شهید آوینی

 

امروز شنبه سوم دی سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بيست و يکم ذيقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بيست و چهارم دسامبر سال2005 ميلادی .

امتياز لاتاری : 
 


درچنين روزی درسال 1306 هجری قمری ، ميرزا ملکم خان امتياز لاتاری را از ناصرالدين شاه قاجاردريافت کرد. ناصر الدين شاه در سفر سوم خود به فرنگ و در زمانی که ميرزا ملکم خان ناظم الدوله وزير مختار ايران در انگلستان بود امتيازداير کردن لاتاری در ايران را در مقابل در يافت مبلغی به ميرزا ملکم خان داد . ملکم خان با توافق قبلی امتياز مزبور را به دوکمپانی انگليسی فروخت . شاه وقتی از سفر برگشت به تحريک ميرزا علی اصغر خان امين السلطان و مخالفتی که علما ازخود نشان دادند امتياز مزبور را لغو کرد . خصوصيات اخلاقی ملکم با خلقيات اکثريت اهل دولت چندان تفاوتی نداشت يا لااقل وجه مشترک آنان زياد بود - يعنی، مثل ديگران به دنبال جاه و مقام و شهرت و پول بود. در ضمن خودخواه و متظاهر هم بود. به لقب " پرنس رفورماتور" و عنوان " حضرت اشرف"  هم دلبستگی داشت. دوست قديمی او نريمان خان قوام‌السلطنه مي‌نويسد: «يک قدری بد خويی و وسواس جبلی دارد» و نيز به « بلندپروازی» او اشاره مي‌کند. ملکم خود مدعی است که «من خيلی چيزها دارم که بر کيسه‌ی منصب به مراتب ترجيح مي‌دهم که از آن جمله يکی استغنای طبع من است». ولی در پول‌دوستی او شکی نيست. ماجرايی که در قضيه‌ی فروش امتيازنامه‌ی لاتاری گريبانگير او شد از عوارض حرص او به جمع مال بود. ولی نبايد فراموش کنيم که آن نقصهای اخلاقی را تقريباً همه‌ افراد طبقه‌ی حاکم وقت از شاهزاده و وزير و حاکم و مستوفی و غيره داشتند، به اضافه‌ی نقصهای بيشتر و بدتر".  (فرشته نورائی، تحقيق در افکار ميرزا ملکم خان ناظم‌الدوله ).
ميرزا ملکم خان از ابتدا برای تحصيل  به اروپا رفت و بعدها در مدرسه‌ عالی پلي‌تکنيک پاريس مشغول به  تحصيل شد . وی مدتی در  دارالفنون مترجم استادان اروپايی بود و پس از آن به  دربار ناصرالدين شاه راه يافت. ملکم خان يکی از عناصر وابسته و مهره دست انگلستان در ايران بود . او بر همين مبنا نيز طرح ايجاد لژ فراماسونری در ايران با نام فراموشخانه را به شاه ارايه کرد که از ريشه  طرحی استعماری است .  ملکم در اواخر سال 1280  ه‍ ق به عثمانی تبعيد شد. اما بعد از چندی دوباره به کار در سفارت ايران در استانبول دعوت شد. آخرين شغل او  وزير مختاری ايران در رم بود . وی در سويس درگذشت . انتشار کتاب " کتابچه غيبی" و  انتشار چهل و دو شماره روزنامه  قانون در لندن از جمله اقدامات  اوست .
 

عمليات کربلای چهار :
 


درچنين روزی در  سال1365هجری شمسی، عمليات کربلای چهاربا رمز محمد رسول الله(ص) درمنطقه عملياتی غرب اروند رود آغازشد. عمليات کربلای چهار به همت نيروی زمينی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت . رزمندگان  پرتوان سپاه اسلام در اين عمليات ضمن  پاک کردن منطقه عملياتی ازلوث وجود دشمن تعداد کثيری ازآنان را به هلاکت رسانده يا به اسارت گرفتند.

تشکيل کميسيون مطبوعات :
 در چنين روزی در سال 1331 ه ش برای نخستين بار کميسيون مطبوعات در وزارت کشور تشکيل شد .


لايحه تعليمات اجباری : 
 


درچنين روزی  درسال 1321 ه ش لايحه تعليمات اجباری درايران تقديم مجلس شورای ملی شد . طبق اين قانون آموزش عمومی در ايران اجباری ، رايگان و يکسان به عموم مردم کشورعرضه می شد  .

صدور مجوز تلويزيون خصوصی :
درچنين روزی درسال 1335 ه ش مجوزنصب تلويزيون بخش خصوصی درايران صادر شد . براساس اين مجوزپروانه تاسيس فرستنده تلويزيونی به افراد اعطا می شد . اما اين اتفاق هرگزدرايران نيفتاد.

برگزاری نخستين جشنواره ويديويی سوره :
درچنين روزی درسال 1372 ه ش نخستين جشنواره ويديويی سوره برگزار شد . درجشنواره ويديويی سوره فيلمهای ويديويی ساخت کارگردانان داخل کشوربه رقابت با يکديگر پرداختند . برگزارکننده حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی بود. 
 

تولد خوان رامون خيمه نس :
 خيمه نس شاعر بر جسنه و توانمند اسپانيايی در چنين روزی در سال  1881 ميلادی به دنيا آمد . "باغ های دور "عنوان مهمترين اثر اوست . وی در سال 1956 ميلادی جايزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

در گذشت لويی آراگون :
 در چنين روزی در سال 1982 ميلادی آراگون شاعر فرانسوی در گذشت . برای " سوسياليسم رئاليست"  عنو ان مهمترين اثر اوست . وی در سن 85 سالگی دار فانی را وداع گفت . لوئی آراگون ابتدا  با  سوررئاليست‌ها همکاربود . وی بعدها  به مسائل اجتماعی و سياسی علاقه‌مند شد و آثاری در اين حوزه ها نگاشت . دل آزردگی ،  چشمان الزا ،  ديان فرانسوی ، دل‌آزردگی تازه از جمله مهمترين آثار اويند .

روز استقلال  لائوس : 
 در چنين روزی در سال 1954 ميلادی لائوس به استقلال دست يافت . جمهوری دموکراتيک خلق لائوس، کشوری محصور در خشکی واقع در جنوب شرقی آسياست. اين کشور از شمال با جمهوری خلق چين، از شرق با کشور ويتنام، از جنوب با کشور کامبوج، از غرب با کشور تايلند و از ناحية شمال غربی با کشور برمه هم مرز است. کشور لائوس ابتدا بخشی از شبه جزيره هند و چين  محسوب می شد. جمعيت اين کشور بنابر آمار رسمی نزديک به چهار ميليون نفر است . زبان لائوسی که زبان رسمی کشور نيز است تقريباً توسط 23در صد از کل جمعيت کشور تکلم می شود و زبان فرانسوی هم به طور گسترده و زبانهای قومی متعد دی همگام با زبان رسمی مورد تکلم قرار می گيرند.مذهب عمده ساکنين کشور، بودايی است که به شدت بر روی مقوله های ادبی و هنری کشور تأثير گذاشته است. جمعيت غيرلائوسی اين کشور که شصت و پنج در صد از گروه های قومی ساکن در بخشهای مختلف کشور را شامل می شود در حدود چهل در صد از کل جمعيت کشور را به خود اختصاص داده است. وجود تنوع قومی  و تنشهای  موجود در اين کشور مانع از انجام تلاشهايی در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی می شود. زندگی اجتماعی عموما در معابد بودايی و معابد مذهبی  تمرکز يافته است. معابد بودايی پاگودا  به عنوان مراکز فرهنگی در نزد مردم از قداست خاصی برخوردار است .

روز استقلال ليبی : 

در چنين روزی در سال 1951 ميلادی ليبی به استقلال دست يافت . اين کشور مدت ها مستعمره انگلستان بود و پس از آن به دست ايتاليايی ها افتاد .   ليبی کشوری است با مساحت 1759540 کيلومتر مربع در نيم کره شمالی در شمال قاره آفريقا در کنار دريای مديترانه و در همسايگی کشور های مصر ، سودان ، چاد ، نيجر ، الجزاير و تونس قرار دارد . پايتخت آن طرابلس است و پرجمعيت ترين شهر هايش بنغازی ، مصراته، بيضا و در نه است . مردم آن سفيد پوست واکثرا آميخته ای از تيره های عرب و بر بر اند . نود و هفت در صد مردم آن مسلمان و بيش ا زدو در صد مسحی هستند . زبان رسمی و خط رايج اين کشور  عربی است . حکومت اين کشور نيز جمهوری مردمی و واحد پول آن دينار ليبی است . رو زملی اين کشور برابر اول سپتامبر است . اين کشور د رسال 1955 ميلادی به عضويت سازمان ملل متحد در آمد .   

پيمان قنت :
در چنين روزی در سال 1814 جنگی که در 1812 ميان آمريکا و بريتانياآغاز شده بود، خاتمه يافت . اين جنگ با امضای پيمان قنت در بلژيک به پايان رسيد .

سوختن سی و پنج هزارجلد کتاب :
در چنين روزی در سال 1851 ميلادی بر اثر يک آتش سوزی گسترده در کتابخانه کنگره آمريکا در واشنگتن دی سی  ، سی و پنج هزارجلد کتاب نا بود شد .

بمباران انگلستان :
در چنين روزی در سال 1914 ميلادی و در اثنای جنگ جهانی اول، نخستين بمباران  هوايی توسط هواپيما های آلمانی عليه  بريتانيا انجام شد . 

 دست يابی انسان  به ماه : 
در چنين روزی در سال 1968 ميلادی سه فضا نورد به نامهای جيمز ای لاول ، ويليام آندره و فرانک بوران به ماه رسيدند . آنها قبل از اينکه بروی زمين فرود آيند ،  ده بار دور ماه گرد يد ند . هفت ماه بعد نخستين انسان بر روی ماه فرود آمد .

حمله شوروی به افغانستان :
در چنين روزی در سال 1979 ميلادی نيروهای شوروی سابق به افغانستان حمله بردند . 

خلع نوريگا از قدرت :
در چنين روزی در سال 1989ميلادی حاکم مخلوع پاناما ژنرال مانوئل نوريگا به سفارت  واتيکان در شهر پاناما پناه برد .

عفو نازی ها :
 در چنين روزی در سال 1946 ميلاد ی هشت صد هزار  عضو عادی حزب نازی آلمان  مورد عفو عمومی فاتحان جنگ قرار گرفتند.

عفو حاضران درمساله  ايران کنترا :
در چنين روزی در سال 1992 ميلادی بوش پدر رييس جمهور وقت آمريکا کاسپار وا ينبرگز مشاور دفاعی اين کشور و پنج نفر ديگر از شريکان در قضيه  ايران کنترا را مورد عفو قرار داد .

کودتا در ساحل عاج :
در چنين روزی در سال 1999 ميلادی هنری کونان بد يه رييس جمهور ساحل عاج در يک کودتا از قدرت ساقط شد .

تصرف نروژ:
در چنين روزی در سال 1715 ميلادی   سوئد با توسل به نيروی نظامی نروژ را تصرف کرد .

نخستين موتور بنزين سوز :  
در چنين روزی در سال  1893 ميلادی   هنری فورد نخستين موتور بنزين سوز  را ساخت .

منبع: خبرگزاری مهر

 

58/10/03

تهدید آمریكا مبنی بر صدمه دیدن شوروی در صورت عدم همكاری شوروی باآمریكا در رابطه با تحریم ایران.

59/10/03

جبهه های جنوب : جا به جای دشمن در منطقه عمومی سوسنگرد .

 درگیری ایذایی در جاده اهواز ـ خرمشهر ، شخم زمینهای بستان توسط دشمن .

 تحرك دشمن در جبهه مریوان

 گزارش سازمان عفو بین الملل از بازداشتها و شكنجه ها در عراق .

 مصاحبه مطبوعاتی « جنبش خلق عربستان » ( خوزستان ) در بغداد و تهدید به افزایش عملیات .

 نمونه هایی از حمایت تداركاتی ، سیاسی و تبلیغی عربستان و قطر از عراق و حمایت سیاسی سوریه از ایران .

بازتاب اخبار مربوط به طرح مسألة محاكمه احتمالی گروگانها توسط ایران و واكنش تند وزارت خارجه و رئیس جمهور آمریكا و نیز تفسیر یك نشریه آفریقایی از ارتباط استقلال جهان سوم با سرنوشت آتی ایران در برخورد بر آمریكا .

63/10/03

موافقت‌نامه‌ای بین رژیم بغداد و آمریكا كه موجب آن یك واحد 200 نفری از نیروهای تفنگداران دریایی آمریكا به منظور حفاظت از سفارت و دیگر تاسیسات آمریكایی در بغداد به عراق اعزام شده‌اند.

65/10/03

آزادی شهر ... و عراق توسط كردهای مخالف دولت عراق (22 ژانویه 1986)

عملیات کربلای 4 :عملیات کربلای چهار با رمز محمد رسول الله(ص) درمنطقه عملیاتی غرب اروند رود آغازشد. عملیات کربلای چهار به همت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت . رزمندگان  پرتوان سپاه اسلام در این عملیات ضمن  پاک کردن منطقه عملیاتی ازلوث وجود دشمن تعداد کثیری ازآنان را به هلاکت رسانده یا به اسارت گرفتند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo