شهید آوینی

 

امروز شنبه اول بهمن ماه سال 1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیستم ذیحجه الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و یکم ژانویه سال 2006 میلادی.

انتصاب افشار طوس :
در چنین روزی در سال 1331 ه ش سرتیپ محمود افشار طوس به عنوان رئیس جدید شهربانی کل کشور  منصوب شد. وی در دوران نخست وزیری دکتر مصدق نقش فعالی را در کشور ایفا کرد . اودر توطئه ای که دست مخالفان نهضت ملی در آن دیده می شد توسط سرتیپ علی اصغر مزینی به قتل رسید .   

شادی  عمومی در کشور :  
در چنین روزی در سال 1330 ه ش 
در تهران و شهرستانها تعطیل عمومی بود . ملت ایران با این تعطیلی کم نظیر مسرت خود را از انحلال کنسولگریهای انگلیس در ایران اعلام داشت. 
 
اعدام انقلابی  حسن علی منصور :
 
درچنین روزی در سال1343هجری شمسی ،   حسن علی منصور نخست‏ وزیردولت محمد رضا پهلوی به دست محمد بخارایی از اعضای فداییان اسلام اعدام انقلابی شد . حسنعلی منصور در اردیبهشت سال 1302 ه ش در تهران به دنیا آمد . پدر او رجبعلی منصور ( منصور الملک ) از اعضاء نخستین لژفراماسونری در ایران بود . وی درآخرین ماه های سلطنت رضاخان به صدارت  رسید و دردوران محمد رضا پهلوی هم در راس دولت قرار گرفت . حسنعلی منصور به تاسی از پدر وارد دانشکده حقوق و علو م سیاسی دانشگاه تهران شد و در رشته حقوق تحصیل کرد . او به زبانهای فرانسه ، انگلیسی و آلمانی آشنایی داشت . وی بعدها مدتی دبیر کل شواری عالی اقتصاد شد و مدتی نیز وزیر کار بود . وی پس از آن  به پست معاونت نخست وزیر و سپس رییس دفتر مخصوص وزیر امور خارجه رسید . گفته اند منصور  یکی از اعضای فعال لژفراماسونری در ایران بوده است . حسنعلی منصور در دوران انقلاب سفید شاه دومین نخست وزیر عصر انقلاب سفید شد . در همین دوره بود که طرح  لایحه کاپیتولاسیون (حق قضاوت کنسولی) به اتباع آمریکایی مطرح شد . حسنعلی منصور با جدیت   تمام ننگین ترین لایحه تاریخ ایران را به مجلس برد تا آن را به تصویب برساند . وی علیرغم مخالفت های مردمی و همچنین بیانات حضرت امام خمینی ره  در این زمینه تلاش های بسیاری کرد و سرانجام آن را به تصویب رساند . تصویب کاپیتولاسیون خشم مردم را برانگیخت . امام خمینی ره هم  در حضور هزاران نفر از مردم قم وتهران که از ساعاتى پیش در منزل و کوچه‏هاى اطراف منزل امام اجتماع کرده بودند  بیانات تاریخى خود را علیه کاپیتولاسیون ایراد کرد. 
امام ره  سخنان خود را پس از نام خدا با آیه انا لله و انا الیه راجعون آغاز کردند و فرمودند : من تاثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار کنم ، قلب من در فشار است . از روزی که مسایل اخیر را شنیدم، خوابم کم شده ، ناراحت هستم ...  ایران دیگر عید ندارد، عید ایران را عزا کردند...عزا کردند و چراغانى کردند، عزا کردند و دسته جمعى رقصیدند، ما را فروختند، استقلال ما را فروختند، باز هم چراغانى کردند، پایکوبى کردند...عزت ما پای کوب شد ، عظمت ایران از بین رفت ...آقایان! من اعلام خطر می کنم . ای ارتش ایران! من اعلام خطر می کنم . ای بازرگانان ایران! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! من اعلام خطر می کنم . ای علمای ایران ! ای مراجع اسلام من اعلام خطر می کنم . ای فضلا ! ای طلاب ! ای حوزه های علمیه ! ای نجف ! ای قم ! ای تهران ! ای شیراز! من اعلام خطر می کنم والله گناهکار است کسی که داد نزند ، والله مرتکب کبیره است کسی که فریاد نزند .   سخنان تکان دهنده، متاثر کننده و مقطع امام، هر بار با فریاد شیون و زارى مردم حاضر همراه مى‏شد. حسنعلی منصور سرانجام در سال 1343 ه ش تاوان کار خود را  به دست گروه فداییان اسلام پس داد . 
                                         
در گذشت نظام وفا :  
درچنین روزی در  سال 1343 هجری شمسی نظام وفا آرانی  از شاعران  ایرانی در گذشت. نظام وفا آرانی در سال 1266 ه ش در آران کاشان به دنیا آمد . پدرش  ملا محمود ،  امام جمعه شهر  بود . نظام وفا   دوره های علوم قدیم و جدید را در آران و کاشان و تهران و عتبات عالیات طی کرد  و پس از آن در تهران سکونت گزید. او سپس شغل معلمی را برگزید وبه دلیل علاقه بسیار به ادبیات همواره پذیرای  ادیبان از نقاط مختلف کشور بود . گفته اند که حتی منزل وی  محفل ادبیان و نویسندگان بوده است . او به زبانهای خارجی آشنایی داشت . نظام وفا  نخستین مشوق نیما یوشیج نیز بود. زمانی که نیما در مدرسه سن لویی زبان فرانسه می آموخت ، نظام وفا با دیدن اشعار  نیما برای  وی نوشت : « روح ادبی شما قابل تعالی و تکامل است من مدرسه را به داشتن چون شما فرزندی تبریک می گویم.» نیما نیزموفقیت خود را مدیون این استاد می دانست و به همین دلیل  بخشی از منظومه زیبای خود  به نام افسانه‏ را به وی تقدیم کرده است.   کتاب های "  یادگار اروپا" ، " دل " ،  حبیب و رباب " ، " ستاره و فروغ " ، "  آماج دل " ، "  روان شناسی " ، " منطق " ، " نمایشنامه فروز و فرزانه "  گذشته ها " و " مجله وفا "(در چندین شماره )  از جمله آثار مشهور وی  است . مدفن نظام وفا در شهر ری ؛ در جوار حضرت عبدالعظیم و رواق شهید حاج اسماعیل رضایی واقع است .

     زاهدان دست چو بر سبحه صد دانه زدند     چه گره ها که به کار دل دیوانه زدند
     امشب از عشق مگر آمده حرفی به میان      کآتش اندر دل شمع و پر پروانه زدند
     بهر آن گمشده کز کون و مکان بیرون نیست   گه در دیر و گهی بر در میخانه زدند
     منم از راهزنان دل خود دارم شک              کر پی گنج بدین خانه ی ویرانه زدند
    دوش در کنج خرابات نظام دل و عشق        فالی از حافظ فرخنده  فرزانه زدند
     جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه        چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

در گذشت شیخ عباس قمی : 
درچنین روزی در  سال 1319 هجری شمسی حاج شیخ عباس قمی محدث فاضل و عالم بزرگوار شیعه درگذشت. آن  عالم فرزانه در سال 1294 ه ق در  شهر قم دیده به جهان گشود . پدرش  حاج محمدرضا قمی از بزرگان شهر قم عباس را از همان بدو کودکی تحت تعلیمات اسلامی قرار داد و علوم ابتدایی را در همان شهر قم به وی آموخت . وی بعدها تصمیم گرفت برای دریافت سطوح عالی تر علوم راهی شهر نجف  شود.  به همین منظور در  سال 1316 ه ق  به دنبال فراگیری دانش عازم نجف اشرف گردید و در آن جا در نزد علمای بزرگی همچون میرزا حسین نوری تلمذ کرد .  وی در سال 1322 ه ق به قم بازگشت وبه  تألیف و تدریس کتب علمی حوزه مشغول شد . او در دوران عمر شریف خود آثار بسیاری را به یادگار نهاد که از میان آنها می توان به کتاب های   الدّر النظیم فی لغات القرآن العظیم،   کحل البصر فی سیرة سید البشر،  کتاب نقد الوسائل شیخ حر عاملی،  تقسیم بدایة الهدایة شیخ حر عاملی،  شرح الوجیزه شیخ بهائی،   فیض القدیر فیما یتعلق بحدیث الغدیر، علم الیقین ، مقالید الفلاح فی عمل الیوم و اللیلة  ،  مقلاد النجاح ، شرح کلمات  قصار حضرت علی ع ،  هدیه الانام الی وقایع الایام ،  فیض العلام فی وقایع الشهور و الایام   ، سفینه البحار و مدینه الحکم و الاثار،   تحفة الاحباب فی تراجم الاصحاب فوائد الترجبیه،    الدره الیتیه فی تتمات الدره الثمینه ،     هدیة الزائرین و بهجة الناصرین،   منتهی الآمال فی تاریخ النبی و الآل و ... اشاره کرد . محدث قمی سرانجام پس از عمری تلاش در جهت نشر معارف حقه اسلام  در شب سه‎شنبه بیست و دوم ذیحجه سال 1359 ق.( اول بهمن 1319 ه ش )  بدرود حیات گفت و پس از تشییع در صحن مطهر علی ـ علیه السلام ـ (نجف) در جوار استادش مرحوم حاجی نوری به خاک سپرده شد.

در گذشت دکتر محمد قریب : 
درچنین روزی  در  سال 1353 هجری شمسی  دکتر محمد قریب یکی از برجسته ترین پزشکان ایرانی چشم از جهان فروبست . 
او را  پدر طب کودکان ایران نام نهاده اند . وی در سال 1288 هـ.ش تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی پاریس به پایان رساند و به عنوان استاد کرسی بیماریهای کودکان و ریاست بخش کودکان انتخاب شد . اودر سال 1317  برای همیشه به ایران آمد. در سال 1349 بیمارستان مرکز طبی کودکان را تاسیس کرد. از آثار او می توان به کتاب بیماری کودکان و کتاب مسائل و مشکلات طب نام برد. وی در سال 1353 ه. ش درگذشت .

تولد خواجوی کرمانی :
درچنین روزی در سال 689هجری قمری کمال الدین ابوالعطا محمد بن علی متخلص به خواجوی کرمانی شاعربرجسته ایرانی به دنیا آمد . اشعارعارفانه  خواجوبسیارزیبا و گاه حیرت انگیزند . اودر اشعار خود معانی عرفانی زیبا را به همراه تصاویر ناب به تصویر می کشد . خواجوی کرمانی درمثنوی ازنظامی پیروی می‎کرد ولی بسیارروانترازاو می‎سرود. بر خی از آثار او حتی مورد اقبال شاعران بنامی چون حافظ قرار گرفته است . مثتوی همای و همایون ، منظومه گل و نوروز ، کمال نامه ، روضه الانوار و گوهر نامه عناوین مهمترین آثار اویند . کمال الدین ابوالعطامحمود  در شاعری از اختران طراز اول آسمان ادب ایران است. سخن شناسان ، شعر او را در فصاحت و بلاغت بی نظیر شمرده اند. وی فضایل مقدماتی را در کرمان کسب کرد و سپس راهی شیراز گردید و از محضر پرفیض علمای آن دیار توشه ها اندوخت. او چندی نیز در اصفهان رحل اقامت افکند. خواجو در سال 753 هجری وفات یافته و در شیراز مدفون گردید. وی  در سرودن غزل ، قصیده ومثنوی توانائی داشته اما به جهت اینکه در فاصله زمانی زندگی دو شاعر گرانقدر یعنی سعدی وحافظ، می زیسته تقریبا گمنام واقع شده ومقام شاعری وی چنانکه باید شناخته نشده است. مقبره خواجوی کرمانی دارای بقعه و بارگاه خاصی نیست و تنها در سال 1315 شمسی با استفاده از میله‌های آهنی، دیوار و نرده‌ای برای این مقبره ساخته شد و باغچه کوچکی نیز در آنجا احداث گردید.  بر روی سنگ قبر هیچ نوشته‌ای وجود ندارد. در طی دهه اخیر آرامگاه خواجوی کرمانی مورد مرمت و احیاء قرار گرفت. وی را در جوار دروازه قرآن شیراز بر دامنه کوه الله اکبر دفن کرده اند. 

 جنگ با مردم ارمنستان :
در چنین روزی در سال  451 میلادی جنگ ارمنستان میان ایران  و ارمنستان در گرفت .  ایران در زمان ساسانیان بار دیگر به دین  زرتشت گرویده بود  و ساسانیان قصد داشتند که تعالیم زرتشت را در میان دیگر اقوام هم منتشر سازند .  یزد گرد دوم  در دوران خود در بیانیه ای خطاب به تمامی  مسیحیان تحت سیطره  حکومت خود خواستار آن شدند که این افراد به دین زرتشت بگروند . با صدور  این بیانیه  شورش عظیمی  درکشور  ارمنستان که در آن زمان تحت سیطره ایران بود به راه افتاد . علمای دینی مسیحیت به رهبری وارتان مامیگونیان با اعلام پایبندی خود به دین مسیحیت ، این خواسته یزد گرد دوم را نوعی زور گویی در این زمینه دانستند . یزد گرد که امر را این گونه دید به همراه سپاهیان خود در سال 451 میلادی وارد خاک ارمنستان شد در محلی به نام آوارائیر با ایشان وارد نبردی سختی شد .  در این جنگ ارمنیان شکست خوردند . 

قرار داد ریاسکا :
در چنین روزی در سال 1732 میلادی ایران و روسیه  قرار داد تجاری ریاسکا را منعقد کردند .

شهادت مسوول امنیتی جنبش فتح :

در چنین روزی در سال 1979 میلادی ، علی حسن سلامه مسئول امنیتی جنبش " الفتح " و فرزند سردار شیخ حسن سلامه بر اثر انفجار از راه دور یک بسته انفجاری جاسازی شده در اتومبیل پارک شده در خیابان محل سکونتش در بیروت بشهادت رسید .

آغاز ساخت برج ایفل : 
درچنین روزی در سال 1887  میلادی ایفل مهندس فرانسوی ساخت برج ایفل را در  شهر  پاریس آغاز کرد . ساخت برج ایفل در سال 1889 میلادی وبه مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه توسط "گوستاوایفل به پایان رسید . این برج که هم اکنون نماد کشور فرانسه محسوب می شود از سال 1983  میلادی مورد بازدید عموم قرار گرفت و در این مدت  بیش از دویست میلیون بازدید کننده داشته است .  برج ایفل  امروز به عنوان معروف ترین برج جهان به شمار می رود . بیش از هفتاد  درصد ازتماشاگران  این برج را گردشگران خارجی تشکیل می دهند . گفته می شود  در آمد روزانه حاصل از بازدید این بنا  به بیش از یکصد و پنجاه هزار  یورو می رسد . این برج  از سه طبقه تشکیل شده و ارتفاع آن سیصد متر و جنس آن به  طور کامل از آهن است . 

اعدام لویی شانزدهم :
در چنین روزی در سال  1793میلادی زندگی لویی شانزدهم ،آخرین پادشاه دوره اول سلسله بوربونهای فرانسه  در ساعت ده و سی دقیقه بامداد پایان یافت . در نوزدهم ژانویه  سال 1793 میلادی  لویی شانزدهم پادشاه فرانسه به مرگ محکوم شد . پس از مرگ لویی پانزدهم ، لویی شانزدهم به سلطنت در فرانسه رسید . ماری آنتوانت همسر وی بسیار خود خواه و بسیار در امور مملکتی دخالت می کرد . پس از انقلاب فرانسه شاه به دست انقلابیون گرفتار آمد و به زندان افتاد. درتعیین تکلیف وی میان  دو حزب ژیراندون ها ( اعتدالیون) و حزب ژاکوبن ها ( چپ های تند رو و طرفداران انقلاب و اعدام شاه ) اختلاف افتاد . ژیراندون ها به حبس شاه و ژاکوبن ها به اعدام وی رضایت داشتند . همین امر نیز موجبات فراهم آمدن در گیری های کلانی میان این دو حزب را به وجود آورد . سرانجام ژاکوبن ها پیروز شدند و لویی شانزدهم را به اتهام خیانت به مملکت به گیوتین سپردند .    

در گذشت ولادیمیر ایلیچ لنین :
در چنین روزی در سال 1924 میلادی لنین رهبر انقلاب و بنیانگذارحزب کمونیست  شوروی  بر اثر  سکته مغزی  در گذشت . در سال 1917 میلادی بلشویک های کمونیست تحت اوامر ولادیمیر ایلیچ لنین  به پیروزی رسیدند و توانستند با سرنگونی حکومت کرنسکی دیکتاتوری پرولتاریا را حاکم کنند . سابقه فعالیت های  لنین به سال 1905 باز می گردد. وقتی که مردم روسیه حرکتی علیه بیدادگریهای تزارها انجام دادند.  لنین بعدها نتوانست و نخواست پس از پیروزی حزبش وعده هایش را عملی سازد لذ ا مدت کوتاهی پس از انقلاب  سرکوب احزاب مخالف آغاز شد .  سپس سازمان «چکا» به منظور مقابله با ضد انقلاب از کمیته نظامی انقلاب به وجود آمد. پس از چند سال بلشویکها تنها حزب باقیمانده در شوروی بودند. در دهمین کنگره حزب کمونیست لنین خطاب به جبهه کارگران مخالف که از اعضای خود حزب کمونیست بودند گفت: ما وقت زیادی صرف بحث کرده‌ایم و من می‌گویم حالا بحث با تفنگ خیلی بهتر از بحث با نظریات جبهه مخالف است. حذف احزاب توسط یکدیگر و انهدام جمهوری وهمچنین  حذف احزاب توسط حزب قدرتمندتر و استقرار نظامی تک‌حزبی تراژدی ای بود که در  روسیه لنینیستی اتفاق افتاد . هم اکنون پس از پیوستن کمونیسم به موزه های تاریخ، قبر لنین نیز به یکی از مناظر تاریخی روسیه تبدیل شده است . قبر وی  در حاشیه‌ میدان سرخ و از سنگ گرانیت ساخته شده است. جسد مومیایی شده‌ لنین در پیراهن سفید و کت و شلوار مشکی در یک ویترین شیشه‌ای در سالن مخصوصی با درهای ورودی و خروجی جداگانه قرار دارد.

محور شرارت :
در چنین روزی در سال 2001 میلادی  جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی وضعیت عمومی ایالات متحده آمریکا ، کشورهای عراق ، ایران و کره شمالی را عضو محور شرارت قلمداد کرد و آنها را دولتهایی یاغی خواند که واشنگتن ممکن است برای حفظ منافع خود ودیگران اقدام به خلع سلاح آنها کند. وی در این سخنرانی  با اعلام این که در مبارزه جهانی با تروریسم، کشورهای دنیا یا با آمریکا هستند یا با تروریسم ،  سه کشور ایران، عراق و کره شمالی  را به تلاش برای دستیابی به جنگ افزارهای کشتار جمعی متهم کرد. سخنان جرج بوش با واکنش تند مقامات کشورهای یادشده روبرو شد .ایالات متحده  آمریکا با تز هژمونیک خود قصد دارد خود را تصمیم گیرنده جهان نشان دهد و به همین دلیل خود را به غلط صالح به دخالت در امور کشور های مختلف جهان می داند . این اندیشه موجد دو جنگ در قرن بیست و یکم شده است و این خود نشانی واضح و صریح برجنگ طلبی و شرور بودن  نو محافظه کاران آمریکایی است. همچنان که تجاوز آمریکا به عراق نشان داد ؛ تبلیغات یکجانبه بوش در باره تسلیحات کشتار جمعی عراق بهانه ای برای حمله جهت تحمیل نظرات امپراطورمابانه  به سازمان ملل ودیگر کشورهای جهان بود زیرا تلاش گسترده و وجب به وجب خاک عراق آن هم درزمانه ای که این کشور تحت سلطه کامل آمریکا و متحدانش قرار دارد اعلام شد که هیچ گونه تسلیحات کشتار جمعی به دست نیامده است . در حالی که بارها و بارها ماموران سازمان ملل چنین مطلبی را اعلام کرده بودند. در حقیقت یکبار دیگر ثابت شد که شیطان بزرگ برای رسیدن به هدف های ابلیسی خود از هیچ جنایتی و دروغ و شانتاژی فروگذار نمی کند.     
 
در گذشت جرج اورول :
در چنین روزی در سال 1950 میلادی جرج ارول ( اریک آرتور بلر ) نویسنده مشهور در گذشت   . "مزرعه حیوانات "و "1984 " عناوین مهمترین آثار اویند . اورول در سال 1903 میلادی در انگلستان به دنیا آمد. وی  در سالهای نخستین زندگی اش به کار های مختلف روی آورد و به دلیل فقر خانوادگی در محیط های کارگری بزرگ شد . وی بعدها به سوی سیاست کشیده شد و در این میان به جنبش کارگری رادیکال ملحق گشت . وی در این دوره به سان برخی از نویسندگان چپ عازم   اسپانیا شد تا با دیکتاتور مستبد اسپانیا بجنگد . اورول در جنگ مجروح شد . او در اثر ابتلا به سل در سال 1950 در پنجاه سالگی درگذ شت  . جرج  در مهمترین کتاب خود با نام " مزرعه حیوانات" بازبانی نمادین  به نقد ساختاری طبقه حاکم در حکومت های کمونیستی و به ویژه شیوه حکمرانی حزب حاکم استالین می پردازد . در سال های اخیر اسنادی منتشر شد که نشان می دهد ارول برای سازمان جاسوسی آمریکا - سیا - خبرچینی می کرد . 

 اتحاد مثلث :
 در چنین روزی در سال 1668 میلادی اتحاد مثلث  بین دولتهای هلند ، انگلستان و سوئد تشکیل شد . این سه کشور قصد کنترل کشور فرانسه را داشتند و به همین دلیل چنین پیمانی را  امضا کردند .

نخستین زیر در یایی :
در چنین روزی در سال  1954میلادی نخستین  زیردریایی اتمی جهان ،به نام" ناتیلوس " شروع به کار کرد . این زیر در یایی  
را  نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به آب انداخت . گفته می شود  این زیر دریایی به وسیله   یک پیل اتمی می تواند تا  مدتها زیر آب بماند .

نخستین رمان آمریکایی :
در چنین روزی در سال 1789 میلادی نخستین کتاب رمان آمریکایی منتشر شد . دبلیو اچ براون  رمان خود را بانام "قدرت سمپاتی"  در این روز منتشر ساخت .

نخستین حفاری انفجاری :
در چنین روزی در سال 1865 میلادی برای نخستین بار در تاریخ یک چاه نفت در آمریکا توسط اژدر انفجاری حفاری شد .

ورود کانادایی ها به آفریقای جنوبی :
در چنین روزی در سال 1900 میلادی گروههای کانادایی برای جنگ با اهالی آفریقای جنوبی وارد این منطقه شدند . بوئر ها هشتم ژانویه 1900 به منطقه  لیدی اسمیت حمله کرده بودند .

نخستین پرواز کنکورد:
در چنین روزی در سال 1976 میلادی برای نخستین بارهواپیمای کنکورد  در پروازهای  خطوط هوایی ایرفرنس و بریتیش ایرویز به کار گرفته شد  .

حادثه در کنگو :
در چنین روزی در سال 2002 میلادی در کنگو بیش از پنجاه نفر بر اثر انفجار ایستگاه گاز در شهر گومای این کشور کشته شدند . افراد کشته شده در این حادثه قصد داشتند سوخت موجود  را به سرقت ببرند که این اتفاق افتاد .   

معاهده افراز :
در چنین روزی در سال 1793 میلادی روسیه و پروس معاهده افراز را امضا کردند . این معاهده به این دلیل به افراز نام گرفت که دو کشور قصد داشتند لهستان را بین خود تقسیم کنند .

معرفی درمان آبله :
در چنین روزی در سال 1799 میلادی ، ادوارد جنر واکسن آبله خود را به جهان معرفی کرد .

روز نامه چارلز دیکنز :
 در چنین روزی در سال 1846 میلادی چارلز دیکنز نخستن شماره از روزنامه مشهور دیلی نیوز را در لندن چاپ و منتشر کرد .

پارلمان ایرلند آزاد :  
در چنین روزی در سال 1919 میلادی شین فین(شاخه سیاسی ارتش آزادیبخش ایرلند جنوبی )  از تشکیل  پارلمان ایرلند آزاد خبر داد .

جمهوریت در  آلبانی :  
در چنین روزی در سال 1925 میلادی پارلمان آلبانی این کشور را جمهوری اعلام کرد . همچنین بر اساس  این فرمان" احمد زوگو"  به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شد . 

پیمان عدم تجاوز :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق و فنلاند معاهده عدم تجاوز نظامی به یکدیگر را امضا کردند.

حمله به لیبی :  
در چنین روزی در سال 1941 میلادی استرالیا و بریتانیا به توبروک لیبی حمله کردند . 

پس گرفتن مناطق اشغالی :  
در چنین روزی در سال 1943 میلادی نیروهای شوروی  فرودگاه گومارک را در نزدیکی استالینگراد به تصرف خود  در آوردند . همچنین در همین روز منطقه وروشیلوسک به تصرف متفقین در آمد .

حمله های هوایی متقابل :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی 447 بمب افکن آلمانی به لندن حمله ور شدند . همچنین در همین روز 649 هواپیمای انگلیسی به ماگد برگ حمله ور شدند .

اشغال بخشی از  برمه :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی نیروهای انگلیسی منطقه رامری نزدیک خلیج برمه را به اشغال خود در آوردند .

پیروزی نهرو :
در چنین روزی در سال 1952 میلادی حزب کنگره به رهبری جواهرلعل نهرو در انتخابات عمومی در هندوستان پیروز شد.

سقط جنین در ایتالیا :
در چنین روزی در سال 1977 میلادی ایتالیا سقط جنین را قانونی اعلام کرد .

انفجار در بیروت شرقی :
در چنین روزی در سال 1986 میلادی بر اثر انفجار یک بمب  در بیروت شرقی 27 نفر جان باختند . 

مهاجرت کودکان ویتنامی :  
در چنین روزی در سال 1988 میلادی ایالات متحده آمریکا مهاجرت بیش از سی هزار کودک ویتنامی را به کشور شان پذیرفت .
در گذشت اورنگ زیب :  
درچنین روزی در  سال 1118 هجری قمری  اورنگ زیب پسر شاه جهان ،  آخرین شاه سلسله گورکانی هند در گذشت . 
وی در دوران حکومت خود به مخالفت با مذهب تشیع پرداخت  و در محدود کردن  زبان فارسی  در هندوستان کوشید . او در کشور خود نیز مثمر ثمر نبود و بیشتر اوقات را به جنگ و خونریزی صرف می کرد .

در گذشت مصطفی سوم :
در چنین روزی در سال 1774 میلادی مصطفی سوم سلطان عثمانی در سن پنجاه شش سالگی گذشت . وی بین سالهای 1757 تا 1774 بر این کشور حکومت کرد .

در گذشت بلز ساندراس : 
 در چنین  روزی در سال 1961 میلادی ساندراس شاعر برجسته سویسی - فرانسوی در سن 73 سالگی در گذشت . "من کشته شده ام" عنوان مهمترین اثر اوست . 

درگذشت جرج پنجم :
در چنین روزی در سال 1936 جرج پنجم پادشاه بزرگ انگلستان در گذشت . وی  در جریان جنگ اول جهانی پادشاه این  کشور بود . او پس از مرگ ادوارد هفتم به قدرت  رسید و 26 سال سلطنت کرد .

آغاز سال نو در چین :
همه ساله چنین روزی به عنوان سال نو در چین گرامی  د اشته می شود .

منبع : خبرگزاری مهر

 

 

 

01/11/63

بركناري سرتيپ اسماعيل نعيمي معاون فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق.

01/11/66

ورود موشكهاي كروز امريكايي به خليج فارس.

اعضاي دائمي شوراي امنيت در زمينه چهارچوب تحريم فروش اسلحه به ايران به توافق رسيدند.

ايجاد تاسيسات نظامي در اطراف خليج فارس از سوي امريكا. (اين تاسيسات پس از 6 سال به اتمام رسيده است)

بحرين، مقر واحد كشتيهاي نيروهاي دريايي امريكا.

واگذاري سه پايگاه از جانب عمان به امريكا و اجاره به آمريكا جهت ايجاد انبار ذخاير خود.

خروج بخشي از ناوگان دريايي و مين‌روب‌هاي فرانسوي از خليج فارس  
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo