شهید آوینی

 
احمدی‌نژاد دستور ایجاد صندوق اندوخته ازدواج جوانان را صادر كرد


به منظور توانمندسازی جوانان برای تشكیل خانواده،رییس جمهور سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور را موظف كرد تا صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد كند.
 

 به نقل از دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور قانون تسهیل ازدواج جوانان را برای اجرا به سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ابلاغ كرد.
بر اساس ماده یك این قانون، دولت مكلف است به منظور توانمندسازی جوانان برای تشكیل خانواده، صندوق اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد نماید. اساسنامه صندوق شامل ماهیت صندوق، منابع مالی، اركان، شرح وظایف صندوق و نحوه عضویت در آن ظرف سه ماه از تصویب این قانون توسط دولت تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه مي‌شود. دولت همچنین از این پس مكلف است علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتی پیش‌بینی شده، از محل « صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسكن، حسب تشخیص كمیته سامان ازدواج با توجه به امكانات صندوق، وام ودیعه مسكن پرداخت كند.
همچنین با تأكید بر روشهای انبوه‌سازی، كوچك‌سازی، ارزان‌سازی و استفاده از روشهای نوین ساخت در امر مسكن، دولت مكلف است علاوه بر بهره‌مندی از تسهیلات متداول و رایج فعلی (انبوه‌سازی و اجاره به شرط تملیك) از طریق نهادهای عمومی نظیر شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره‌گیری از همكاری و امكانات وزارت مسكن و شهرسازی و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و استفاده از زمین‌های دولتی یا زمین‌های اهدایی خیرین،واحدهای ساختمانی به عنوان « مسكن موقت» احداث كرده و آنها را در اختیار زوجهای جوان با اجاره مناسب قرار دهد كه مدت استفاده هر زوج متقاضی از این واحدها حداكثر سه سال است.
تصحیح باورها و آداب و رسوم مانع و مزاحم ازدواج جوانان در مناطق كشور، تشویق جوانان و خانواده‌ها به برپایی جشنهای گروهی و كاهش هزینه‌های تشریفات مراسم ازدواج، نامگذاری روز اول ذي‌الحجه (روز ازدواج امیرالمؤمنین «ع» و فاطمه زهرا «س») به عنوان روز ازدواج جوانان و طرح مباحث مربوط به چگونگی تشكیل خانواده و روشها و آداب همسرگزینی و ازدواج آسان و شرعی از طریق رسانه‌های گروهی، صدا و سیما، كتب درسی مقطع متوسطه (سال سوم و پیش‌دانشگاهی) و آموزش عالی از دیگر تكالیفی است كه در این قانون بر عهده دولت گذاشته شده است.
بر اساس ماده شش این قانون به منظور سامان فعالیتهای ازدواج در استانها و نظارت بر روند اجرایی این قانون در كلیه فرمانداریها، كمیته سامان ازدواج متشكل از فرماندار، امام جمعه شهر و رئیس شورای شهر تشكیل می شود و كلیه دستگاههای ذي‌ربط موظف به همكاری با این كمیته هستند.
همچنین به منظور رفع موانعی كه باعث تأخیر ازدواج مي‌گردد و تشویق و ترغیب جوانان به ازدواج و تشكیل خانواده، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مكلف است پس از موافقت فرمانده كل نیروهای مسلح اقداماتی چون تعیین محل خدمت سربازان متأهل در نزدیكترین پادگان و مركز نظامی محل سكونت و پرداخت مستمری به میزان حداقل دوبرابر سربازان مجرد به سربازان متأهل كه میزان افزایش مستمری متأهلین از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین مي‌گردد را انجام دهد.
دولت همچنین موظف است طرح جامع آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج مشتمل بر برنامه‌های مشاوره برای همسریابی، تشكیل خانواده، آماده‌سازی زوج‌های جوان برای آغاز زندگی مشترك، آشنایی با حقوق خانوادگی و اخلاق همسرداری و آمادگی برای داشتن فرزند را تهیه و ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون به مجلس ارائه دهد.
بر اساس ماده 9 قانون نیز دولت مكلف است متأهلین واجد شرایط را در اولویت دسترسی به فرصتهای شغلی، وام اشتغال و وام مسكن قرار دهد و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سایر مؤسسات دارای مركز آموزشی نیز موظفند در چارچوب بودجه سنواتی نسبت به ساخت و واگذاری خوابگاهها برای متأهلین اقدام لازم را معمول دارند و همچنین نسبت به پرداخت كمك هزینه تحصیلی به دانشجویان متأهل به میزان دو برابر دانشجویان مجرد، كه افزایش آن از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین مي‌شود، اقدام نمایند.
آیین‌نامه اجرایی این قانون پس از تصویب اساسنامه صندوق توسط مجلس شورای اسلامی، ظرف مدت سه ماه توسط دولت تهیه و به تصویب هیأت وزیران مي‌رسد و گزارش اجرای این قانون هر شش‌ماه یكبار توسط دولت تهیه و به كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم مي‌شود.
وزرای اموراقتصادی و دارایی، مسكن و شهرسازی و كشور در موارد مرتبط مسؤول حُسن اجرای این قانون در برابر مجلس شورای اسلامی مي‌باشند.
قانون تسهیل ازدواج جوانان مشتمل بر سیزده ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یكشنبه مورخ بیست و هفتم آذرماه امسال مجلس شورای اسلامی تصویب و در هفتم دی ماه به تأیید شورای نگهبان رسید.
 

منبع: خبرگزاری فارس

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo