شهید آوینی

 

امروز پنجشنبه هشتم دی سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و ششم ذیقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و نهم دسامبر سال2005 میلادی .

تصویب نخستین نظام نامه سیاسی :  
درچنین روزی درسال 1285 ه ش نخستین قانون اساسی ایران با نام نظامنامه سیاسی به تصویب رسید. با انتشارخبرمهاجرت علما وتجمع مردم درسفارت انگلیس ، شورش های پراکنده درنقاط مختلف کشورشکل گرفت وهمین امرباعث شد که شاه به وحشت افتاده ،  دولت را مامور برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس شورای ملی کند . متن قانون اساسی تنظیم شده توسط دولت و مجلس  که مشتمل بر 51 اصل و بنام نظامنامه سیاسی بود در چنین روزی در سال  1258 از طرف مظفرالدین شاه تصویب و امضا شد و شاه ده روز پس از امضای قانون اساسی در گذشت .  بعدا اصلاحیه هایی به نام متمم بر این قانون اساسی اضافه شد. قانون اساسی ایران در واقع نتیجه و خواست  مردمی بود که از فشار استبداد به تنگ آمده  وبه همین دلیل  خواستار مشخص شدن حوزه عملکرد قدرت بودند . با تاسیس چنین قانونی در کشور که مبنای آن قانون اساسی فرانسه بود ، تفکیک قوا به تصریح مورد لحاظ قرار گرفته بود . 

 تظاهرات مردم تهران :
 


درچنین روزی درسال 1329 ه ش مردم تهران دراجتماعی بزرگ درمیدان بهارستان تهران خواستارملی شدن صنعت نفت و آزادی مطبوعات شدند . 

 بزرگداشت هزارمین سالگرد تدوین شاهنامه فردوسی : 
 


درچنین روزی درسال  1369 هجری شمسی مراسم بزرگداشت هزارمین سال تدوین شاهنامه فردوسی درمشهد برگزارشد. در این مراسم استادان مدعو از داخل و خارج کشور به  بحث و تبادل نظر در باره شاهنامه حکیم فردوسی پرداختند . به همین مناسبت  ، آرامگاه حکیم فردوسی نیز  بازسازی شد.
حکیم ابولقاسم فردوسی ، حماسه سرا و شاعر بزرگ ایرانی در سال 329 ه  ق در  نزدیکی شهر طوس به دنیا آمد . وی در طریق احیای مفاخر پهلوانان و پادشاهان بزرگ ایرانی  کوشید و در همین راه  شاهکاری بزرگ به نام   شاهنامه به وجود آورد . شاهنامه فردوسی حدود  پنجاه هزار بیت دارد و  مجموعه ای است از داستانهای ملی و تاریخ باستانی و اساطیری پادشاهان قدیم و پهلوانان بزرگ ایران زمین .  داستان رستم و سهراب ، رستم و اسفندیار ، سیاوش و سودابه از مشهور ترین داستانهای شاهنامه اند ...

به نام خداوند جان و خرد                                   کزین برتر اندیشه برنگذرد
خداوند نام و خداوند جای                                   خداوند روزی ده رهنمای
خداوند کیوان و گردان سپهر                              فروزنده ماه و ناهید و مهر
ز نام و نشان و گمان برترست                           نگارنده ی بر شده پیکرست
به بینندگان آفریننده را                                       نبینی مرنجان دو بیننده را
نیابد بدو نیز اندیشه راه                                    که او برتر از نام و از جایگاه  

تصویب قانون اداره صدا و سیما :
در چنین روزی در سال 1359 ه ش قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  تصویب شد .

تغییر نام خبرگزاری پارس :
درچنین روزی در سال 1360 ه ش نام خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت . خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) یکی از پر سابقه ترین خبرگزاری های ایران است . ایرنا با بکارگیری خبرنگاران خبره در حوزه های مختلف خبری در نقاط مختلف جهان فعالیت دارد و در این زمینه تاکنون موفق عمل کرده است .

درخواست اعدام برای فداییان اسلام :
 


در نین روزی درسال 1334 ه ش دادسرای  دادگاه نظامی رژیم پهلوی  برای نواب صفوی ، طهماسبی ، برداران واحدی  و ذوالقدر از  اعضای جمعیت فدائیان اسلام کیفرخواست اعدام صادر کرد. این افراد در 27 دی همان سال اعدام  شده و به در جه رفیع شهادت نایل آمدند .   فداییان اسلام گروهی بود که برای اجرای احکام اسلام و برانداختن ریشه های ظلم در کشور ،  به اقدام مسلحانه علیه رژیم پهلوی   اعتقاد داشت و در این مسیر نیز چندین اقدام متهورانه  از جمله اعدام انقلابی  رزم آرا و حسنعلی منصور را به سرانجام رسانده بودند. 
متن وصیتنامه نواب صفوی به این شرح است :

هو العزیز

بسم الله الرحمن الرحیم

بنام مقدس آخرین وصی وقائم آل محمد (ص) پیشوای غائب جهان و بشر وجود منزه امام زمان اعلی منزلت والا پایگاه

برادران مسلمانم در سراسر دنیا، دوستان ثابت قدم خدا و محمد و آل محمد(ص) السلام علیکم و رحمه الله و برکاته ان الدنیا قداد برت و ان الاخره قد اقبلت .همانا دنیا از ما روگردانده و آخرت به ما رو کرده است . آنچه از عمر ما گذشت و فانی شد از دنیا بود و آنچه به سوی ما رو کرده وبسویش شتابان می رویم آخرت است . پس بکوشید از ابناء این گذشته فانی نبوده از ابناء آن آینده حتمی باشید و خود را برای آ ن سرای جاوید آماده نمایید (آه من قله الزاد و بعد السفر ) امیر المؤمنین وجوداقدس علی علیه السلام که جهانی پر از عشق و معرفت خدا بود و جهانی معرفت باید تا بشخصیتش کمی پی برد و جهان وجود همانندش را پس از پسر عموی کرامش (ص) ندیده و نخواهد دید . از قلت توشه و دوری و هیبت این سفر می نالید ، بیایید و از خواب خرگوشی برخیزید و بپرهیزید از این که به بازی آزمایشی دنیا فریب خورده و آلوده شوید و تمام براهین استوار و آیات منیره خدا و حقائق نور بخش جهان را که بسوی خدا و معاد از راه انبیاء عظام علیهم السلام و محمد و آل محمد (ص) رهبری می کنند فراموش کنید . آه ، آه ، حاشا وکلا خدا نخواهد که من و شما در زمره خاسرین و بد بختان قیامت و اصحاب جحیم شمرده شویم. آه، بشری که تاب مشقات آسان و زود گذر دنیا را نداشته در مصیبت کوچکی متزلزل و عاجز گردیده بی تاب می شود چگونه تن نا توان و زبون را مهیای آن آتشی می کند که از غضب قهار خدای آتش و آب مشتعل گردیده است .

آه عجبا ، این بشر ضعیف که با این سرعت ورود و خروجش از این آزمایشگاه دنیا طی گردیده هم آغوش خاک تیره می گردد با اینکه برای اصطبل و رباط هم معتقد است که باید از سوی صاحبش قانون و دین و مقصودی داشته باشد چگونه قانون نظام و دین و مقصود خدای جهان و نماینده عزیزش وجود اقدس پیغمبر اسلام حضرت محمد ابن عبد ا... (ص) توجهی نکرده محیط فکر و زندگی خود را از طویله واصطبل هم تنزل داده خود را برای همیشه در آتش جهل و شهوت پستش که افروزنده آتش غضب خداست می سوزاند ؟

(اولئک کالا نعام بل هم اضل ) اینان مثل حیوانند بلکه گمراه ترند . آه ، أی برادران ، شما برای اتمام حجت حق و کسب رضای رحمان و طاعتش و برای نجات وتبرئه خود در پیشگاه عظیم خدای عزیز ( و معذره الی ربکم ) حق را بگوئید و تبلیغ کنید و این بیچارگان را از بیچارگی فردا خبر دهید و انذار نمائید و عدم رضای خودتان را نسبت به معاصی و نا فرمانیها و تبهکاریها و طغیانهای آنها اعلام دارید( اما شاکرا و اما کفورا ) یا هدایت پذیر گردیده و یا کفران می کنند .

خدای عزیز از طاعتشان بی نیاز بوده واز معصیت انها هم حکومت بی زوالش زیانی نبیند و جهنمش وسیع بوده (تقول هل من مزید) می گوید آیا سرکش وعاصی بیشتری هست ؟ و الفاظ و فلسفه های پوچ و مظاهر رنگین و قدرتهاوژستها و لباسهای فریبنده دنیا در آنجا ذلیل و پوسیده گردیده دردی دوا نمی کند و به کاری نمی خورد .

آه از این غفلت طولانی ، آه برادران ، من دیدم و دیده هر عاقلی می بیند که محبت خدا از هر محبتی شیرین تر و اطاعت فرمانش از اطاعت شیطان و شهوت نفس گرامی تر  و امید به رحمت و نعمت لذت حتمی وبی آلام بهشت از امید به لذت فانی و خیالی احتمالی دنیا پا بر جا تر و استوار تر می باشد و گردانیدن عنان وفا و عاطفه و محبت وغیرت بسوی آفریننده عزیز وفا و غیرت و محبت و بخشاینده جمیع احساسات و نعمتها به حقیقت وفا و عاطفه و غیرت و محبت نزدیکتر و صحیح تر و بحق و بجا بوده و پروانه شمع محبت او گردیدن و در راهش سوختن و به دریای لطف و رحمتش پیوستن سعادتی است که در زیر آسمان علم و عقل و وجود شهپرش فوق هر عنقا و همائی است که در خاطره ها نفوذ کند و در تصور اندیشه کنندگان بگنجد .

آه ، براه او خواستم که دنیا را در برابر حقائق اسلام تسلیم نموده اسلام و مسلمین جهان را از چنگال جهل و شهوت و ظلم نجات داده احکام منور اسلام را اجراء نموده حیات نوینی با نشر اشعه معارف اسلام در پیکر مردگان بشر امروز به یاری او ببخشم و حقیقت حیات انسانیت را جلوه گر سازم و اگر هزار سال هم در این منوال پرچم فداکاری راه خدا و محمد و آل محمد را به یاری ذات اقدسش بدوش ناتوان خویش می کشیدم عاقبت مرگ بوده باید همه اینها مقدمه تحصیل رضای خدا می بوده باشد تا برای قلب شفا و نوری و برای آخرت ، سرافرازی و سودی داشته باشد و الا هیچ و خدا از اینها همه بی نیاز بوده و می باشد ( نیه المؤمن خیر من عمله ) و نیت مؤمن بهتر از عملش بوده خدا به نیت پاک لطف می کند و بس . امید است به لطفش نیت پاکی و عشق سر شاری نسبت به ذاتش مرحمت فرموده بفضلش با ما رفتار فرماید .

الحقنا الله بالحسین وجده وامه و ابیه و اخیه و ولده آمین ا... العالمین .

 

فراموش نکنید که راه راست از هر کجا کج شد بیراهه وبسوی هلاک است و پس از پیغمبر ، راه از خانه اوصیاء او وعلی و یازده فرزند عزیزش تا امام زمان بوده که زنده و غایب است (ویملا الله الارض به قسطا وعد لا بعد ما ملعت ظلما و جورا ) که به اتفاق احادیث مسلمین (شیعه و سنی) خدا بوسیله او زمین را پر عدل و داد می کند بعد از آنکه پر از ظلم و جور شود ، ان شاء الله .

خداحافظ ، بر شما وفاداران راه خدا همگی سلام . تهران به یاری خدای تو

برادر شما سید مجتبی نواب صفوی


شاپور بختیار و دولت جدید :
 


در چنین روزی در سال 1357 ه ش ، محمد رضا پهلوی از شاپور بختیار خواست که دولت جدید را  تشکیل دهد . وی به عنوان آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی دولت خود را در تاریخ شانزدهم دی ماه سال 1357 تشکیل داد . شعار دولت وی سوسیال دموکراسی بود . محمد رضا پهلوی  در  دوره نخست وزیری او کشور را ترک کرد .

ایران و مشروطه سلطنتی :
در چنین روزی در سال 1906 ایران یک کشور مشروطه سلطنتی شد . پس از امضای قانون اساسی توسط مظفر الدین شاه ، کشور ایران که تا آن روز از داشتن قانون اساسی محروم بود  دارای قانون  اساسی  شد و نظام آن از سلطنتی  به نظام سیاسی مشروطه سلطنتی تغییر یافت  . حکومت مشروطه سلطنتی حکومتی است که در آن پادشاه یک مقام نمادین است. مقام  پادشاه در این گونه موارد به پادشاه بعدی  ارث می رسد. در حکومت های مشروطه سلطنتی  ، قانون اساسی قدرت را میان نهاد مختلف سیاسی و قوای مختلف تقسیم می کند .  انگیس ، نروژ ، سوئد، هلند ، دانمارک و بلژیک نمونه کشورهایی اند که حکومت آنها در حال حاضر نیز مشروطه سلطنتی است . در ایران فقط نام حکومت مشروطه بود اما پهلوی پدر و پسر حکومت را تیول خود دانسته نه تنها دیکتاتوری سیاهی همراه با سرکوب و اختناق در ایران بر قرار کرده بودند که تا خرخره وابسته به بیگانگان شده و تمام منافع کشور را در اختیار انگلیس و  آمریکا ودیگر قدرت ها  قرار داده بودند. مجلسین  سنا و به اصطلاح مجلس شورای ملی دست نشاندگان شاه بودند و غیراز قیام وقعود کاری از آنان ساخته نبود. دولت نیز مجری اوامر ملوکانه بود.  


فروش اسلحه به ایران اشتباه است !


در چنین روزی در سال 1986 میلادی  ریگان رئیس جمهور آمریکا ، قضیه  ایران ــ کنترا  را یک افتضاح  سیاسی برای ایالات متحده دانست. در دهه 1980 میلادی آمریکا تعهد کرد  در مقابل کمک جمهوری اسلامی به آزادی تعدادی از شهروندان آمریکایی، که توسط گروه های لبنانی به گروگان گرفته شده بودند، مجوز انتقال تسلیحات آمریکایی به ایران را صادر کند . بعدها  در جریان تحقیق کنگره آمریکا درباره این مساله  گفته شد  که عواید حاصله از فروش این تسلیحات برای تقویت تسلیحاتی "کنترا"، مخالفان دولت چپگرای وقت نیکاراگوئه، اختصاص می یابد.  دولت رونالد ریگان، رییس جمهوری وقت آمریکا، این دو  عملیات  را از کنگره مخفی کرده بود لذا همین امر تبدیل به یک بحران سیاسی در ایالات متحده  موسوم به رسوایی ایران - کنترا  شد .

روز تنوع زیستی :‌
همه ساله چنین روزی به نام روز تنوع زیستی  در کشور های مختلف گرامی داشته می شود . تنوع زیستی یکی از زیباترین جلوه های آفرینش خداوندی است . در واقع این مقوله را به صراحت می توان در بحث های خداشناسانه به کار گرفت .

امضای قرار داد ایرلند : 
درچنین روزی در سال  1937 میلادی  قرارداد ایرلند امضاء شد . بر اساس  این قرارداد  ایرلند جنوبی  مستقل شد . با راه افتادن  جنگ جهانی دوم اجرای این  قرار داد  برای مدتی به تأخیر افتاد . 

استقلال سورینام : 
درچنین روزی در  سال 1954 میلادی  سورینام به استقلال رسید.  
سورینام کشوری است در نیمکره شمالی - غربی ، در شمال قاره آمریکای جنوبی و در کنار اقیانوس اطلس . کشورهای گویان و برزیل    از همسایگان آن هستند . نژاد های هندی ، سفید آفریقایی ، جاوه ای ، سیاهپوست ، اروپایی و زرد پوست از جمله نژاد های موجود در این کشورند . اکثریت مردم این کشور مسیحی پروتستان بوده و نیم دیگر جمعیت آن مسلمان و هندو هستند . زبان رسمی این کشور هلندی است . روز ملی سورینام 25 فوریه است . این کشور  در سال 1975 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . سورینام تاقرن شازدهم میلادی در تصرف انگلستان بود پس از آن حاکمیت  هلند بر این کشورمحرز  شد .

آتش زدن شهر با فالو :
در چنین روزی در سال 1813 میلادی  نیروهای انگلیسی در اثنای جنگ  با ایالات متحده  آمریکا شهر بافالودر ایالت نیویورک را به آتش کشیدند .

مکبث به روی  صحنه رفت :
در چنین روزی در سال 1888 میلادی برای نخستین بار نمایش مکبث شکسپپر  در تئاتر لیسوم به روی صحنه رفت .

آخرین نبرد آمریکا و هند :  
در چنین روزی در سال 1890 میلادی آخرین نبرد بزرگ میان نیروهای هندی و آمریکایی روی داد . درا ین نبرد  بیش از چهارصد مرد و زن و کودک در کنی کریک کشته شدند .

یات سن  نخستین رییس جمهور چین :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی یات سن نخستین رییس جمهور جمهوری خلق چین بعد از انقلاب کمونیستی در این کشور شد .

بمب های آتش زا بر فراز لندن :
 در چنین روزی در سال 1940 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم  ، آلمان از بمب های آتش زا  برای بمباران شهر لندن بهره جست .

پایان وصیت نامه لنین :  
 


در چنین روزی  در سال 1922 میلادی لنین  رهبر انقلاب اکتبر روسیه و  بنیادگذار اتحاد جماهیر شوروی وصیتنامه 
  خود را که بعد ها به عنوان تز لنینیسم مشهور است ،  به پایان رساند . انقلاب معروف به اکتبر روسیه درسال 1917با کمک سازمان انقلابی لنین و حزب او یعنی بلشویکها به پیروزی رسید و توانست با سرنگونی حکومت کرنسکی به صورت اسمی   دیکتاتوری پرولتاریا را حاکم کند .  البته لنین نتوانست و نخواست پس از پیروزی حزبش وعده هایش را عملی سازد لذ ا مدت کوتاهی پس از انقلاب  سرکوب مخالفان  آغاز شد .

تخریب هواپیماهای  لبنانی :
در چنین روزی  در سال 1968 نیروهای مخصوص رژیم صهیونیستی با حمله به کشور لبنان ،  سیزده هواپیمای لبنانی  را از بین بردند .  

کشتار سرخپوستان :
در چنین روزی در سال  1890 نظامیان  آمریکایی نفرات حاضر در  یک اردوگاه سرخپوستان  ایالت داکوتای جنوبی را قتل عام کردند . در این حمله بیش از سیصد سرخپوست کشته شدند .

واتسلاو هاول رییس جمهور شد :
در چنین روزی در سال  1989 میلادی واتسلاو هاول رییس جمهور چکسلواکی شد . وی نخستین نمایشنامه نویس و از نخستین ادیبانی  است که به این مقام سیاسی دست یافته است  .

ممنوعیت فعالیت حزب کمونیست :
در چنین روزی در سال  1920 میلادی   دولت یوگسلاوی فعالیت حزب کمونیست را در این  کشور غیرقانونی اعلام کرد  . این حزب  بعد ها در این کشور به فعالیت پرداخت و  از سال 1945 تا دو هزار میلادی  بریوگسلاوی  حکومت  کرد. 
 
ملی شدن صنایع در مجارستان :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی دولت مجارستان  کارخانه های این کشور را ملی کرد .

ساوانا در اختیار انگلیسی ها :
در چنین روزی در سال 1778 میلادی نیروهای انگلیس ساوانا در ایالت جورجیای آمریکا را به محاصره خویش در آوردند .

رادیو  اختراع شد :
در چنین روزی در سال 1891 میلادی توماس ادیسون "دستگاه انتقال علامات الکتریکی "  را که امروزه نام رادیو به آن داده ایم ،  اختراع کرد .

از سرگیری روابط هلند و ونزوئلا :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی هلند و ونزوئلا پس از سالها تیرگی روابط ، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را از سرگرفتند .

یرما به روی صحنه رفت :
در چنین روزی در سال 1934 میلادی نمایش یرمای فدریکو گارسیا لورکا در مادرید برای نخستیین بار به روی صحنه رفت .
این نمایشنامه یکی از مهمترین آثار لورکا  به شمار می رود . 

نیروگاه هسته ای در چین :
در چنین روزی در سال 1997 میلادی روسیه در قرار دادی با چین ، تعهد کرد که نیروگاه هسته ای سه بیلیون دلاری را در چین بسازد .

08/10/59

عملیات چریكی خودی در جنوب غربی اهواز .

 تحركات دشمن در سوسنگرد و عقب كشیدن بخشی از نیروها به پشت بستان .

 جبهه میانی : ادامه تحركات دشمن در دهلران .

 گشودن جبهة جدیدی در مناطق كردنشین توسط عراق با بكارگیری جدی گروههای ضد انقلاب داخلی .

 جبهه شمالی : نقل و انتقالات عراق در هماهنگی با ضد انقلاب و نیز در درگیری در سردشت .

 تمجید از نقش زنان و دعوت عام به استقامت ، در سخنان امام .

 توضیحات رئیس جمهور ( بنی صدر ) درباره سكون خودی در جنگ .

وضعیت ساكن و غیرمتحرك جبهه ها ، مشكلات و نارسائیها ، وضعیت تهدیدآمیز جنگ و عملیات ناشی از سوء سیاستهای برخی مسئولین ، درگیریهای سیاسی داخلی و تبعات آن در گزارش سمینار فرماندهان عملیاتی سپاه . 

مصاحبة رئیس شورای اسلامی دربارة خرید سلاح از شوروی و كمكهای كویت به عراق .

موضع دولتهای اردن عراق ، سعودی ، كویت و امارات متحده علیه ایران و اطلاع رسمی به آمریكا كه با وجود تمایل به حل بحران گروگانها ، حتّی پس از آتش بس در جنگ عراق و ایران نیز ، این كشور نباید به ایران سلاح بفرستد .

 موج دستگیریهای تازه در عراق .

08/10/66

خبرگزاری یونایتدپرس: پایان هشتمین اجلاس رهبران شش كشور نفتی حاشیه خلیج فارس پیرامون تعیین یك استراتژی جهت جلوگیری از حملات ایران به خطوط ساحلی و نفتكش‌های آنها.

قذافی: عاقبت این جنگ نابودی دو كشور است و اگر ایران بخواهد بصورت یك قدرت استعماری در خلیج فارس درآید لیبی علیه آن وارد جنگ مي‌شود.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo