امروز پنجشنبه اول دی سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با نوزدهم ذیقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و دوم دسامبر سال2005 میلادی .

شروع به کار رسمی بانک مرکزی :
 

درچنین روزی درسال 1339 هجری شمسی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسما آغازبه کار کرد . این بانک مسوول طراحی سیاست های پولی واعتباری کشور با توجه به سیاست های اقتصادی آن است . بررسی ارزش پول ملی وتعدیل برابری نرخ ارز و جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی در برابر آن از جمله وظایف بانک مرکزی است . این بانک با ضرب سکه و انتشار اسکناس بر اساس پشتوانه مالی کشور نقشی حیاتی در اقتصاد کشور را ایفا می کند .

معاهده ارزنه الروم : 

درچنین روزی در  سال1238 هجری قمری  نخستین معاهده ارزنة الروم میان نمایندگان ایران و عثمانی درمکانی به همین نام امضا شد. این معاهده یکی از اقدامات مهم درحوزه اختلافات دوکشور ایران وعثمانی بود. سابقه این امر به فتوحات  عباس میرزا و برادرش ( محمد علی دولتشاه ) در تسخیر بسیاری از شهرهای ارمنی نشین عثمانی باز می گردد. نخستین عهد نامه مرزی ایران و عثمانی در عصر فتحعلی شاه  در ارزنه الروم ‌ امضا شد . پس از مرگ فتحعلی شاه ، روسها و انگلیسی ها به انگیزه های سیاسی  کنفرانس دوم ارزنه الروم را  پدید آوردند . در واقع در زمان  حکومت محمد شاه قاجار اختلافات مرزی ایران و عثمانی افزایش یافت وبین دو کشور درباره بخشی از مناطق مرزی  اختلافی گسترده بروز کرد . در این میان روسیه و انگلستان سعی کردند در این حوزه وساطت کرده و اختلافات دو کشور را در منطقه ارزنه الروم به پایان ببرند . به همین منظور گروه ایرانی به ریاست میرزا تقی خان امیر نظام ، گروه  عثمانی به ریاست  نوری افندی و پس از وی سعدالله انور افندی ، گروه  انگلیسی به ریاست کلنل ویلیامز  و گروه  روسی به ریاست کلنل دینس مذاکرا ت خود را در ارزنه الروم آغاز کردند  . سرانجام در شانزدهم جمادی الثانی سال 1263 ه.ق.  عهدنامه ای در یک مقدمه و نه ماده انعقاد یافت که میرزا تقی خان امیر نظام و انور افندی ، آن را امضا کردند . برپایه بند دوم این قرارداد ، ارضی ولایت زهاب ( غربی ) به دولت عثمانی و ارضی جبالیه و دره ( شرق زهاب ) به دولت ایران تعلق یافت و در ولایت سلیمانیه، ایران از هرگونه ادعایی صرف نظر کرد . دولت عثمانی نیز تعهد کرد که از بندر محمره ( خرمشهر ) و جزیره الخضر و جانب یسار اروند رود چشم بپوشد .

تولد سرداریوسف  کلاهدوز :

درچنین روزی در  سال 1325 هجری شمسی یوسف کلاهدوز ازسرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درقوچان متولد شد. پدر ومادرمتدین اونامش را یوسف گذاشتند ودرتربیت و پرورش فرزندشان ازهیچ کوششی فروگذارنکردند، به گونه‌ای که تربیت و هوشمندی او در طول دوران تحصیل، همواره توجه معلمین و مسؤولین مدارسی را که شهید در آن تحصیل می‌کرد ، جلب می‌نمود. با ورود به مقطع دبیرستان، توانست به مجموعه‌ آگاهی‌های علمی و از جمله معلومات مذهبی خود بیفزاید. او با مطالعه‌ کتب مذهبی بیش از گذشته با احکام نورانی اسلام آشنا شد. وی پس از پایان تحصیلات دبیرستان ، وارد دانشکده‌ی افسری شد، او با اهداف خاصی وارد این لباس شد و خود را در ظاهر معتقد به رژیم نشان می‌داد، ولی عملاً به ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی می‌پرداخت و افرادی را که  مستعد بود ند  به تشکل‌های اسلامی و مبارز پیرو خط امام معرفی می کرد  تا از این راه بتواند به مبارزاتش وسعت بخشیده و ضربات اساسی بر پیکره‌ حاکمیت آن زمان وارد نماید. وی در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی ورزید و هر جا شخصیتی را می‌شناخت که در راه اعتلای اسلام قلم‌ می‌زد و قدم برمی‌داشت با او ارتباط برقرار می‌کرد. شهید دکتر آیت و شهید حجت‌الاسلام محمد منتظری از جمله کسانی بودند که با آنها روابط نزدیکی داشت. او مدت هفت سال در لشکر شیراز به خدمت مشغول بود. وی در همان شرایط که جامعه در یک حالت خفقان به سر می‌برد، با چند واسطه با حضرت امام (ره) ارتباط داشت و از راهنمایی‌های ایشان بهره می‌برد و در تشکل نیروها و شتاب بخشیدن به روند انقلاب فعالیت مستمر داشت و سعی می‌کرد که اطلاعات سری را دراختیار مبارزان مسلمان قرار دهد. ایشان بعد از انقلاب اسلامی نیز در جبهه های حق علیه باطل به مبارزه با رژیم بعثی پرداخت . وی در سال 1360  هنگامی که با دیگر سرداران اسلام و حدود یک صد تن از رزمندگان اسلام از جبهه های جنوب به تهران بر می گشت بر اثر سانحه هوایی در منطقه کهریزک تهران به درجه رفیع شهادت نایل آمد .
در این حادثه غمبار برخی دیگر ازشهیدان عبارت بود ند از: جهان آرا (فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر)، سرتیپ فکوری ، سرلشکر فلاحی، سرلشکرنامجو .

تولد سیروس طاهباز : 

درچنین روزی در  سال 1318شمسی سیروس طاهباز نویسنده ومترجم برجسته ایرانی در بندر انزلی متولد شد. وی در تهران و آبادان تحصیلات مقدماتی خود را گذراند  و وارد  دانشگاه تهران شد تا پزشکی بخواند . اما در سال ششم پزشکی را رها کرد و به سوی ادبیات جذب شد . طاهباز نخستین تجربه ادبی خود را با انتشار نشریه ادبی آرش آغاز کرد . او دراین نشریه آثار برجسته‌ ادبیات معاصر ایران را چاپ می کرد .  او بین  سال‌های 1349 تا 1357 ه ش  مدیریت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت .  طاهباز همچنین به گردآوری بیش از  بیست هزار برگ از نسخ دست نویس  نیمایوشیج همت گمارد و در طول سی و پنج سال، با انتشار بیست و سه دفتر،  توانست مجموعه‌ کامل شعرهای نیما و آثار درباره او را منتشر سازد .  وی  در طول عمر کاری خود به   ترجمه‌ برخی  آثار برجسته ادبیات جهان همت گمارد که ترجمه آثاری از  جان اشتاین بک، ارنست همینگوی، آرتور میلر و ساموئل بکت از آن  جمله اند. " شاعر و آفتاب "،" بچه‌ها و کبوترها" ، "باغ همیشه بهار"، "پیروزی بر شب " ، " یادگار دوست "، " تک‌ نگاری یوش"،" پردرد کوهستان"، "کماندار بزرگ کوهساران"، "مصیبت نویسنده بودن"، "تپه آویشن"، "درنای صلح " ، " کتاب ماهی سیاه دانا"، "از پا نیفتاده" ، "دنیا خانه‌ی من است"، "منتخبی از شعر و نثر نیما"و "زنی تنها درباره‌  زندگی و هنر فروغ"عناوین  کتاب هایی از هفتاد اثر اوست . وی در طول زندگی خود چند بار جوایز مختلف  ادبی را از آن خود کرد که  جایزه‌ سیب طلایی دوسالانه‌ براتیسلاوا  برای کتاب «باز هم زندگی کنیم» از آن جمله اند . سیروس طاهباز شبانگاه 25 اسفند 1377 چشم از جهان فروبست .  

تاسیس خبرگزاری رادیو تلویزیون :
در چنین روزی در سال 1350 ه ش خبرگزاری رادیو تلویزیون ایران رسما آغاز به کار کرد . این خبرگزاری وظیفه تهیه اخبار برای پخش در شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی را داشت .

عضویت ایران در کنوانسیون ژنو :
در چنین روزی در سال 1334 ه ش ایران به عضویت کنوانسیون ژنو در آمد . این کنوانسیون در باره رعایت حقوق اسیران جنگی است. 

نخستین سمینار روابط عمومی :
در چنین روزی در سال 1343 ه ش نخستین سمینار روابط عمومی در ایران آغاز به کار کرد .

خروج کامل از مصر :

در چنین روزی در سال 1956 میلادی آخرین گروه از نیروهای انگلستان و فرانسه از مصر خارج شدند .  در هشتم آبان 1335 ه ش و در پی ملی کردن کانال سوئز از سوی  جمال عبدالناصر،رییس جمهور مصر، تجاوز سه جانبه (صهیونیستها، بریتانیا و فرانـسه ) بـه مصـر آغـاز شد در این تجاوز صهیـونیستهـا تحـت فرمانـدهـی بـن گـوریـون جنایت پیشه بخشهایی از سینا و نوار غزه را قریب بـه شـش مـاه بـه اشغـال خود در آوردند تا این که سرانجام بنا به تصمیم سـران آمـریکـا و شـوروی یعنـی آیزنهاور و خروچف از این منطقه خارج شدند .

قسطنطنیه در آستانه فتح :
در چنین روزی در  سال 1338 میلادی ترکان عثمانی  به  دیوارهای قسطنطنیه رسیدند . نیروهای عثمانی پس از گذشت شانزده  سال  این شهر را تصرف کردند .    تصرف قسطنطنیه در سال 1453 توسط سلطان محمد دوم  صورت گرفت . در این سال سربازان ترک شهر را محاصره کردند . مدافعان شهر قسمتی از دروازه کرکوپرتا را باز کردند تا گروهی از آنان از آن دروازه بگذرند و بر مهاجمان که در خارج بودند ، بتازند . پس از بازگشت این گروه ،  دربار بستن دروازه مزبور غفلت شد و مقامات امپراطوری که به مسدود بودن آن دروازه عادت داشتند ، فراموش کردند که نگهبانانی بر آن بگمارند . ترکان عثمانی پس از رسوخ  در قسطنطنیه و فتح آن، مرکز بزرگترین امپراطوری اسلامی را در این شهر به وجود آوردند . قسطنطنیه پس از فتح ، اسلامبول (شهراسلام ) نامیده شد که به آن استانبول نیز می گویند.   

تولد لوکا دلا روبیا :
 در چنین روزی در سال 1400 میلاد ی روبیا مجسمه ساز بر جسته ساز ایتالیایی به دنیا آمد . "بانوی  باغ گل رز "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ژان باپتیست راسین :
 در چنین روزی در سال 1639 میلادی راسین ، نمایشنامه نویس برجسته فرانسوی متولد شد . "آندروماک " و" غسل تعمید داده شده " عناوین مهمترین آثار اوست .  

تولد ژان ای لیوتار :
در چنین روزی  در سال 1702 میلادی نقاش سوییسی دیده به جهان گشود . "بانوی اپینی" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جرج الیوت :
در چنین روزی در سال 1819 میلادی جرج الیوت رمان نویس انگلیسی عصر ویکتوریا به دنیا آمد . سیلاس مارنرعنوان مهمترین اثر اوست . نام حقیقی وی مری ایوانس بود . این نویسنده زن انگلیسی  نام مردانه جورج الیوت به دلیل برخی مصالح خانوادگی برگزید. وی در طول  شصت سال از زندگی خود  آثار فراوانی به یادگار گذاشت. از میان آنها می توان به سیلاس مارنر ، آدام بید و آسیاب نهر فلاس اشاره کرد .  وی  در  چنین روزی در سال 1880 میلادی در 61 سالگی در سالگرد تولد ش در گذشت .

تولد رابیندرانات تاگور  :  

سر رابیندرانات تاگور شاعر و نویسنده بر جسته هندی در چنین روزی در سال 1861 میلادی در کلکته  چشم به جهان گشود . پدرش یکی از روحانیان بزرگ بود . تاگور به یک خانواده ممتاز وابستگی داشت و پدران او همه از مردان بزرگ هند بودند . پس از تحصیلات ابتدایی  ، وی برای فراگیری حقوق به انگلستان رفت و در لندن به ادبیات گرایش یافت و به تحصیل آن پرداخت . در این زمان به سرودن شعر پرداخت و در سن هجده سالگی "ترانه های آفتاب " و" ترانه های شامگاه"  را منتشر ساخت . وی در این اشعار رمانتیسیسمی  جدید را خلق کرد . تاگور پس از بازگشت به موطن اصلی خود  ، کتاب های زیبایی از جمله "باغبان و سگ های گرسنه " ،" داستانهای دیگر" و" ماه در خشان " را انتشار داد . وی در سال 1913 میلادی موفق به دریافت جایزه ادبی نوبل شد . او در پایان عمر به اروپا ، اسیا و آمریکا سفر کرد و به مناسبت هزاره فروسی سفری نیز به ایران داشت . تاگور نه تنها در شعر و نویسندگی بلکه در نقاشی  و آهنگسازی نیز استاد بود . اکثر کتاب های او بوسیله خودش یا دیگران به انگلیسی ترجمه شده اند . برخی از آثار او عبارتند از" پادشاه تالار سیاه " ، "میوه جمع کن "، "ناسیو نالیسم "، "شعر های خبیر "، "داستانایی از تاگور"  ،" بندهای گسسته " ، "نامه هایی به یک دوست " ، " مذهب بشر " ، " شخصیت "، " نکته هایی از بنگال" ، "چشم درد "و "هدیه عشق و باغبان  "

نخستین آزمایش اشعه ایکس : 
 در چنین روزی در سال 1895 میلادی ویلهلم رونتگن پزشک آلمانی نخستین بار اشعه ایکس را روی دست همسرش آزمایش کرد .

جنگ هوشی مین با فرانسه :
در چنین روزی در سال 1946 میلادی ،   جنگ هوشی مین با فرانسه  آغاز شد . فرانسه قصد داشت باردیگر حکومت استعماری خود را در ویتنام مستقر سازد.  

دیدار برای جنگ :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی  ، وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان به واشنگتن رفت تا در کنفرانس جنگ با حضور روزولت دیدار کند .

لخ والسا رییس جمهور شد :  
در چنین روزی در سال 1990 میلادی لخ والسا به عنوان نخستین رییس جمهوراز طرف مردم  لهستان  انتخاب شد .

کابینه جدید افغانستان :
در چنین روزی در سال 2001 میلادی سی افغانی از جمله دو زن در کابینه جدید افغانستان حضور یافتند .  در چنین روزی حامد کرزای به عنوان نخستین رییس جمهور بعد از طالبان در افغانستان منصوب شد .

تولد جرج گیسنگ : 
 در چنین روزی در سال 1857 میلادی جرج رابرت گیسنگ رمان نویس هلندی به دنیا آمد .

تولد آندره ژید :
در چنین روزی در سال 1869 میلادی آندره ژید نویسنده فرانسوی به دنیا آمد . او در سال 1947 جایزه نوبل را از خود کرد . ژید یازده ساله بود که پدرش را از دست داد . او  در سال پنجم ابتدایی از مدرسه اخراج شد . وی پس از آن شروع به مطالعه آثار شاعران نمود و بالاخره موفق شد دیپلم ادبی بگیرد. نخستین اثر او به نام" دخترهای آندره والتر"  منتشر شد . مضون اصلی این کتاب مبارزه با شهرت است . تمامی آثار او  بر پایه های خواست های  غریزی قرار دارند . وی در دوران سفر به الجزایر به مرض سل دچار آمد . "مائده های زمینی" اثر مشهور  همین دوران اوست .  آهنگ روستایی ، سکه بازان ، بازگشت از شوروی ، پرومته در زنجیر ، تزه ، خاطراتی از اسکار وایلد و تربیت زنان عناوین برخی از آثار اویند . وی در سال 1951   میلادی دار فانی را وداع گفت .

تولد میخاییل نعیمه :
 در چنین روزی  در سال 1889 میلادی میخاییل نعیمه نویسنده لبنانی به دنیا آمد .
 

تولد شارل دو گل :
در چنین روزی در سال 1890 میلاد ی شارل دو گل به دنیا آمد .  دو گل بین سالهای 1958 تا 1969 بر کشور فرانسه حکومت کرد . پدرش مدرس فلسفه و ادبیات بود. ژنرال شارل دو گل سیاستمدار بر جسته فرانسوی  نقش حساسی در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم برای کشورش ایفا کرد . او علاوه بر خدمات سیاسی خود توانست با بر خورد واقع بینانه مساله الجزایر را حل کند . دو گل در انتخابات سال 1965 میلادی دگر باره به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد و با وجود پیروزی سال 1968 بر مخالفان خود و با همه محبوبیتی که در میان هموطنان خود داشت در اثر شکست در رفراندوم معروف سال 1969 از ریاست جمهوری کناره گیری  کرد . وی در نهم نوامبر 1970دار فانی را وداع گفت . 

در گذشت رالف امرسون : 
درچنین روزی در سال1882میلادی  رالف امرسون ازنویسندگان و فیلسوفان آمریکایی درگذشت.  امرسون  نخستین اثرخود به نام طبیعت را نوشته است . این کتاب درباره فلسفه ایده آلیستی است . وی نخستین نویسنده آمریکایی است که با ادبیات غنی ایران آشنا شد و شخصیت‎های برجسته ادبی کشورمان همچون حافظ، مولوی، سعدی و خیام را به جهان غرب معرفی کرد.

شورش علیه مالیات :
در چنین روزی در سال 1731 میلادی مردم آلمان (دوچ ) شورش گسترده ای را علیه مالیات وارد ه برگوشت در این کشور به راه انداختند .

اشغال بخشی از عثمانی :
در چنین روزی  در سال 1790 میلادی نیروهای روسیه بندر اسماعیلیه را در عثمانی به اشغال خود در آوردند .

نخستین درخت چراغان کریسمس :
در چنین روزی در سال 1882 میلادی توماس ادیسون اولین درخت کریسمس چراغانی را درست کرد . 

ارتش پرولتاریا :
در چنین روزی در سال 1941 یوزیپ تیتو نخستین جنبش پارتیزانی  را علیه اشغالگران نازی در جنگ جهانی دوم  در یوگسلاوی بنا نهاد . او پس از جنگ ، کنترل حزب کمونیست و کشورش را در دست گرفت و در سال 1948 از استالین برید و یوگسلاوی را از کنترل خارجی اتحاد جماهیر شوروی خارج ساخت .

زلزله مهیب در نیکاراگوئه :
در چنین روزی در سال 1972 میلاد ی بر اثر یک زلزله شش ممیز بیست و پنج صدمی در مقیاس ریشتر  در نیکاراگوئه ، دوازده هزار نفر جان باختند . 

سرد ترین روز سال :
چنین روزی در سال  1989 میلادی به عنوان یکی از سردترین روزهای  تاریخ یاد شده است . در برخی  از شهر های آمریکا
درجه حرارت هوا حتی به شصت درجه فارنهایت زیر صفر رسید .

روز جهانی کشاورزی:
همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی کشاورزی  در کشور های مختلف گرامی داشته می شود .  در ایران نیز همزمان با این روز  ، هفته کشاورزی آغاز می شود .

روز عزای عمومی در مکزیک :
در چنین روزی در سال 1815 میلادی در مکزیک خوزه ماریا وره لوس در گذشت . وی کشیشی انقلابی بود که به دست اسپانیایی ها اعدام شد . همه ساله به همین مناسبت در مکزیک عزای عمومی است .

منبع: خبرگزاری مهر

 

01/10/58

تقاضای كارتر از شورای امنیت جهت تحریم اقتصادی ایران.

تهدید شوروی مبنی بر توی تحریم اقتصادی علیه ایران.

حمایت نروژ از تحریم اقتصادی علیه ایران.

حمایت لیبی از ایران در برابر تهدید آمریكا.

قطع رابطه با مغرب (مراكش) بخاطر طرفداری شاه حسن از اشغال ایران توسط آمریكا.

01/10/59

عقبنشینی نیروهای عراقی از حوالی سوسنگرد .

عقبنشینی و ترمیم مواضع عراق در جبهه اهواز ـ گلوله باران و بمباران آبادان همراه با درگیری هوایی در آسمان این شهر .

جبهه شمالی : درگیری با نیروهای عراقی در ارتفاعات مریوان و درگیری با ضد انقلاب در « دزلی » .

 اعلام مواضع ایران و آمریكا در مورد گروگانها توسط سخنگوی دولت ایران ( بهزاد نبوی ) و وزیر امور خارجه آمریكا ( ادموند ماسكی ) .

 مصاحبه رئیس مجلس در مورد نحوه فعالیت شورای عالی دفاع ، مسئله سه جزیره و درگیریهای داخلی .

اظهارات وزیر نفت عراق ، وزیر خارجه عراق ، لئونید برژنف و شاذلی بن جدید ( رئیس جمهور الجزایر ) درباره مذاكره ایران و عراق .

 پیشبینی ركود زمستانی در جنگ ایران و عراق در تحلیلهای مربوط به جنگ .

Logo
https://old.aviny.com/News/84/10/01/01.aspx?&mode=print