شهید آوینی

 

امروز سه شنبه ششم دی سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و چهارم ذیقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و هفتم دسامبر سال2005 میلادی .

آغاز سلسله آل مظفر در ایران :
 

در چنین روزی در سال 736 ه ق  حکومت سلسله مظفریان در ایران آغاز شد . سرسلسله این خاندان امیر مبارزالدین محمد است . پدرش امیر مظفر نزد ارغنون ، گیخاتو ، غازان خان و الجایتو مقامی بس بزرگ داشت . چون پدر در گذشت امیر محمد مبارزالدین مورد توجه سلطان ابو سعید قرار گرفت و سلطان نیز منصب پدر را همراه حکومت یزد به او بخشید . حکومت آل مظفر در تاریخ یزد نقطه عطفی است . آل مظفر میبد را مرکزخود قرار دادند . مبارزالدین پس از ابو سعید به فکر استقلال و گسترش قلمروحکومت خود افتاد . امیر مبارزالدین محمد  بسیار قسی القلب بود . وی  در امور مذهبی نیز سخت گیریهایی داشت تا جایی که بدو لقب محتسب دادند. او در سال 741 ه ق کرمان را تصرف کرد و در سال 754 شیراز را نیز ضمیمه سرزمین های خود نمود . وی پس از مدتی تا لرستان پیش رفت . در اثر سختگیری های بسیار فرزندانش  ، شاه شجاع و شاه محمود وی را دستگیر کردند و به چشمانش میل کشیدند . پس از مبارزالدین دومین پادشاه آل مظفر، جلال الدین ابوالفوارس، شاه شجاع بن محمد میبدی به حکومت رسید .  وی در بیست و دوم  جمادی الثانی سال 733  متولد شد و پس از خلع امیر مبارزالدین محمد میبدی به جای پدر برتخت سلطنت نشست. وی متصرفات امیر مبارزالدین محمد را به طریق زیر میان برادران تقسیم کرد: حکومت اصفهان را به شاه محمود واگذاشت و حکومت کرمان را به برادر دیگرش عمادالدین احمد سپرد. شاه محمود که حکومت اصفهان را در اختیار داشت به بهانه های گوناگون به محاربه با شاه شجاع پرداخت و این نبردها یازده سال به طول انجامید تا این که با مرگ شاه محمود این جنگها نیز پایان یافت.  در دوره آل مظفر در ایران آثار زیبایی ساخته شد که هم اکنون نیز وجود دارد .  مسجد جامع یا مسجد مظفری کرمان در کنار میدان مشتاقیه این شهر  یکی از زیباترین مساجد ایران است . براساس کتیبه سردر اصلی  این بنا  به دستور " امیرمبارز الدین محمد مظفر " (سرسلسله آل مظفر) توسطاستاد "حاج محمد یزدی " ساخته شد  .

نخستین برخورد های عراق و ایران : 
 


 در چنین روزی درسال  1344 ه ش  برای نخستین بار میان سربازان ایرانی  و عراقی تبادل آتش صورت گرفت  . د رهمین زمان هواپیماهای دو کشور نیز به رویارویی پرداختند .  این برخورد ها ، نخستین درگیری عراق با ایران به شمار می رفت . گفته می شود در گیری های یاد شده بر اثر برداشت دو گانه در خصوص رژیم حقوقی اروند رو د بوده است .    

تاکید بر  استفاده از نام ایران :
در چنین روزی در سال  1313 ه ش  ،( 1934میلادی ) دولت ایران از  کشورهای خارجی خواست  درمکاتبات رسمی خود از واژه پرشیا ، پرس و پرسه به جای واژه ایران ، استفاده نکنند. این تصمیم هنوز محل مناقشه است . مخالفان این تغییر معتقدند که ایران نمی تواند بار معنایی  فرهنگی و تمدنی را که در اصطلاح پرشیا نهفته است و غیر ایرانیان از دیرباز با آن آشنایی دارند، منتقل کند. گروهی بر این رای پای می فشارند  که رضا شاه (پهلوی اول) فقط به دلیل سیاسی برای تثبیت حکومت اقتدارگرایانه خود چنین تصمیم گرفته است. اینان می گویند ، اصل اقدام را باید  متوجه جمعی  از نخبگان فرهنگی و سیاسی آن دوره دانست که در اقتدار حکومت کودتایی رضاخانی منافع خاص خود را نیز جستجو می کردند.  
 
انتخاب حاکم نظامی تهران :
در چنین روزی در سال 1332 ه ش ( 1953 میلادی )   تیمور بختیار به عنوان حاکم  نظامی تهران از سوی محمد رضا پهلوی انتخاب شد.    

نخستین انتشار  کیهان بچه ها :
 


در چنین روزی در سال 1335 میلادی برای نخستین بار مجله کیهان بچه ها منتشر شد .این نشریه هر هفته یک شماره منتشر می شد. نشریه کیهان بچه ها به عنوان یکی از  نخستین نشریات  تخصصی کودکان و نوجوانان  به فعالیت پرداخت و توانست در پیشبرد ادبیات کودک و نوجوان  گام عمده ای را بردارد . این مجله بعدها طرفداران بسیاری در میان قشر کودک و نوجوان و بزرگسالان علاقمند به ادبیات کودک و نوجوان برداشت . پس از انقلاب اسلامی این نشریه همچنان به فعالیت پرداخت . امیر حسین فردی مدیر مسوول  این نشریه کهنسال  در سالهای پس از انقلاب اسلامی  است . کیهان بچه ها سال های سال است که به یک روال منتشر می شود و دگرگونی روز گار برکارش تاثیر نداشته است . بسیاری از شاعران و نویسندگان شناخته شده ومعروف کشور ابتدا کار خود را با این نشریه شروع کردند و پله های رشد را پیمودند. کیهان بچه ها هر هفته روز سه شنبه همراه با ضمیمه "شاپرک " برای خردسالان در دکه فروش مطبوعات در دسترس قراردارد. موسسه کیهان ، کیهان بچه ها را منتشرمی کند.    

سمینار زن و رسانه ها :
در چنین روزی در سال1373 برای  نخستین بار در کشور  سمینار زن و رسانه ها  برگزار شد . در این سمینار در باره جایگاه زنان در رسانه ها و بویژه حضور ونقش فعال آنان در رسانه های جمهوری اسلامی ایران بحث و گفتگو شد .

 

حمله رسمی به افغانستان :
 


درچنین روزی درسال 1979میلادی  نیروهای شوروی سابق کنترل افغانستان را دردست گرفتند . ببرک کارمل رییس جمهور این کشورحفیظ الله امین را ازقدرت ساقط کرد و وی را اعدام نمود.  دراین حمله ناجوانمردانه بیش ازبیست و پنج هزارنظامی ارتش سرخ  ،  از جدیدترین سلاحهای خود  در حمله به مردم بی دفاع این  کشور که خود در گیر جنگ داخلی بود ند، کمک گرفتند . سرانجام درسال1370 هجری شمسی  نیروهای این کشور درچند مرحله ازافغانستان خارج شدند.

تولد لویی پاستور: 
 

درچنین روزی درسال1822میلادی لوئی پاستورشیمیدان وپزشک فرانسوی  متولد شد. پاستور ، پس ازطی تحصیلات مقددماتی وارد دانشگاه شد و موفق شد از دانشگاه سوربون فرانسه در جه دکتری خویش را در رشته شیمی دریافت دارد . او در طی عمر تحقیقاتی خود دست به کشفیات چندی زد که در نوع خود برای نخستین بار انجام شدند . پاستور برای نخستین بار  واکسن هاری ر اکشف و  به انسان تزریق کرد . پژوهشهای پیش گامانه پاستور، که بر کشف موفقیت آمیز  ادوار جنر مبتنی بود ،ایمن سازی را به دانش بسیار کار آمد تبدیل کرد ، و زمینه را برای وقوع انقلابی در مهار بیماری های عفونی آماده ساخت . شاید گذشته از کشف آنتی بیوتیکها ، هیچ اکتشافی چنین تاثیر عمیقی بر سلامت انسان نگذاشته باشد . وی همچنین  موفق شد نشانه های حیات را در مخمربیابد . پاستور به این نتیجه رسید  وقتی الکل  تخمیر می‎گردد بلورهای راست گردان آن تغییر می‏یابند ولی بلورهای چپ ‏گردان آن تغییر نمی‏کنند و  اگر هنگام تخمیر شدن مواد عمل تخمیر به شکل مطلوب صورت نگیرد ذرات کوچک و گردی که در آن وجود دارد، کم کم دراز و نازک می‏شود.  او بعد ها طریقی رادر از بین بردن میکروب های موجود در شیر  به منصه ظهور رساند که پاستوریزاسیون نامیده شد . بعدها دولت کانادا نام ناحیه‏ای در حاشیه ایالت ماین را به افتخار او به نام پاستور نام گذاری کرد. همچنین در سال 1868 میلادی دانشگاه بن آلمان یک درجه دکترای افتخاری به پاستور به واسطه مطالعاتش روی میکروارگانیزم اعطا کرد. وی در در روز بیست و هشتم  سپتامبر سال 1895 میلادی دار فانی را وداع گفت . فرهنگستان زبان وادب فارسی جمهوری اسلامی ایران که به جای واژه "انستیتو" واژه " موسسه " را وضع کرده است ، مقرر کرده است که به افتخار نام لوئی پاستور عنوا ن " انستیتو پاستور " به همین صورت باقی بماند. انستیتوپاستورمرکز مهم تحقیقات در زمینه سرم سازی  در تهران مستقراست.

 سالگرد سینما در جهان :
 در چنین روزی در سال 1895 میلادی برادران لومیر  سینمای متحرک  را ابداع کردند . نخستین فیلم این دو برادر صامت بود . همه ساله چنین روزی در کشور های مختلف با عنوان سالگرد سینما جشن گرفته می شود .

ایجاد صندوق بین المللی پول :
 


در چنین روزی در سال 1945 میلادی صندوق بین الماللی پول ایجاد شد . اهداف عمده این صندوق عبارت است از تسهیل توسعه و رشد متعادل بازرگانی بین المللی ،  کمک به ثبات ارزها و جلوگیری از کاهش رقابتی ارزها . در سال 1982 میلادی تعداد 146 کشور به عضویت این نهاد در آمدند . مرکز آن در شهر واشنگتن آمریکا قرار دارد .

 بسیاری از اقتصاد دانان و کارشناسان اقتصادی و پولی معتقدند ، یکی از عوامل تخریب اقتصادی کشورهای جهان سوم و در حال توسعه ، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی است که با تحمیل شرایط خاص منافی با وضعیت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی وفرهنگی این کشورها، وام بادرصد بهره های زیاد می پردازند که سبب فرورفتن آن ها در باتلاق بدهی های کلان می شود . منتقدان جدی روش کاراین صندوق و بانک جهانی ، این دو نهاد بین المللی را مجری سیاست های کشورهای سرمایه داری جهان معرفی می کنند. 

در گذشت رابرت کخ :
در چنین روزی در سال 1910 میلادی رابرت کخ پزشک و میکروب شناس آلمانی و کاشف میکروب سل در گذشت . وی در سال1843میلادی  دیده به جهان گشود . او دانش نوین باکتری شناسی را پایه گذاری کرد ه است . کخ تحقیقات بسیاری در حوزه شناخت منشا بیماری  سل انجام داد و در نهایت  درسال1882میلادی موفق شد عامل این بیماری را  کشف کند . او  بعدها جایزه نوبل پزشکی را ازآن خود کرد. وی  درسال 1910 میلادی در بادن بادن درگذشت.

تولد یوهان کپلر :
درچنین روزی در سال 1571 میلادی ، یوهان کپلر دانشمند مشهور  در شهرستان وایل در جنوب غربی آلمان  دیده به جهان گشود . این منجم و ریاضیدان برجسته آلمانی پس از طی تحصیلات عمومی  وارد دانشگاه توبینگن شد و در ریاضیات به در جه استادی نایل آمد . وی بعدها به همراه  تیکوبراهه منجم معروف  جدول رودولفی  را وضع کرد . قوانین کپلر در نجوم و ریاضیات هنوز نیز در دانشگاهها تدریس می شوند . قواعد  تعیین فاصله کانونهای عدسی های ساده و درشت نمایی میکروسکوپ از جمله آثار به جای مانده از او هستند . کپلر در تمام عمر در فقر کشنده ای به سر می برد و بارها تحت پیگرد دادگاه های تفتیش عقاید قرار گرفت.   

تولد ژرار دپاردیو :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی ژرار دپاردیو به دنیا آمد  . دپاردیو بازیگر مشهور فرانسوی یکی از برجسته ترین بازیگران این کشور است . ایفای نقش او در فیلم دانتون نظر منتقدان ادبی را به سوی او جلب کرد.

حمله پروس به چکسلواکی :
در چنین روزی در سال 1741 میلادی نیروهای پروس به اوموتوز چکسلواکی حمله کردند و این منطقه را به تصرف خود در آوردند .

معاهده متون :
در چنین روزی معاهده متون بین پرتغال و بریتانیا امضا شد . بر اساس  این پیمان برخی کالاهای  پرتغالی وارد انگلستان می شد .
سفرهای داروین :
در چنین روزی در سال 1831 میلادی چارلز داروین سفر خود را به اقیانوس آرام آغاز کرد . کشفیات داروین در طول سفر،  وی را در نگارش نظریه معروف تکامل خود  یاری داد .

اخراج تروتسکی :
در چنین روزی در سال 1927 میلادی لئون تروتسکی از حزب کمونیست اخراج شد .

ایجاد بانک جهانی :
 


در چنین روزی در سال 1945 میلادی بانک جهانی با توافق 28 کشور جهان آغاز به  کار کرد . هدف از تاسیس  این بانک ؛ کمک به توسعه اقتصادی کشور های عضو و بالا بردن سطح زندگی ملت های جهان و همچنین اعطای وامهایی در جهت تولید به موسسات دولتی و یا خصوصی که از ضمانت دولت برخوردار هستند ، است . انجمن بین المللی توسعه و بنگاه بین المللی نیز وابسته به بانک جهانی اند . 129 کشور تا سال 1982 در بانک جهانی عضویت یافته اند . مقر این بانک در شهر واشنگتن آمریکاست .

نخستین موشک هدایت شونده :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی  و در اثنای جنگ جهانی دوم ، نخستین موشک هدایت شونده زمین  به هوا به همت  دکتر ورنر فون براون آلمانی ، سازنده این موشک ،  آزمایش شد . 

استقلال اندونزی :
در چنین روزی در سال 1949 جولیانا ملکه هلند  پس از سیصد سال حکمرانی استقلال اندونزی را به رسمیت شناخت .  همه ساله چنین روزی به عنوان روز استقلال اندونزی در این کشور گرامی داشته می شود .  

تصویب قانون اساسی اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1978 اسپانیا دارای قانون اساسی شد و پس از چهل سال به عنوان یک کشور دمو کراتیک در جهان مطرح گشت .  سال های درازی اسپانیا زیریوغ دیکتا توری ژنرال فرانکو بود . جنگ های وی با جمهوریخواهان در جهان معروف است.  

اشغال فرودگاه بگرام :
درچنین روزی درسال 1996 میلادی طالبان منطقه سوق الجیشی وفرودگاه مهم بگرام رادراختیار گرفتند . این منطقه نفوذ و قدرت  آنها را برمنطقه کابل پایتخت افغانستان  استوار می کرد .

اعدام رهبر مبارزان ایرلندی :
در چنین روزی در سال 1997 میلادی بیی رایت رهبر مبارزان شبه نظامی ایرلند اعدام شد .

اخراج بازرسان از کره شمالی :
درچنین روزی درسال 2002 میلادی کره شمالی خواستاراخراج بارزسان تسلیحاتی هسته ای سازمان ملل ازاین کشور شد . مقامات کره  اعلام کردند  که آزمایشگاههای خو د را برای  تهیه پلوتونیوم درجهت ساخت سلاحهای هسته ای آماده می کنند .

نخستین انسان شبیه سازی شده :  
درچنین روزی درسال 2002 میلادی کلونید ازتولد نخستین انسان شبیه سازی شده خبرداد . این نوزاد در26 دسامبربه دنیا آمده بود. بعد ازمدتی دیگرخبری ازاین تحول منتشرنشد واین سکوت سبب تردیدهایی درمیان دانشمندان درباره اصل خبرشد. زیرا دانشمندان مستقل که درزمینه شبیه سازی کارمی کنند وبه موفقیت های شگرفی نیزدست یافته اند نتوانسته اند از نزدیک صحت موضوع را تایید  کنند .  

گشایش نخستین نمایشگاه گربه :
در چنین روزی  در سال 1871 میلادی نخستین نمایشگاه  جهانی گربه در کریستال پالاس لندن گشایش یافت .

حمله سنگین به گروزنی  :
در چنین روزی در سال 2002 میلادی بر اثر حمله هواپیماهای روسی به  منطقه گروزنی چهل نفر کشته شدند . 

آغاز ساخت مسجد ایا صوفیا : 
در چنین روزی در سال 537 میلادی  ساخت  مسجد ایا صوفیا در قسطنطنیه آغاز شد. این مسجد یکی از مشهورترین مساجد شهر استانبول است .

زمین لرزه شدید در ترکیه :
 

در چنین روزی در سال 1939 میلادی بر اثر یک زلزله هشت ریشتری در ارزینکام ترکیه بیش از پنجاه هزار نفر در گذشتند .

تولد لوی دو بوربون :
 در چنین روزی در سال 1908 میلادی لویی دو بور بون نویسنده و شاعر آلمانی دیده به جهان گشود . "پرچم های بانک" عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت نیکلای نکراسوف :
در چنین روزی در سال 1877 میلادی نکراسوف شاعر روس  در سن 56 سالگی دار فانی ر را وداع گفت  .

در گذشت ویلیام آرچر : 
 آرچر نمایشنامه نویس و منتقد اسکاتلندی در چنین روزی در سال 1924 میلادی در سن 68 سالگی در گذشت . "الهه سبز" عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت شولوخوف :
در چنین روزی در سال 1916 میلادی نیکلای فئوپمبتوووچ شولوخوف آهنگساز برجسته روس در سن هفتاد سالگی در گذشت .

روزباکسینگ در استرالیا ، ایسلند ، بریتانیا و نائور :
روز باکسینگ نخستین روز کاری پس از کریسمس است که در آن به پستچی و ...از سوی صاحب خانه هدیه داده می شود .

روزنه شیطان در بوتان :
چنین روزی در بوتان به عنوان روز نه شیطان نامیده شده است .

روزخانواده در نامیبیا و آفریقای جنوبی  :
چنین روزی همه ساله در نامیبیا و آفریقای جنوبی به عنوان روز خانواده گرامی داشته می شود .

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 


 

06/10/58

ورود نظاميان شوروي به افغانستان همزمان با فشار آمريكا بر ايران.

06/10/59

جبهه جنوب : آتش متقابل خودي و دشمن در پادگان حميد ، آبادان و اهواز .

گزارشي از وضعيت مردم در دزفول كه بارها هدف موشكهاي فراگ عراق قرار گرفته است .

 نخست وزير ( آقاي رجايي ) : جنگ عراق با ايران ادامه محاصره اقتصادي آمريكا است .

 " مجاهدين صف " ضمن بر عهده گرفتن مسئوليت انفجار بمب در سفارتخانه هاي فرانسه ، آمريكا و عربستان در بيروت ، حمايت كشورهاي مزبور از عراق در جنگ با ايران را علت اين اقدام ذكر كردند .

 افزايش صدور نفت عراق از خط لوله تركيه و درخواست از ژاپن براي از سرگيري پروژه هاي در دست اقدام اين كشور در عراق .

06/10/63

ديدار شاذلي قليبي دبيركل اتحاديه غرب پس از ملاقات با سفير آمريكا در تونس با طارق عزيز وزير خارجه رژيم عراق پيرامون اوضاع كشورهاي عربي و جنگ ايران و عراق.

06/10/63

درخواست صدام حسين از رهبران شوروي كه نقش مستقيمي در جهت ايجاد راه حلي در رابطه با جنگ ايران و عراق ايفا كنند.

06/10/65

انهدام اسكله ام‌القصر از سوي ايران.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo