شهید آوینی

 

هفت روزنامه اروپایی کاریکاتور اهانت آمیز پیامبر اسلام(ص) را منتشر کردند
هفت نشریه در سراسر اروپا کاریکاتور موهن پیامبر اسلام (ص) را منتشر کرده و اظهار داشتند این اقدام در دفاع از حق آزادی روزنامه های دانمارکی و نروژی صورت گرفته است.

این هفت نشریه اروپایی در کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و اسپانیا اقدام به انتشار کاریکاتورهای موهن کرده اند.

روزنامه آلمانی "دی ولت" یکی از این کاریکاتورها را در صفحه نخست خود منتشر و نوشته است حق توهین یکی از آزادیهای دموکراسی است.

" فرانس سوآر" روزنامه عصر فرانسه که یکی از این هفت روزنامه محسوب می شود نوشته است: انتشار 12 کاریکاتور در روزنامه دانمارکی به این دلیل خشم مسلمانان را به وجود آورد که تصویرگری الله و پیامبر او در دین اسلام ممنوع است؛ اما از آنجا که هیچ تعصب دینی نمی تواند خود را بر یک جامعه دموکراتیک و سکولار تحمیل کند این روزنامه ، " فرانس سوآر" این کاریکاتورها را مجدداً منتشر می کند.
"فرانس سوآر" در کنار این کاریکاتورها یک ستون به نوشته "سهیب بن شیخ "متأله فرانسوی، چاپ کرده که نوشته است: فرد باید میان آزادی بیان و آزادی حمایت از مقدسات، مرزی قائل شود. متأسفانه غرب حس تشخیص مقدسات را از دست داده است.

روزنامه ایتالیایی "استمپا" و روزنامه ال پریودیکو اسپانیا نیز برخی از این کاریکاتورها را منتشر کرده اند.

تحت قوانین اسلام  این اقدامات اهانت به مقدسات محسوب می شود. در بسیاری از کشورهای اسلامی، روزنامه های انگلیسی زبان خود را به شدت متعهد می کنند هرگونه اشاره ای به نام حضرت محمد با حروف PBUH به معنای صلی علیه الله علیه و آله همراه شود.

خشمی که پس از انتشار این کاریکاتورها در روزنامه های دانمارکی و نروژی به وجود آمده از ترکیه تا نوار غزه به چشم می خورد که تحریم محصولات دانمارکی در خاورمیانه را به دنبال آورد.

این روزنامه ها موجبات خشم اقلیتهای مسلمانان را در کشورهای خود نیز فراهم کردند. بسیاری از کشورهای اروپایی غربی که جمعیت مسلمانان آنها در حدود 15 میلیون نفر تخمین زده شده به واسطه مرزهای فرهنگی ، تبعیض و تاریک جلوه شدن، جنبشهای ضد مهاجرات و قانونهای مبارزه با تروریسم که تنها حقوق اقلیت مسلمان را نقض کرده، احساس می کنند در کشوری که زندگی می کنند به هیچ دلیل مگر دین خود مورد حمله قرار گرفته اند.

"دلیل بوبکر"، رئیس شورای دینی مسلمانان فرانسه گفت: تصمیم این روزنامه فرانسوی مبنی بر انتشارکاریکاتورهای موهن یک اهانت حقیقی به میلیونها مسلمانی  است که در فرانسه زندگی می کنند .

روزنامه جولند پستن که این 12 کاریکاتور را در ماه سپتامبر منتشر کرد، به علت اهانت به مسلمانان عذرخواهی کرد؛ اما از حق خود برای انتشاراین کاریکاتورها نیز دفاع کرد.

نایب رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان گفت: این کاریکاتورها نه در دفاع از آزادی بیان ، بلکه برای برافروختن خشم مسلمانان منتشر شده اند.
سه هفته پیش یک مجله مسیحی انجیلی در نروژ نیز این کاریکاتورها را منتشر کرد.
وزرای 17 کشور اتحادیه عرب از دولت دانمارک خواسته اند به علت اهانت به اسلام علیه روزنامه جولند پستن اقدامی صورت دهد. 

منبع: خبرگزاري فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo