شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه بیست و چهارم آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با دوازدهم ذیقعده الحرام سال 1426هجری قمری و برابراست با پانزدهم دسامبر سال2005 میلادی .

فراررهبران حزب توده از زندان :
 


درچنین روزی درسال  1329 ه ش رهبران حزب توده ایران اززندان قصرتهران فرارکردند. این افراد پیشتردردادگاه نظامی تهران محکوم شده بودند . کیانوری ازجمله اصلی ترین این افراد بود . 

نظردیوان لاهه در مورد گروگان ها :
 


درچنین روزی درسال 1979 میلادی دیوان دادگستری بین المللی لاهه طی رایی بدوی ، برآزادی تمامی گروگانهایی که درجریان تسخیرلانه جاسوسی آمریکا درتهران دستگیرشده بودند، تاکید کرد .


نخستین اعدام قاچاقچیان مواد مخدر :

درچنین روزی درسال 1346 ه ش نخستین گروه ازقاچاقچیان مواد مخدربراساس قانون جدید مجازات سوداگران مرگ ،  به اعدام محکوم شدند . این قانون ، رسیدگی به جرایم مواد مخدر را درصلاحیت دادگاههای نظامی قرارداده بود ومجازات ارتکاب این جرم را اعدام قرارداده بود .

بسته شدن نیروگاه چرنوبیل :
درچنین روزی درسال 2000میلادی نیروگاه هسته ای چرنوبیل روسیه بسته شد . براثرنشت مواد رادیواکتیویته ازاین نیروگاه ، فاجعه انسانی وزیست محیطی به وجود آمد. درجریان این اتفاق علاوه برضایعات انسانی وطبیعی دراطراف این نیروگاه ، در یکی ازکشورهای همسایه مجبورشدند صدها راس گوزن را ازبین ببرند.

تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی :
درچنین روزی درسال 1654 میلادی نخستین دفترهواشناسی درتوسکانی تاسیس شد و اندازه گیری روزانه د مای را دردستور کارخود قرارداد .

تدفین ناپلئون :
 


درچنین روزی درسال 1840 میلادی ناپلئون بنا پارت درلزانوالید پاریس به خاک سپرده شد.  جسد اوازهلنابه این مکان منتقل  شده بود. وی در تبعید مرد .

حذف دادگاه انقلاب در فرانسه :
در چنین روزی در سال 1794 میلادی دادگاه انقلاب در فرانسه ملغی اعلام شد .

پایان سلطه اسپانیا بر صحرای غربی : 
درچنین روزی در سال1975میلادی سلطه  اسپانیا برسرزمین صحرای غربی پایان یافت . پس از آن  انقلابیون صحرا با تشکیل گروههای مبارز استقلال طلب نخستین بار  مواضع اسپانیا را مورد حمله خود قرار دادند .  در همین زمان و با هدف مبارزه با استعمار اسپانیا ، جبهه پولیساریو از اتحاد گروههای مبارز صحرا تشکیل شد .  اسپانیایی ها در برابر خیل اعتراضات و تشکل های نظامی مردمی ، دست به قتل عام  مردم صحرا زدند . پس از خروج نظامیان اسپانیایی ،  جبهه پولیساریو نیز  به " جمهوری دمکراتیک عربی صحرا" تغییر  نام داد .

عبور از بلگراد:
در چنین روزی در سال 1914 میلادی و در جریان جنگ جهانی اول ، نیروهای سوئدی از شهر بلگراد در منطقه  اطریش - مجارستان ،عبور کردند .

استقلال مولداوی:  
در چنین روزی در سال 1917 جمهوری مولداوی برای نخستین بار استقلال خود را از روسیه اعلام  کرد اما در تمام مدت حاکمیت کمونیست ها در شوروی سابق ، مولداوی به عنوان یکی از جمهوری های شوروی باقی ماند .

پایان جنگ لودز :
در چنین روزی در سال 1914 میلادی جنگ لودز پایان یافت . پس از این جنگ نیروهای روسیه به سوی مسکو عقب نشینی کردند  .

اختراع فونوگراف:
درچنین روز در سال 1877 میلادی توماس ادیسون فونوگراف را اختراع کرد .

نبرد وردون :
درچنین روزی درسال 1916 میلادی ودرطول جهانی اول ، فرانسه از آلمان درنبرد وردون شکست خورد . بیش ازهفتاد هزار نفر از آلمانی ها و سربازهای متحدین در این نبرد کشته شدند .

ساخت فیلم برباد رفته :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی کار ساخت "فیلم بر باد رفته"  بر اساس  رمانی از مارگاریت میچل به انجام رسید. ویون لیگ و کلارک گابل در این فیلم ایفای نقش  می کردند .

اختراع نایلون :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی برای نخستین بار در طول تاریخ نایلون برای مصارف تجاری در دلویر ساخته شد .

اشغال فیلیپین :
درچنین روزی در سال 1944 میلادی نیروهای آمریکایی جزیره میندورو را در فیلیپین به اشغال خود در آوردند .

در خواست عضویت چین در  سازمان ملل متحد :
درچنین روزی در سال 1961 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد  ، با اتخاذ تصمیمی  علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق ، از این کشور خواست از ورود  چین به این سازمان مخالفت نکند .

باز شدن مرزجبل الطارق :  
درچنین  روزی  در سال 1982 میلادی مرز جبل الطارق اسپانیا  پس از سیزده سال برای استفاده پیاده ها باز  شد .

شورش در رومانی :
درچنین روزی در سال 1989 میلادی در رومانی  اعتراض تظاهر کنندگان نسبت به  دستگیری یک روحانی مخالف دولت با نام لازلو توکز  به  شورش گسترده ای در این کشور تبدیل شد .  

پایان جنگ در السالوادور :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی دولت السالوادور و رهبران مبارزان چپگرای این کشور ، رسما پایان جنگ داخلی دوازده ساله را اعلام کردند .

تکیمل پیمان گات :
در چنین روزی در سال 1993 میلادی 117 کشور در ژنو توافق عمومی تعرفه  و تجارت ( گات ) را تکمیل کردند .

کشتار در درگیری های فرقه ای :
درچنین روزی در سال 1986 میلادی 150 نفر بر اثر در گیری های فرقه ای  در پاکستان  کشته شدند .

تحکیم پایه های صلح در ایرلند :  
در چنین روزی در سال 1993 میلادی نخست وزیران کشورهای بریتانیا و جمهوری ایرلند ، جان میجر و آلبرت رینولد ، اعلامیه داونینگ استریت را صادر کردند. این اعلامیه با هدف تحکیم  پایه های صلح  در ایرلند  شمالی تدوین شده بود .  

تداوم حضور نیروهای پاسدار صلح  در بوسنی :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ناتو خواست که  که عملیات حفظ صلح را در منطقه بوسنی و هرز گوین ادامه دهد .

پایان اعتصاب سه هفته ای در فرانسه :
درچنین روزی در سال 1995 میلادی کارگران راه آهن فرانسه  خواستار پایان اعتصاب  سه هفته ای شدند  . 

برگ چنار بر پرچم کانادا :
درچنین روزی در سال 1964 میلادی برگ درخت  چنار به عنوان  علامت رسمی پرچم کانادا بر پرچم این کشور ثبت شد .

تولد نرون ، امپراطور رم  :
در چنین روزی در سال 37 پس از میلادی  نرون کلادیوس آگوستوس ژرمانیکوس  امپراطور قسی القلب رم متولد شد . وی پنجمین امپراطور رم بود . او بین سالهای  54 تا 58 بر این کشور حکومت کرد . نرون در طول حکومت خود ، جنایات بسیاری را در کشور گشایی های خود مرتکب شد .

تولد سزار بکاریا :
سزار بکاریا حقوق دان و جرمشناس ایتالیایی در چنین روزی در سال 1735 میلادی متولد شد . او در حوزه جرم شناسی مطالعات فراوانی انجام داد . 

تولد آنتوان هنری بکرل :
در چنین روزی در سال 1852 میلادی آنتوان هنری بکرل  دانشند کاشف رادیو اکتیویته متولد شد . او در سال 1903 میلادی جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد .

تولد نیل ریبرگ فینسن :
 در چنین روزی فینسن پزشک بر جسته دانمارکی متولد شد . وی در سال 1903 میلادی جایزه نوبل پزشکی را از آن خود کرد . 

روز تولد قائد اعظم :
چنین روزی به عنوان روز قائد اعظم در پاکستان گرامی داشته می شود .

درگذشت والت دیزنی :
 


درچنین روزی درسال 1966 میلادی والت دیزنی موسس بزرگترین کمپانی انیمیشن جهان  دار فانی را وداع گفت . درچنین روزی در سال 1901 میلادی والت الیاس دیزنی دیده به جهان گشود . او نخستین شخصیت  پویا نمایی خود را با نام میکی موس در سن 27 سالگی خلق کرد . والت دیزنی  نابغه مشهور و محبوب عموم مردم جهان با خلق شخصیت های کارتونی توانست در مدت عمر خود خاطرات زیبایی را برای کودکان و نوجوانان جهان به ارمغان بیاورد . آثار او که عمدتا کاراکتریستیک و نوعا بدون صدای شخصیت خلق شده اند ،  به نوعی گویش و زبان جهانی را برای مخاطب تداعی می کنند . کمتر کسی را در نسل های مختلف می توان یافت که بیننده آثار والت دیزنی و کمپانی فیلمسازی اش  یا مصرف کننده اجناس و اسباب بازی های فروشگاه های دیزنی نبوده باشد. او موسس بزرگترین کمپانی تولید انیمیشین در جهان بود . هم اکنون کمپانی والت دیزنی از بزرگترین  شرکت های تولید فیلمهای پویا نمایی در جهان به شمار می آید .

در گذشت آدریان دو وریز : 
درچنین روزی در سال 1626 میلادی  دو وریز ، نقاش و مجسمه ساز دوچ در سن هفتاد سالگی در گذشت .

درگذشت جان ورمیر : 
درچنین روزی در سال 1675 میلادی ورمیر نقاش بر جسته آلمانی در سن 43 سالگی دار فانی را وداع گفت ." نامه عشق" عنوان مهمترین   اثر اوست .
 
روز جهانی ستمدیدگان :
چنین روزی به عنوان روز ستمدیگان در جهان گرامی داشته می شود .

روز پادشاهی در هلند :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز پادشاهی در هلند گرامی داشته می شود .

منبع: خبرگزاری مهر

 


 

24/9/59

سوسنگرد مركز حوادث نظامی جبهههای جنوبی : تخریب پل تداركاتی جدیدالاحداث دشمن روی كرخه در اطراف سوسنگرد توسط نیروهای نفوذی خودی ، حملات خودی به مواضع دشمن در اطراف سوسنگرد و تقویت نیروهای دشمن در این منطقه .

مصاحبه مطبوعاتی فرماندهان سپاه خوزستان و نماینده امام در پایگاه وحدتی دزفول : گزارش وضعیت و اشكالات موجود و انتقاد تلویحی به روند موجود فرماندهی و اداره جنگ .

مهاجرت امام جمعه اصفهان از این شهر در اعتراض به توهین انجام شده نسبت به امام در اجتماع هواداران رئیس جمهور و پخش آن از تلویزیون .

تلاش ناموفق ایران برای طرح مسئله تهاجم عراق و اسارت وزیر نفت ایران در اجلاس وزرای نفت اوپك .

24/9/61

صدور بیانیه 8 ماده ای امام خمینی (ره) به قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی

24/9/65

ارسال پنجاه موتور تانك چیفتن و لوازم یدكی خودروهای زرهی اسكورپن و تجهیزات رادار از انگلیس به ایران.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo