شهید آوینی
 

امروز سه شنبه بیست و هفتم دی ماه سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با شانزدهم ذیحجه الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با هفدهم ژانویه سال 2006 میلادی .

انتشار روزنامه اختر :

در چنین روزی در سال 1292هجری قمری  اولین شمار از روزنامه اختر در دراستانبول چاپ ومنتشر شد . این نشریه تا سال 1314 ه ق پیوسته منتشر می شد . روزنامه اختر در دوران نهضت تنباکو به  مدیریت آقا محمد طاهرتبریزی سهم بسیاری  در آگاه سازی مردم نسبت به مبانی قانون ایفا کرد . در شمار ه ششم روزنامه اختر با اشاره به  اولین اقدامات ناصر الدین شاه در تدوین «کتابچه قانون» ، منقول از ناصر الدین شاه آمده است :« این کتابچه قانونی کنت را خواندم، تماما بسیار به قاعده و درست است، یکی دو فقره را ما کم و زیاد کردیم، ملاحظه کنید همین کتابچه و همین دستخط را در مجلس اول دارالشوری که منعقد می شود، بدهد قرائت کنند. وزرا هم این کتابچه را امضاء کرده بدهند به کنت. او هم چاپ کرده، منتشر نمایند. و از تاریخ امضاء وزرا مشغول اجرای این قوانین بوده. ذره ای تخلف نشود، همه این قوانین صحیح و محل هیچ ایراد نیست و لزوما انشاءالله باید مجری شود. همین دستخط را بده کنت ملاحظه نماید، بداند ما قواعد را پسندیده ایم  . شهر شوال سنه 1296» روزنامه اختر از همان آغاز با نشر اخبار و مطالب انتقادی عملکرد  نظمیه ایران را مورد پرسش های روشنگرانه متعدد قرار داد، به گونه ای که خشم ناصرالدین شاه را برانگیخت.

شهادت نواب صفوی : 
 


سید مجتبی میرلوحی در سال 1303 هجری شمسی در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد . او پس از طی دوره ابتدایی در  مدرسه حکیم نظامی  وارد مدرسه صنعتی آلمانیها شد .  وی  که  علاقه بسیار  به دروس اسلامی داشت وارد حوزه علمیه  شد و به فراگیری علوم اسلامی نیز مشغول شد .او پس از اتمام تحصیلات خود  در شرکت نفت استخدام شد  و پس از مدتی از تهران  به آبادان انتقال یافت . شم سیاسی وی ، او را از همان بدو جوانی  نسبت به استعمار انگلستان حساس کرده بود و نواب به همین دلیل بارها به سخنرانی علیه استعمار گران انگلیسی پرداخت . آخرین بار بر اثر چنین سخنرانی ای در محل کار خود با نیروهای دولتی در گیر شد و مجبور به عزیمت به خارج از کشور گردید . وی پس از آن  به شهر نجف رفت تا تحصیلات خود را تکمیل کند . از استادان او در این دیار می توان به علامه  امینی ، آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی و آیت الله آقا شیخ محمد تهرانی اشاره کرد . او در همین فرصت با اندیشه های فیلسوفان اسلامی در حوزه سیاست خو گرفت و در باره فقه سیاسی اسلام مجدانه اندیشه کرد . وی  در نخستین حرکت برای دفاع عملی از اصول اسلام ناب محمدی پس  از مطالعه آثار احمد کسروی ،  بر آن شد که پاسخی علمی به نوشته های کفرآمیز او بدهد . به همین دلیل هنگام سخنرانی در یکی از مساجد تهران او را به مناظره  فراخواند . کسروی در آثارخود  ایرادهایی را متوجه اسلام و به ویژه تشیع می ساخت و این  ایرادها نه  علمی که دایما همراه با توهین بود . البته پیشتر حکم ارتداد کسروی از سوی علمای نجف صادر شده بود . بر همین اساس نواب  از آیه الله مدنی و آقا شیخ محمد حسین طالقانی برای تهیه اسلحه کمک می گیرد و او را در  بیست و سوم اردیبهشت سال 1324 در میدان حشمت الدوله تهران مضروب می سازد . اما کسروی کشته نشد  و نواب به زندان  افتاد. وی پس از  دو ماه با قید کفالت آزاد  شد.

در این دوره است که دوره دوم زندگی نواب با  تشکیل جبهه فدائیان اسلام شکل گرفت . این گروه با هدف   اجرای احکام اسلامی و در مراحل بعد، تأسیس حکومت اسلامی وارد عمل شد . البته این گروه  نحوه عملی برای  حذف منابع شر در پیش گرفت . فداییان اسلام همچنین در پی احیاو ایجاد امت واحده اسلام و حذف خطر صهیونیزم از سطح کره خاکی بود . بر همین مبنا این گروه ابتدا کسروی را برای بار دوم اعدام انقلابی کرد و پس از او نوبت به رزم آرا نخست وزیروقت رسید .  رزم آرا سعی وافری در طرح و تصویب  لایحه استعماری «گس – گلشائیان» داشت  اما با تلاش های آیت الله کاشانی این طرح  از طرف کمیسیون مجلس رد شد. رزم آرا به دست  خلیل طهماسبی  از دور خارج شد . اعدام انقلابی حسین علاء نخست وزیر و طرف ایرانی در انعقاد پیمان نظامی سنتو به دست محمد علی ذوالقدر از دیگر اقدامات این گروه انقلابی است .  پس از ترور ناموفق علا ، مأموران رژیم عصر اول آذر 1334 وارد  منزل ذوالقدر شدند  و نواب صفوی و سید محمد واحدی را دستگیر کردند . در بیست و پنجم  دی  ماه 1334  دادگاه رژیم پهلوی برای  سید مجتبی نواب صفوی ، طهماسبی ، برادران واحدی و ذوالقدر حکم اعدام صادر کرد . آنان در بیست و هفتم همان ماه به در جه شهادت نایل آمدند . مقبره نواب  در وادی السلام قم قرار دارد . 
 


دیگر اعضای فداییان اسلام :
سید عبدالحسین واحدى در سال 1308 ه ش در کرمانشاه و در خانواده ‏اى روحانى به دنیا آمد .وى پس از تحصیلات مقدماتی ،  براى ادامه تحصیل به تهران و به روایت دیگر به قم رفت و پس از مدتى جهت ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در آن جا با  سیدمجتبى نواب صفوى آشنا  و با او در این زمینه هم پیمان شد.
سید محمد واحدى در سال 1313 در کرمانشاه متولد شد . وى  در سنقر کلیایى از توابع کرمانشاه شروع به تحصیل نمود و سپس در دبیرستان حکیم نظامى قم ادامه تحصیل داد . او از کودکى به فعالیتهاى سیاسى روى آورد و به پخش اعلامیه‏ علیه رژیم پهلوی همت گمارد  . او چندین بار  به خاطر پخش اعلامیه‏ها توسط پلیس دستگیر و مضروب شده بود . وی  پس از اعدام انقلابى رزم آرا دستگیر شد .
خلیل طهماسبى در سال 1303در تهران دیده به جهان گشود  . او از دوران کودکى  در محیط کارگرى پرورش یافت. وی بسیار متقی و مبادی آداب شرعی بود  و اغلب اوقات خود را به عبادت می گذراند . وی در سالهاى آخر عمر به فعالیتهاى سیاسى و مبارزه  علیه  رژیم منحوس پهلوی روی آورد  . پس از قتل هژیر توسط سید حسین امامى، خلیل طهماسبى نیز دستگیر شد .
سید حسین امامى در سال 1303 در جنوب شهر تهران و در خانواده‏اى متدین متولد شد . وى در جریان اعدام انقلابی کسروى  با نواب آشنا ‏شد . امامی از ابتداى رشد و بلوغ در میدان جهاد و مبارزه علیه دشمنان اسلام و ایران حضور داشت .او برای بار دوم موفق به اجرای  حکم ارتداد کسروى شد .
مظفر على ذوالقدر در  سال 1304 به دنیا آمد  . او مجری ترور نافرجام حسین علاست .

شهادت حجه الاسلام والمسلمین سید مهدی حکیم :
درچنین روزی در سال 1366 ه ش حجه الاسلام و المسلیمن سید مهدی حکیم به دست عمال رژیم بعثی به در جه رفیع شهادت نایل آمد .  وی به شدت مخالف حزب بعث عراق بود و در همین راه نیز به شهادت رسید .  ایجاد جماعت علمای بغداد و کاظمین، تأسیس دانشکده صدرو تأسیس جامعه  الکوفه  از جمله اقدامات اوست .

ترور پاتریس لومومبا :
 


در چنین روزی در سال 1961 میلادی پاتریس لومومبا میهن پرست کنگویی به دست مخالفین ترور شد . وی  در  سال1925میلادی   متولد شد. لومومبا در رشته حقوق تحصیل کرد بود و بعد ها وارد  نهضت آزادی آفریقاشد . وی   که یکی از رهبران تحصیل کرده  استقلال کنگو و مردی ادیب و سخنور بود، در سی‌ام ژوئن 1960 میلادی ، هنگامی که بلژیک استقلال کنگو را به رسمیت شناخت، به نخست‌وزیری آن کشور انتخاب شد و برای ملی کردن معادن و بانکها و کارخانه ها وکوتاه کردن دست سرمایه داران بلژیکی از اقتصاد کنگو، بسیار  کوشید. ولی بلژیکی‌ها از این اقدامات سخت بر آشفتند و بر ضد وی دست بکار دسیسه‌انگیزی و فتنه‌گری شدند، تا این که در پنجم سپتامبر 1960 میلادی  کازابو رئیس جمهوری کنگو با پشتیبانی استعمارگران غرب، اورا از مقام نخست وزیری برکنار کرد. دربیست و هفتم دی ماه 1339 ( ژانویه‌ 1961 )، «پاتریس لومومبا» رهبراستقلال کنگوی بلژیک «زئیر» و یکی از چهره‌های درخشان آزادی قاره  سیاه، در نتیجه‌ی زمینه‌چینی سیاست استعماری، بدست «موسی چومبه» و یارانش که از دست نشاندگان سیاست خارجی و خواستار جدائی ایالت «کاتانگا» از «کنگو» بودند، به وضع فجیعی کشته شد و جسدش در اسید سوزانده گشت و این فاجعه جهانیان را در اندوهی ژرف فرو برد. سرزمین من کنگو ازآثارتألیفی پاتریس لومومباست.

تولد چخوف : 

درچنین روزی در  سال1860میلادی  آنتوان پاولویچ چخوف نویسنده روسی درتاگونوک به دنیا آمد . او به دلیل فقر مالی پدر آن چنان که باید نتوانست در دوران نخستین زندگی خود تحصیل علم کند  اما احساسات او دایما در غلیان بود . وی از همان سالهای آخر دبیرستان به نوشتن قطعات ادبی روی آورد و در همین زمان  سردبیری مجله مدرسه اش را برعهده گرفت. چخوف  بعدها به 
دانشکده پزشکی دانشگاه مسکورفت و گاهی نیز برای مجلات ادبی داستان های طنز می نوشت . چخوف   نخستین نمایشنامه خود را با نام یتیم، در سال 1877 میلادی نگاشت . این نمایشنامه زندگی او را تغییر داد و از آن پس وی به نمایشنامه نویسی روی آورد . وی  ایوانف را در سال 1877 ،  دیو چوبی را در 1889 و  مرغ دریایی، را در 1859 نوشت . او همچنین سه خواهر را در سال 1901 ، عمو وانیا را در سال 1899 نوشت . چخوف همچنین در دوران عمر ادبی خود به نگارش چندین داستان کوتاه نیز همت گمارد که  « زن و سگ کوچک » ، « عزیزم »  از مشهورترین آنهاست  . آنتون پاولوویچ چخوف در چهل و چهار سالگی در گذشت  . چخوف در اکثر داستان هایش با قدرتی فوق العاده، کندذهنی و تنگ نظری طبقه مرفه و همین طور چاپلوسی و تملق کارمندان و خصوصیات آدم های حقیر جامعه قرن نوزدهم روسیه را به تصویر کشیده است. نوشته های او در پایان عمر رنگ انقلاب و انتقاد به خود گرفتند و قهرمانان داستانهایش را افراد طبقات پایین جامعه تشکیل دادند . 
 
صدور فرمان ژانویه :

در چنین روزی در سال  1562 میلادی کاترین دومد یسی ملکه بزرگ فرانسه  فرمان  ژانویه را صادر کرد. بر اساس  این فرمان نوعی همزیستی مذاهب و روش تساهل و تسامح در امور مذهبی در فرانسه آغاز شد . 
 
کشف قله اورست :

در چنین روزی در  سال 1841 جرج اورست کوهنورد انگلیسی  قله اورست  را در رشته کوههای هیمالیا کشف کرد . گفته می شود ارتفاع  این قله 8850  متری را ابتدا یک ریاضیدان هندی محاسبه کرده بود اما به طور عملی اورست آن را کشف و  در نوردیده است  و به همین جهت نام خود را بربلند ترین قله جهان گذاشته است . 
 
تعطیلی دادگاه مخوف انگیزاسیون  :

در چنین روزی در سال 1808 میلادی دادگاه مخوف انگیزاسیون ناپلئون تعطیل شد . در این دادگاه قضات منصوب   ناپلئون به تفتیش عقاید مردم می پرداختند و در باره کسانی که عقایدی مخالف آنان داشتند احکامی چون اعدام  صادر می کردند .

اعزام هشتصد هزار سرباز :  

در چنین روزی در سال 1915 میلادی   تزار نیکلای دوم به منظور جبران شکست خود  در جنگ  اوت سال گذشته ، هشتصد هزار سرباز را برای جنگ با آلمان به مرزهای این کشورفرستاد  . 

روزولوشن در عرض آتلانتیک :

در   چنین روزی در سال 1773 میلادی کشتی روزولوشن به فرماندهی ناخدا کوک به عنوان نخستین کشتی جهان  توانست عرض اقیانوس آتلانتیک را بپیماید .

استقلال بوئر ها :

در چنین روزی در سال 1852  میلادی انگلستان استقلال بوئرهای ترانسوال را  به رسمیت شناخت . در همین روز نیز در سال 1902 میلادی گیدئون شیپرز رهبر بوئرهای آفریقای جنوبی اعدام شد . بوئر ها هلندیانی بودند که از سال 1652 به جنوب آفریقا مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شدند . آنها تا دوران ناپلئون استقلال کامل داشتند اما در جریان کنفرانس هایی که بر ضد ناپلئون تشکیل می شد جنوب آفریقا به انگلستان بخشوده شد .

نبرد خونین عثمانی و روسیه :

در چنین روزی در سال 1916 میلادی  بر اثر فشار   نیروهای نظامی روس به جبهه عثمانی، نظامیان عثمانی به منطقه ارزروم عقب نشینی کردند  . گفته می شود 25 هزار کشته نتیجه این در گیری عظیم بود .

فالکون به قطب جنوب رسید :

در چنین روزی در سال 1912 میلادی رابرت فالکون کاشف انگلیسی به قطب جنوب رسید . روالد اماندسون نروژی  قریب یک ماه بعد به این منطقه رسید . 

آزاد سازی ورشو :

در چنین روزی در سال 1945 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم،  نیروهای شوروی و لهستان  شهر سوق الجیشی ورشو را از دست نیروهای نازی  آزاد ساختند . به همین مناسبت همه ساله چنین روزی به عنوان روز آزادی در لهستان گرامی داشته می شود . 
  

نخستین جلسه شورای امنیت سازمان ملل :

در چنین روزی در سال 1946 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد نخستین جلسه خود را تشکیل داد . بر اساس ماده 23 منشور سازمان ملل متحد ،  شورای امنیت مرکب است از پانزده عضو سازمان ملل متحد. جمهوری چین ،  فرانسه ،  اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (فدراسیون روسیه) ،  بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی و ایالات متحده آمریکا اعضاء دائم شورای امنیت هستند. مجمع عمومی ده عضو دیگر سازمان را بالاخص باتوجه به شرکت اعضای سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و سایر هدفهای سازمان در درجه اول و همچنین با توجه به تقسیم عادلانه جغرافیایی به عنوان اعضاء غیر دائم شورای امنیت انتخاب می‌نماید.  اعضای غیر دائم شورای امنیت برای یکدوره دوساله انتخاب می‌ شوند . معذلک در نخستین انتخاب اعضای غیر دائم پس از افزایش عده اعضای شورای امنیت از یازده به پانزده دو عضو از چهار عضو اضافه شده برای یک دوره یکساله انتخاب می‌شوند.عضوی که خارج می‌گردد بلافاصله  انتخاب نخواهد شد.علاوه براین  هر عضو شورای امنیت یک نماینده در آن شورا خواهد داشت.بر اساس ماده 24 منشور وظایف و اختیارات شورای یادشده این گونه ذکر شده است :    به منظور تامین اقدام سریع و موثر از طرف ملل متحد اعضای آن مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به شورای امنیت واگذار می‌نمایند و موافقت می‌کنند که شورای امنیت در اجرای وظایفی که به موجب این مسئولیت بر عهده دارد از طرف آنها اقدام نماید. شورای امنیت در اجرای این وظایف بر طبق مقاصد و اصول ملل متحد عمل می‌کند.  شورای امنیت گزارش‌های سالانه و در صورت اقتضا گزارش‌های مخصوص برای بررسی به مجمع عمومی تقدیم می‌دارد. اعضاء ملل متحد همینطور موافقت می‌نمایند که تصمیمات شورای امنیت را بر طبق این منشور قبول و اجرا نمایند.علاوه بر این  به منظور کمک به استقرار و حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به وسیله به کار بردن تدابیری جهت صرف حداقل منابع انسانی و اقتصادی جهان برای تسلیحات، شورای امنیت مکلف است با کمک کمیته ستاد نظامی مذکور در ماده 47 منشور طرح‌هایی برای وضع اصول تنظیم تسلیحات تهیه و به اعضاء ملل متحد تقدیم نماید. هر عضو شورای امنیت دارای یک رای است وتصمیمات شورای امنیت راجع به مسائل مربوط به آئین‌کار با رای نه (9) عضو اتخاذ می‌شود.همچنین  تصمیمات شورای امنیت راجع به سایر مسائل با رای مثبت نه (9) عضو که شامل آراء تمام اعضای دائم باشد اتخاذ می‌گردد به این شرط که در مورد تصمیماتی که به موجب مندرجات فصل ششم و بند سوم از ماده 52 اتخاذ می‌شود طرف دعوی از دادن رای خودداری نماید .  شورای امنیت به نحوی تشکیل خواهد شد که بتواند دائماً قادر به انجام وظایف خود باشد و بدین منظور هر یک از اعضای شورای امنیت در کلیه اوقات نماینده‌ای در مقر سازمان خواهد داشت. شورای امنیت جلساتی به فواصل معین خواهد داشت و هر یک از اعضای شورا در صورتی که مایل باشد می‌تواند توسط یکی از اعضای دولت خود یا نماینده‌ای که مخصوصاً بدین منظور تعیین گردیده است در آن جلسات شرکت جوید. شورای امنیت می‌تواند جلسات خود را در جاهایی غیر از مقر سازمان که برای تسهیل انجام وظایف خود مناسب بداند تشکیل دهد. طرفین هر اختلاف که ادامه آن متحمل است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر اندازد باید قبل از هر چیز از طریق مذاکره ، میانجیگری ، سازش ، داوری ، رسیدگی قضایی و توسل به موسسات یا ترتیبات منطقه‌ای یا سایر وسائل مسالمت‌آمیز بنابه انتخاب خود راه حل آن را جستجو نمایند.شورای امنیت در صورت اقتضا از طرفین اختلاف خواهد خواست که اختلافات خود را با شیوه‌های مزبور حل و فصل نمایند.  شورای امنیت می‌تواند هر اختلاف یا وضعیتی را که ممکن است منجر به یک اصطکاک بین‌المللی گردد یا اختلافی ایجاد نماید مورد رسیدگی قرار دهد بدین منظور که تعیین نماید آیا محتمل است ادامه اختلاف یا وضعت مزبور حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر بیاندازد. این شورا وجود هرگونه تهدید علیه صلح ، نقض صلح  یا عمل تجاوز را احراز و توصیه‌هایی خواهد نمود یا تصمیم خواهد گرفت که برای حفظ یا اعاده صلح و امنیت بین‌المللی به چه اقداماتی برطبق مواد 41 و 42 باید مبادرت شود. به منظور جلوگیری از وخامت وضعیت، شورای امنیت می‌تواند قبل از آنکه بر طبق ماده 39 توصیه‌هایی بنماید یا درباره اقداماتی که باید معمول گردد تصمیم بگیرد. از طرفهای ذینفع بخواهد اقدامات موقتی را که شورای امنیت ضوروی یا مطلوب تشخیص می‌دهد انجام دهند. اقدامات موقتی مذکور به حقوق یا ادعاها یا موقعیت طرفهای ذینفع لطمه‌ای وارد نخواهد کرد شورای امنیت تخلف در اجرای اقدامات موقتی را چنانکه باید و شاید در نظر خواهد گرفت. شورای امنیت می‌تواند تصمیم بگیرد که برای اجرای تصمیمات آن شورا مبادرت به چه اقداماتی که متضمن به کارگیری نیروی مسلح نباشد لازم است و می‌تواند از اعضای ملل متحد بخواهد که به این قبیل  اقدامات مبادرت ورزند این اقدامات ممکن است شامل متوقف ساختن تمام یا قسمتی از روابط اقتصادی و ارتباطات راه‌آهن ، دریایی ، هوایی ، پستی ، تلگرافی ، رادیویی و سایر وسائل ارتباطی و قطع روابط سیاسی باشد. در صورتیکه شورای امنیت تشخیص دهد که اقدامات پیش‌بینی شده در ماده 41 کافی نخواهد بود یا ثابت شده باشد که کافی نیست می‌تواند به وسیله نیروهای هوایی – دریایی یا زمینی به اقدامی که برای حفظ یا اعاده صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است مبادرت کند. این اقدام ممکن است مشتمل بر تظاهرات و محاصره و سایر عملیات نیروهای هوایی – دریایی یا زمینی اعضای ملل متحد باشد.

تشکیل دولت مالی : 

 در چنین روزی در سال 1959 میلادی سنگال و سودان به یکدیگر پیوستند تا  دولت مالی را تشکیل دهند . مالی کشوری است در مرکز آفریقای غربی ، بین گینه و الجزایر . نژاد مردم این کشور سیاه و سفید و زبان رایج میان آنان فرانسه ، عربی و محلی است . بیشتر مردم این کشور پیرو دین اسلام اند . نوع حکومت این کشور نیز جمهوری است  . این کشور پس از تشکیل در سال 1960 از فرانسه مستقل شد و در بیست و ششم همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

زلزله مهیب در ژاپن :

در چنین روزی در سال 1995 میلادی بر اثر یک زلزله در کوبه ژاپن بیش از شش هزار نفر جان باختند .

حکم طلاق برای نخستین بار :

در چنین روزی در سال 1997 میلادی  برای نخستین بار یک دادگاه ایرلندی حکم طلاق صادر کرد . این نخستین باری بود که در کشور های کاتولیک مذهب چنین اتفاقی می افتاد.

حبرون از آن فلسطینی ها :

در چنین روزی در سال 1997 میلادی رژیم صهیونیستی بیش از هشتاد درصد شهر حبرون در جنوب بیت المقدس را به فلسطینیان پس داد .

ترور کابیلا : 

در چنین روزی در سال 2001 میلادی لورن کابیلا رییس جمهور کنگودراثنای  یک کودتای نظامی   ترور شد . مقامات رسمی کنگو پسر کابیلا رابلافاصله به جای او دردولت مطرح کردند  .

ترور هاشم مکی :

در چنین روزی  در سال 2001 میلادی مدیر تلویزیون فلسطین  ، هاشم مکی در رستورانی کشته شد .  سه مرد مسلح هنگامی که وی در حال خوردن غذا در رستوران مزبور بود  به سوی میز او آمدند و بیش از ده بار به وی شلیک کردند .

انعقاد قرارداد کلان نرم افزاری :

در چنین روزی در سال 2002 میلادی اعلام شد که شرکت مایکروسافت قرار داد مالی کلانی  برای تهیه نرم افزار با دو کشور منعقد کرده است .

جنگ علیه فرانسه :

در چنین روزی در سال 1501 میلادی  هنری چهارم پادشاه فرانسه علیه اسپانیا اعلان جنگ کرد .

نابودی کامل یک شهر :  

در چنین روزی در سال 1718 میلادی بر اثر سیلی بنیان کن در سوییس تمامی شهر لوکر باد به طور کلی از بین رفت .
 
نبرد فالکریک :

در چنین روزی در سال 1746 میلادی و در  نبرد فالکریک ،  پادشاه ادوارد استوارت شاه  اسپانیا از مردم  اسکاتلند شکست خورد . 

بازی قدرت در فرانسه :

در چنین روزی در سال 1895 میلادی کاسیمیر پریر رییس جمهور فرانسه از قدرت استعفا کرد . همچنین در همین روز در سال 1913 میلادی ریموند پوانکاره به عنوان رییس جمهور فرانسه انتخاب شد .

اشغال بخشی از اوکراین :  

در چنین روزی در سال 1915 میلادی روسیه بوکووینا و اوکراین غربی را به تصرف خویش در آورد .

کالین ین رییس اجرایی حزب کمونیست :  

در چنین روزی در سال 1938 میلادی میخاییل کالین ین به عنوان رییس هیات اجرایی حزب کمونیست برگزیده شد .

آتش بس هلند و اندونزی :

در چنین روزی در سال 1948 میلادی هلند و اندونزی به انعقاد یک  آتش بس تمام عیار رضایت دادند  .

اخراج دومیلیون بیگانه :

در چنین روزی در سال 1983 میلاددی دولت نیجریه در اقدامی غیر منتظره بیش از دو میلیون نفر از بیگانگانی راکه بیشتر آنها غنایی  بودند ،   از  کشور خود اخراج کرد .

قرار داد ایران گیت ! :

در چنین روزی در سال 1987 میلادی ریگان رییس جمهور وقت آمریکا قرارداد سری ای را  که به آمریکا اجازه می داد به ایران  اسلحه  بفروشد ، امضا کرد . این ماجرا بعدها باعث رسوایی در میان دولت مردان آمریکایی شد و به ایران گیت مشهور گشت .  

انتخاب رییس جمهور هائیتی :

در چنین روزی در سال 1988 میلادی لسی منی گای به عنوان رییس جمهور هائیتی از سوی مردم این کشور انتخاب شد .

پرتاب موشک های اسکاد :  

در چنین روزی در سال 1991 میلادی عراق هشت موشک اسکاد به سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی شلیک کرد .همچنین در میان این موشک پرانی ها نخستین خلبان آمریکایی در جریان عملیات طوفان صحرا ( حمله  چند ملیتی به عراق در سال 1991 ) از پا در آمد .

در گذشت تئودوسیوس :

در چنین روزی در سال 395 میلادی تئودوسیوس امپراطور بزرگ اسپانیا در سن 49 سالگی در گذشت .

در گذشت آمیلکاره پونچیلی :

پونچیلی آهنگساز بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1886 میلادی در گذشت  . "جیوکوندا " عنوان مهمترین اثر موسیقایی   اوست . وی در سن 51 سالگی در گذشت .

تولد پدر رمان آمریکایی :

در چنین روزی در سال 1771 میلادی چارلز بروکدن براون پدر رمان آمرکایی به دنیا آمد . "وایلند"  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد آن  برونته :

در چنین روزی در سال 1820میلادی آن برونته نویسنده و شاعر انگلیسی به دنیا آمد . "مستاجر ویلد فیل هال " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد محمد علی کلی :

درچنین  روزی در سال 1942 میلادی محمد علی  کلی بوکسور سنگین وزن تاریخ به دنیا آمد . او بین سالهای 1964 تا 1967 و 1974 تا 1978 قهرمان بوکس جهان بود . 
 
تولد بنیامین فرانکلین :

درچنین روزی درسال 1706 بنیامین فرانکلین سیاستمدارو دولتمرد آمریکایی به دنیا آمد . وی ابتدا درحوزه فیزیک به انجام مطالعات نظری و عملی خود پرداخت و توانست برقگیر را اختراع نماید . او سپس در جریان جنگهای استقلال طلبانه آمریکا وارد شد و پس از مدتی نیز به عنوان  سفیر آمریکا در فرانسه مطرح شد . آمریکاییان شخصیت علمی و سیاسی او را می ستایند . 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 


 

27/10/59

ديدار هنري كيسينجر از بغداد و ملاقات با صدام حسين 72 ساعت بطول انجاميد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo