شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و نهم آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با هفدهم ذیقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با بیستم دسامبر سال2005 میلادی.

موافقت مظفر الدین شاه با خواست های  متحصنین : 
 


در چنین روزی در سال 1905 میلادی مظفرالدین شاه با خواست های  متحصنین  قم که شمار آنان  بیش از ده هزارتن  بود موافقت کرد . پپشتر  علما و مردم  به منظور اعتراض به سیاست های تهد ید کننده عین الدوله  ،  به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی  پناه بردند و در آنجا تحصن کردند . در همین حین ، وعاظ در جاهای مختلف بر منبر رفته و از استبداد حکومت عین الدوله سخن می گفتند و خواستار تشکیل عدالتخانه در کشور بودند .  شاه با مشاهده احوال در صدد حل قضیه بر آمد . متحصنین خواسته های خود را از جمله ، تاسیس عدالتخانه ، اجرای قوانین  اسلام  در سراسر کشور و عزل مسیو نوز بلژیکی و علاء الدوله به گوش شاه رساندند. سرانجام مظفر الدین شاه به خواسته آنان تن در داد و با آنها موافقت کرد و علما به مهاجرت صغرای  خود پایان دادند . عین الدوله که هرگز حاضر نبود تن به خواسته مردم بدهد با گذراندن وقت و امروز و فردا کردن از پذیرش در خواست متحصنین طفره می رفت و سعی  داشت با ایجاد اختلاف در صفوف  علما و مردم و همچنین زندانی کردن وبه  تبعید فرستادن  فعالان غائله را ختم کند . با ادامه این روند و طی مراحلی ، علما خواستار خروج از تهران و عزیمت به قم شدند . بدین ترتیب حضرات آیات  طباطبایی و بهبهانی به همراه عده ای از مردم به قصد قم  شهر تهران را ترک گفتند  ( مهاجرت کبری ) .
درست در همین زمان اولین دسته از مردم که حدود 50 نفر می شدند نا آگاهانه به سفارت انگلیس پناهنده شدند و در حیاط سفارت بست نشستند . این جمعیت در چند روز آینده به بیست هزار نفر رسید . متحصنین در سفارت از شاه خواستند : علما را به تهران بازگرداند ، تضمین بدهد که احدی شکنجه و دستگیر نخواهد شد ، امنیت را در کشور برقرار کند ، دست به تاسیس عدالتخانه بزند و قاتلین مردم را تعقیب کند . همچمین در خواست های مهاجران به این شرح بود : بازگشت علما به تهران  ، عزل عین الدوله  ، افتتاح دارالشوری ، قصاص  قاتلین و بازگرداندن تبعید شدگان . با انتشار خبر مهاجرت علما و بست نشستن مردم در سفارت انگلیس ، شورش های پراکنده در نقاط مختلف کشور شکل گرفت و همین امر با عث شد که شاه  به وحشت افتاده و خواست های متحصنین  را بپذیرد . 

شهادت ملا محمد تقی برغانی :
در چنین روزی در سال 1263 هجری قمری  حاج ملا محمد تقی برغانی قزوینی از علمای بزرگ قرن سیزدهم هجری قمری به شهادت رسید. وی علوم ابتدایی را در زادگاهش آموخت و بعد ها به سلک شاگردان کاشف الغطاء در آمد . وی بخش مهمی از زندگانی خود را به تدریس و تالیف کتاب صرف کرد و توانست آثار چندی از خود به یادگار گذارد که "عیون الاصول "، "مجالس المتقین" و" منهج الاجتهاد"  ازمهمترین آثار اویند . وی به دست چند تن از طرفداران باب ( فرقه بابیه در عصر ناصر الدین شاه ) به در جه شهادت نایل آمد . 

 در گذشت استاد صبا :
استاد ابوالحسن صبا موسیقیدان بزرگ ایرانی  در چنین روزی در   سال 1336 ه ش دار فانی را وداع گفت . ابوالحسن صبا در سال 1281 خورشیدی در خانواده ای  اهل هنر و ادبیات  در خانه اجدادی اش واقع در خیابان ظهیرالسلام به دنیا آمد.  
 


پدرش دکترابوالقاسم کمال السلطنه فرزند جعفرخان حکیم باشی معروف به صدرالحکماء و ازنوادگان فتحعلی خان صبا، ملک الشعرای دربار قاجار، بود.  وی  در نواختن سه تار تبحر داشت. ابوالحسن صبا از سه سالگی آموختن سه تار را نزد پدر آغاز کرد. او تحصیلات مقدماتی را در مدرسه علمیه و سپس در کالج آمریکایی به پایان رسانید و به زبان و ادبیات فارسی و انگلیسی تسلط یافت . ابوالحسن در سال 1308 ه ش  به مدیریت مدرسه صنایع ظریفه رشت منصوب شد و قریب  سه هزار تن را موسیقی آموخت . صبا از کودکی در نواختن انواع سازهای اصیل ایرانی مهارت داشت، اما شگفتی هنر او را باید از زمان تأسیس مدرسه عالی موسیقی دانست که در سال 1302 ه ش  به همت استاد علینقی وزیری در  تهران آغاز به کار کرد. تأسیس این مدرسه میدانی برای عرضه مهارت و نبوغ او بود. صبا نوازنده سه تار و ویولون و مسلط به دیگر سازهای ایرانی از شاگردان میرزا عبدالله، درویش خان، علی اکبر شاهی، حسین هنگ آفرین، حسین اسماعیل زاده و علی نقی وزیری و...است .  او احیا کننده روش صحیح و قدیمی سه تار نوازی  و عضو انجمن و ارکستر هنرستان موسیقی ملی و ارکسترهای رادیو بود . وی  همچنین از اولین سازندگان قطعات نوین(غیر ردیفی) در عصر تجدد موسیقی ایرانی به حساب می اید . آثار به یادگار مانده از اوعبارتند از : سه دوره صفحه گرامافون همراه ارکستر مدرسه عالی موسیقی(وزیری، روح انگیز، معروفی، برومند، بدیع زاده، محجوبی و...) و تعدادی نوارهای رادیویی در برنامه "گل های جاویدان" . او هچنین چند ین کتاب از خود به یادگار نهاده است که از میان آنها می توان به  جهار دوره آموزش سنتور، سه دوره آموزش ویولون، یک دوره آموزش سه تار و تار و تعدادی یادداشت و مقاله و اظهار نظر در کتاب"موسیقی نامه " اشاره کرد .

تحصن استادان دانشگاه :
 


در چنین روزی در سال 1357 استادان دانشگاه تهران دست به تحصن گسترده ای علیه اقدامات رژیم پهلوی زدند . در این تحصن استادان دانشگاههای تهران با تجمع در دانشگاه تهران اقدامات ضد انسانی رژیم پهلوی در کشتار مردم را محکم کرده و خواستار نابودی رژیم پهلوی شدند .  

تاسیس نخستین سینما در قم :
در چنین روزی در سال 1348 ه ش نخستین سینما در شهر قم تاسیس شد . غالب محصولات سینمای  پیش از انقلاب  ایران را ، فیلمهای مبتذل و سخیف تشکیل می دادند که امروزه به آنها فیلم فارسی اطلاق می شود . تاسیس  سینما در شهر مذهبی قم در زمان رژیم پهلوی ، موجب اعتراضات گسترده در میان علمای دوران شد . حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی از جمله شخصیت هایی بودند که به شدت با تاسیس این سینما و نمایش فیلمهای ضد اخلاقی در آن مخالفت ورزیدند. سرانجام این سینما را مخالفان ابتذال  منفجر کردند. 

آغاز سال روسیه از اول ژانویه  :
درچنین روزی در سال 1699 میلادی پطر کبیر دستور داد در روسیه سال جدید به جای اینکه از اول سپتامبر آغاز شود ،  از اول ژانویه آغاز گردد . پیش از این تاریخ سال روسی بنابر تقویم خاص این کشور از ابتدای سپتامبر آغاز می شد .

نمایش لامپ نورانی ادیسون :
در چنین روزی در سال 1879 میلادی توماس ای ادیسون  لامپ نورانی خود را دریک نمایشگاه اختصاصی در  بوستان منلو نیوجرسی آمریکا به نمایش گذاشت . 

نبرد گسترده میان مبارزان ویتنام واستعمارگران فرانسه :
در چنین روزی در سال 1946 میلادی نبرد  گسترده ای میان مبارزان ویتنامی و نیروهای استعمارگر فرانسوی آغاز شد . 

گذرگاه  دیوار برلین برای اولین بار باز شد:  
در چنین روزی در سال 1963 میلادی گذرگاه دیوار برلین برای نخستین بار بر روی ساکنان آلمان غربی  باز شد . این کار فقط در ایام تعطیلات سال نومسیحی انجام  گرفت .  دیوار یادشده  در ششم ژانویه 1964 بسته شد .

در گذشت جان اشتاین بک :
در چنین روزی در سال 1968 میلادی آرتور جان اشتاین بک نویسنده موفق آمریکایی در سن 66 سالگی  در گذشت . جان ارنست اشتاین بک نویسنده رئالیست آمریکایی در یکی از شهرهای کوچک کالیفرنیا در سال 1902 میلادی متولد شد . وی در دانشگاه استانفورد به تحصیل مشغول شد . او در این دوران و پس از آن که به کارهای گوناگونی مانند کارگری ، درودگری ، نقاشی و داروفروشی پرداخت . آنگاه به  نویسندگی روی آورد و داستانهای زیادی نوشت . وی در آغاز با شکست و ناکامی روبرو شد ولی سرانجام به پیروزی و شهرت رسید . اشتاین بک در سال 1947 میلادی  عضو فرهنگستان و هنر و ادبیات آمریکا شد و نشان عالی خود را از دولت نروژ دریافت کرد . وی در سال 1962 به در یافت جایزه ادبی نوبل نایل آمد . جان اشتاین بک بیش از هر چیز مفسر بدبختی ها و رنجهای طبقات محروم و ستمدیده است . در رمانهای او انعکاس رنج درونی و تیره بختی میلیونها مردم گمنام به خوبی مشاهده می شود . موش ها و آدم ها ، خوشه های خشم ، ماه پنهان است ، اتوبوس سرگردان  ، در نبردی مشکوک ، مروارید و  سربلند از مهمترین آثار اشتاین بک به شمار می روند .

غرق  شدن کشتی مسافری :
در چنین روزی در سال 1987 میلادی بر اثر بر خورد کشتی مسافری فیلیپینی با نام "دوناپاز"  با یک کشتی نفت کش به نام "وکتور "در جزیره میندور  انفجار شدیدی  رخ داد که در نتیجه آن  سه هزار نفر جان خود را از دست دادند .

سقوط نوریگا از قدرت  : 
 
در چنین روزی در سال 1989 میلادی ژنرال نوریگا حاکم  پیشین پاناما توسط نیروهای  ایالات متحده آمریکا از حکومت ساقط شد . این طرح به عنوان عملیات "جاست کوز" شناخته شده است .

کناره گیری ماکویچ از قدرت :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی آنت ماکویچ از نخست وزیری یوگسلاوی کناره گیری کرد .

انفجار مهیب هواپیما :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی هواپیمای 757 خطوط هوایی آمریکا که در حال سفر به کلمبیا بود براثر بر خورد با کوه منفجر شد . بر اثر این انفجار تمامی سرنشینان این هواپیما  کشته شدند .

کناره گیری  دولاروا از قدرت :
در چنین روزی در سال 2001 میلادی رییس جمهور آرژانتین فرناندو دو لا روا بعد از دو سال از قدرت کناره گیری کرد .

ورود انگلستان به افغانستان :
در چنین روزی در سال 2001 میلادی نخستین گروههای حافظ صلح انگلیسی برای کمک به وضعیت عمومی در افغانستان وارد این کشور شدند . 

تاسیس اردن :
 


در چنین روزی در سال 1920 میلادی  و پس از جنگ جهانی اول وهمچنین  انقراض دولت عثمانی ، کشور اردن  توسط انگلستان تاسیس شد . انگلیسی ها سران عراق و اردن را از میان یک خانواده درحجاز انتخاب کردند و قرار شد که یک ژنرال انگلیسی هم بر ارتش اردن فرماندهی کند.

تاسیس نخستین آژانس هسته ای :
در جنین روزی در سال 1957 ه ش آژانس هسته ای اروپا تاسیس شد .

امضای قرار داد منع تسلیحات هسته ای :
در چنین روزی در سال 1935 میلادی قرار داد منع گسترش سلاح اتمی به امضا کشور های مختلف رسید .

آغاز حکومت خود مختار در تبت :
در چنین روزی در سال 1953 میلادی حکومت کمونیستی خود مختار در تبت آغاز به کار کرد .

کشف گاز کربنیک :
در چنین روزی در سال 1757 میلادی گاز کربنیک توسط ژوزف پلاک کشف شد . 

ترور نخست وزیر اسپانیا :  
در چنین روزی در سال 1973 میلادی نخست وز یر اسپانیا ترور شد . آدمیرال لوییس کاررو بلانکو نخست وزیر اسپانیا در ماشین بمب گذاری شده در مادرید کشته شد .

یوگسلاوی ؛ عضو غیر دایم :
در چنین روز در سال 1955 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد یوگسلاوی  را به عنوان یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل انتخاب کرد .

 تولد عزیز نسین :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی نسین ،طنز نویس مشهورترک متولد شد . وی  پس از طی تحصیلات عمومی وارد دانشکده افسری شد ولی بعدها از این شغل استعفا داد و ازکسوت  نظامی گری بیرون آمد . او پس از این دوره به کارهای مختلفی نظیر روزنامه ‌فروشی، کتاب‌ فروشی،عکاسی و حسابداری روی آورد ، اما در نهایت  به نویسندگی پرداخت  . نسین  پس از مدتی به رشته داستان نویسی طنز روی آورد و در آن مطالب و انتقادات تند خود را به زبان گزنده طنز و به مهارت هر چه تمام تر بیان می کرد . وی موفق شد در رشته طنز ادبی  دو بار جایزه بین‌المللی طنز ایتالیا را از آن خود کند . او همچنین به خاطر مطالب و انتقادات خود  چندبار به  زندان افتاد . از او بیش از چهل اثر به جای مانده است که از میان آنها می توان به کتاب های پخمه ،  حقه باز ،  خری که مدال گرفت ،  زن بهانه گیر ، عروس محله ،  گردن کلفت ، یک خارجی در استانبول  اشاره  کرد .

اعلان جنگ :
در چنین روزی در  سال 1780 میلادی انگلستان علیه هلند اعلان جنگ کرد .

شناسایی بلژیک :
در چنین روزی در سال 1830 میلادی کشور های انگلستان ، فرانسه ، پروس  ، اطریش  و روسیه بلژیک  را به رسمیت شناختند .

تشکیل اتحاد جماهیر شوروی :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی چهارده  جمهوری اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل دادند .

بمباران کلکته :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی برای نخستین بار ژاپن کلکته را بمباران کرد .

افزایش شمار آمریکایی ها در ویتنام :
در چنین روزی در سال 1967 میلادی شمار سربازان آمریکایی در ویتنام به 474300 نفر رسید .

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

29/09/58

تصميم آمريكا به محاصره دريائي ايران به محض شروع محاكمه گروگانها.

29/09/59

اخبار جبهه ها ، آتش توپخانه دشمن در سوسنگرد ـ عمليات نفوذي خودي در سومار و گيلان غرب ـ پاكسازي و درگيري با ضد انقلاب در روستاهاي مياندوآب .

عمليات چريكي مخالفان رژيم عراق در حمله به پاسگاههاي نظامي شمال اين كشور و نيز انجام عمليات خرابكارانه در خط لوله نفتي عراق كه از سوريه ميگذرد . مواضع سوريه و الجزاير درباره مالكيت جزاير سهگانه خليج فارس .

گزارش و تحليل مجله تايم ، درباره عدم تغيير در وضعيت جنگ عليرغم تلفات طرفين . گزارش از جبهه هاي ايران و روحيه رزمندگان اسلام توسط خبرنگاران غربي كه از جبهه ها بازديد كردهاند .

راديو امّان : در حالي كه ارتش عراق كنترل كامل اوضاع را در دست دارد . بحران داخلي ايران تدريجاً به صفوف ارتش در جبهه هاي جنگ سرايت ميكند . تاكنون كوشش براي نجات اوضاع بيفايده بوده و بحران به مرحله خطرناكي رسيده است .

تحليل روزنامه انقلاب اسلامي از فرماندهان لغو راهپيمايي پنجشنبه ( 27/9/1359 ) توسط امام و تاكيد بر اينكه در قطعنامه راهپيمايي احتمالاً راجع به تعويض فرمانده كل قوا صحبتي ميشد كه فاجعه بود و خوزستان از دست ميرفت و نيز بيان اينكه راهپيمايي به دقت توسط ايادي حزب توده طراحي شده بود و رئيس جمهور و دفتر وي آماج حملات بوده است .

عقبنشيني از شمال غربي سوسنگرد و تقويت نيرو در جنوب آن و احتمال حمله به هويزه . اجراي آتش شديد توپخانه روي شهرهاي اهواز ، آبادان و دزفول . عمليات نفوذي موفق سپاه در كورهموش ( قصرشيرين ) و عمليات ناموفق ضد انقلاب در مياندوآب .

نامه يك نفر از پاسداران اعزامي به جبهه گيلان غرب ، به شوراي عالي دفاع ، در توضيح نابسامانيهاي جبهههاي غرب كشور و تشريح انتقادآميز اوضاع در منطقه گيلان غرب .

اعلام مواضع جمهوري اسلامي در مصاحبه رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) با راديو كلن درباره تحريم اقتصادي غرب ، خريد سلاح از بلوك شرق ، طولاني شدن جنگ ، خسارات اقتصادي ايران ، تنگه هرمز و مذاكرات صلح .

 مذاكره وزراي خارجه عراق و امريكا در پوشش تلاشهاي صلح و تحليل گاردين از محاسبات عراق راجع به روندي كه در پيش روي ايران و عراق است و راه مذاكرات صلح را باز ميكند : ايران قادر به بازپس گيري اراضي خود با حملات نظامي نخواهد بود و عراق به جز ادعاي حق حاكميت بر شطالعرب ادعاهاي ديگر از جمله سه جزيره را از مذاكرات نهايي حذف خواهد كرد .

استراتژي آمريكا در تفسير مفصل " ميدل ايست " : ـ امريكا علاقهاي به پيروزي ايران يا عراق در جنگ ندارد . ـ در نتيجه اين جنگ ، عربستان و شيخنشينانهاي خليج فارس تمايل بيشتري به چتر حمايتي امريكا نشان خواهند داد . ـ امريكا به سرعت مشغول تجهيز نيروهاي ضربت ( واكنش سريع ) و آماده كردن پايگاههاي نظامي منطقهاي براي خود در سومالي ، عمان ، كينا ، ديهگوگارسيا و مصر ميباشد .

 

29/09/62

عمليات اميرالمومنين.

2909/64

درخواست عراق از شوروي جهت خريد موشكهاي اس-اس-21 و تانكهاي تي72 و هواپيماهاي ميگ27

موافقت شوروي در ارسال تسليحات بسيار پيشرفته به عراق.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo