شهید آوینی


 
زنگ کلیسا و صدای اذان در سوریه طنین انداز می شود
با نزدیک شدن به روز عید قربان و شروع سال جدید میلادی مسلمانان سوریه عید قربان و مسیحیان این کشور کریسمس را جشن می گیرند.

با شروع سال جدید میلادی بازارهای سوریه رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد و خرید و فروش دراین ایام شکوفا می شود. یکی از بازارهای سوریه" باب توما" نام دارد که یکی از دروازه های هشتگانه دمشق به شمار می رود و در این ایام این بازار بسیارشلوغ می شود و سبب رونق اقتصادی سوریه می گردد. 

یکی از بازاریان به نام " جمال رمضان" که در بازار مغازه دارد، می گوید : قیمتها در این ایام به شکل چشمگیری افزایش می یابد و ما حرکتی گروهی را در این ایام شاهد هستیم که در موسم عید مسیح به صورت عادتی دیرینه در آمده است.

وی گفت : نگرانی ما از سوی گران شده قیمت کالاها و بحران لبنان و سوریه از بین رفته است، مردم به همین خاطر در مناطق تجاری به کسب و کار و خرید و فروش مشغول می شوند. وی می افزاید : گران شدن قیمت کالاها واقعیتی است که درهمه مناطق، همه شهرها و اکثر کشورها با ازدیاد خرید و فروش و شروع ایام این چنینی عادتی شده است و همگان آن را قبول می کنند.

مسلمانان و مسیحیان در یک اقدام دو عید قربان و کریسمس را با هم و همپای هم جشن می گیرند و به شادی می پردازند، اگرچه عید قربان با تأخیر پس از کریسمس می آید، اما هر دو گروه از وجود اعیادی که دارند ابراز شادی و خوشحالی می کنند.

آنها این اعیاد را فرصتی مناسب به منظور ایجاد همبستگی، مستحکم شدن هرچه بیشتر روابط و از سوی دیگر تحکیم وحدت ملی می دانند. در این ایام رادیو و تلویزیون در طول روز به پخش موسیقی می پردازد. آنها هم موسیقی غربی و هم شعارهای دینی به مناسبت کریسمس پخش می کنند.

در این ایام چه مسلمانان و چه مسیحیان خانه ها را مزین می کنند، چراغها را روشن نگاه می دارند و لامپهایی در خانه یا بر سر در خانه می آویزند که بر روی آنها نوشته است : " هر روزتان بخیر". آنها در این موسم درخت کریسمس وهدایای رنگی می خرند و شمعهای بسیاری را که سرچشمه گرما و نور است با شروع سال نوی میلادی روشن می کنند.

آنها خیابانها دمشق را با رنگ قرمز که رنگ پرچم سوریه است با انواع وسایل زینتی می آرایند و در روی دیوارها و تابلوهای اعلان می نویسند : " سوریه خدا از تو حمایت می کند".

مردم در نزدیکی بزرگترین درخت کریسمس جهان عرب که 27 متر طول دارد و در دمشق واقع شده است، حلقه می زنند و با وجود تنوع دینی در این کشور هزاران سوری  جشن می گیرند؛ یک نفر لباس بابا نوئل را می پوشد و هدایا را میان کودکان توزیع و تقسیم می کند و در این میان صدای زنگ کلیسا نواخته می شود و از سوی دیگر مؤذن اذان می خواند.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo