شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه نهم آذر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و هفتم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با سی ام نوامبر سال 2005 میلادی.
روز بزرگداشت شیخ مفید:
محمد بن محمد بن نعمان متکلم و فقیه بزرگ شیعه درسال 338 متولد شد و در سال‏413 درگذشت . کتاب معروف ایشان درفقه به نام‏ المقنعه است.

درزمان شیخ  مفید،علم کلام و اصول فقه درمیان دانشمندان اهل سنت رونقى به سزاداشت به همین دلیل فقها و متکلمین بسیارى در بغداد گرد آمده بودند.  آن استاد معظم در این دوره تلاش های بسیاری را درحوزه فقه و اصول به انجام رسانید وتوانست درطریق غنای حوزه های علوم اسلامی گامهای موثری بردارد .   مرحوم نورى در مستدرک، 50 تن از استادان مفید را نام می ‏برد. که از معروف‏ترین آنان می توان به ابن قولویه قمى، صدوق،ابن ولید قمى،ابوغالب،ابن جنید اسکافى،ابو على صولى بصرى، ابو عبد الله صفوانى اشاره کرد.

 


همچنین تعداد کثیرى از دانشجویان علوم اسلامى از مکتب پر فیض او بهره برده‏اند که‏سرآمد آنان سید مرتضى علم الهدى، برادر سید رضى، شیخ طوسى، نجاشى،ابو الفتح‏کراچکى،ابویعلى جعفر بن سالار و عبد الغنى است . نجاشى 171 جلد کتاب از تالیفات شیخ را ذکر کرده است که اسامى برخى از آنهابه این ترتیب است:در فقه:المقنعه،الفرائض الشرعیة و احکام النساء ، در علوم قرآنى:الکلام فی دلائل القرآن، وجوه اعجاز القرآن،النصرة فی‏فضل القرآن،البیان فی تالیف القرآن ، در علم کلام و عقائد:اوائل المقالات، نقض فضیله المعتزله،الافصاح،الایضاح،الارکان .  شیخ بزرگوار  در سال‏413 در بغداد پس از 75 سال تلاش و خدمت ارزنده‏درگذشت . مراسم تشییع پیکر پاک او بسیار باشکوه بود .به تعبیرشاگرد بزرگوارش شیخ طوسى ، روز وفات او ازکثرت دوست و دشمن براى اداى نماز و گریستن بر او،همانند و نظیر نداشته است. هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضى علم الهدى بر او نماز گزارد . پیکر پاک آن عالم بزرگوار  در حرم مطهر امام جواد(ع)پائین پاى آن حضرت و نزدیک قبر استادش ابن قولویه‏مدفون گردید.

بازگشت جزایر ایرانی  به موطن اصلی ( ایران ) :
 درچنین روزی در سال 1350 ه ش به همت نیروی دریایی ارتش، جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک  به موطن اصلی شان، ایران، بازگشتند. مجلس شورای ملی هم این اقدام نیروی دریایی ایران را تایید کرد، ولی برخی  کشورهای عربی از جمله عراق در برابر آن موضع منفی اتخاذ کردند. سوریه، لیبی، کویت، سعودی و امارات متحده عربی به ایران اعتراض کردند. این دولت ها پس آن برضد ایران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کردند .

اعلان تاسیس بانک ملی:
در چنین روزی در سال 1285 ه ش وبه منظور  بی نیازی از در یافت وام خارجی بانک ملی  ، تاسیس شد .

ورود قوای روسیه به قزوین : 
 در چنین روزی در سال 1290 ه ش قوای روسیه در میانه جنگ جهانی اول وارد شهر قزوین شدند .

ترک خاک ایران :

در چنین روزی در سال 1918 میلادی ،  نیروهای دولت شکست خورده  دولت عثمانی در جنگ اول جهانی خاک ایران را ترک کردند.

 
نبرد نروا :
در چنین روزی در سال 1700 میلادی نبرد نروا در گرفت . در این جنگ هشت هزار سوئدی تحت فرماندهی چارلز  پانزدهم لشکر پنجاه هزار نفری روسیه را در نبرد نروا شکست داد . پادشاه چارلز پانزدهم در همین روز در گذشت .

 

امضا پیمان صلح :
در چنین روزی در سال 1782 میلادی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا توافقنامه های مقدماتی را را برای پایان دهی به  جنگ های استقلال طلبانه امضا کردند .

 

 تسلم لویزیانا به فرانسه :
در چنین روزی در سال 1803 میلادی اسپانیا کار  واگذاری لویزیانا را به  فرانسه  به پایان رساند  .

اعلان جنگ علیه فرانسه :
در چنین روزی در سال 1838 میلادی  یعنی سه روز پس از اشغال ورا کروز مکزیک از سوی فرانسه ، این کشور علیه فرانسه اعلان جنگ داد .

 

نبرد سینوپ :
 در چنین روزی در سال 1853 میلادی و در طول جنگ های کریمه ، نیروهای روسیه با حمله گسترده به نیروهای ترکیه ، ناوگان دریایی  ترکیه را مورد حمله وسیع خود قرار دادند  .

جنگ روسیه با فنلاند :
 


در چنین روزی در سال 1939 میلادی جنگ روسیه و فنلاند آغاز شد . این جنگ زمانی آغاز گشت که بیست گروه از نیروهای شوروی سابق به فنلاند حمله کردند .

تسخیر منطقه چونگ کینگ :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی کمونیست های چین منطقه چونگ کینگ را به تسخیر خویش در آوردند .

استقلال باربادوس :
در چنین روزی در سال 196 میلادی باربادوس مستعمره سابق بریتانیا اعلام استقلال کرد .

مذاکرات درژنو :
در چنین روزی در سال 1981 اتحاد جماهیر شوروی مذاکرات خود را با ایالات متحده آمریکا در ژنو آغاز کرد . این مذاکرات در باره کاستن سلاح های هسته ای در اروپا بود .

روزملی بنین :
همه ساله چنین روزی به عنوان روزملی بنین در این کشور گرامی داشته می شود .

روز قهرمانان در فیلیپین :
 همه ساله چنین روزی به عنوان روز بنیفاچیو یا  روز قهرمانان در فیلیپین گرامی داشته می شود . آیین  گرامیداشت یاد شده به این دلیل  است که در چنین روزی در سال 1863 میلادی آندره بونیفاچیو رهبر انقلاب 1896 فیلیپین علیه اسپانیا به دنیا آمد .

روز استقلال یمن :
 در چنین روزی در سال 1967 میلادی یمن به استقلال رسید .  


تولد جاناتان سویفت :
 


در چنین روزی در سال 1667 میلادی جاناتان سویفت نویسنده بر جسته انگلیسی دیده به جهان گشود . وی  دوران کودکی و تحصیلات خویش را در ایرلند به پایان رسانید. او مدت ها در جنبش آزدیخواه  مردم ایرلند علیه انگلستان به مبارزه پرداخت . وی مدتی نیز به سوی کار های  سیاسی روی آورد .سویفت  در اواخر عمر  دچار جنون شد  و در سال 1745 در هفتادوهفت سالگی دیده از جهان بربست.سفرهای  گالیور، باران شهر، نامه های یک بزاز، دادخواست خانم ، فرانسیس هاریس، ، اتفاقات روزانه برای استلا، گفت وگوی مؤدبانه و باشگاه هنگ از مهمرتین آثار اویند .


تولد فیلیپ سیدنی :
در چنین روزی در سال 1554 میلادی فیلیپ سیدنی شاعر بر جسته انگلستانی به دنیا آمد . آرکادیا عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . 

تولد مارک تواین :
 


در چنین روزی در سال 1835 میلادی مارک تواین نویسنده بر جسته آمریکایی دیده به جهان گشود . نام اصلی وی ساموئل لانگهورن  کملنس بود . تام سایر و هاکلبری فین عناوین مهمترین آثار اویند . تواین در یک خانواده تهیدست در آمریکا به دنیا آمد . او در سن 18 سالگی داوطلب کار در رودخانه می سی سی پی  شد و از همین راه توانست بر آداب و رسوم مردم آن منطقه اشراف یابد . او بعدها به کار های مختلف دیگری روی آورد . ولی سرانجام نویسندگی را انتخاب کرد . زندگی روی می سی سی پی ، شاهزاده و گدا ، یک یانکی اهل کنتاکی کوت در در بار پادشاه آرتور از دیگر آثار اویند . او عمدتا در آثار خود طبقه اشراف را هجو می کرد و به مبارزه با جامعه فقر زده  می پرداخت .  

تولد سر وینستون چرچیل :
چرچیل در چنین روزی در سال 1874 میلادی دیده به جهان گشود . او دو بار و بین سالهای 1940 تا 1945 و 1951 تا 1955 نخست وزیر انگلستان بود . وی توانست در سال 1953 جایزه  صلح نوبل را از آن خود سازد .

تولد ژاک بارزون :
 بارزون نوینسده بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1907 میلادی متولد شد  . "خانه اینترلکت" عنوان مهمترین   اثر اوست .

تولد گوردون پارکز :
پارکز نویسنده و فیلمساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1912 میلادی به دنیا آمد . "آموختن درختان" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد هنری توبه :
 توبه شیمیدان بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1915 میلادی دیده به جهان گشود .  او موفق شد  در سال 1983 جایزه نوبل شیمی را از آن  خود کند .

تولد دیوید مامت :
 در چنین روزی در سال 1947 میلادی دیوید مامت نمایشنامه نویس آمریکایی و کارگردان دیده به جهان گشود . "شخم بزن" و "خانه بازی ها" عناوین مهمترین آثار اویند .
 

در گذشت کلئو پاترا :

 در چنین روزی در سال 30 قبل از میلاد کلئو پاترا ملکه مصری براثر خود کشی جان خود را از دست داد .

در گذشت ادموند دوم :
 در چنین روزی در سال 1016 میلادی ادموند دوم پادشاه ساکسون ها در سال 1016 میلادی در سن 27 سالگی در گذشت . گفته اند وی رویین تن بوده است .

در گذشت اسکار وایلد :
 


 در چنین روزی در سال 1900 میلادی اسکار وایلد نویسنده بر جسته ایرلندی در پاریس دیده از جهان فروبست  . وایلد نویسنده مشهور انگلیسی در شهر دو بلین دیده به جهان گشود . وی تحصیلات خود را در انگلستان به پایان برد . او در سال 1884 قدم به جهان نویسندگی و هنر گذاشت و داستانها ، نمایشنامه ، شعر و گفتار های زیبایی را به جهان ادب عرضه کرد . وایلد در آثار خود  بر علیه تمام رسوم و سنت های انگلیسی بر خاست و توانست با بکار گیری مفاهیم " هنر برای هنر"  آثار خود را بیش از پیش
ارتقا دهد . "تصویر درویان گری "، "باد بزن خانم ویندمیر" و" اهمیت ارنست بودن " عناوین مهمترین آثار اویند .  

در گذشت مارچلو مالپیگی :
در چنین روزی در سال 1694 میلادی مالپیکی پدر آناتومی میکروسکوپیک دار فانی را وداع گفت.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

09/09/58

درخواست آمريكا از ديوان لاهه مبني بر رسيدگي خارج از نوبت به گروگانگيري در ايران.

09/09/59

سركوب تهاجم نسبتاً سنگين دشمن در جبهه سلمانيه واقع در جاده آبادان ـ اهواز .

 آخرين وضعيت آبادان : بهبود اوضاع ناشي از عقب رانده دشمن و جريان يافتن تردد همراه با ناامني در جادههاي خاكي حاشيه بهمنشير به سوي ماهشهر .

 تقويت نيرو و انتقال تجهيزات دشمن در شرطاق اهواز و حمودي سعودي كرخهكور .

 تحرك راهسازي دشمن در جبهه نوسود .

 بازتاب نبرد دريايي ايران و عراق .

 مينگذاري كرخه توسط جوانان عربستان ( خوزستان ) به ادعاي عراق .

روند عادي شدن زندگي همراه با جنگ در اهواز .

 اعلام مواضع ايران در قبال پيمان جديد امنيتي كشورهاي حاشيه خليج فارس ، روابط فرانسه و شوروي با عراق و حمله به نقاط مسكوني ، توسط سخنگوي شوراي عالي دفاع ( آيت ا … خامنه اي ) .

عدم همكاري شوروي با عراق به دليل جريان ضد امپرياليستي حاكم بر ايران ، همكاري تسليحاتي ايران با سوريه و ليبي ، اتفاقي خواندن حادثه العبدلي و هشدار به يمن شمالي راجع به ارسال اسلحه به عراق ، در مصاحبه رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) بعد از پايان سفر به سوريه ، ليبي ، الجزاير و لبنان .

 گزارش گاردين از اختلافات سياسي ايران : رهبران ايران در وسط باختن جنگ ، غرق شده اند .

 راديو لندن : يك ميليون آواره جنگي و 40 هزار پناهنده عراقي بخشي از مشكلات ناشي از جنگ براي ايران است .

 مواضع ، برنامه ها و اهداف عربستان سعودي در جنگ ايران و عراق .

09/09/65

مذاكرات محرمانه امريكا و ايران در پنج مسئله عمده، نفت – ثبات رژيم ايران آينده عراق و عزيمت صدام حسين – كنترل سازمانهاي تروريستي توسط ايران و آزادي گروگانهاي امريكايي در لبنان و تضمين رسمي خاتمه دادن به صدور انقلاب اسلامي به ويژه به كشورهاي حوزه خليج فارس .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo