شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه پنجم بهمن ماه سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و چهارم ذیحجه الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و پنجم ژانویه سال 2006 میلادی .

روزمباهله :
در چنین روزی در سال دهم هجری قمری واقعه مباهله روی داد .  شرح  ماجرا این گونه است  که در این سال  هیئت نصاراى نجران  به دنبال نامه‏اى که پیغمبر اسلام به کشیش بزرگ آنجا نوشت و او را به اسلام دعوت فرمود ،  به مدینه آمدند تا در این باره تحقیق گسترده ای  انجام دهند .   این گروه ده نفره به همراه لباس های فاخر خود پس از ورود به مدینه النبی سراغ حضرت رسول اکرم ص را از مردم این شهر گرفتند . با چنین وضعیتی آن حضرت افراد یاد شده را نپذیرفتند چرا که وضع ظاهر آنان حکایت از نوعی فخر فروشی به مسلمانان داشت .  رییس هیات مزبور برای یافتن دلیل این عمل پیامبرص  به سراغ زعمای قوم رفت و آنها دلیل این امر را وضع فخر فروشانه آنها اعلام  کردند . آنان پس از تغییر حالت ظاهری خود به سوی پیامبر آمدند  اما پیامبر این بار آنان را به حضور خویش پذیرفت .
آنان سپس از پیامبر اکرم ص در باره قرآن و دین اسلام سووالاتی کردند و به پرسش درباره ماهیت و مفهوم برخی آیات قرآن کریم  پرداختند . در این میان بود که  آیات سوره آل عمران - از نخستین آیه تا حدود 70 آیه  بر قلب پیامبر عظیم الشان اسلام  نازل شد . در ضمن همین آیات بود که آیه مباهله نیز نازل گردید . : «فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نسائکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله على الکاذبین‏» (و هر کس با وجود این دانش که براى تو آمده باز هم درباره عیسى با تو مجادله کند به آنها بگو: بیایید تا ما پسران خود را بیاوریم و شما هم پسرانتان را و ما زنانمان را و شما نیز زنانتان را و ما نفوس خود را و شما هم نفوس خود را، آن گاه تضرع و لابه کنیم و لعنت‏خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. )
 بدین ترتیب پیغمبر اسلام به امر خداى تعالى نصاراى نجران را به مباهله دعوت کرد و آنها نیز پذیرفته و گفتند: فردا براى مباهله مى‏آییم. فردای آن روز رسول خدا(ص)در حالى که دست‏حسن و حسین را در دست داشت و فاطمه(س)نیز به دنیال ایشان بود  و على(ع)از پیش روی مى‏رفت ‏براى مباهله حاضر شد. ابو حارثه یکی از اعضای نصرانی پرسید؛  اینها که همراه محمد هستند کیان‏اند؟ بدو گفتند: آن یک عمو زاده و داماد اوست، و آن دو کودک پسران دخترش‏هستند و آن زن نیز دختر او و عزیزترین و نزدیکترین افراد نزد او مى‏باشد. رسول خدا(ص)همچنان آمد و در جاى مباهله دو زانو روى زمین نشست. ابو حارثه که آن منظره را دید گفت: به خدا سوگند محمد به همان گونه که پیغمبران براى مباهله روى زمین مى‏نشینند نشسته است و از این رو از مباهله با پیغمبر اسلام خوددارى کرده و سرباز زد و گفت: من مردى را مى‏بینم که با تمام جدیت آماده مباهله است و ترس آن را دارم که در ادعاى خود راستگو باشد و یک سال بر ما نگذرد که در دنیا نصرانى مذهبى به جاى نماند و همگى هلاک شوند و به دنبال آن به نزد رسول خدا(ص)آمده گفتند: اى ابا القاسم ما با تو مباهله نمى‏کنیم و حاضر به مصالحه و پرداخت جزیه هستیم، و رسول خدا(ص)براى آنها قراردادى نوشت که هر ساله دو هزار جامه که قیمت هر جامه چهل درهم خالص باشد بپردازند. مرحوم طبرسى دنباله گفتار بالا نقل کرده که ابو حارثه در آخرین روز توقف در مدینه به دست آن حضرت مسلمان شد.

در گذشت سید بحر العلوم :
سید بحر العلوم در چنین روزی در سال 1212 ه ق به سوی دیار ابدی شتافت . محمد مهدى ، فرزند سید مرتضى طباطبایى بروجردى در شوال 1115 ق  در شهر  کربلا دیده به جهان گشود . ایشان پس از طی مقدمات علوم در محضر استادانی چون  محمد باقر وحید بهبهانى ، شیخ یوسف بحرانى ، محمد تقى دورقى نجفى و آقا میرزا ابوالقاسم مدرس حاضر شد و علوم مختلفه  را آموخت . 
این عالم ربانی  پس از مدتی اقامت در مشهد مقدس عازم  حجاز شد و در آنجا به تبادل اطلاعات علمی خود با علمای فرقه های مختلف اسلامی مشغول شد . ایشان در دوران زندگی خویش پس از فراگیری و دریافت در جه اجتهاد در علوم فقهی به تربیت شاگردانی چند در حوزه های مختلف علمی همت گمارد که از میان آنها می توان به  شیخ جعفر نجفى معروف به کاشف الغطاء  ،  سید محمد جواد عاملى   ،  ملا احمد نراقى ، محمد باقر شفتى رشتى ، سید یعقوب کوه کمرى ،  شیخ محمد ابراهیم کلباسى و... اشاره کرد . سید بحرالعلوم به مثابه دریایی از علوم در حوزه های مختلف علوم اسلامی تبحر خاصی داشت آثار در خشانی را نیز به جای نهاده است که از میان آنها می توان به  المصابیح فى الفقه (در سه جلد) ،  الفوائد فى الاصول ،  مشکاه الهدایه ،  الدره النجفیه (رساله اى در فقه ) ، شرح الوافیه (در علم اصول فقه ) ، تحفه الکرام  ،  مناسک حج ، حاشیه بر کتاب شرایع و دیوان شعر اشاره کرد . از نکات گفتنی آن که آن عالم ربانی از طبع لطیفی نیز برخوردار بود و در این زمینه اشعار زیبایی نیز سروده است . سید بحرالعلوم از شیفتگان ائمه اطهار و به ویژه حضرت حسین ابن علی ع بود . قصاید وی در مدح امام حسین و همچنین مراثی ایشان به لغت عرب در بیان مصایب وارده بر خاندان طه در واقعه کربلا بسیار زیبا و جالب توجه است .   آن عالم وارسته در زندگی خود تنها به تعلیم و تعلم اکتفا نکرد و منشا خدمات فراوان برای جامعه بود . افتتاح و ساخت چندین مسجد و کتابخانه ، مشخص کردن جایگاه مسجد راس الحسین در نجف اشرف  ، تعیین جایگاه قبر مختار ثقفى و  تعیین جایگاه مرقد حضرت هود و صالح علیه السلام در نجف اشرف از خدمات ایشان است . سید بحرالعلوم سرانجام پس از طی مدتی بیماری در 
در چنین روزی در  سال 1212 ق . د یده از جهان فروبست و به دیار باقی شتافت . پیکر مطهر او پس از تشییع با شکوه و اقامه نماز، در جنب مرقد شیخ طوسى ، در نجف دفن شد.

جشن برسده :

بنابرنوشته مورخان جشن برسده یا نوسده پنجم بهمن ماه و پنج روزقبل ازجشن سده برگزارمی شد . مورخان دلیل برگزاری جشن سده را که دهم بهمن ماه در ایران باستان برگزار می شد  اتمام کار آفرینش انسان ازنسل مشیا ومشیانه  دانسته اند . همچنین گفته می شود این جشن به دلیل باقی ماندن تنها پنجاه روز از سال پیر درمیان ایرانیان برپا می شد .

کناره گیری قوام از قدرت : 
درچنین  روزی در  سال 1301 ه ش احمد قوام السلطنه برای نخستین بارازنخست وزیری کناره گرفت . احمد قوام السلطنه  ازخاندان اشرافی کهن ایرانی وازبر جسته ترین چهره های تاریخ معاصرایران ، بین سالهای 1300 تا 1331 ه ش  پنج باربه نخست وزیری  رسید . وی ازعواملی بود که به نیروی سوم معتقد بود و برهمین اساس دولت آمریکا را وارد معادلات سیاسی ایران کرد . وی با دکترین پراگماتیستی خود بر موازنه مثبت تاکید می کرد و معتقد بود که ایران می تواند و باید به  یکی از مهمترین پایگاه های  راهبردی و حافظ منافع آمریکا در خاورمیانه تبدیل گردد .احمد قوم حزب دموکرات ایران را در هشتم  تیر 1325 ه ش تشکیل داد . در این حزب بسیاری از رجال مملکتی حضور داشتند که از میان آنها می توان  به مظفر فیروز، علی امینی، ابوالقاسم امینی، محمدولی فرمانفرما، سردار فاخر حکمت، ملک‏الشعرای بهار، حسن ارسنجانی... اشاره کرد . هدف این حزب بازگرداندن آذربایجان به خاک کشور بود. با سقوط کابینه قوام این حزب نیز منحل شد.
   
درگذشت وثوق الدوله :
درچنین روزی درسال 1329 ه ش وثوق الدوله ، یکی نخست وزیران خیانت کار ایران درگذشت . میرزا حسن خان وثوق الدوله  فرزند میرزا ابراهیم معتمدالسلطنه و برادر بزرگ احمد قوام ‏السلطنه  بود. وى پس از اتمام  تحصیلات مقدماتی خود 
و فراگیری  زبان های فرانسه و انگلیسى وارد فعالیت  های سیاسی در دوران مشروطیت شد . وثوق الدوله  پس از فتح تهران به عضویت هیات رییسه فاتحان تهران  درآمد . وثوق الدوله ،  سپهدار اعظم ، سردار اسعد  و تقى زاده از جمله اعضای این هیات بودند . وثوق الدوله، در سال ‏1334 ه.ق نخست وزیر و وزیر امورخارجه شد و در کابینه «عین الدوله‏»  به وزارت‏فرهنگ تعیین گردید . وی  در سال ‏1336 براى بار دوم نخست‏وزیر شد و وزارت کشور را نیز عهده دار گردید .  اوپس از مشروطیت‏ یک بار وزیر فرهنگ، دوبار وزیر دادگسترى، دو باروزیر کشور، چهار بار وزیر دارایى، هفت ‏بار وزیر امور خارجه و دوبارنخست وزیر ایران شد . وثوق الدوله   در تاریخ ایران به عنوان یک مهره انگلیسی شناخته شده است . او با انجام فعالیت  هایی عملا راه را برای حضور بیگانه و بویژه انگلستان  در ایران باز کرد و ایران را تبدیل به مستعمره برای انگلستان نمود .  پرسى کاکس (وزیر مختار انگلیس) دردوازدهم ذى‏قعده ‏1337 ه. ق مطابق با مرداد 1298 ه. ش قرار داد ننگین  نهم اوت‏1919 م را با وثوق الدوله نخست وزیر وقت منعقد نمود. این قرارداد شش ماده‏اى، تمامی  منافع انگلیسى‏ها را در ایران برآورده می کرد  و به موجب آن دو رکن  کشور یعنى ارتش و دارایى تحت نظرمستشاران انگلیسى قرار مى‏گرفت.  وثوق الدوله، علاوه برسیاست‏مدارى شعر هم می سرود و گاهی هم مقالاتی می نوشت .

نخستین انتخابات ریاست جمهوری :
درچنین روزی در سال 1358هجری شمسی نخستین انتخابات ریاست جمهوری درتاریخ ایران وپس ازگذشت حدود یکسال از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی  برگزارشد. بر اثر این انتخابات ابوالحسن بنی صدربه قدرت رسید . بنابراسناد تاریخی یکصد و نه نفر داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری برای احراز پست ریاست جمهوری شدند . بنی صدر در مقابل نزدیکترین رقیب خود دریا دار احمد مدنی استاندار پیشین خوزستان که پانزده در صد آراء را به دست آورد ه بود ، هفتاد و شش در صد آراء ( بیش از 12 میلیون رای ) را به خود اختصاص داد . بنی صدر که اندیشه های آمریکایی داشت در اندک مدتی چهره اصلی خود را نشان داد و در ماجرایی پس از خیانت به کشور در زمان جنگ ، با چهره مبدل به  خارج از ایران گریخت . از نکات جالب این انتخابات از گردونه رقابت  خارج شدن جلال الدین فارسی بود . زیرا طبق اسناد موجود وی افغانی الاصل بود ه  وبر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی کسانی می توانند نامزد برای پست ریاست جمهوری شوند که اصالت ایرانی داشته باشند. این واقعه هنگام اوج تبلیغات نامزد ها اتفاق افتاد و امام خمینی رهبرکبیر انقلاب وبنیانگذار جمهوری اسلامی با کنار گذاشتن وی بر اساس قانون اساسی موافقت کرد. جلال الدین فارسی  از سوی حزب جمهوری اسلامی معرفی و حمایت می شد . این حزب آن هنگام در اوج قدرت  ودر همان حال مخالف سخت بنی صدر بود . پس از این ماجرا ، حزب جمهوری  اسلامی ، دکتر حسن حبیبی را معرفی کرد که رای نیاورد در حالی که فارسی در جامعه فردی شناخته شده تری بود و امکان رقابت جدی تری با دیگران به ویژه با بنی صدر داشت.

دبیر کل در  تهران :
در چنین روزی در سال 1335 ه ش داک هامر شولد  دبیرکل وقت سازمان ملل وارد تهران شد. 

کنفرانس گواد لوپ :
در چنین روزی در سال 1979 میلادی روسای  چهار کشور صنعتی جهان ، جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا ، والری ژیسکار دستن رئیس جمهور فرانسه ، جیمز کالاهان نخست وزیر انگلستان و هلموت اشمیت صدر اعظم آلمان غربی در یک نشست سری   در جزیره  گوادلوپ گرد هم آمدند  .  جنگ‌ کامبوج‌ و خشونت‌های‌ آفریقای‌ جنوبی، نفوذ روزافزون‌ شوروی‌ در خلیج‌فارس‌ ،  کودتای‌ افعانستان و وضعیت ایران در حال انقلاب  از جمله مباحث مطروحه در این کنفرانس بود . در این کنفرانس جیمی کارتر رئیس‎جمهور وقت آمریکا خطاب به همتایان انگلیسی ،  فرانسوی و آلمانی خود گفت : دیگر نمی‎توان از حکومت شاه در ایران حمایت کرد و حکومت او ساقط شدنی است .  کالاهان‌ نیز گفت: "شاه‌ از دست‌ رفته‌ و دیگر قادر به‌ کنترل‌ اوضاع‌ نیست. راه‌ حل‌ واقعی‌ برای‌ جانشینی‌ او هم‌ وجود ندارد. مردان‌ سیاسی‌ که‌ در میدان‌ مانده‌اند توانایی‌های‌ محدودی‌ دارند. به‌ علاوه‌ بیشتر آنها با رژیم‌ ارتباطاتی‌ داشته‌اند و آلوده‌ به‌ مسایل‌ و مشکلات‌ این‌ رژیم‌ هستند. آیا ارتش‌ می‌تواند در این‌ میان‌ یک‌ نقش‌ انتقالی‌ ایفا کند؟ نه! ارتش‌ فاقد تجربه‌ سیاسی‌ است‌ و فرماندهان‌ آن‌ هم‌ به‌ شاه‌ وفادارند.» فریدون‌ هویدا برادر امیرعباس‌ هویدا نخست‌وزیر ایران‌ و آخرین‌ سفیر ایران‌ در سازمان‌ ملل‌ متحد در این‌ باره‌ می‌نویسد: طبق‌ اطلاعاتی‌ که‌ از کنفرانس‌ سران‌ چهار کشور در گوادلوپ‌ به‌ دستم‌ رسیده، در آنجا صدراعظم‌ آلمان‌ و نخست‌وزیر انگلیس‌ بر حمایت‌ از شاه‌ پافشاری‌ داشتند، ولی‌ کارتر و ژیسکاردستن‌ برعکس‌ معتقد بودند که‌ به‌ خاطر وضعیت‌ حاکم‌ بر ایران‌ دیگر امکان‌ ادامه‌ حمایت‌ از شاه‌ وجود ندارد. به‌ هر حال‌ هدف‌ مذاکراتشان‌ هم‌ جز این‌ نبود که‌ با هم‌ برای‌ انتخاب‌ بهترین‌ راه‌ در جهت‌ حفظ‌ منافعاشان‌ در ایران‌ به‌ توافق‌ برسند.»( هویدا، فریدون: سقوط‌ شاه، ترجمه‌ ح.ا. مهران، تهران، اطلاعات، 1374 ش، ص‌ 202)

نخستین همایش علمای فلسطین :
در چنین روزی در سال 1935 میلادی نخستین  همایش علمای فلسطین بنا به دعوت حاج امین الحسینی و با حضور قریب به چهار صد  تن از علمای اعلام برگزار و طی آن حاج امین الحسینی به ریاست آن برگزیده شد .

تاسیس جامعه ملل :
در چنین روزی در سال  1919 میلادی جامعه ملل تاسیس شد . ویلسون رییس جمهور آمریکا  در سال 1918 میلادی   و در پایان  جنگ جهانی اول ،  اصول 14 گانه خود را برای برقراری  صلحی ماندگار اعلام کرد که اصل چهاردهم آن بر  تاسیس جامعه ملل با هدف تامین استقلال کلیه کشور ها جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید داشت . ویلسون در پیامی به کنگره جامعه ملل در پانزدهم ژانویه 1918 «جامعه ملل» را این گونه تعریف کرد  :«جامعه‌ای عمومی متشکل از ملل گوناگون که هدفش تأمین استقلال سیاسی و تضمین تمامیت ارضی همه کشورها – اعم از کوچک و بزرگ – در قبال یکدیگر می‌باشد و این امر باید بر اساس پیمانهای رسمی به وجود آید .» این نهاد سرانجام  بعد از جنگ در  چنین روزی در سال  1920 میلادی تاسیس شد  .   پس از آن که جنگ نخست جهانی به پایان رسید کشور های مختلف جهان در اجماعی جهانی تصمیم گرفتند که به منظور دوری از جنگ و جلوگیری از   جنگ دوم جهانی  و همچنین حصول وفاق و صلح جهانی ، چنین سازمانی را تاسیس کنند .  نشست آغازین جامعه ملل با  شرکت نمایندگان 41 کشور و بدون حضور آمریکا و روسیه در شهر ژنو برگزار  شد . اما جامعه ملل دیری نپایید و  دردهم ژانویه سال 1946   بعد از بیست و شش سال فعالیت سال ، به کار خود پایان داد . اعمال قدرت و سلطه به وسیله قدرتهای تشکیل دهنده جامعه ملل و ابزار دست شدن این نهاد برای قدرتهای برتر  ، فاقد ضمانت اجرایی بودن  مصوبات جامعه ملل ، انزوای «آمریکا»  که خود مؤسس جامعه ملل بود – از این نهاد ، فقدان بازوی اجرایی در  جامعه ملل و آزاد بودن خروج کشورها از این نهاد  از جمله علل فروپاشی این نهاد بین المللی بود .

همه چیز اشتراکی :
در چنین روزی در سال 1918 میلادی  ایوانویچ  لنین  خواستار اشتراکی شدن  تمامی مالکیت ها در شوروی شد . او بر اساس  نظریات مارکس معتقد بود مبنای جامعه ، اقتصاد است و در این جهت اقتصاد اشتراکی بیشترین میزان بازدهی را خواهد داشت . انقلاب فرانسه ، مالکیت فئودالی را به سود مالکیت بورژوائی ملغی کرداما در عین حال کمونیست ها معتقدند ویژگی بارز کمونیسم  از بین بردن مالکیت اعم نیست، بلکه انهدام مالکیت بورژوائی است. این افراد برمبنای اندیشه های لنین بر  این عقیده اند که مالکیت خصوصی  بورژوائی،  به نوبه  خود مبتنی بر تخاصم طبقاتی و متکی بر استثمار گروهی عظیم بدست گروهی قلیل است. به نظر آنان  در جامعه  بورژوائی کار زنده فقط وسیله ایست برای افزایش کار متراکم در حالی که   در جامعه  کمونیستی کار متراکم وسیله ای نیست جز برای گسترش دادن، غنی تر کردن و بالا بردن سطح زندگی کارگر.اطرافیان لنین معتقدند کمونیسم هیچکس را از قدرت تملک محصولات اجتماع محروم نمی کند؛ بلکه تنها کاری که می کند این است که او را از مقید کردن کار دیگران از طریق چنین مالکیتی باز می دارد.

پایان جنگ :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی  ، اتحاد جماهیر شوروی  خواستار پایان جنگ در جبهه شرقی آلمان شد . 
 
 تشکیل جمهوری ایتالیا : 
در چنین روزی در سال 1946 میلادی و به دنبال برگزاری همه پرسی در کشور ایتالیا  نظام این کشور به جمهوری تبدیل شد . بر اساس اصل اول قانون اساسی ایتالیا ، ایتالیا جمهوری دموکراتیک  است. همچنین در این کشور حاکمیت متعلق به مردم است که بر طبق قواعد و در حدود مقرر در قانون اساسی اعمال می گردد. بر اساس  اصل دوم آن نیز جمهوری، حقوق تخلف‏ناپذیر بشر را چه از حیث فردی و چه در تشکلات جمعی که شخصیت فرد درآن شکل می یابد، به رسمیت می شناسد و تضمین می نماید و خواستار انجام تکالیف مربوط به وحدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از سوی افراد است.

تولد ویرجینیا وولف :
در چنین روزی در سال 1882 میلادی   ویرجینیا وولف نویسنده مشهور انگلیسی  دیده  به جهان گشود . وی در  بیست و چهار سالگی  نخستین کتاب خود را منتشر کرد . "خانم دالووی" ،  "بسوی فانوس دریایی" ، "میان پرده ها " ، "اتاق جیکوب" ، "امواج" ، "اورلاندو" و " سالها " ،  " نامه ای به یک شاعرجوان " ، "مرگ پروانه" و "خواننده عمومی ،  " سفر خارج" ، "دوشنبه و سه شنبه "، " اطاق جاکوب" ،" امواج" ، "بین پرده ها"، "اطاق یک کسی" ، "خواننده عادی"  از جمله مهمترین آثار اویند . وولف نویسنده ای است که در آثارش به دنبال  طرح جهان جدیدی  است . وی در  میان آثارش با ارایه چهره ای نو از داستان و نوع گویش و پردازش شخصیت ها ، روشی را در طریق سیال ذهن به نمایش  می گذارد که منحصر به فرد است . او معتقد است همچنان که نقاشی در گذر زمان متحول شده است ، و از کپی برداری محض از طبیعت به ذهن گرایی افراطی و انتزاعی  کشیده شده است ، رمان نیز چنین قابلیتی را داراست و می توان رمان را به عنوان برداشتی ساده از زندگی تلقی نکرد بلکه آن را گونه ای خاص از زندگی دانست .  وولف شخصیت روان نژندی بود که افسردگی خاص او توانست وی را در خلق شخصیت ها و داستانهای پرمایه اش یاری دهد . او سرانجام بر اثر همین افسردگی دست به خودکشی زد و در سال 1941 میلادی خود را به در یا افکند و غرق شد . 


 تولد سامرست موام :

در چنین روزی در سال  1874 "سامرست موآم "نویسنده  انگلیسی  دیده به جهان گشود  . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی در رشته های پزشکی و فیزیک  به ادبیات روی آورد و به خلق آثار جاودانه در حوزه رمان و داستان پرداخت . " لبه تیغ" ،  "ماه و شش پنی" ، " پرده نقاشی" ، "اسارت بشری "، "باران" ، "  طلسم" ، " حاصل عمر" ، "بادبادک" ، "پرواز در تنهایی" ، "کیک ها"، "همسر وفادار"، "پرده نقاشی"،" شرق و غرب"، "حاصل زندگی"، "پایبندهای انسانی"، "هفتمین گناه"، "لوئی فردریک"، "تسخیرناپذیر" ، " زن وفادار " و " نامه " از جمله مهمترین آثار اویند . وی در شانزدهم دسامبر  سال 1965 در گذشت . سامرست‌ موام‌، شخصیتهای‌ دلخواه‌ خود را از میان‌ مردم‌ عادی‌ و براساس‌ مشاهدات‌ دقیق‌، گزینش‌ می‌کرد. او تمام‌ توجه ‌خود را مصروف‌ ثبت‌ خصلتهای‌ ناب‌ و ویژه‌ افرادی‌ می‌کرد که‌ نمونه‌هایشان‌ در زندگی‌ بسیار یافت‌ می‌شوند. موام‌ از این که‌افراد داستانی‌اش‌ به‌ انسانهای‌ حقیقی‌ شبیه‌ می‌شدند، احساس‌ ناراحتی‌ نمی‌کرد. مسئله‌ای‌ که‌ برای‌ او حائز اهمیت‌ بود،هماهنگی‌ میان‌ کنشهای‌ شخصیتها و باورپذیری‌ آنها از سوی‌ خواننده‌ بود.

تولد لئوی چهارم :
در چنین  روزی در سال 749 میلادی لئوی چهارم امپراطور بیزانس به دنیا آمد . وی بین سالهای 775 تا 780 بر این کشور حکومت کرد .

تولد رابرت بویل : 
در چنین روزی در سال 1627 میلادی بویل فیزیکدان ، شیمیدان و نویسنده ایرلندی دیده به جهان گشود ." تجربیات بارنگ" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد یواخیم واخ :
در چنین روزی در سال 1898 میلادی یواخیم واخ فیلسوف و جامعه شناس برجسته آلمانی به دنیا آمد . "درک " عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت آلفردو دسکرانیول :
دسکرانیول نویسنده فرانسوی برزیلی در چنین روزی در سال 1899 میلادی درگذشت . "بی گناهی " عنوان مهمترین اثر اوست . 

در گذشت سوسولوف :
در چین روزی در سال 1982 میلادی  میخائیل سوسولوف یکی از نظریه پردازان حزب کمونیست  شوروی 
در گذشت . وی   در زمان نخست وزیری برژنف  عضو ارشد کمیته مرکزی حزب کمونیست و عضو شورایعالی شوروی  بود .

چاپ نخستین کتاب :
در چنین روزی در سال 1456میلادی  نخستین کتاب چاپی جهان با حروف سربی به دست  گوتنبرگ منتشر شد . یوهان گوتنبرگ در سال 1389 میلادی   به دنیا آمد . وی  ابتدا کار چاپ را با حروف چوبى انجام می داد وپس از چاپ انجیل با حروف چوبی ،  چند کتاب کوچکتر را هم به چاپ رساند . گوتنبرگ بزودى دریافت که بخاطر دشوارى کنده  کارى ، حروف چوبى را نمی توان مورداستفاده قرارداد لذا شیوه اى را براى ساحتن حروف از فلز ابتکار کرد  . پس از پنجاه سال امر چاپ در بیش از دویست مرکز در اروپا رواج یافت .

کشف مولد بیماری جذام :
در چنین روزی در سال 1871میلادی ،  هانزن پزشک آلمانی باکتری مولد  بیماری جذام را به نام  مایکوباکتریوم لپرا کشف کرد.اما معالجه بیماران بعد از کشف داپسون و مشتقات آن در اواخر سال 1940 میلادی  میسر گردید و این کشف یک دگرگونی در  کنترل جذام ایجاد نمود زیرا معالجات بیماران به صورت سرپایی مقدور شد  . اما مقاومت باسیل جذام در مقابل داپسون بتدریج ظاهر گردید و گسترش یافت . بهبودی بیماران به کندی صورت می گرفت و دوره معالجه بسیار طولانی شد و نتیجه این که آنها به حضور نامنظم و عدم پذیرش درمان متمایل شدند . بنابراین موفقیت درمان تک دارویی با داپسون بتدریج کمتر شد و کنترل بیماران اغلب بدون تأثیر گردید . جذام یک بیماری عفونی مزمن است که توسط باسیلی اسید فاست  و میله ای شکل بنام مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می شود . این بیماری بیشتر پوست ، اعصاب محیطی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و نیز چشم ها را گرفتار می کند ولی برخی اعضای دیگر نیز گرفتار می شوند . 

سه  زلزله مهیب :
در چنین روزی در سال 1348 میلادی برا ثر یک زلزله مهیب در ویاچ بیش از پنج هزار نفر جان باختند و تمامی این منطقه با خاک یکسان شد . در چنین روزی در سال 1939 میلادی بر اثر یک زلزله در شیلی ، ده هزار نفر جان باختند . همچنین در چنین روزی در سال 1999 میلادی حد اقل هزار نفر بر اثر یک زلزله ای شش ریشتری در غرب کلمبیا کشته شدند .  
 
کودتا در قطر :
در چنین روزی در سال 1972 میلادی بر اثر یک کودتا در شارجه ، امیر این شیخ نشین  کشته شد وپس از آن  پسرش جای او را گرفت.

قرار داد ساخت کانال پاناما :  
در چنین روزی در سال 1955 میلادی ایالات متحده آمریکا و پاناما قرار داد ساخت کانال پاناما را  امضا کردند .

کودتا در السالوادور :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در  السالوادور حکومت به دست نظامیان افتاد .

گفتگو های صلح ویتنام  :
در چنین روزی در سال 1969 میلادی گفتگو های صلح میان دو کشور ایالات متحد ه آمریکا و ویتنام شمالی در پاریس آغاز شد .
کودتا در اوگاندا :
در چنین روزی در سال 1971 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در اوگاندا ژنرال ایدی امین   قدرت را در دست گرفت .
درهمین  روز در سال 1986 میلادی ژنرال تیتو اوکلو از کامپالا پایتخت  او گاندا گریخت .  همه ساله چنین روزی به عنوان روز دومین جمهوری در اوگاندا گرامی داشته می شود .

بولنت اجویت نخست وزیر ترکیه :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی بولنت اجویت برای نخستین بار در ترکیه پست نخست وزیری این کشور را به عهده
گرفت .

بازگشت 52 گروگان به آمریکا :
در چنین روزی در سال 1981 میلادی 52 گروگان آمریکایی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی به گروگان گرفته شده  بودند  ، پس از  اجرای معاهدات الجزایر به کشور شان بازگشتند . 

انتقال نوریگا به زندان :  
در چنین روزی در سال 1990 میلادی مانوئل نوریگا رهبر پیشین پاناما به زندان میامی  در آمریکا منتقل شد .
 
روز ملی هند : 
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی هند  گرامی داشته می شود . 

نخستین ساعت جیبی جهان :
 در چنین روزی در سال  1600 میلادی پیتر هلانس اولین ساعت جیبی جهان  را ساخت . 

شرکت تلفن شرق :
در چنین روزی در سال 1881 میلادی توماس ادیسون ، الکساندر گرام بل و دیگران قرار دادی را امضا کردند که طی آن شرکت تلفن شرق را تاسیس کنند .

نخستین ارتباط بین قاره ای :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی نخستین سرویس تلفن بین قاره ای ( فرا اقلیمی  ) برقرار شد . در این روز الکساندر گراهام بل مخترع تلفن از قاره اروپا  با همکارش در سانفرانسیسکو صحبت کرد .

نخستین المپیک زمستانی :
در چنین روزی در سال 1924 میلادی نخستین المپیک زمستانی در چامونیکس در کوههای آلپ فرانسه آغازشد.


 

 

 

05/11/59

رجايي نخست وزير: ما بارها اين را اعلام كرده‌ايم كه حفظ امنيت تنگه هرمز و خليج فارس و تردد كشتيراني از سوي دولت ايران تامين شده است و كلاً امنيت اين منطقه به عهده كشورهاي ساحلي آن است و در اين زمينه هيچ احتياجي به تشكيل كنفرانس در زمنيه امينت خليج فارس نيست

05/11/65

هاشمي رفسنجاني: ايران در اين انديشه نيست كه جنگ بسا عراق را به ديگر كشورهاي حوزه خليج فارس گسترش دهد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo