت استاد آوز هنرستان موسیقی ملی به کار مشغول شد ودر سال 1334رئیس شورای موسیقی رادیو شد.بنان سرانجام در هشتم اسفند سال 1364 ه ش بر اثر ضعف در جهاز هاضمه  دار فانی را وداع گفت .

سوهارتو ، تحت تعقیب :
در چنین روزی در سال  1967 ژنرال سوهارتو به اتهام سوء استفاده های مالی از سوی نهاد های قضایی این کشور تحت تعقب قضایی قرار گرفت .سرلشکر سوهارتو در سال 1965 میلادی کودتای کمونیستی در این کشور را از هم پاشید و از همان سال  رئیس جمهور اندونزى شد. در دوره وى روابط اندونزى با کشورهاى سوسیالیستى رو به سردى گرائید و ارتباط با غرب توسعه یافت. نخستین حزب سیاسی اندونزی در اواخر سال 1912م با هدف استقلال این کشور  بوجود آمد . از سال 1920 میلادى دولت هلند که کشور اندونزی را در استعمار خود داشت مخالفین را به شدت سرکوب کرد و در آن سیاست واحد فرهنگی را علم ساخت .
پس از جنگ جهانی دوم  گروهى از مبارزین به رهبرى دکتر «احمد سوکارنو» و دکتر «محمد هاتا» با قیام خود به حضور استعمار در این کشور پایان دادند  . 
 
تولد  کنستانتین :
در چنین روزی در سال 280 میلادی   کنستانتین امپراتوری مقتدر روم به دنیا آمد. وی  از 306 تا 336 میلادی براین کشور حکومت کرد . کنستانتین یا قسطنطین پس از کناره گیری دیوکله سیانوس به امپراطوری رسید و با قبول دین مسیحیت این دین را مورد احترام ویژه ای قرار داد . پیش از این مسحیان مورد آزارواذیت بسیار امپراطور روم قرار داشتند . قسطنطین  همچنین با ساخت شهر قسطنطنیه نام خود را در تاریخ جاودانه ساخت . ساخت این شهر در سال 330 میلادی در محل بندر بیزانسیوم از بنادر کهن یونان آغاز شد . او همچنین با تنظیم طرز و شیوه حکومت داری در این مسیر گامهای ویژه ای بر داشت .

آغاز پوند :
در چنین روزی در سال 1797 میلادی  نخستین پوند انگلیسی توسط  بانک انگلستان منتشر شد . 

 در گذشت گالوانی :

درچنین روزی در  سال 1798 میلادی ،  لوئیجی گالوانی فیزیکدان ایتالیایی در 61 سالگی دار فانی را وداع گفت . او توانست وجود الکتریسیته را  در بدن موجودات زنده کشف نماید .

استقلال دومینیکن :
در چنین روزی در سال  1924 میلادی کشور دومینیکن به استقلال دست یافت.  و بدین ترتیب سلطه کشورهای اسپانیا، فرانسه و اِمریکا بر این سرزمین پایان یافت. امریکا، دومینیکن را در سال 1916 میلادی اشغال کرد زیرا این کشور به امریکا مقروض بود؛ اما به موجب معاهده سال 1924 میلادی نیروهای امریکایی به تدریج از دومینیکن خارج شدند، ولی تا مدتها بر امور گمرکی این کشور نظارت داشتند.

حمله به تجهیزات جنگی متفقین :
درچنین روزی در  سال 1942 میلادی: حمله شدید هواپیماهای ژاپنی به واحدهای دریایی متفق در جنگ جهانی دوم آغاز شد. صحنه وقوع این عملیات دریایی، جاوه بود. در این دریا که جزو اقیانوس آرام محسوب می‎شود، واحدهای متعددی ازنیروهای دریایی اِمریکا، استرالیا وانگلستان متمرکز شده بودند. این حملات با غرق شدن تعداد زیادی از کشتی‎های ملل متفق دردریای جاوه و به سود ناوگان جنگی ژاپن پایان یافت

تولد ایروین شاو :
در چنین روزی در سال 1913 میلادی ایروین شاو نویسنده آمریکایی به دنیا آمد . مرد ثروتمند عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جان اشتاین بک :
در چنین روزی در سال 1902 میلادی جان اشتاین بک نویسنده مشهور آمریکایی به دنیا آمد . خوشه های خشم عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1962 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد . جان ارنست اشتاین بک نویسنده رئالیست آمریکایی  در دانشگاه استافورد به تحصیل مشغول شد . او در این دوران و پس از آن  به کارهای گوناگونی مانند کارگری ، درودگری ، نقاشی و داروفروشی پرداخت . آنگاه به  نویسندگی روی آورد و داستانهای زیادی نوشت . وی در آغاز با شکست و ناکامی روبرو شد ولی سرانجام به پیروزی و شهرت رسید . اشتاین بک در سال 1947 میلادی او عضو فرهنگستان و هنر و ادبیات آمریکا شد و نشان عالی خود را از دولت نروژ دریافت کرد . وی در سال 1962 به در یافت جایزه ادبی نوئل نایل آمد . جان اشتاین بک بیش از هر چیز مفسر بدبختی ها و رنجهای طبقات محروم و ستمدیده است . در رمانهای او انعکاس رنج درونی و تیره بختی میلیونها مردم گمنام به خوبی مشاهده می شود . موش ها و آدم ها ، خوشه های خشم ، ماه پنهان است ، اتوبوس سرگردان  ، در نبردی مشکوک ، مروارید و  سربلند از مهمترین آثار مشهور اشتاین بک به شمار می روند .  وی  در سال 1968 میلادی  در سن 66 سالگی  در گذشت .

در گذشت پی پاولوف :
در چنین روزی در سال 1936 میلادی اوینا پی پاولوف روانشاس روس دیده از جهان فروبست . « انعکاس های شرطی »  عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1904 میلادی جایزه نوبل  را از آن خود کرد . پاولوف  در سن هشتاد و شش سالگی در گذشت . پاولوف یکی از روانشناسان بر جسته روسی است که اندیشه های او در خصوص نظریه‏هاى یادگیرى غیرشناختى، یا   رفتارگرا بسیار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است .بر اساس این نظریات در فرآیند یادگیرى، کارکرد مغز و ذهن را مورد مطالعه و بررسى قرار نمى‏دهند، و سعى بر این است که یادگیرى به عنوان فرآیندى حاصل عملکرد مغز، مورد بررسى قرار نگیرد، چرا که کارکردهاى مغز، از قبیل تفکر، یادآورى و حل مساله، به طور مستقیم قابل رؤیت و مشاهده نیست.  نظریه‏هاى رفتارى درصدد تبیین و توضیح و یا پیش‏بینى نتایج رفتارهاى قابل مشاهده‏اند.  پاولوف بر این امر تاکید داشت که چگونه اشخاص و اشیا تحت تاثیر عوامل محیطى رفتار مى‏کنند.  نظریه‏هاى رفتارگرایى به سه دسته مجزا، یعنى نظریه شرطى سازى کلاسیک، نظریه شرطى‏سازى عامل و نظریه یادگیرى اجتماعى تقسیم مى‏گردد. در شرطى‏سازى کلاسیک، محرکهاى شرطى تا زمانى که منجر به پاسخهاى شرطى بشوند، همراه محرکهاى غیر شرطى مى‏آیند. این نوع شرطى‏سازى متضمن پاسخهاى غیر ارادى یا واکنشهاى بازتابى و خودکار مى‏باشد. نظریه شرطى‏سازى عامل، متضمن یادگیرى رفتارهاى ارادى و داوطلبانه جدید مى‏باشد.

آغاز روابط انگلیس  و روسیه :
در چنین روزی در سال 1557 میلادی نخستین سفارت شوروی در لندن گشایش یافت .

هشتمین سمفونی :
در چنین روزی در سال 1814 میلادی لوودویک وان بتهوون هشتمین سمفونی خود را ارایه کرد .

قتل عام در ورشو :
در چنین روزی در سال 1861 میلادی در ورشو قتل عام گسترده ای به وقوع پیوست . در این میان مردم روسیه علیه قواعد
گسترده ای که علیه لهستان وضع شده بود اعتراض کردند . این اعتراض دولت روسیه را خوش نیامد و سرانجام بر روی تظاهر کنندگان تیر گشودند .

نخستین ارتباط آمریکا و شوروی  :
در چنین روزی در سال 1929 میلادی شوروی و ایالات متحده آمریکا با یکدیگر قرار داد تجاری امضا کردند .

شناسایی دولت فرانکو :
در چنین روزی در سال 1938 میلادی فرانسه و بریتانیا دولت ژنرال فرانکو را رد اسپانیا به رسمیت شناختند .

سقوط دولت در بلژیک :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی دولت پیر لوت در بلژیک سقوط کرد .

سخنرانی مائو:
در چنین روزی در سال 1967 میلادی مائو رییس حزب  مائوییست در شوروی سابق ، سخنرانی مشخهور خود را با نام «رفتار صحیح در خصوص تناقض های مردمی » ، ایراد کرد . اودر این سخنرانی بسیاری از اندیشه های اصلی خود را مطرح ساخت .

بمباران کاخ در  ویتنام جنوبی :
در چنین روزی در سال 1962 میلادی کاخ" نگو دین دیم " رییس جمهور ویتنام جنوبی  برای نخستین بار از سوی  آمریکایی مورد بمباران وسیع قرار گرفت .  

  
 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

 

 

08/12/57
اظهار نگراني مدني ( وزير دفاع ) از تضعيف ارتش و مداخله افراد غيرمسؤول كه موجب دلسردي در نيروهاي ارتش ملي مي شود . طرح مسأله عفو عمومي و منتفي شدن خدمت وظيفه دختران .

تلاش براي جلوگيري از نفوذ گروهها در ارتش ؛ ستاد كل ارتش : اجتماع نظاميان در خارج از پادگانها براي طرح خواسته هايشان ممنوع است .

ادامه بازسازي و پاكسازي نيروهاي مسلح : دستگيري سرلشكر اسپهرم ( فرمانده سابق ناحيه ژاندارمري سيستان و بلوچستان ) در حال فرار به پاكستان . اعزام تعدادي از فرماندهان پادگان تبريز به تهران براي محاكمه . بازنشستگي سي تن از فرماندهان ناحيه هاي ژاندارمري . بازنشسته شدن پانزده سرهنگ ارتش كه اول اسفند به خدمت فراخوانده شده بودند . انحلال ضداطلاعات شاهرود از سوي كميته انقلاب اسلامي شاهرود . دستگيري عده اي از افسران شهرباني و افسران و درجه داران پادگان ميانه .

اعتراض نظاميان شيراز به سخنان دكتر شايگان درباره انحلال ارتش و به يك گوينده راديو كه ارتش را " پوشالي " ناميده بود .

دولت موقت ، كميته ها و سپاه پاسداران انقلاب . سخنان امير انتظام درباره بي نظمي فعلي و لزوم فرماندهي متمركز كميته ها ، سلاحهاي موجود در دست مردم و تاثير تشكيل پاسداران انقلاب در برقراري امنيت كشور .

تشديد تحركهاي قومي در كردستان . ميتينگ حزب دمكرات كردستان براي آغاز فعاليت علني . طرح و ترويج لزوم يكپارچه شدن شهرهاي كردنشين استانهاي كردستان ، ايلام ، كرمانشاه و آذربايجان غربي با عنوان " احياء مجدد كردستان " در مطبوعات داخلي .

احمد مفتي زاده : شايعه تجزيه طلبي در كردستان كذب محض است ، اما هر ملتي وقتي ببيند حقشان ضايع مي شود ، ممكن است به فكر تجزيه طلبي بيفتد . احياي فرهنگ قومي و ملي آري ، تجزيه طلبي خير . اهل تسنن بايد رسميتي همانند تشيع داشته باشد .

امير انتظام ( سخنگوي دولت ) : اوضاع كردستان نگران كننده نيست .

تلاشهاي سياسي - تبليغاتي و اقدامهاي عملي سازمان چريكهاي فدايي و مجاهدين خلق براي انحلال ارتش و تقويت بنيه سياسي - نظامي خود .

تاكيد سازمان چريكهاي فدايي خلق بر ادامه خط مشي مسلحانه و نيز اعلام اين نظر كه راه رفع اختلاف جناحهاي مختلف ، مبارزه مسلحانه نيست .

افزايش گروهها و احزاب سياسي : اعلام موجوديت حزب جمهوري خلق مسلمان و نامهاي مؤسسان آن .

طرح مسأله وجود يا عدم وجود اختلاف بين امام و آيت الله طالقاني در مطبوعات ؛

طرح مسأله وجود يا عدم وجود اختلاف بين امام و آيت الله طالقاني در مطبوعات ؛ اطلاعات : با عزيمت امام به قم ، مسؤوليت حساستري به آيت الله طالقاني واگذار مي شود .

نظر رئيس جمهور آمريكا ( جيمي كارتر ) و وزير خارجه اين كشور ( سايروس ونس ) درباره روابط با ايران و آينده آن .

سخنان سناتور آمريكايي ( گاري هارت ) درباره وضع كنوني پستهاي استراق سمع آمريكا در ايران و نقش آن در قبال شوروي . ادعاي ان.بي.اس درباره سقوط يك ايستگاه استراق سمع آمريكا در مرز شوروي به دست چريكهاي فدايي

تحليلي سفارت آمريكا از اوضاع سياسي ، اجتماعي و اقتصادي ايران با بررسي وجود جدايي و بروز شكاف بين نيروها و سازمانهاي مسلمان ، چپ و راست ، سنتگرايان و تجددگرايان . آغاز اختلافهاي قومي در خوزستان و كردستان و پيدايش سيستم حكومتي دوگانه دولت موقت و كميته هاي انقلاب .

اعمال فشار غرب بر ايران ؛ كميسيون بين المللي قضات : دولت ايران بايد حق دفاع وابستگان به رژيم پيشين را تضمين كند .

بازار نفت ؛ خبرگزاري الجزاير : كشورهاي عربي صادر كننده نفت بايد از اشغال بازار نفتي ايران اجتناب كنند . زكي يماني ( وزير نفت عربستان ) : با قطع صادرات نفتي ايران ، بهاي نفت 49 درصد از قيمت تعيين شده اوپك بيشتر شد . اعلام افزايش قيمت نفت از عربستان و ابوظبي . فروش نفت عراق به قيمت 24 دلار . كاهش شديد درآمد مالياتي ايران و نياز شديد به صادرات نفت . وزير نفت ايران : صادرات نفت از اوايل هفته آينده آغاز مي شود .

تجاوز هوايي عراق به ايران: حمله هلي كوپترها و هواپيماهاي عراق به يك منطقه مرزي در كردستان ايران كه منجر به قتل دو نفر و جراحت هفت نفر شد .

 

08/12/63

آقاي چانك چين فو معاون نخست وزير جمهوري خلق چين وارد تهران شد.

 
08/12/65
سفر وزير مشاور در امور نظامي عراق به فرانسه براي خريدهاي تسليحاتي  

گروميكو در ديدار با طارق عزيز تاكيد كرده كه كرملين موضع عراق را سازنده‌تر از موضع ايران مي‌داند.

درخواست حافظ اسد براي تشكيل كنفرانس اسلامي در جهت پايان دادن به جنگ ايران و عراق.

خبرگزاريها: علت متوقف شدن پيشروي ايران به طرف بصره فشار مسكو و دمشق به تهران بوده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo