شهید آوینی

 
غنی ترین کتابخانه جهان اسلام را تا سال 1404 شمسی خواهیم داشت
کتابخانه آستان قدس رضوی تا سال 1404 شمسی باید به عنوان غنی ترین و فعال ترین مرکز کتابخانه ای ، موزه ای و اسناد در منطقه و جهان اسلام شناخته شود .

در مشهد ، رئیس سازمان  کتابخانه ها ، موزه ها و مراکز اسناد  آستان قدس رضوی  درجمع خبرنگاران ، روزپنجشنبه فعالیتهای این سازمان را در حوزه کتاب به چند دسته تقسیم کرد . وی گفت : علاوه بر کتابخانه مرکزی موسسات  و سازمانهای مختلف وابسته به آستان قدس رضوی چون دانشگاه امام رضا (ع) ، موسسه بنیاد  پژوهشهای اسلامی و انتشارات به نشر و غیره نیز به کار تولید و نشر کتاب مشغول هستند .

دکتر علی محمد برادران در ادامه افزود : هدف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی  حرکت به سوی امور تحقیقاتی پژوهشی است اما کابخانه های دیگر وابسته به سازمان  با توجه به نیاز مراجعین شان منابع روز آمد  و عمومی را دریافت می کنند . وی تصریح کرد : هزینه های مربوط به احداث  کتابخانه های آستان قدس رضوی از منابع موقوفات مردمی می باشد  امسال نیز بر همین اساس ، کتابخانه هایی در طلاب ، مسجد سجاد شهر و شهر رفسنجان کرمان درحال احداث می باشد .

رئیس سازمان  کتابخانه ها  آستان قدس رضوی  با ذکر آمار کتابخانه ها افزود :  کتابخانه های آستان قدس رضوی  شامل 18 کتابخانه درسطح شهر مشهد  ، چهار کتابخانه در استانهای خراسان رضوی  وجنوبی و سیزده  کتابخانه در سایر شهرهای کشور  به علاوه یک کتابخانه در کشور هندوستان می باشد اما متاسفانه به علت عدم ذکر تعداد کتاب  و اعضای کتابخانه های آستان قدس رضوی در هنگام  ارائه امار کلی کتابخانه ها از سوی وزارت ارشاد  منابع و موضعات کتب موجود در کتابخانه های آستان قدس رضوی  و  برای بسیاری  از استادان دانشگاه ناشناخته مانده است این در حالی است که آستان قدس رضوی برخی منابع خارجی منتشر شده  را مختص محققین  فراهم نموده است که با شرایط خاصی در اختیار انان قرار داده می دهد .

وی گفت : درحال حاضرکتابخانه های آستان قدس رضوی خود را با دیگرکتابخانه های کشورمقایسه می کند  تا کاستیهای موجود را شناسایی نماید و با رفع آنان در میان کتابخانه های سراسر ایران به عنوان برترین کتابخانه های شناخته شود اما در نگاه به اینده کتابخانه های آستان قدس رضوی در سال 1404 شمسی  باید غنی ترین و فعال ترین مرکزکتابخانه ای ، موزه ای و اسناد درمنطقه و جهان اسلام باشد .

وی با اشاره به برنامه حافظه جهانی گفت : این برنامه از سوی سازمان جهانی یونسکو به منظور شناسایی  فرهنگی در سطح جهان است و آستان قدس رضوی نیز آثاری  از  اشیاء و قران های  نفیس خود را به صورت لیستی اماده نموده است اما  در حا حضار تنها چند اثر را معرفی می کنیم  و پس از  تحلیل باز خورد سازمان یونسکو لیست تهیه شده را به این سازمان  ارائه خواهیم داد .

رئیس سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی  با اشاره به  کاندیداتوری موزه قرآن آثار  آستان قدس رضوی تصریح کرد : موسسه با سرمایه گذاری برخی توریست ها درشهر مادرید اسپانیا  ایجاد شده که هرساله طی مراسمی  مراکزی را که جذب توریست موفق عمل کرده اند  انتخاب نموده و جام طلایی را  به عنوان تشکر جهانی به آن مرکز اهدا می نمایند  امسال نیز موزه  قرآن آستان قدس رضوی  به عنوان  کاندیدای این جایزه معرفی شده است .

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo