شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه هفتم دی سال 1384 هجری شمسی، مصادف است با بیست و پنجم ذی القعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابر است با بیست و هشتم دسامبر سال 2005 میلادی.

در گذشت قائم مقام فراهانی : 
 درچنین روزی در سال1237هجری قمری میرزا عیسی قائم مقام اول مشهوربه میرزای بزرگ فراهانی درگذشت. وی که یکی از  رجال سیاسی دوره قاجار بود به مقام وزارت خاصه عباس میرزا  منصوب شد. میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی  پسر وی نیز بعدها درباغ نگارستان و به دستور محمد علیشاه به قتل رسید.

شهادت آیت الله غفاری:

درچنین روزی درسال 1353هجری شمسی  آیت الله حاج شیخ حسین غفاری به دست عمال ساواک به شهادت رسید. شیخ حسین غفاری آذر شهری درسال 1335 ه ق برابربا 1295 ه ش درروستای آذرشهرتبریزدیده به جهان گشود. وی دوران مقدماتی تحصیلات خود را درزادگاهش سپری کرد وپس ازآن رهسپارتبریزشد . آن شهید والامقام درسال 1324 ه ش عازم قم شد ودر آنجا به فراگیری دروس خارج فقه و اصول نزد حضرت آیات عظام بروجردی ، فیض قمی و خوانساری پرداخت . در سال 1340 ه ش زمانی که حسنعلی منصور نخست وزیر وقت  ، طرح انجمن های ایالتی و ولایتی را مطرح ساخت.  آیت الله غفاری به شکل گسترده با ماهیت آن به مخالفت پرداخت. وی در سال 1342 ه ش همزمان با قیام پرشور مردم ، به سخنرانی علیه رژیم  منحوس پهلوی پرداخت و همین امر موجب شد که توجه رژیم پهلوی به او معطوف گردد . به همین دلیل عمال رژیم ، ایشان را در شب دوازدهم محرم همان سال دستگیر و بازداشت کردند . ایشان پس از مدتی آزاد شد اما دوباره در سال 1350 به زندان  افتاد . آن شهید والا مقام در بین سالهای 50  تا 53 ه ش مبارزات خود را به شکل بارزتری به منصه ظهور نشاند و سرانجام برای بار سوم در سال 1353 دستگیر و زندانی شدند . اما این بار ایشان تحت شدید ترین شکنجه  های ساواک قرار گرفت . وی سرانجام در ساعت 14 چنین روزی در سال 1353 ه ش به در جه رفیع شهادت نایل آمد .   

تشکیل نهضت سواد آموزی : 
درچنین روزی در  سال1358هجری شمسی فرمان حضرت امام خمینی ره برای تشکیل نهضت سوادآموزی 
صادرشد.
متن پیام امام خمینی ره به این شرح است :
بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
ملت شریف ایران می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود ، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم ، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود . ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می شد که در اوج تر قی است . از جمله حوایج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است . مع الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن بر خور دار نیستند چه رسد به آموزش عالی . مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند که طلب علم را فریضه دانسته است ، از نوشتن و خواندن محروم باشد . ما باید در برنامه دراز مدت فرهنگ وابسته کشور مان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد.
برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد . برادران و خواهران ایمانی ! برای رفع این نقیصه درد آور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن بر کنید . تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است . ائمه جماعات شهر ستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا با سوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سر پیچی نکنند . من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه ای در آورند و در هر شب و روز و در اوقات بی کاری یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند . بپا خیزید که خداوند متعال با شماست    . از خدای تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم . و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
 روح الله الموسوی الخمینی
 هفتم دی ماه 58 مطابق با هشتم صفر 1400
( صحیفه نور ، جلد یازده ، ص 161 مورخه هفتم دی 1358 )

چنین روزی همه ساله به  عنوان روز نهضت سواد آموزی گرامی داشته می شود . نهضت سواد آموزی بعد از تاسیس با فعالیت حجه الاسلام و المسلمین محسن قرائتی و دیگر افراد  دلسوز قشر وسیعی از افراد بی سواد جامعه را  با سواد کردند .

لباس متحد شکل اجباری می شود : 
در چنین روزی در سال 1307 ه ش دولت ایران طی بیانیه ای بر متحد الشکل شدن لباس های مردم تاکید کرد . دولت در این بیانیه با اشاره به لازم الاجرا بودن این بخشنامه از آغاز سال 1308 ه ش  اعلام کرد  لباس متحد الشکل ویژه مقامات و کارمندان دولت ایران است .

نیازاف؛  رییس جمهور  ترکمنستان :
در چنین روزی در سال 1999  میلادی صفر مراد نیاز اف به عنوان رییس جمهور دایمی ترکمنستان انتخاب شد .

زلزله مهیب در ایتالیا:
در چنین روزی  در سال 1908 میلادی بر اثر یک زلزله مهیب در شهر مسینا واقع در سیسیل ایتالیا ،  بیش از هفتاد و پنج هزار نفر جان باختند .

شروع به کار دولت آزاد ایرلند :  
در چنین روزی در سال 1937 میلادی دولت آزاد و مستقل ایرلند به عنوان جمهوری ایرلند آغاز  به کار کرد . همچنین در این  روز این کشور دارای قانون اساسی شد .

استقلال آند ورا  :
در چنین روزی  کشورآندورا استقلال یافت. آند ورا کشوری است با مساحت 453 کیلو متر مربع در نیمکره شمالی و شرقی و در جنوب غربی اروپا . فرانسه و اسپانیا از جمله همسایگان این کشورند . زبان رسمی این کشور کاتلانی است ولی زبانهای فرانسه و اسپانیولی و فرانسوی نیز در آن رواج دارد . مذهب اکثر مردم این کشور کاتولیک است . نوع حکومت آندورا ، جمهوری است و تحت حاکمیت مشترک ریاست جمهوری فرانسه و اسقف اسپانیا قرار دارد.  آندورا  درسال1806میلادی بطوررسمی کشوری مستقل شد .  با این حال همچنان تحت نظردولتهای فرانسه و اسپانیاست .

نخستین نمایش دکتر ژیواگو :
در چنین روزی در سال 1964 میلادی نخستین نمایش فیلم مشهور " دکتر ژیواگو"  در مکانی نزدیک به مادرید اسپانیا آغاز شد .
دکتر ژیواگو رمانی است ازنویسنده ناراضی دوران حاکمیت کمونیست ها در شوروی سابق به نام " بوریس پاسترناک". انتشار این رمان درشوروی ممنوع بود. فیلم نیز از این رمان ساخته شد. 

انعقاد پیمان آترخت : 
در چنین روز ی در سال 1842 میلادی  پیمان صلح آترخت بین هلند و اسپانیا امضا شد . این پیمان  جنگی هشتاد ساله  را پایان می داد .

انتشار رمان مجمع الجزایر گولاک :
در چنین روزی در سال 1973 اکلساندر سولژنیتسین  ، رمان مشهور " مجمع الجزایر گولاک " را منتشر کرد . این کتاب به زندانهای شوروی سابق درسیبری   اشاره داشت .   

دوبچک سخنگو شد :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی الکساندر دوبچک که پیشتر از حزب کمونیست در سال 1970 اخراج شده بود ،  به عنوان سخنگوی پارلمان چکسلواکی انتخاب شد . وی در ژانویه سال 1968 به دبیرکلی حزب کمونیست چکسلواکی که قدرت را در این کشور به دست داشت برگزیده شده بود

محدودیت سایت های اینترنتی :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی بر اثر فشار اخلاق گرایان در آلمان ، فعالیت  پایگاه های اینترنتی ای که  به نشر مطالب خلاف عفت عمومی و تصاویر مستهجن می پرداختند ،   محدود شد .

در گذشت تئودور درایزر :
تئودور درایزر رمان نویس مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1945 درگذشت . " خواهر کری " ، "جینی گرهارت "، "تراژدی آمریکایی "، " درباره خودم "از جمله مهمترین آثار اویند .

گشایش کلیسای تاریخی وست مینستر :
در چنین روزی در سال 1605 میلادی کلیسای وست مینسترلندن گشایش یافت . 

 زلزله شدید در ژاپن :
در چنین روزی در سال 1828 میلادی  زلزله مهیبی  در اچیکو ی  ژاپن بیش از 30 هزار تن را به کام مرگ فرستاد .  
 
روی کار آمدن دولت ائتلافی در انگلستان :
در چنین روزی در سال 1910 میلادی ، 
 در انگلستان دولت ائتلافی آغاز به کار کرد .   احزاب به تنهایی در انتخابات آن سال   نتوانسته بودند ،   در پارلمان اکثریت را  به دست آورد .

در گذشت ایفل :

در چنین روزی در سال 1923 میلادی ،  الکساندر گوستاو ایفل در سن  91 سالگی در گذشت . ایفل مهندس مشهور، توانست برج بلند ی را در جهان به نام خود به یادگار گذارد که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می شود . برج ایفل امروزه به عنوان یکی از مهمترین منابع مالی وجذ ب توریست فرانسه به شمار می رود . این برج ،  روزانه 152 هزار یورو در آمد دارد .  

در گذشت آندری  تارکوفسکی : 
 
در چنین روزی در سال 1986 میلادی آندری تارکوفسکی فیلمساز بر جسته روس در گذشت . تارکوفسکی از فیلسازانی است که آثار او بیشتر به سوی مضامین فلسفی و عرفانی گرایش دارد . نوع نگاه او به مضامین عرفانی - فلسفی  و  ترکیب بندی قاب تصویر ، نوع میزانسن ،  طراحی صحنه و لباس ،  نوع دیالوگ ها و اساسا نوع داستانپردازی در فیلم های تارکوفسکی او را به عنوان فیلمسازی مستقل و صاحب اندیشه در جهان امروز قلمداد می کند . او گاه در آثار ش به طرح مفاهیم مذهبی می پردازد و گاه در صدد تصویر انسان تنها وغربت او در عصر مدرنیته است .    تارکوفسکی را باید  از فیلمسازانی دانست که بعد ها بسیاری به طریق او اقتدا کردند و در مسیر نوع نگاه فیلمی  او شرکت جستند . ایثار ، سولاریس و نوستالژیا از جمله مهمترین آثار اویند .

حمله به فرودگاه بیروت :
در چنین روزی در سال 1968 میلادی رژیم صهیونیستی به فرودگاه بیروت حمله هوایی و زمینی کرد .  

قانون اساسی در یمن :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی یمن دارای قانون اساسی شد .

زلزله در پاکستان :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی بر اثر زلزله ای شش ممیز سه دهم در مقایس ریشتر  در پاکستان ، پنج هزار و دویست نفر جان باختند .

ترک یونسکو از سوی  آمریکا :
آمریکا در چنین روزی در سال 1983 میلادی اعلام کرد از تاریخ سی و یکم دسامبر  سال آینده سازمان یونسکو را ترک می کند . زیرا احساس می کرد که یونسکو در صدد بیرون کشیدن قایق خود از جریان دل به خواه فرهنگی سیاسی این کشور است وبه علایم ارسالی آمریکا توجهی ندارد. آمریکا سال گذشته دو باره به یونسکو باز گشت. 

برد حزب گاندی :
در چنین روزی در سال 1984 میلادی حزب کنگره راجیو گاندی در انتخابات هند پیروز شد .

پیمان صلح در لبنان :
در چنین روزی در سال 1985 میلادی مسلمانان و مسیحیان لبنانی پیمان صلح امضا کردند. در لبنان رییس جمهور ، مسیحی است . نخست وزیر ، مسلمان سنی و رییس پارلمان  شیعه مذهب است.

نخستین نمایش فیلم در پاریس :
در چنین روزی در سال 1895 میلادی نخستین سالن نمایش فیلم در پاریس افتتاح شد .

قانون اساسی در اکوادور :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی اکوادور صاحب قانون اساسی شد .

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 


 

07/10/59

حملات ايذايي و شبيخون خودي در سوسنگرد و گلوله باران اهواز توسط دشمن .

 تحليل مركز فرماندهي سپاه در غرب كشور از تحركات دشمن در جبهه مياني : احتمال سقوط مجدد دهلران زياد است .

 طرح انتقادي اختلافات داخلي در سخنان امام .

 تاكيد و توجيه ادامه اشغال ايران توسط عراق در روزنامه الثوره و راديو صوت الجماهير .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo