شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه سی ام آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با هجدهم ذیقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بیست و یکم دسامبر سال2005 میلادی .

  شب یلدا :
 

شب یلدا بلند ترین شب سال یعنی شب آخر ماه  آذر است . این شب در فرهنگ ایرانیان دارای پیشینه ای عمیق و جالب توجه است. ایرانیان این شب سنتی را با برپایی سنت حسنه صله رحم گرامی می دارند و بر دیوان خواجه شیراز تفال می زنند . همچنین در این شب بازار شاهنامه خوانی در میان محافل خانه ها گرم است . خوردن انواع تنقلات از دیگر آیین های سنتی  شب  بیداران یلداست . " یلدا " واژه ای سریانی است و مفهوم آن  میلاد و تولد می باشد . به روایت برخی مورخین ، یلدا، روز تولد میترا و مسیح است . اولین اشاره ها به مراسم یلدا مربوط به دوران پیش از زرتشت است یعنی شب زاده شدن ایزد مهر.ایزدی که خورشید گردونه اوست. 

 تولد خیام نیشابوری :

در چنین روزی در سال 439هجری قمری حکیم ابوالفتح عمربن خیام نیشابوری ،  که  بیشتر شهرت  او در جهان غرب به سبب سرودن رباعیات زیبای اوستکه توسط فیتز جرالد انگلیسی ترجمه شده است ، دیده به جهان گشود . وی  منجم  و شاعرگرانقدر دوره سلجوقی است . ابوحفض یا ابوالفتح  از برجسته ترین حکما و ریاضیدانان جهان نیز است . او که پدرش خیمه دوز بود بعدها  به خیام معروف شد . کمتر می نوشت و شاگرد می پذیرفت  و بیشتر  سفر می کرد . آن عالم بزرگوار به دلیل مهارت بسیار در نجوم  از سوی ملکشاه  سلجوقی  به دربار  فراخوانده شد . ملکشاه به او بسیار  احترام می گذاشت و خیام نزد او قرب و منزلت ویژه ای داشت .  او بنا به خواست ملکشاه در ساخت رصدخانه ملکشاهی و اصلاح تقویم همکاری داشت . حاصل کارش در این زمینه تقویم جلالی  است که هنوز اعتبار و رواج دارد . حدود دوازده اثر از خیام در علم و فلسفه به جای مانده است ، اما همین آثار اندک ،  وی را در سراسر جهان به شهرت رسانده است . از مهمترین آنها کتاب جبر اوست که بهترین اثر در نوع خود در ریاضیات است . از دیگر آثار او می توان به رساله فی شرح ما اشکال من مصادرات اقلیدس  ، رساله فی براهین علی المسائل الجبر و المقابله (جبر خیام) ، میزان الحکم رساله الکون و التکلیف ، الجواب عم ثلاث مسائل اضیاء العقلی ، رساله فی الوجود ، رساله فی کلیه الوجود ، نوروزنامه و کتاب الزیج الملکشاهی  که به رومی نیز ترجمه شده است.  او در رباعیات خود به مفاهیمی چون  شک و حیرت ،  مرگ ،  اغتنام لحظات عمر و شاد زیستن به دلیل اندک بودن زمان عمر می پردازد . البته شک وتردید جدی در باره این رباعیات وجود دارد . برخی از پژوهشگران معتقد ند از خیام معروف نیشابوری نیست. گروهی براین رای پای می فشارند که تعداد اندکی از وی است و دیگران به نام وی ساخته اند . جمعی می گویند که اندیشه هایی مانند  دم غنیمتی ، خوش باشی و جبر گرایی که برمحمل رباعیات حمل می شود  به دلیل مغایرت  با اندیشه ای که عمر خیام نیشابوری در آثار دیگرش  معرفی می کند نمی تواند از یک نفر باشد لذا چنین بافت فکری رادر رباعیات جهانی شده از آن وی نمی دانند. به هر حال  وی در سال 517  ه.ق چشم از جهان فرو بست .  وی را درزادگاهش نیشابور به خاک سپردند. برای تغییر ذائقه و آشنایی با رباعیات خیام بد نیست که چند فقره را زمزمه کنیم:
ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست                     بی باده ارغوان نمی باید زیست 
  این سبزه که امروز تماشاگه ماست                   تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست 

امروز ترا دسترس فردا نیست                          و اندیشه فردات بجز سودا نیست  
ضایع مکن این دم ار دلت شیدا نیست                  کاین باقی عمر را بها پیدا نیست  

هر ذره که در خاک زمینی بوده است                پیش از من و تو تاج و نگینی بوده است 
گرد از رخ نازنین به آزرم فشان                      کانهم رخ خوب نازنینی بوده است  

هرسبزه که برکنار جوئی رسته است              گویی ز لب فرشته خویی رسته است 
   پابر سر سبزه تا بخواری ننهی                 کان سبزه ز خاک لاله رویی رسته است 

در گذشت خواجه نصیر الدین طوسی :
خواجه نصیر الدین طوسی در یازدهم جمادی الاول سال 597 ه ق دیده به جهان گشود . نامش را محمد گذاردند و بعدها به  القابی نظیر نصیر الدین ، محقق  طوسی ، استاد البشر و خواجه شهرت یافت . وی پس از فراگیری مقدمات  علوم در شهر طوس ،  در نزد نورالدین علی بن محمد شیعی به فراگیری علوم مختلف پرداخت . محمد  در شهر طوس به نزد استادش نصیر الدین عبد الله بن حمزه لباس مقدس عالمان دین را به تن کرد و بعدها توانست کتاب قانون ابن سینا را نزد قطب الدین مصری شافعی بیاموزد . وی پس از آن به ری شتافت و با دانشوران بزرگی چون میثم بن علی میثم بحرانی محشور شد  . او سپس  به عراق رفت و در آنجا به تکمیل یافته های علمی خود پرداخت . پس از آنکه اسماعیلیان به عنوان فرقه ای موثر و سیاسی فعالیت خود را در قلاع مختلف ایران آغاز نمودند ، خواجه را به سوی  خویش خواندند .  نصیر الدین طوسی حدود 26 سال در قلاع اسماعیلیه به سر برد و در این دوران لحظه ای از تلاش های علمی خویش بازننشست . او در این مدت کتاب هایی چون شرح اشارت ابن سینا ، تحریر اقلیدس ، تولی و تبری  و اخلاق ناصری را به رشته تحریر در آورد . خواجه  همچنین پس از آنکه هلاکو خان مغول تاج و تخت اسماعیلیلان را برچید ، با تدبیر و درایت عالمانه اش  توانست از به آتش کشیده شدن کتابخانه بزرگ حسن صباح در قلعه الموت به دست مغولان جلوگیری نماید . او در سال 656 ه ق رصد خانه مراغه را تاسیس کرد و همچنین دست به تجهیز کتابخانه این  رصدخانه عظیم زد . خواجه در دوران تدریس خود شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد که از میان آنها می توان به علامه حلی ، قطب الدین شیرازی ، ابراهیم حموی جوینی ، اثیر الدین اومانی و مجد الدین طوسی اشاره کرد . خواجه عظیم الشان در علوم مختلف دوران خود در صدر علما قرار داشت . وی در ریاضیات ، فلسفه  ، کلام ، اخلاق و ادبیات از سرآمدان دهر بود و دوست و دشمن بر این امر اذعان داشتند .   غیر از کتبی که از آن یاد شد ،  وی کتب مختلفی را به رشته تحریر در آورد که از میان آنها می توان به قواعد العقاید ، اوصاف الاشراف ، تحریر اقلیدس ، تحریر مجسطی ، اساس الاقتباس ، زیج ایلخانی ، اثبات الجواهر ، اثبات اللوح المحفوظ ، اشکال الکرویه ، شرح اصول کافی ، رساله ای در کلیات طب و تجرید الهندسه اشاره کرد . آن عالم ربانی سرانجام در چنین روزی در سال 673 ه ق پس ا زعمری تلاش در جهت احیای علوم و معارف اسلامی دیده از جهان فروبست .


محکومیت مصدق : در چنین روزی در سال  1332 ه ش  دادگاه  نظامی تهران دکتر محمد مصدق را به سه سال زندان محکوم کرد.

کودتا چیان برای استقرار و تثبیت موقعیت خود سرکوب نیروهای ضد کودتا و میهن پرستان را با ایجاد دستگاه فرمانداری نظامی از 29 مرداد 1332 به فرماندهی سرتیپ فرهاد دادستان و سپس سرتیپ تیمور بختیار آغاز کردند . هزاران  تن از میهن پرستان در سراسر کشور دستگیر و روانه زندان ها و شکنجه گاه ها شدند . تعدادی از آنان نیز در زیر شکنجه ها شهید ، تعدادی پس از محاکمات فرمایشی  تسلیم جوخه های اعدام گردیند . محیط رعب و وحشت سراسر کشور را فراگرفت . انتشار روزنامه های ملی  ومستقل متوقف و صاحبان و گردانندگان آنها با محدودیت های فراوانی مواجه شدند . بیشتر وزرا و همکاران دولت قانونی  و جمعی از نمایندگان مجلس شورای ملی دستگیر و تعدادی از آنان نیز محاکمه و تحت پیگرد قرار گرفنند . تعدادی از افسران و نظامیان که طرفدار نهضت ملی نفت  بودند هم روانه زندان ها و تبعید گاهها شدند . فعالیت احزاب وابسته به جبهه ملی ممنوع و برخی از رهبران و سران آن زندانی شدند . دکتر محمد مصدق  پس از معرفی خود دستگیر و زندانی شد و سپس کودتا چیان او را در دادگاه نظامی محاکمه محکوم کردند . دکتر مصدق با همه شایستگی خود بدون واهمه  ، دادگاه نظامی را به دادگاه محاکمه کودتا چیان تبدیل نمود و نقاب از چهره محمد رضا پهلوی و پدرش و عمال  آنها بر داشت و ضمن دفاع از جنبش ملی نفت و حرکت ضد استعماری مردم با ارایه اسناد و شواهد غیر قابل انکار ماهیت کودتا و هماهنگی شاه و عمال داخلی و بیگانگان را آشکار نمود و ادعای کودتا چیان را که  از رستاخیز ملی دم می زدند ،  افشا کرد .  دادگاه پس از تشکیل 35جلسه وی را به سه سال حبس مجرد محکوم کرد.

ازدواج شاه مخلوع ایران :
در چنین روزی  در سال  1338 ه ش (1959 میلادی ) محمد رضا پهلوی شاه مخلوع ایران  با فرح دیبا ازدواج کرد .

صدور فرمان برلین : 

درچنین روزی در سال 1806میلادی  ناپلئون  فرمان تاریخی  برلین را صادرکرد .  ناپلئون با این فرمان تمامی  کشورهای اروپایی تحت نفوذ فرانسه را  ازهرگونه تجارت با بریتانیا  منع می کرد .  وی  این فرمان را به منظور مقابله با تحریم های  دریایی که از سوی بریتانیا بر کشور فرانسه   اعمال می شد ، صادر کرد .

تولد هاینریش بل :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی هاینریش بل نویسنده آلمانی در کولونی راین  متولد شد . پدرش ویکتور بل  مجسمه سازی ماهر  بود . وی بین سالهای 1924 تا تا 1928 تحصیلات  ابتدایی خود  را گذراند و پس از تحصیل دوره متوسطه ،  در سال 1937 به کتاب فروشی مشغول شد . او نخستین تلاش های خود را برای نویسندگی در سال 1938 آغاز کرد . بل در سال 1949 نخستین کتاب خود را منتشر ساخت . وی موفق شد در سال 1972 جایزه نوبل ادبی را از آن خود سازد .

کشف رادیو اکتیو :
در چنین روزی در سال 1898 میلادی  ، پیر و ماری کوری عنصر رادیو اکتیو رادیم را کشف کردند .

نخستین نمایش فیلم رزمناو پوتمکین :  
در چنین روزی در سال 1925 میلادی فیلم رزمناور پوتمکین آیزنشتاین برای نخستین بار در مسکو به نمایش در آمد . این فیلم که یکی از فیلمهای پرآوازه تاریخ سینماست ، به نوعی بیانگر تز سوسیالیسم است . پس از تقطیع بخش های  مختلف این فیلم می توان در یافت که هر سکانس  تولید تز برای سکانس بعدی می کند و سکانس بعدی خود آنتی تزی  برای این معناست که نتیجتا منجر به تولید سنتز می شود . این سنتز خود تز برای آنتی تز ثانوی است .

نخستین انیمیشن بلند :


در چنین روزی در سال 1937 میلادی والت دیزنی نخستین فیلم انیمیشن بلند خود را با نام سفید برفی و هفت کوتوله در هالیوود آغاز کرد .

انتخاب دو گل :
در چنین روزی در سال 1958 میلادی شارل دو گل برای یک دوره هفت ساله به عنوان نخستین رییس جمهور جمهوری پنجم فرانسه انتخاب شد . ژنرال دو گل سیاستمدار برجسته فرانسوی ، توانست در مراحل نهایی جنگ جهانی دوم ، نقش حساس و تعیین کننده  ای  برای کشورش ایفا کند . وی با برخوردی واقع بینانه مساله الجزایر را در سال 1962 حل کرد و در سال 1965 برای بار دوم  به ریاست جمهوری فرانسه رسید .

حادثه لاکربی :

در چنین روزی در سال 1988 میلادی براثر انفجار بویینگ 747 پان آمریکن بر فراز لاکربی اسکاتلند ،  270 سرنشین این هواپیما کشته شدند . آمریکا و انگلیس دو تن از ا تباع لیبی را مسول این انفجارمعرفی کردند د . لیبی تا سالها این اتهام را نپذیرفت و همین اتهام این کشور را  با تحریم های شدید اقتصادی و سیاسی از سوی آمریکا وسازمان ملل روبرو کرد .  سرانجام در سال جاری ، قذافی رهبر لیبی   با به عهده گرفتن حادثه مذکور  درجهت  جبران خسارت و  پرداخت غرامت به خانواده های کشته شدگان پرونده بر آمد . پس از این اتفاق تحریم های سازمان ملل لغوشد ه است و به عادی سازی رابطه این کشور با کشورهای اروپایی در گسترش همکاری های اقتصادی تبدیل گردید . چند سال قبل نیز لیبی در عقب نشینی آشکار دو تن تبعه کشورش را تسلیم دادگاه کرد و آنان محکوم شدند. 

صدام: از کویت بیرون نمی رویم !
در چنین روزی در سال 1990 میلادی صدام حسین  دیکتاتور سابق عراق   در تلویزیون آلمان اعلام کرد که حتی پس از صدور  ضرب العجل سازمان ملل متحد ، از کویت بیرون نخواهد رفت . 

بیت لحم در دست فلسطینی ها :  
در چنین روزی در سال 1995 میلادی  فلسطینی ها کنترل شهر  بیت لحم  را در دست گرفتند .

انتخاب چهارمین دبیر کل :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی کورت والدهایم به عنوان چهارمین دبیر کل سازمان ملل متحد آغاز به کار کرد .

تولد توماس کوتور :
در چنین روزی در سال 1815 میلادی توماس کوتور نقاش و نویسنده بر جسته  فرانسوی  به دنیا آمد .

تولد یوزف استالین :
 در چنین روزی استالین به 1879 میلادی ، دیکتاتور روس در گرجستان به دنیا آمد . نام اصلی او  ژوکاشولی است . وی پیش از آنکه به سمت دبیر کلی حزب بلشویک روسیه برسد در جنگ های بسیاری علیه حکومت تزاری شرکت کرد و با لنین همکاری نزدیکی داشت . وی مدتی نیز دبیر کل بلشویک های گرجستان بود تا این که بعد از لنین قدرت را در دست گرفت  و مدت درازی هم بر کشور پهناور روسیه حکومت کرد . استالین در سال 1923 میلادی روسیه را به اتحاد جماهیر شوروی تغییر نام داد . استالین نقش موثری در شکست آلمان در جنگ جهانی دوم داشت . گفته اند وی در دوران حکومت خود  یازده میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد . 

در گذشت جیوانی بوکاچیو : 
 در چنین روزی در سال 1375 میلادی بوکاچیو شاعر ایتالیایی در گذشت ." دکامرون"  عنوان مهمترین اثر اوست .

انفجار در معدن زغال سنگ :
 در چنین روزی در سال 1910 میلادی بر اثر انفجاری در معدن ذغال سنگ در هولتون انگلستان  ، 344 معد نکار جان باختند .

استقلال نپال : 

درچنین روزی در سال  1923 میلادی نپال از حالت  تحت الحمایگی  بریتانیا به کشوری  مستقل تبدیل  شد . نپال در نیمکره شمالی  ، نیمکره شرقی و در جنوب قاره آسیا قرار دارد . نژاد مردم آن مخلوطی از تیره های تبتی و هندی بوده و دین آنها عمدتا هندو و بودایی است . زبان رسمی این کشور نپالی است ولی زبانهای بیهاری و گورخایی نیز در آن رایج است . این کشور در سال 1955 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .  

زلزله مهیب در ژاپن :
بر اثر زلزله ای مهیب در زاپن در چنین روزی  در سال 1946 میلادی 1086 نفر جان باختند .

دیدار برای حل مساله  خاورمیانه (فلسطین ):
در چنین روزی در سال 1973 میلادی روسای جمهور کشور های آمریکا ، شوروی ، رژیم صهیونیستی ، سوریه ، اردن ، مصر درباره حل مساله  خاورمیانه در ژنو با یکدیگر دیدار کردند .

سال 1979؛ سال کودک :
در چنین روزی در سال 1976 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال 1979 میلادی را سال کودک انتخاب کرد .

نخستین پروازبا بالن : 
درچنین روزی در سال1783میلادی  برای نخستین بار درتاریخ ، نخستین  بالن به آسمان پرواز کرد . بااین بالن دو تن ازجلمه یک فیزیکدان فرانسوی بنام دو روزیه به آسمان رفتند .  

آخرین سخنرانی چائو شسکو :
درچنین روزی درسال 1989 نیکلای چائوشسکو حاکم رومانی آخرین سخنرانی خود را ایراد کرد . وی درتاریخ بیست وپنجم دسامبراعدام شد . چائوشسکو مراحل ترقی در رومانی را پس از به قدرت رسیدن کمونیست ها پیمود تا بالاخره در سال 1956 که مصادف با مرگ گئورکی دج دبیر کل حزب کمونیست بود به ریاست جمهوری رسید . وی تا قبل از فروپاشی کمونیسم و تحولات عظیم در کشور های کمونیستی مقتدرانه در کشورش حکومت کرد . پس از کنفرانس مالت ودیدار سران شوروی و آمریکا در یک تحول ناگهانی ، رومانی گرفتار آشوب شد و چائو شسکو به همراه همسرش دستگیر شده و هر دو در روز کریسمس اعدام شدند .

فروپاشی  رسمی اتحاد جماهیر شوروی :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق رسما فروپاشید . یازده جمهوری از دوازده جمهوری آن در چنین روزی پیمان تشکیل کشورهای مشترک المنافع را امضا کردند .

منبع: خبرگزاری مهر

 

30/09/59

عقبنشيني از شمال غربي سوسنگرد و تقويت نيرو در جنوب آن و احتمال حمله به هويزه .

 اجراي آتش شديد توپخانه روي شهرهاي اهواز ، آبادان و دزفول . عمليات نفوذي موفق سپاه در كورهموش ( قصرشيرين ) و عمليات ناموفق ضد انقلاب در مياندوآب .

 نامه يك نفر از پاسداران اعزامي به جبهه گيلان غرب ، به شوراي عالي دفاع ، در توضيح نابسامانيهاي جبهه هاي غرب كشور و تشريح انتقادآميز اوضاع در منطقه گيلان غرب .

 اعلام مواضع جمهوري اسلامي در مصاحبه رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) با راديو كلن درباره تحريم اقتصادي غرب ، خريد سلاح از بلوك شرق ، طولاني شدن جنگ ، خسارات اقتصادي ايران ، تنگه هرمز و مذاكرات صلح .

مذاكره وزراي خارجه عراق و امريكا در پوشش تلاشهاي صلح و تحليل گاردين از محاسبات عراق راجع به روندي كه در پيش روي ايران و عراق است و راه مذاكرات صلح را باز ميكند : ايران قادر به بازپس گيري اراضي خود با حملات نظامي نخواهد بود و عراق به جز ادعاي حق حاكميت بر شط العرب ادعاهاي ديگر از جمله سه جزيره را از مذاكرات نهايي حذف خواهد كرد .

 استراتژي آمريكا در تفسير مفصل " ميدل ايست " : ـ امريكا علاقه اي به پيروزي ايران يا عراق در جنگ ندارد . ـ در نتيجه اين جنگ ، عربستان و شيخنشينانهاي خليج فارس تمايل بيشتري به چتر حمايتي امريكا نشان خواهند داد .

روزنامه انگليسي آبزرور از قول وزير دفاع انگلستان : عراق در ازاي تحويل قطعات يدكي ، يك تانك چيفتن كه در حمله به ايران بدست آمده ، در اختيار شوروي قرار داده است .

30/09/64

تقاضاي طارق عزيز طي نامه‌اي از دبيركل سازمان ملل جهت جلوگيري از حملات قريب‌الوقوع زميني.

درخواست عراق از شوروي جهت خريد موشكهاي اس-اس-21 و تانكهاي تي72 و هواپيماهاي ميگ27 .

موافقت شوروي در ارسال تسليحات بسيار پيشرفته به عراق .

محكوميت عراق بدليل زير پا گذاشتن مقررات هواپيمايي توسط سازمان بين‌المللي هواپيمايي كشوري (ايكائو).

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo