شهید آوینی

 

امروز یکشنبه بیست و هفتم آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با پانزدهم ذیقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با هجدهم دسامبر سال2005 میلادی .

شهادت آیت الله مفتح :
 شهید آیت الله دکتر مفتح از جمله عالمانى است که عمر گرانبهای خود را وقف احیاى معارف اسلامى و نشر فرهنگ اهل بیت (ع) کرد و در موقعیت های مختلف گوناگون به ستیز با جهل ، تباهى و ستم پرداخت . او نماد وحدت میان حوزه دانشگاه است .
محمد در سال 1307 ه ش  در خانه عالم بزرگوار حاج شیخ محمود مفتح  دیده به جهان گشود . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی نزد پدر ، در  سال 1322ه  ش به  قم رفت  و در مدرسه دارالشفاء به کسب معارف عالیه پرداخت . محمد  توانست کتب  رسائل ، مکاسب و کفایه را که از امهات کتب حوزوی هستند ،   طى سالهاى 1324 - 1322  ه ش  بیاموزد و در این  مسیر پیشرفت شایانی را از خود نشان دهد .  مفتح در همان زمان در مکتب درسی حضرت  امام خمینی ره حاضر شد و به تحصیل عرفان در محضر آن عارف زمانه پرداخت .آیت  الله مجاهد تبریزى ، آیت الله العظمى بروجردى  ، علامه طباطبائى ،  آیت الله العظمى سید محمد رضا گلپایگانى  ، آیت الله العظمى مرعشى نجفى  ،  آیت الله حاج میرزا ابوالحسن رفیعى اصفهانى و آیت الله سید محمد جحت پرتوى  از دیگر  استادان آن عالم ربانی بودند .مفتح همزمان با تحصیل در  علوم حوزوى موفق شد در رشته الهیات و معارف اسلامى در دانشگاه تهران به تحصیل بپردازد.  وی  با دفاع از پایان نامه خود با نام " حکمت الهى در نهج البلاغه " موفق به در یافت در جه علمی دکترا از این دانشگاه  شد .  ایشان  پس ازآن به تدریس در حوزه های علمیه  و دانشگاه تهران بویژه   در سطوح عالى پرداخت و تدریس کتاب منظومه حاج ملاهادى سبزوارى  در حوزه های علمیه  را در برنامه کاری خود قرار داد .
 

 

وى همچنین مدتی در دبیرستان دین و دانش قم به تدریس پرداخت و با همکارى شهید  دکتر بهشتى و حضرت آیة الله خامنه اى ،  کانون اسلامى دانش آموزان و فرهنگیان را در قم تاسیس کرد . در همین دوره آن شهید والامقام نوک تیزحمله خود را  متوجه  ساختار و نهاد رژیم  پهلوی  ساخت و دست به افشاگری درباره جنایات این رژیم سفاک زد . در همین زمان ( سال 1347 ) ساواک  شهید مفتح را از آموزش و پرورش اخراج و به نواحى بد آب و هواى جنوب کشور  تبعید کرد . اما او کسی نبود که با این تهدیدات کنار آید .  وی در سال 1348 پس از پایان  تبعید خواستار ورود به شهر قم شد که از ورود وی به این شهر ممانعت به عمل آوردند و ایشان بقیه عمر را در تهران به مبارزه و تعلیم و تعلم پرداخت . اما سخنرانی های افشاگرانه دکتر مفتح  برای رژیم گران می آمد و از همین رو ایشان  بارها  توسط عمال ساواک  دستگیر و روانه زندان شد . تاسیس جلسات علمى اسلام شناسى ،  همکارى با  شهید بهشتى ، شهید مطهری ،  آیة الله مهدوى کنى و آیت الله سید عبدالکریم موسوى اردبیلى  در  تشکیل  جلسات سخنرانى در مسجد رضوى قم  ، برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم در  مسجد الجواد تهران و برپایی جلسات وعظ و تبلیغ در نقاط مختلف کشور  از دیگر فعالیت های تبلیغی آن عالم ربانی  بود .
در سال 1356 ه ش  شهید مفتح اعلام کرد نماز عید فطر را در زمینهاى قیطریه برپا خواهند کرد  .دکتر  مفتح در خطبه هاى نماز به افشاگرى علیه طاغوت و استکبار و صهیونیست ها پرداخت و نام حضرت امام خمینی ره  را در حضور هزاران نفر جمعیت مسلمان بر زبان جارى ساخت و بر اطاعت از فرامنیش تاکید کرد.
در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى و ورود رهبر انقلاب  اسلامی به  ایران ،  با سازماندهى و تدبیر شهید مفتح  ، کمیته استقبال از امام ره  تشکیل شد .
شهید مفتح  که خود محصول دو نوع تفکر حوزوی و دانشگاهی بود سعی وافری را در نزدیک کردن این دو نهاد علمی ایران زمین به انجام رساند . او معتقد بود که دانشگاهیان با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوا در میان دانشگاهها می توانند در جهت ایجاد محیطی مهذب که به تربیت متخصصین همت می گمارد ، تلاش کنند . وی همچنین بر این امر تاکید می کرد که حوزویان باید بر علوم روز مسلط شوند و از این طریق در جهت تبلیغ معارف دین الهی   گام بردارند . او حتی اقدام عملى در راه رسیدن به چنین وحدتى را تغییر نظام آموزشى دانشگاه مى دانست . 
دکتر مفتح علیرغم آنکه بیشتر در حوزه عمل فعال بود،  اما از حوزه نظر نیز غافل نبود و توانست در این حوزه کتاب های چندی را به رشته تحریر در آورد .  ترجمه تفسیر مجمع البیان ، حاشیه بر اسفار ملاصدرا ،  روش اندیشه  ،حکمت الهى و نهج البلاغه ، آیات اصول اعتقادى قرآن ، نقش دانشمندان اسلام در پیشرفت علوم  ، ویژگیهاى زعامت و رهبرى از جمله آثار آن شهید والامقام است . سرانجام پس از عمری تحقیق ، تالیف و مبارزه آن عالم ربانی  در صبح روز 27 آذر 1358 ه  ش  در جلو دانشگاه الهیات تهران به دست  گروه منحرف فرقان ترور شد و به در جه رفیع شهادت نایل آمد .

 
روز وحدت حوزه ودانشگاه : 


 


با هدف تبادل نظر میان حوزه ها و دانشگاهها و همچنین با عنایت به این که ضروری است از فرهنگ  حوزه ، دانشگاه ها واز فرهنگ جدید دانشگاه ، حوزه ها آشنا شوند ، چنین روزی به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد . حضرت آیت الله خامنه ای ، مقام معظم رهبری طی سخنانی در این باره فرموده اند :
روز وحدت حوزه ودانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام بزرگوار ماست . این مساله هم مثل تدابیر و تصمیم های مهمی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما آن حکیم عالی مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند یکی از برکات وجودی ایشان شده و هست و انشاء الله خواهد بود ... وحدت حوزه ودانشگاه که امام به عنوان یک شعار مطرح کردند اغلب از واقعیت تلخی در جامعه ما و یا همه جوامع اسلامی منشا می گرفت  که آن واقعیت تلخ ، ساخته و پرداخته مستقیم و حساب شده دست استعمار بود و آن واقعیت این بود که وقتی استعمارگران نقشه های فتوحات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خود را طراحی می کردند به یک مانع برخورد می کردند و آن اعتقادات دینی ملت ها بود . وحدت حوزه ودانشگاه  یعنی وحدت در هدف . هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل ، جامعه امام ، جامعه پیشاهنگ ، جامعه الگو ، ملت شاهد ، ملتی که مردم دنیا با نگاه به او جرات پیدا کنند تا فکر تحول را در ذهن خودشان بگذرانند و در عملشان پیاده کنند  ، حرکت  نمایند .
(حدیث ولایت ج 6 ص 72 تا  84  ، 28 آذر 1369 )


 

بازگشایی دانشگاهها پس از انقلاب فرهنگی :
 

 

درچنین روزی درسال 1361 ه ش  پس ازتشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی ، طی مراسمی دردانشگاه تهران، دانشگاهها و مراکز عالی کشور بازگشایی شد. دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور به منظور پاکسازی مراکز علمی از برخی افکار انحرافی و همچنین آرام نمودن فضای سیاسی و ملتهب دانشگاههاکه برخلاف اهداف مردم و انقلاب بود ،  اردیبهشت 1359 تعطیل شد.

 

حکیمی به جای قوام :
درچنین  روزی  درسال  1326  ه ش ،  ابراهیم حکیمی به جای قوام السلطنه  نخست وزیرایران  شد. دردوره  پانزدهم  نشانه ‏های تفرقه و مخالفت با اهداف قوام  روز به روز بیشتر می شد .  سردار فاخر حکمت که از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکرات بود و به عنوان رئیس مجلس نیز انتخاب شده بود ، فراکسیون قدرتمند مجلس را تحت تاثیر خود داشت وبه این ترتیب  طرفداران قوام در اقلیت قرار گرفتند و کابینه قوام در خطر سقوط قرار گرفت. در این حال محمد رضا شاه با اطمینان از این که قوام، اکثریت را در مجلس از دست داده، با وزرای کابینه قوام از طریق عواملش مذاکره کرد و آنان استعفای خود را برای شاه فرستادند. با درخواست قوام برای گرفتن رای اعتماد از مجلس، کابینه‏اش رای نیاورد و بدین ترتیب کابینه او در چنین روزی سقوط کرد . قوام که پیش‏بینی چنین امری را نمی‏کرد از ایران خارج شد و مدتی در فرانسه ماندگار شد. پس از او ابراهیم حکیمی کابینه فرمایشی شاه را اداره می کرد . 

 

صدور رای دیوان لاهه : 
در چنین روزی در  سال 1369هجری شمسی  پرونده کنسرسیوم نفتی  به طور قانونی خاتمه یافت  .
دیوان دادگستری بین المللی  لاهه در چنین روزی با صدور رایی ،  قرارداد کنسرسیوم را که  ادامه امتیازنفت ویلیام ناکس دارسی بود ،  مختومه اعلام کرد . این پرونده که بررسی آن مدت ها به طول انجامید ، پس از اتمام ،  مقادیرزیادی از ثروت ملی
ایران را  بازگرداند .

 

کشف باکتری طاعون :
در چنین روزی در سال 1894 میلادی  الکساندر یرسن میکروب طاعون را کشف کرد . در گذشته طاعون عامل مرگ و میر بسیاری از انسان ها بود . با کشف عامل این بیماری ، پزشکان توانستند در جهت ساخت پاد تن آن تلاش های ویژه ای نمایند و به طرز قابل ملاحظه ای این بیماری را که در گذشته به اپیدمی تبدیل می شد ،  کنترل کنند .  طاعون از حشره ای بنام کک به انسان سرایت می کند.  طاعون ریوی  از انسان به انسان دیگر سرایت می کند. موش در حال حاضر عامل انتقال این بیماری است . 

آغاز عصر اتم :
در چنین روزی در سال 1938 میلادی  اتو هان فیزیکدان آلمانی  توانست هسته اتم را بشکافد . ای اقدام وی  آغازعصر اتم را در آینده ای نزدیک رقم می زد .
 
روز جهانی مهاجران :
همه ساله چنین روزی به عنوان  روز جهانی مهاجران گرامی داشته می شود .

روز ملی نیجر : 
 


نیجر در منطقه استوایی ، مرکز آفریقای غربی ، بین نیجریه و لیبی قرار گرفته است . نژاد مردم این کشور سیاه و زبان رایج میان آنان فرانسوی  و عربی است . اکثر  مردم این کشور مسلمان اند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . نیجر در سال 1960 میلادی از فرانسه مستقل شد و در بیستم سپتامبر همان سال به عضویت سازمان ملل متحد در آمد  . پایتخت این کشور نیامی نام دارد .

تولد پل کله : 
در چنین روزی در سال 1897 میلادی پل کله نقاش مشهور فرانسوی به دنیا آمد . او از پیروان سبک آبستره  یا نقاشی انتزاعی است . وی  که دوست و همفکر کاندینسکی نقاش معروف است ،  معتقد به غلبه  کل بر جزء و روح بر ماده بود . او برای دستیابی به مفاهیم هنری خاص خود ، به عرفان شرقی توجه خاصی نشان می داد. وی در این زمینه می گوید : " هنر، مرئی کردن نامرئی است ".

عرضه خودروی جدید به بازار : 
در چنین روزی در سال 1898 میلادی خود روی جدیدی که سرعت آن به 63 کیلومتر در ساعت می رسید به بازار عرضه شد .

دستور حمله به شوروی :
 


در چنین روزی در سال 1940 میلادی آدولف هیتلر در اقدامی  سری ، دستور حمله نازی ها به اتحاد جماهیر شوروی سابق را صادر کرد .

ژاپن در سازمان ملل :
در چنین روزی در سال 1956 میلادی ژاپن در سازمان ملل متحد پذیرفته شد .

شکست رکورد جهانی دو :
در چنین روزی در سال 1963 میلادی ران کلارک رکورد جهانی در ورزش دو میدانی را شکست . وی شش مایل را در هفده  دقیقه و هفده ثانیه طی کرد .

حذف مجازات اعدام از انگلستان :
در چنین روزی در سال 1969 پارلمان انگلستان برای نخستین بار مجازات اعدام قتل عمد را از فهرست مجازات های خود حذف کرد .

پذیرش طلاق در ایتالیا :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی ایتالیا رسما طلاق را پذیرفت .

 تولد شارل دو مونتسکیو :
 


در چنین روزی در سال 1689 میلادی شارل دو مونتسکیو فیلسوف و نویسنده فرانسوی متولد شد . "نامه های ایرانی"  عنوان یکی از مشهور ترین آثار  اوست . شارل دو منتسکیو فیلسوف و شاعر فرانسوی نزدیک شهر بوردو در خانواده ای توانگر دیده به جهان گشود . وی پس از اتمام تحصیلات در زادگاه خود در سال 1716 میلادی ریاست  دادگاه شهر را به عهده گرفت . نخستین اثر او بنام "نامه های ایرانی " در سال 1721 انتشار یافت . این کتاب از شاهکارهای ادبی جهان است که در آن نویسنده با طنز و استعاره ویژه ای اوضاع سیاسی و اجتماعی و دینی زمان خود را به باد ریشخند می گیرد . "بررسی علل عظمت و انحطاط میان رومیان " را در سال 1734 میلادی به جهان تقدیم کرد . بزرگترین اثر او کتاب "روح القوانین"  نام دارد که که در سال 1748 میلادی انتشار یافت .  این کتاب نتیجه یک عمر بررسی و تجربه و آگاهی و دانش منتسکیو است . او حقوقدانی بود که می کوشید ریشه های پیدایش قوانین را بیابد و در این مسیر ضمن بررسی مسایل تاریخی  به پژوهش درباره  خاستگاه آنها می پرداخت . روح القوانین را مرحوم دهخدا به فارسی ترجمه کرده است .
 
تولد یاکوب کلی :
 در چنین روزی در سال 182 میلادی یاکوب کلی فیلسوف آلمانی متولد شد . وی فیزیکدان نیز بود ." انواع بسون های ناپایدار"  در فیزیک عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ژیل د لوز :
دلوز فیلسوف فرانسوی در چنین روزی در سال 1925 میلادی متولد شد . او در سال 1995 میلادی دار فانی را وداع گفت ‎ .‎
نیچه و فلسفه ، پروست و نشانه ها ، برگسون گرایی ، تفاوت و تکرار ، نمود گرایی در فلسفه  اسپینوزا ، منطق احساس ، اسپینوزا : فلسفه عملی ، تجربه گرایی و ذهنیت ( درباره هیوم ) ، فلسفه انتقادی کانت ، ضد ادیپ ، سرمایه داری و شیزوفرنی ، هزاران فلات ، کافکا : به سوی ادبیات کوچک ، سینما : حرکت تصویری ، فوکو ، فلسفه چیست ، برون بودگی ناب : مقالاتی درباره زندگی از جمله مهمترین آثار اویند . چنانکه از آثار او بر می آید ، دلوز فیلسوفی جامع الاطراف بود ودر حوزه های مختلف فلسفی مطالعات فراوانی کرده بود . فلسفه او با بحث درباره مسایلی چون تکثر ، تفاوت و شدن ، زمینه گونه ای هستی شناسی متکثر را فراهم ساخت .     

روز انقلاب در تونس :
در چنین روزی در سال 1956 میلادی در تونس انقلاب رخ داد . تونس کشوری است در شمال آفریقا و در ساحل دریای مدیترانه بین الجزایر و لیبی . نژاد مردم این کشور سامی و زبان رسمی آنان عربی و فرانسه است . نود در صد مردم این کشور پیرو دین اسلام و بقیه مسیحی و یهودی اند . تونس در سال 1956 از فرانسه مستقل و به رژیم جمهوری تبدیل شد .

روز مارتین لوتر کینگ در آمریکا :
همه ساله در چنین روزی یاد مارتین لوتر کینگ گرامی داشته می شود . دکترلوتر کینگ از مدافعان جدی حقوق مدنی سیاه پوستان در آمریکا بود که سر انجام هنگام سخنرانی برای مخاطبان سیاه همنژاد خود توسط نژادپرستان سفید پوست ترور شد

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 


 

 
26/09/59

تك محدود خودي در شوش و اجراي آتش دشمن روي آبادان و دزفول .

عمليات ارتش در محور سنندج ـ كامياران .

گزارش گاردين از موفقيت عمليات هوايي ايران عليه تاسيسات برق عراق و تاثير آن در بغداد . استفاده عراق از سلاحهاي ايراني به غنيمت گرفته شده از قبيل توپ 255 ميليمتري و تانكهاي ام ـ 60 و چيفتن .

تاكيد مجدد رئيس ديوان عالي كشور بر سكوت در قبال اقدامات تفرقه افكنانة بني صدر گزارش منابع خارجي از اختلافات داخلي و وجود مقاومت جدي ايرانيان در جبههها عليرغم اين اختلافات .

26/09/65

تحويل 45 تا 60 فروند هواپيماي ميراژ 2000 به عراق از سوي فرانسه.

افزايش حملات به نفتكشها در خليج فارس از سوي ايران و عراق (اين حملات در سال جاري مجموعاً 87 مورد بوده است.)
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo