شهید آوینی

 

امروز شنبه هفدهم دی سال 1384 هجری شمسی ، مصادف است با ششم ذيحجه الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با هفتم ژانويه سال 2006 ميلادی .

اجرای طرح استعماری حذف حجاب توسط رضا خان :

در چنين روزی در سال 1314 ه ش رضا خان طرح استعماری کشف حجاب را به مرحله اجرا گذاشت .  پس از تصويب قانون متحد الشکل شدن البسه در ششم دی 1307 ه ش و اجبار آقايان به پوشيدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی ، رضا خان تلاش کرد که چهره ظاهری زنان ايرانی را نيز به صورت خارجی در آورد . از نظر رضا خان  حجاب ، مظهر جهل و عقب ماندگى بود. در آن زمان روشنفکران و فضاى فرهنگى و فکرى جامعه به تمدن و روش زندگى مردم در غرب و ايده هايى  مانند دولت غير مذهبى، آموزش و پرورش بدون مذهب و برابرى زنان به عنوان ارزش هاى برخاسته از جوامع اروپايى تمايل  زيادى نشان مى دادند ومقلدان فرهنگ بيگانه برای اثبات نهايت وابستگی خود به فرهنگ بيگانه ای که به دقت نمی شناختند واز کنه اهداف آن آگاهی لازم نداشتند ، اسلام را همزاد و خادم ارتجاع و استبداد و حجاب را سمبل واپسگرايى و انحطاط معرفی می کردند. پيشنيه اين امر را می توان به سفر رضا خان به کشور ترکيه مرتبط دانست . او در دوازدهم خرداد سال 1313 عازم ترکيه شد و تحت تاثير اقدامات کمال آتاتورک بنيانگذار رژيم لاييک در اين کشور قرار گرفت . به همين دليل وی پس از بازگشت از اين کشور ريشه برخی از پيشرفت های ممالک غرب را دين زدايی دانست . در سال 1313 و پس از افتتاح دانشگاه تهران دختران اين دانشگاه به صورت بی حجاب در دانشگاه حضور يافتند . رضا خان در چنين روزی در سال 1314 ه ش طی جشن فارغ التحصيلی دختران بی حجاب در دانشسرای مقدماتی رسما بر کشف حجاب تاکيد کرد . اين اقدامات با برگزاری مراسم و آيين های مختلط ادامه يافت . رضا خان در اين مراسم  به اتفاق همسر و دخترانش اشرف و شمس ، به صورت بی حجاب حضور داشت . اين اقدام  دقيقا با عرف ايرانی مسلمان و دين اسلام مخالف  بود  . با ابلاغ قانون کشف حجاب برخی از زنان که چادر ايشان را اجبارا برداشتند، روسری به سر کردند ، روپوش های بلند پوشيدند . اما رضا خان دستور داد و با شدت هرچه تمام تر بر اين گونه زنان هجوم برند و روسری هايشان را پاره کنند . ظلم وستمی که به دستور رضاخان و با پشتيبانی نيروهای نظامی و به اصطلاح انتظامی و تدارک تبليغات روشنفکران مرعوب رضاخان عليه خانواده های مسلمان و به ويژه زنان مسلمان اعمال شد ، کارنامه  سراسر سياهی و تباهی و ستمگری گروهی نادان متکبر و خودباخته را برای هميشه در تاريخ اين کشور  ثبت  وبانيان وحاميان و مجريان آن را رسوا کرده است .  

مصدق ؛ مرد سال :
در چنين روزی در سال 1952 ميلادی تصوير دکتر محمد مصدق به عنوان چهره مرد سال بر صفحه نخست نشريه تايم نقش بست . نشريه معتبر تايم همه ساله در نخستين نشريه سال جديد ميلادی  ، چهره يکی از اشخاصی که بيشترين خدمات و فعاليت را در سال گذشته انجام داده است و به يکی از خبر سازترين چهره ها تبديل شده با شد به عنوان برترين چهره سال انتخاب می کند .

در گذشت جهان پهلوان تختی :
جهان پهلوان تختی درچنين روزی در سال1346هجری شمسی به طرزی مشکوک درگذشت.
تختی در روز پنجم شهريور ماه سال 1309 ه ش  در خانواده‌ای متوسط در محله‌ خانی آباد تهران ديده به جهان گشود . او دو برادر و دو خواهر نيز داشت و  غلامرضا کوچکترين فرزند خانواده بود .  پدرش در اثر فقر برای تامين معاش خانواده  ناچارشد خانه‌  مسکونی خود را گرو بگذارد.شادروان تختی به لحاظ مشکلات خانوادگی و همچنين مالی  فقط نه  سال در دبستان و دبيرستان منوچهری خانی آباد درس خواند و  به دليل علاقه به کشتی و ورزش باستانی به باشگاه پولاد رفت. تختی در دوران زندگی ورزشی اش رکورد دار شرکت در المپيک ها و کسب بيشترين مدال بود.  جهان پهلوان علاوه بر قهرمانی، به لحاظ منش و رفتار انسانی و سجايای اخلاقی پسنديده و جوانمردی و نوع دوستی شهره خاص و عام بوده است. او زندگی خود را وقف مردم کرده بود. شادروان تختی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی نيز دارای تبحر و مهارت بود، چنان که سه بار پهلوان ايران شد و هر بار کشتی گيران نامداری را مغلوب کرد. وی چهار ماه پس از بازگشت از آخرين سفر خود در آبان ماه سال 1345  زندگی مشترک خود را با همسرش آغاز کرد؛ که حاصل آن تولد بابک  بود . او در   المپيک 1952  هلسينکی ، مدال نقره و در المپيک 1956  ملبورن مدال طلا گرفت . وی همچنين در المپيک سال 1960  رم ،   مدال نقره را به ارمغان آورد . تختی در رقابت های  قهرمانی جهان در سال 1951  هلسينکی ،  مدال نقره ، در سال 1961 يوکوهاما ،  مدال طلا و در 1962 توليدو  مدال نقره به گردن  آويخت . وی همچنين در بازيهای آسيايی 1958  توکيو مدال طلا  دريافت کرد  . جهان پهلوان تختی  درسال1956ميلادی با فرستادن نماينده‎های شوروی سابق و آِمريکا به رده‎های دوم و سوم اعتباربيشتری برای کشتی ايران فراهم کرد. او همچنين علاوه بر عرصه ورزش ، در عرصه سياست نيز يکی از مخالفين رژيم پهلوی بود  به همين دليل  ساواک  اورت تحت نظر داشت. ساواک با طرح توطئه ای عليه او خواست که با کشتن وی ، مرگ او را در اذهان عمومی ، خود کشی قلمداد کند اما مردم بعد از شنيدن خبر شهادت شادروان تختی جلوی پزشک قانونی گرد آمدند و عليه رژيم شاه تظاهرات عظيمی بپا کردند. اين تظاهرات به زد و خورد با پليس انجاميد . تختی را در ابن بابويه به خاک سپردند. از به ياد ماندنی ترين اقدامات شادروان تختی در جريان زلزله بوئين زهرا بود که در تاريخ جوانمردی پهلوانان ايران ثبت شده است. در اين واقعه که هزاران تن از هموطنان کشته شدند تختی کمر همت بر بست و به ميان مردم کوچه و بازار رفت و مبلغ کلانی برای کمک به بازماندگان اين حادثه درد انگيز جمع آوری کرد. البته محبوبيت تختی ميان اقشار مختلف مردم دراين کاربسيار موثر بود.   

انتشار مقاله احمد رشيدی مطلق : 
پس از شهادت آيت الله مصطفی خمينی ، فرزند امام خمينی ره  حرکت های مختلف ضد رژيم  در شهرهای گوناگون  کشور صورت گرفت  که همه اين شورش ها مفهوم خاصی را به ذهن متبادر می کرد و آن زنده کردن ياد امام خمينی ره  قافله سالار انقلاب اسلامی بود . به همين دليل عمال شاه بر آن شدند که به نوعی چهره امام خمينی ره را در ميان عامه مردم مخدوش سازند و به اين ترتيب دست به انتخاب خطرناکی زدند که هزينه سنگينی را نيز برای آن پرداخت کردند . به همين منظور در سال 1356 نامه ای از دفترامير عباس  هويدا وزير دربار محمد رضا شاه پهلوی خارج شد . پيک در بار نامه را به داريوش همايون وزير اطلاعات و جهانگردی  وقت داد و  او هم نامه را به روزنامه اطلاعات برای چاپ سپرد . در اين مقاله که نويسنده آن احمد رشيدی مطلق ذکر شده است ، نويسنده به طور صريح بی حجابی را فضيلت دانسته و حجاب را  کهنه پرستی و ارتجاع سياه معرفی کرده است . وی همچنين  به ساحت مرجع عالم تشيع ، امام خمينی ره اهانت کرده و قيام پانزده خرداد 1342 را  توطئه استعمار سرخ و سياه معرفی کرده  بود . اين مقاله  موجبات وقوع قيام دی ماه مردم قم را پديدآورد که تعدادی از معترضان به شهادت رسيدند . برگزاری مجالس ختم شهدای قم در شهرهای مختلف باز سبب گسترش تطاهرات و افزايش در گيری ها و شهدا شد و در نتيجه اين حرکت های خود جوش و مومنانه به انقلاب اسلامی منجر شد.

سلب اختيارات ميلسپو :
 در چنين روزی در سال 1334 ه ش   مجلس شورای ملی ايران   اختيارات دکتر ميلسپو مستشار ماليه ايران را   لغو کرد .  وی نه  روز بعد پس از اعلام استعفای خود ازاين سمت ،  به آمريکا بازگشت . سر آرتور چستر ميلسپو يکی از ميسيون هايی بود که در سال 1922 ميلادی وارد ايران شد . وی به نوعی نشانگر ارتباط خاندان نخست وزير ايران اسدالله علم با امپرياليسم آمريکا بود .

تبعيد مسوولان حماس :
دادگاه عالی رژيم صهيونيستی به منظور بررسی فرجام خواهی چهار تن از مسوولان حماس به نامهای عماد العلمی ـ مصطفی القانوع ، مصطفی اللداوی و فضل الزهار که به تبعيد محکوم شده بودند ، درقدس تشکيل جلسه داد .دادگاه مزبور با رد فرجام خواهی، نامبردگان را  روز بعد  به لبنان تبعيد کرد .

شهادت سليمان خاطر :
 درچنين روزی در  سال1986ميلادی ،  سليمان خاطراز مبارزان عليه رژيم صهيونيستی به دست عمال اين رژيم و در زندان به درجه شهادت نايل آمد . وی درسال 1985 عليه  قرارداد کَمپ ديويد  و سازش دولتين مصرو رژيم صهيونيستی به عنوان سازش نخستين دولت عربی  قيام کرد و توانست  هفت تن از صهيونيست ها را به قتل برساند . عوامل موساد  او را دستگير و پس از محاکمه‎ ،  به حبس ابد محکوم شد،  اما بعد ازمدتی حضور وی را تاب نياوردند و خاطر  را در زندان به دار آويختند . بعد ازاعلام اين خبردانشجويان مصری درقاهره و چند شهرديگر اين کشور با برپايی تظاهرات گسترده ، قتل اين مبارز مصری را محکوم کردند .  

نخستين ماشين تحرير جهان :
در چنين روزی در سال 1714 ميلادی ،  هنری ميل نخستين ماشين تحرير جهان  را که خود ساخته بود ،  در لندن به تماشا گذاشت.
    
اردن ؛ صاحب قانون اساسی :

در چنين روزی در سال 1952 ميلادی  کشور اردن که با انديشه و به دست انگليسی ها ساخته شده است ، دارای قانون اساسی شد. حکومت اردن مشروطه سلنتی است . اردن ابتدا تابع دولت عثمانی بود سپس در سال 1920 تابع انگلستان شد و در سال 1946 به استقلال رسيد . اين کشور در چهاردهم دسامبر 1995 به عضويت سازمان ملل متحد در آمد و از اعضای اتحاد يه عرب شد .

برنامه مبارزه با فقر :
در چنين روزی در سال 1964 ميلادی   ليندن جانسون رئيس جمهور وقت آمريکا با اعلام برنامه خود در زمينه  مبارزه با فقر در اين کشور خواستار رفع فقر از اين کشور و شکوفايی اقتصاد  آن  شد . 

تسخير آخرين زمين آخرين  مالک :
در چنين روزی در سال 1558 ميلادی ، کالياس آخرين فرد انگليسی  که در سرزمين فرانسه مالک مال غير منقول ( زمين ) بود 
توسط فرانسويان محاصره شد و فرانسه به طور کلی در اختيار فرانسويان قرار گرفت .
 
کشف چهار قمر مشتری :
در چنين روزی در سال 1610 ميلادی گاليليو گاليله ستاره شناس مشهور ، چهار قمر مشتری را رصد کرد . وی آنها را "يو" ، "اروپا" ،" گانی مد" و "کاليستو" نام نهاد  .

جرج واشنگتن ؛ نخستين رييس جمهور :
در چنين روزی در سال 1789 ميلادی آمريکايی ها به انتخاب کسانی رای دادند که جرج واشگتن را به عنوان نخستين رييس جمهور اين کشور معرفی می کردند .

اعلام نام  سعودی :
در چنين روزی در سال 1926 ميلادی عبدالعزيز بن عبدالرحمن السعود  قلمروحاکميت خود را « مملکت سعودی » اعلام کرد . درسال 1925  تمام حجاز به تصرف ابن سعود موسس خاندان سعودی درآمد. چند سال پيش از آن که بريتانيا  ابن سعود را فرزند بخواند وی در تلاش خود برای پيدا کردن پشتيبانی خارجی ، به سلطان عثمانی  نوشت : « حاضرم هرگونه شرايطی را که شما لازم می دانيد قبول کنم. » چون دولت عثمانی التماس او را رد کرد ، وی به  نمايندهً سياسی بريتانيا در منطقهً خليج فارس نوشت : « استدعا می کنم که از توجه حکومت بريتانيای کبير محروم نمانيم و اميدواريم ما را تحت الحمايهً خود بدانيد.»

نخستين سفر دور دنيا با دو چرخه :
در چنين روزی در سل 1887 ميلادی توماس استونس نخستين سفر دور دنيای خود را با دوچرخه به پايان رساند . وی سفر خود را در آوريل سال 1884 آغاز کرد . استونسن و دوچرخه اش حدود 13هزارو پانصد مايل را درحدود  سه سال طی کردند .

نخستين ارتباط تلفنی بين قاره ای :
در چنين روزی در سال 1927 ميلادی نخستين سرويس تلفن بين قاره ای  ميان دو شهر نيويورک و لندن بر قرار شد  . در اولين روز اين ارتباط نيز 31 تماس انجام گرفت  .

آلمان خسارت پرداخت نمی کند :
در چنين روزی در سال 1932 ميلادی و پس از جنگ نخست جهانی ، هاينريش برونينگ يکی از اعضای ارشد حزب نازی اعلام کرد اين کشور  نمی تواند  خسارات ناشی از جنگ را پرداخت کند و اين کار را در آينده هم انجام نخواهد داد .

پيمان ايتالو فرنچ :
در چنين روزی در سال 1935 پير لاوال وزير امور خارجه فرانسه و بنيتو موسولينی نخست وزير ايتاليا معاهده ايتالو- فرنچ را امضا کردند . اين معاهده به عنوان سندی در جهت همکاری دو کشور در تحکيم صلح در منطقه امضا شد .

جنگ در منطقه باتان :
در چنين روزی در سال 1942 ميلادی جنگ جهانی دوم در منطقه دماغه باتان در کشور فيليپين آغاز شد . اين منطقه سرانجام در همان سال به  عنوان محل پيروزی نيروهای ژاپنی بر نيروهای متفقين در جنگ جهانی دوم مشهور شده است .

نخستين عکس از ژن :  
در چنين روزی در سال 1949 ميلادی نخستين عکس از ژنها  در دانشگاه کاليفرنيای جنوبی در ايالت لس آنجلس به نمايش در آمد .

پيشرفت در ساخت بمب هيدروژنی :
در چنين روزی در سال 1953 ميلادی هری ترومن توسعه کشورش را در ساخت بمب هيدروژنی اعلام کرد .

دشمن ،  کاسترو را شناسايی کرد :
در چنين روزی در سال 1959 ميلادی ايالات متحده آمريکا دولت جديد فيدل کاسترو در کوبا را به رسميت شناخت .

افزايش بهای نفت :
ر چنين روزی درسال 1975 ميلادی اپک موافقت کرد که بهای هر بشکه نفت را ده در صد افزايش دهد . اين کار اپک  باعث اياد نرخ تو.رم در اقتصاد جهانی شد .

تسخير پنوم پن :
در چنين روزی در سال 1979 نيروهای ويتنامی با غلبه بر  خمرهای  سرخ در کامبوج ، پنوم پن ، پايتخت کامبوج را به تسخير خويش در آوردند .

تاج گذاری آکی هيتو :
در چنين روزی در سال 1989 ميلادی شاهزاده آکيهيتو به عنوان امپراطور جديد ژاپن پس از مرگ پدرش هيرهيتو تاج گذاری کرد . 

کودتا در هائيتی :
در چنين روزی در سال 1991 ميلادی عمليات کودتا در هائيتی به شکست انجاميد .

پيمان هلند - انگلستان :
در  چنين روزی در سال 1579 ميلادی انگلستان با هلند يک پيمان دفاعی و همکاری امضا کرد .

تقليل ارتش شوروی :
در چنين روزی در سال 1958 ميلادی ارتش اتحاد جماهير شوروی سابق به سيصد هزار نفر تقليل يافت .

ترور سوکارنو :
در چنين روزی در سال 1962 مخالفان سوکارنو رييس جمهور اندونزی ، درصدد ترور وی بر آمدند که البته  اين عمليات نا کام ماند .

کنفرانس تسليحات شيمايی :
در چنين روزی در سال 1989 ميلادی  کنفرانس بين المللی کنترل و کاهش سلاحهای شميايی در پاريس گشايش يافت . شرکت کنندگان در اين کنفرانس بين المللی بر همکاری کشورها در جهت تقليل اين گونه سلاحها و همچنين کاهش ساخت  تسليحات شيميايی تاکيد کردند . رژيم صدام حسين در طول جنگ عليه جمهوری اسلامی ايران بارها از تسليحات شيميايی ساخته کشور های غربی بهره جست . وی حتی اين گونه تسليحات را در کشور خود با رقم زدن يکی از بزرگترين فجايع انسانی در حلبچه  به کار گرفت .

روز مهاجران اوليه در ليبريا :
همه ساله چنين روزی به عنوان روز مهاجران اوليه در ليبريا گرامی داشته می شود .

بسته شدن برج پيزا :
در چنين روزی در سال 1990 ميلادی برج کج پيزا برای ورود عموم مردم بسته  شد . مسوولان امر به منظور حفظ اين  اثر تاريخی و همچنين احتمال سقوط آن ، ورود عموم مردم را به اين برج ممنوع کردند . 

شديد ترين کولاک :
در چنين روزی در سال 1986 ميلادی يکی از شديد ترين طوفانها در ايالات متحده آمريکا وزيدن گرفت . بر اثر اين طوفان و کولاک مهيب يکصد نفر جان خود را از دست دادند .

اصلاح قانون اساسی آنگولا :
در چنين روزی در سال 1978 ميلادی آنگولا قانون اساسی خود را اصلاح کرد .

منشور حقوق بشر :
در چنين روزی در سال 1977 ميلادی منشور "حقوق بشر 77  " در پراگ شکل گرفت .

تحريم عليه ليبی :
در چنين روزی در سال 1986 ميلادی رييس جمهور آمريکا ، ريگان تحريم های اقتصادی عليه ليبی را به مرحله اجرا گذارد .

تولد آلبرت بيرستاد :
 در چنين روزی در سال 1830 ميلادی بيرستاد نقاش آلمانی  ديده به جهان گشود . "مناظر آمريکايی"  عنوان مهمترين اثر اوست .
تولد شارل پگی :
در چنين روزی  در  سال 1873  شارل پگی نويسنده و شاعر معروف فرانسوی ديده به جهان گشود . وی  تحصيلاتش را در رشته ادبيات در دانشسرای عالی به پايان رسانيد و برای چاپ آثار شعرای جوان دو چاپخانه مجهز داير کرد .اين شاعر بزرگ در جريان جنگهای 1914 بين فرانسه و آلمان روز 5 سپتامبر 1914 ميلادی کشته شد .

تولد فرانسيس پولانگ :   
در چنين روزی  در  سال 1899 فرانسيس پولانگ موسيقيدان برجسته فرانسوی در پاريس به دنيا آمد . وی در هفده  سالگی 
يک  راپسودی  ساخت که با استقبال زيادی روبرو شد .او پس از آن به ساخت آثار زيبايی در حوزه موسيقی همت گمارد که  قطعه  ندای انسانی  ، از آن جمله اند . وی  نشان لژيون دونور را از آن خود کرد  .پولانگ سوم  ژانويه 1963 ميلادی بدرود حيات گفت .

در گذشت نيکلا تسلا :
در چنين روزی در سال  1943 ميلادی تسلا فيزيکدان يوگسلاويايی دار فانی را وداع گفت . "موتور تسلا " مهمترين اثر اوست . وی به هنگام مرگ هشتاد و شش سال داشت .

در گذشت هيرو هيتو :
 در چنين روزی د ر سال 1989 ميلادی هيرو هيتو امپراطور ژاپن در سن هشتاد و هفت سالگی بر اثر سرطان در گذشت . وی بين سالهای 1922 تا 1989 امپراطور اين کشور بود .

در گذشت آن دوتريش :
در چنين روزی در سال 1661 "آن دوتريش "ملکه فرانسه و يکی از زنان نامدار قرن هفدهم آن کشور پس از شصت سال زندگی چشم از جهان فرو بست . وی  که پدر و شوهر و پسرش پادشاه بودند بيست و يکم  ژوييه 1601 ميلادی در مادريد پايتخت اسپانيا متولد شد . پدرش فيليپ سوم پادشاه اسپانيا بود .
 
در گذشت ژوليوس راب :
 در چنين روزی  در  سال 1963 ژوليوس راب صدراعظم  بزرگ اتريش ، بعد از جنگ دوم جهانی درسن هفتاد و دو سالگی  در گذشت . راب در سال 1891 ميلادی به دنيا آمد  و پس از جنگ دوم با وجود اشغال اتريش آن قدر کوشيد تا سرانجام استقلال مجدد کشور خود را بدست آورد . وی نمود استقلال مجدد اطريش است .  

در گذشت جوزف پريستلی : 
درچنين روزی در  سال1804ميلادی  جوزف پريستلی شيميدان انگليسی درسن هفتاد و يک سالگی درگذشت . پريستلی کشيش ،  
کاشف گاز اکسيژن است  .

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

17/10/59

ادامه عملیات نصر ( هویزه ) : عدم تحرك جدی طرفین ، اجرای آتش شدید روی مواضع خودی مخصوصاً نیروهای مستقر در جنوب كرخه ، عدم اقدام جدی برای عقب كشیدن تجهیزات خودی و غنیمتی به جای مانده در منطقه بین نیروهای خودی و دشمن ، شكست و خسارت عراق در هجوم به روستای صفحه 2 در محور فارسیات و نقل و انتقال دشمن در محور پادگان حمید .

گزارش كتاب « جنگ خلیج » دربارة حوادث امروز عملیات .

 بازتاب عملیات اخیر در خبرگزاری عراق ، رادیو لندن و روزنامه فرانسوی لوكوتیدین ؛ به جز خبرگزاری عراق ، نحوة انعكاس حاكی از پیروزیهای ایران است .

اجرای آتش مكرر توپخانه عراق در دزفول و اصابت دو فروند موشك فراگ به اهواز .

 آماری از درگیرهای گیلان غرب .

عملیات علیه ضد انقلاب در مریوان .

 انتقال مسئولیت بررسی وضعیت و تدارك گروههای مخالف ایران از ارتش عراق به استخبارات این كشور .

 اعلام مواضع ایران توسط رئیس جمهور ، خطاب به صدام : آمریكا برای تثبیت مواضع خود در خلیج فارس شما را به كار گرفت ، در ارزیابی خود اشتباه كرد . شما نیز اشتباه كردید . ما نه به تجاوز صّحه میگذاریم نه آن را تحمّل میكنیم و این باعث میشود كه ملت عرب نیز به اسلام برگردد و تسلیم تجاوز اسرائیل نشود .

 پیام تشكر آیت الله منتظری و رئیس مجلس شورای اسلامی ( آقای هاشمی رفسنجانی ) خطاب به رئیس جمهور و رزمندگان بمناسبت عملیات اخیر .

 گزارش روزنامه انقلاب اسلامی از تظاهرات علیه دكتر بهشتی در مشهد به حمایت از رئیس جمهور ( بنی صدر ) و اعلام جرم استاندار خراسان علیه خبرنگار روزنامه مزبور و تكذیب مواردی از گزارش نامبرده .

تفسیر رادیو لندن از تاثیر مشكلات سیاسی داخلی ایران بر نیروهای نظامی .

تفسیر رادیو اسرائیل از نتایج احتمالی اجلاس آتی سران كشورهای اسلامی در ریاض و تأثیر آن در جنگ .

 اعلام حمایت مجدّد شاه حسین از عراق : رشادت ارتش عراق در جنگ با ایران اولین مرحله احقاق حقوق پایمال شده اعراب است .

گفتگوی داگلاس هرد ، معاون وزیر خارجه انگلیس ، با شیخ خلیفه ، ولیعهد امارات ، درباره جنگ ایران و عراق و دیگر مسائل اعراب .

17/10/64

شوروی اعلام كرد كه ایران نباید نگران تغییر موضع شوروی باشد.

اعلام بی‌طرفی كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس در جنگ ایران و عراق.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo