امروز شنبه ششم اسفند سال 1384 هجری شمسی مقارن است با بیست و ششم محرم الحرام سال 1427 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم فوریه سال 2006 میلادی .

توقیف سرلشگر زاهدی :
در چنین روزی در سال 1331 ه ش ، در ساعت نه صبح  ،   سرلشگر زاهدی توقیف شد . مقارن ظهر شایع گردید که دستور توقیف بیست نفردیگر نیز صادر  شده است.

بستری شدن دکتر مصدق :
 در این روز در سال 1335 دکتر مصدق  بر اثر شدت بیماری در  بیمارستان بستری شد . دکتر محمد مصدق نخست وزیر ایران در بیست و هشتم مرداد 1332 با کودتای عوامل دربار و سیا  به همراه شماری  از همکاران خود دستگیر و زندانی شد. در پاییز همان سال در دادگاه های نظامی با وجود دفاعیات استوار به سه سال زندان مجرد محکوم گردید. وی پس از پایان دوره حبس  تحت الحفظ به احمد آباد اعزام شد و تحت نظر ماموران ساواک بود تا این که در آ ذرماه 1346 به سبب بیماری به تهران منتقل شد و نهایتا  در ششم اسفند در بیمارستان نجمیه بستری گردید.  وی  در سحرگاه چهاردهم اسفندماه 1346 در گذشت .

نخستین همایش بررسی مسایل مطبوعات ایران :
درچنین روزی  در  سال 1369 هجری شمسی نخستین همایش بررسی مسائل مطبوعات ایران در تهران گشایش یافت . این همایش به همت  وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و  دانشگاه علامه طباطبایی طی دو روز برگزارشد در  آن  شرکت کنندگان در زمینه  مسائل مربوط به مطبوعات کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند . در این همایش حقوق و آزادی های مطبوعات مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان قرار گرفت . بر اساس فصل سوم قانون مطبوعات سال 1379  حقوق مطبوعات این گونه تعریف شده است . ماده 3ـ مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسئولین را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند. تبصره :  انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین ، تحقیر و تخریب می باشد .ماده 4ـ هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات برآید و یا به سانسور و کنترل نشریات مبادرت کند. ماده 5ـ کسب وانتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است.تبصره 1ـ متخلف از موارد (4) و (5) به شرط داشتن شاکی به حکم دادگاه به انفصال خدمت از شش ماه تا دو سال و در صورت تکرار به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.تبصره 2ـ مصوبات شورای عالی امتیت ملی برای مطبوعات لازم الاتباع است . در صورت تخلف ، دادگاه می تواند نشریه متخلف را موقتاً تا دو ماه توقیف و پرونده را خارج از نوبت رسیدگی نماید. تبصره 3ـ مطالب اختصاصی نشریات  اگر به نام پدیدآورنده اثر (به نام اصلی با مستعار) منتشر شود به نام او و در غیر این صورت به نام نشریه مشمول قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان می باشد.
همچنین فصل چهارم این قانون به  حدود و آزادی های مطبوعات بسنده کرده است :  ماده 6ـ نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلامی و حقوق عمومی و خصوصی که در این فصل مشخص می شوند، آزادند:1ـ نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی که به  اساس جمهوری اسلامی لطمه  وارد کند.2ـ اشاعه فحشاء و منکرات و انتشار  عکس ها و تصاویر مطالب خلاف عفت عمومی.3ـ تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر.4ـ ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق  طرح مسائل نژادی و قومی.5ـ تحریض  و تشویق افراد و گروهها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت ، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج .6ـ فاش نمودن و انتشار اسناد و دستورها و مسائل محرمانه ، اسرار نظامی ، انتشار مذاکرات غیر علنی مجلس شورای اسلامی و محاکم غیر علنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضائی بدون مجوز قانونی .7ـ اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید.8ـ افترا به مقامات ، نهادها، ارگان ها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد.9ـ سرقت های ادبی و همچنین نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروههای منحرف و مخالف اسلام ( داخلی و خارجی) به نحوی که تبلیغ از آنها باشد .( حدود موارد فوق را آئین نامه مشخص می کند.)تبصره 1ـ سرقت ادبی عبارت است از نسبت دادن عمدی تمام یا بخش قابل توجهی از آثار و نوشته های دیگران به خود یا غیر ولو به صورت ترجمه.10ـ استفاده ابزاری از افراد در تصاویر و محتوی و تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ ، تشریفات و تجمعات نامشروع و غیر قانونی.11ـ پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران .12ـ انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی. تبصره 2ـ متخلف از موارد مندرج در این ماده مستوجب مجازات های مقرر در ماده 698 مجازات  اسلامی خواهد بود و در صورت اصرار مستوجب تشدید مجازات و لغو پروانه می باشد. ماده 7ـ موارد ذیل ممنوع و جرم محسوب می شود.الف ـ چاپ و انتشار نشریه ای که پروانه برای آن صادر نشده یا پروانه آن لغو گردیده و یا به دستور دادگاه به طور موقت یا دائم تعطیل گردیده است.ب ـ انتشار نشریه به گونه ای که اکثر مطالب آن مغایر باشد با آنچه که متقاضی به نوع آن متعهد شده است.ج ـ انتشار نشریه به نحوی که با نشریات موجود یا نشریاتی که به طور موقت یا دائم تعطیل شده اند از نظر نام، علامت و شکل اشتباه شود.د ـ انتشار نشریه بدون ذکر نام صاحب امتیاز و مدیر مسئول و نشانی اداره نشریه و چاپخانه آن.تبصره ـ مراکز نشر، چاپ، توزیع و فروش نشریات ، مجاز به چاپ و انتشار و عرضه مطبوعات و نشریاتی که از سوی دادگاه صالح یا هیئت نظارت مغایر با اصول مندرج در این قانون تشخیص داده شود، نمی باشند.

در گذشت سید اسماعیل موسوی قزوینی :
در چنین روزی در سال 1298 ه ق عالم بزرگوار علی ابن سید اسماعیل موسوی قزوینی دار فانی را وداع گفت .  

اشغال کرمانشاه :
در چنین روزی در سال  1916 (  1294 ه ش ) نیروهای روسیه شهر کرمانشاه را به تصرف خویش در آوردند . در جریان اشغال این شهر مردم و نظامیان ایران تلاش های فراوانی در دفاع از شهر  کردند اما در نهایت به علت برتری نظامی روس ها  کرمانشاه به اشغال روس ها در آمد .

تصرف فاو :
در چنین روزی در سال  1364 ه ش  ،   شبه جزیره فاو عراق به  تصرف رزمندگان پر توان اسلام  در آمد . فاو در جریان عملیات والفجر هشت به تصرف رزمندگان پرتوان اسلام در آمد . عملیات والفجر هشت در ساعت ده و بیست و دو دقیقه بیستم بهمن سال 1364 ه ش توسط فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قرائت رمز عملیات به این شرح آغاز شد : « بسم الله الحمن الرحیم : لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه . یا فاطمه الزهرا یا فاطمه الزهرا ، یا فاطمه الزهرا . » پس از آن یگانهای نیروی زمینی سپاه با پشتیبانی آتش طرح ریزی شده ، تهاجم خود را در محور های مور نظر آغاز و مبادرت به شکستن خط کردند .در این عملیات رزمندگان اسلام توانستند  از آبهای خروشان اروند رود بگذرند و دشمن را با حملات برق آسای خود مضحمل کنند. استراتژی تنبیه متجاوز در عملیات والفجر هشت که  یکی از بی نظیر ترین عملیات های آبی خاکی در عالم نظامی گری است ،  به وجه بارزی نمود پیدا می کند . در این عملیات با عبور باور نکردنی رزمندگان اسلام  از اروند رود  دو هدف تاثیر گذار بر موازنه جنگ یعنی تصرف منطقه مهم فاو  و انهدام دشمن به دست آمد. همچنین  تسلط بر اروند رود  ، بستن راه عراق به خلیج فارس و هم مرزی با کویت از جمله نتایج این عملیات  بود که نظام بین الملل را به شدت نگران کرد . پس از این عملیات بود که مک فارلین به تهران آمد . سرانجام پس از هفتاد و پنج روز نبرد در فاو با پیروزی رزمنذدگان اسلام پایان یافت . در این عملیات هشتصد کیلومتر مربع اززمین های دشمن آزاد شد و بیش از پنجاه هزار نفر از نیروهای آن کشته و زخمی شده و نزدیک به سه هزار نفر به اسارت نیروهای خودی در آمدند . انهدام وسایل و تجهیزات دشمن نیز در این عملیات قابل ملاحظه بود به گونه ای که بیش از ششصد دستگاه تانک و نفر بر ، پانصد دستگاه خود رو ، 150 قبضه توپ ، 45 فروند هواپیما ، ده فروند بالگردان و سه فروند ناوچه منهدم شد . 

آغاز عملیات های حماس :
در چنین روزی در سال 1996 میلادی عملیاتهای شهادت طلبانه "حماس" به خونخواهی شهید یحیی عیاش آغاز شد . در  پنج عملیات شهادت طلبانه گردانهای القسام ، دهها صهیونیست کشته و مجروح شدند .
 
کشف اسکوربوت
درچنین روزی در سال 1753 میلادی  ، بیماری اسکوربوت کشف شد . این بیماری را  پزشکی انگلیسی به نام هاکیستی  کشف کرد.  بیماری  یاد شده به دلیل کمبود ویتامین «ث» در بدن انسان ایجاد می شود .

انحلال ورشو :  
درچنین روزی در  سال 1991 میلادی  ،  نمایندگان کشورهای عضو پیمان ورشو در یک گردهمایی عمومی در بوداپست مجارستان خواستار انحلال این پیمان شدند . ورشو پیمانی است نظامی که در برابر پیمان ناتو ( بلوک غرب ) منعقد شد . در این پیمان هریک از کشور های عضو که عمدتا کشور های اقماری شوروی سابق  بودند در قبال  یکدیگر متحد شدند تا  به هنگام حمله  نظامی به هریک از کشور های به اصطلاح بلوک شرق    ، از سوی کشور بیگانه ، همگان  به کمک کشور عضو در خطر  بشتابند .

بازگشت ناپلئون :  
در چنین روزی در سال 1815 میلادی ناپلئون بناپارت که از سوی اتحادیه کشورهای مخالف به جزیره « البا» در مدیترانه تبعید شده بود  ، دوباره به فرانسه باز گشت  . ناپلئون از این پس یک دوره  حکومت صد روزه را در این کشور آغاز کرد .

کودتای حافظ اسد :
در چنین روزی در سال  1966 میلادی   ،   حافظ اسد ژنرال سوریه دراین کشور کودتا کرد. 
 
در گذشت لوئیجی لامبرتی :
در چنین روزی در سال  1812 "لوئیجی لامبرتی "شاعر بزرگ  ایتالیا در گذشت مجموعه اشعار او در سال 1822 میلادی منتشر شد .او در سن 53 سالگی در گذشت .   

پذیرش تابعیت هیتلر :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی    درخواست آدولف هیتلر برای تابعیت آلمان مورد پذیرش مقامات آلمانی قرار گرفت  . وی  اصالتا اتریشی است .

فاروق  اول پادشاه مصر :
در چنین  روزی در سال  1920 میلادی فاروق اول پادشاه مصر ،به دنیا آمد  .وی در سال 1936  به سلطنت رسید .او به  سال 1965 در گذشت .

تولد احمد دوم :
در چنین روزی در سال 1643 میلادی احمد دوم بیست یکمین پادشاه عثمانی  به دنیا آمد . او بین سالهای 1691 تا 1695 بر این کشور حکومت می کرد .

تولد تاراس شوچنکو   :
در چنین روزی در سال 1814 میلادی تاراس شوچنکو شاعر ملی اوکراین به دنیا آمد . او علاوه بر شاعری در نقاشی هم چیره دست بود .

نخستین ناو هواپیمابر :
در چنین روزی در سال 1933 میلادی    آمریکا نخستین ناو هواپیمابر با نام رنجر را مورد استفاده قرار داد .  

تولد جان واتسون :
در چنین روزی در سال 1847 میلادی جان واتسون فیلسوف کانادایی متولد شد . «ایده آلیسم عینی»  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد آنتونی بورخس :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی آنتونی  بورخس نویسنده آمریکایی دیده به جهان گشود .« ساعت پرتغالی»  عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت عالیجاه محمد :
در چنین روزی در سال 1975 میلادی عالیجاه محمد رهبر جمعیت امت  اسلام در سن هفتاد و هفت سالگی در گذشت . وی توانسته بود با جمع آوری بر خی از همفکران خود اندیشه های اسلامی را در آمریکا گسترش دهد .

اشغال بخشی از فرانسه   :
در چنین روزی در سال 1497 میلادی نیروهای ایتالیایی دوباره منطقه تارانتو در فرانسه را به اشغال خود در آوردند .

کوچک شدن آلمان : 
در  چنین روزی در سال 1803 میلادی بیش از 1800 ایالت آلمان به شصت ایالت در  این کشور تبدیل شد .

اختراع نخستین هفت تیر :
در چنین روزی در سال 1836 میلادی ساموئل کلت نخستین هفت تیر را اختراع کرد . وی نام خود را برروی آن نهاد و امروز هفت تیرساخت  او به کلت مشهور شده است .

حمله به اریتره :
درچنین روزی در سال 1896 میلادی دولت ایتالیا به اریتره حمله ور شد .

اشغال  بخشی از فرانسه :
در چنین روزی در سال 1916 میلادی  نیروهای  آلمانی فورت دو مونت در نزدیکی وردون فرانسه را به اشغال خود در آوردند .

نخست وزیر عبد الناصر :
در چنین روزی در سال 1954 میلادی جمال عبدالناصر نخست وزیر مصر شد .

کره جنوبی و قانون اساسی :
در چنین روزی در سال 1988 میلادی کره جنوبی صاحب قانون اساسی  شد .

ساندیست ها در کنار :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی مردم  نیکاراگوئه به داوطلبان  غیر  ساندینیست،  رای دادند .

روز ملی کویت :  
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی کویت گرامی داشته می شود . کویت کشوری است در جنوب غربی آسیا ، ساحل غربی خلیج فارس بین عراق وعربستان . نژاد مردم این کشور عرب است و بیشتر آنان نیز به زبانهای انگلیسی و فارسی تکلم می کنند . عموم مردم این کشور پیرو دین اسلام  اند . حکومت این کشور مشروطه امیرنشین است که در سال 1961 از انگلستان مستقل شد و در چهاردهم مه سال 1963 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

روز کرونادو در مکزیک  :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز فرانسیسکو واسکز دو کرونادو گرامی داشته می شود . کرونادو یکی از کاشفان اسپانیایی بود که مکزیک را کشف کرد .  


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

 

 

 

06/12/57
سیاست دولت موقت در مورد ارتش ؛ مدنی ( وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی ) : نیروی دریایی كم می شود و مستشار خارجی در ارتش نخواهیم داشت . ضداطلاعات حذف می شود . خریدهای تسلیحاتی ضرورتی ندارد . نظامیان حق دخالت در احزاب و مسائل سیاسی را ندارند .

ادامه بازسازی و پاكسازی در شهربانی : 38 سرلشكر و 17 سرتیپ بازنشسته شدند . گروه افسران جدید جایگزین بازنشسته ها می شوند و كلانتریها فعال می گردند .

تغییر فرماندهی در نیروی هوایی برای سومین بار : بركناری آذربرزین از پست فرماندهی نیروی هوایی و انتصاب سرتیپ اصغر ایمانیان به جای وی به دستور رئیس ستاد ارتش .

كردستان كانون بحران : صدور بیانیه ها در تایید اشغال پادگان مهاباد و نكوهش مانور نظامی هوایی در منطقه . اوجگیری تشنجهای قومی و فرار تركها از مناطق كردنشین.

اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق از زبان مهدی تقوایی : طرح تجزیه طلبی در كردستان و بزرگنمایی حوادث از سوی دولت برای تقویت ارتش است كه هنوز پایگاه امپریالیسم است . سیاست خلع سلاح سازمانهای چریكی محكوم است . ساواك دست نخورده و در ارتش تغییر بنیادی صورت نگرفته است .

دیدگاههای ضدآمریكایی امام خمینی : آمریكا نفت را برد به جایش اسلحه و پایگها برای خود درست كرد . سخنان امام خمینی درباره روابط تسلیحاتی - اقتصادی آمریكا و ایران و آرزوی اتحاد ملتهای مسلمان و تشكیل یك دولت بزرگ اسلامی .

ابراز نگرانی مقامهای آمریكایی از سقوط منطقه خلیج فارس در دامن شوروی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ؛ هنری جكسون ( سناتور آمریكایی ) : شوروی درصدد محاصره كشورهای تولید كننده نفت است . دیگر زمان آنكه كنار بایستیم و بگوییم " ما پلیس جهان هستیم " گذشته است .
06/12/61
شورای ملی فلسطین طرح صلح ریگان را رد كرد.  

رژیم‌های نفتی خلیج فارس نفت را بشكه‌ای هفت دلار ارزان كردند.

شورای امنیت سازمان ملل خواستار آتش بس فوری میان ایران و عراق شد.

اسرای معلول عراقی بطور یكجانبه توسط ایران آزاد می‌شوند.

06/12/62
كاندیداهای دمكرات ریاست جمهوری امریكا برای انجام عملیات نظامی در خلیخ فارس اعلام آمادگی كردند.
06/12/62
مسكو اعلام كرد با فروش سلاحهای روسی از طریق سوریه به ایران ممانعت خواهد كرد.

ارائه طرح صلح مشترك شورای همكاری خلیج فارس و اروپا از طرف فهد به واشنگتن

42 مورد انفجار در شهرهای ایران در طی تاریخهای 29/10/63 – 27/11/63.

مذاكرات شولتز و آندره گرومیكو در مورد ایران و حركتهای اسلامی در منطقه.

64/12/06
صدور قطعنامه شورای امنیت درباره جنگ ایران و عراق بدون ذكر نام متجاوز و اعلام انزجار از ادامه جنگ.

تصرف شبه جزیره فاو عراق به همت رزمندگان پر توان اسلام . فاو در جریان عملیات والفجر هشت به تصرف رزمندگان پرتوان اسلام در آمد . عملیات والفجر هشت در ساعت ده و بیست و دو دقیقه بیستم بهمن سال 1364 ه ش توسط فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با قرائت رمز عملیات به این شرح آغاز شد : « بسم الله الحمن الرحیم : لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . وقاتلوهم حتی لا تکون فتنه . یا فاطمه الزهرا یا فاطمه الزهرا ، یا فاطمه الزهرا . »

Logo
https://old.aviny.com/News/84/12/06/01.aspx?mode=print