شهید آوینی

 
اجلاس بزرگ علمای شوراهای مساجد برگزار شد
اجلاس بزرگ علمای شوراهای مساجد امروز پنجشنبه 29 دی ماه با حضور ائمه جماعت منطقه یک و دو تهران و اعضای شورای هفده گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

این اجلاس بزرگ  که درآن علما، ائمه جماعت مناطق یک و دو تهران، ریاست مرکز امور رسیدگی به مساجد و رئیس دفتر مقام معظم رهبری  حضورداشتند، با برگزاری مراسم جشن عید غدیر خم ، و اقتتاح فاز اول مسجد الزهراء در شهرک قدس تهران همراه بود.

حجت الاسلام علی رضایی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد هدف این گردهمایی را علاوه بر شادی ایام عید غدیر   تقارن ایام محرم با ایام دهه فجرعنوان نمود .

رضایی در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه فاز اول مسجد الازهرخواستار تمرکز گردهمایی های روحانیون بر رویکردهای آموزشی و علمی شد و اظهار داشت علت رسیدن غرب به پوچ گرایی ماتریالیسم است.

وی از روحانیون خواست فرهنگ ایثار را ترویج نمایند و آنها را مسئول رسیدگی به فقرا و گرسنگان عنوان کرد و ازعلما و روحانیون خواست در راستای برجسته کردن معیارها تلاش کرده و در گردهمایی های روحانیون علم،آگاهی، بصیرت و آموزش را مد نظر قرار دهند تا رویکری عالمانه گسترش پیدا کند و منطق امام حسین (ع) زنده شود.

معاون فرهنگی مرکزرسیدگی به امورمساجد همچنین اظهارداشت تا روحانیت، طلبه ها و علما پیشقدم نشود خرافاتی که در جامعه وجود دارد از بین نمی رود .

حجت الاسلام محسن دعاگو عضو شورای حوزه های امور مساجد ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیر و ویژگی های ولایت و حکومت اسلامی اظهارداشت : تا خداوند باوری و خدامحوری شکل نگیرد و مردم اسلام را نپذیرند، مسلمانی شکل نمی گیرد و اگر با رهبری دینی  بیعت نکنند حکومت اسلامی برقرار نمی شود همانطور که پس از حکومت حضرت علی(ع) هیچ حکومتی شکل نگرفت.

عضو شورای حوزه های امور مساجد اظهار داشت : اگر می خواهید ولایت علوی ماندگار شود باید تشیع باطنی وجود و ترویج یابد و این امردر بستر عبادت صورت می گیرد، اگر خدا را عبادت کنید حکومت اسلامی تشکیل می شود. در اولین سوره مبارک قرآن از خداوند می خواهیم ما را به صراط مستقیم هدایت کند و این دعا زمانی مستجاب می شود که خداوند را عبادت کنیم، چرا که عبادت فلسفه خلقت است.

حجت الاسلام دعا گو در بخش دیگری ازسخنانش یاد آور شد: تکامل و تقوا را خارج از حکومت اسلامی نمی توان تبیین کرد چرا که ولایت جزئی از دین است. اسلام آیین جمعی است، قرآن با نام خداوند شروع شده و با نام مردم به اتمام می رسد ( اشاره به سوره الناس).

وی همچنین کعبه را مکانی برای جمع شدن و بیدار شدن انگیزه قیام  در مردم عنوان کرد و گفت: ایمان و عمل صالح به تنهایی کفایت نمی کند و باید یکدیگر را به حق توصیه کرد که این امر در نظام اسلامی امکان پذیر است. در آیینی که دستورات جمعی دارد برای تمام عرصه ها نیز دستوراتی وجود دارد.

از دیگر سخنرانان این اجلاس بزرگ ائمه جماعت آیت الله ابراهیمی ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد بود که با اشاره روز غدیر و ویژگی های چنین روزی و تأثیر آن برای مسلمانان به خصوص شیعیان ابراز امیدواری کرد که گستره ولایت، گستره همه جهان اسلام و همه جهان بشریت بشود.

وی با اشاره به اظهارات ملک عبدالله، پادشاه اردن مبنی براین که هلال شیعه شکل گرفته گفت: نه تنها هلال شیعه شکل گرفته بلکه تبدیل به خورشید خواهد شد و تمام جهان به نور ولایت روشن و منور می شود.

وی هدف از برگزاری این محفل را چند منظور عنوان کرد که هدف اول را جشن عید غدیر که بالاترین عید برای شیعان است و هدف دوم را افتتاح فاز اول این مسجد عنوان کرد و علت دعوت اعضای شوراهای مساجد را مساعدت در تعیین جهت گیری مساجد در آینده عنوان نمود تا مساجد در راستای نیازهای جامعه بنیان گذارده شوند.

آیت الله ابراهیمی با اشاره به کارکرد مساجدی که پیش ازانقلاب ساخته شده وصرفا برای اقامه نماز مورد استفاده قرارمی گرفت اظهارداشت: مساجد پیش ازانقلاب تنها برای اعمال فردی محسوب می شد؛ اما امروزبه برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی کارکردهای مساجد و گستره فعالیت مساجد اقتضائات دیگری داشته و جامعه نیازهای بیشتری دارد . از این رو، مساجد باید در راستای نیازهای جامعه ساخته شود تا نسل جوان بتواند نیازهای خود را از مساجد تغذیه نمایند و مسجد محوری ترویج یابد.

رئیس مرکز امور رسیدگی به مساجد افزود: نه تنها در ساخت مساجد بلکه باید در فعالیتهای فرهنگی برحسب نیاز جامعه جهت گیری داشته باشیم. تا این تلاش بتواند نیازهای جامعه را از طریق مساجد برطرف کرد.

وی رویکرد امروزجامعه وحاکمیت را درمساجد بسیار مورد توجه عنوان کرد و اظهار داشت باید گسستگی ها از بین برود و ارتباط ها بیشتر شود تا مردم بیشتر از هر زمان دیگری به سوی مساجد هدایت شوند.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفترمقام معظم رهبری هم در این مراسم ، پس ازتبریک عید سعید غدیر بعنوان  بزرگترین عید شیعیان، وظیفه ائمه جماعت که هدایت مردم هر منطقه بوده را پیامبر گونه توصیف کرد و گفت : نقش روحانیت در هدایت جامعه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس دفترمقام معظم رهبری همچنین لباس روحانیت را لباس ویژه ای توصیف کرد که مسئولیتهای خاصی به همراه می آورد. وی این لباس را بهترین راه تداعی کردن یاد خدا، علم و معنویت به مردم نامید.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری نقش مساجد در جامعه را بسیار متعدد داست و ویژگیهای یک امام جمعه را اقامه نماز اول وقت، مطالعات گسترده برای ارائه خطبه و همچنین عادل بودن عنوان کرد .

وی ضمن تقدیر از فعالیتهای که در راستای ساخت مسجد الزهرا صورت گرفته ابراز امیدواری کرد که با تکمیل دو فاز دیگر، این مسجد به پایگاهی خوب برای ترویج مکتب تشیع و مقام امیر المومنین (ع) تبدیل شود و در خاتمه روحانیون را به صداقت، شادابی و نشاط دعوت کرد تا ایتام آل محمد (ص) را هدایت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo