شهید آوینی

 

امروز دوشنبه سی ام آبان ماه سال 1384 هجری شمسی، مصادف است با هجدهم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابر است با بیست و یکم نوامبر سال 2005 میلادی.

در گذشت علامه ابن ادریس حلی:
درچنین روزی در سال 559 هجری قمری محمدبن احمد بن ادریس حلی به دیار باقی شتافت. ابن ادریس حلى، از فحول علماى شیعه در سال 543 ه.ق دیده به جهان گشود. برخی شیخ‏ طوسى را پدر بزرگ مادری ایشان دانسته اند.
علمای هم عصر وی او را بسیار ستوده اند و مرتبت علمی آن عالم ربانی را بسیار والا دانسته اند، چنانکه علامه نورى در خاتمه مستدرک می ‏نویسد: ابو عبد الله محمد بن‏احمد بن ادریس عجلى حلى، عالم بزرگوار و معروفى است که بزرگان فقها در اجازات‏خود به عظمت مقام علمى، فهم و دقت او اعتراف کرده‏اند و او را ستوده‏اند. همچنین شهید اول (صاحب لمعه دمشقیه) او را با عبارات شیخ، علامه و شیخ العلماء ستوده است. کتاب نفیس و معروف او در فقه‏، سرائر نام دارد. گفته‏ اند که ابن ادریس از شاگردان سید ابو المکارم ابن زهره بوده است. شهید ثانی در شرح لمعه دمشقیه بسیار از اقوال خلاف او را در باره مسایل مختلف نقل می کند. ابن ادریس خبر واحد را حجت نمی داند.

در گذشت ابو ریحان بیرونی:
بنابر برخی اقوال، ابوریحان محمود بن احمد بیرونی در چنین روزی در سال 440 هجری قمری در غزنه دیده از جهان فروبست. وی در سال 363 ه.ق در خوارزم دیده به جهان گشود. وی ریاضیدان، زمین شناس، جغرافی دان، جهانگرد، فیلسوف و نظریه پرداز در علوم طبیعی و دانشمند علوم تجربی است.

کشته شدن عز الدوله دیلمی:
درچنین روزی در سال 367 هجری قمری عز الدوله دیلمی از فرمانروایان سلسله دیالمه کشته شد. پس از او پسرش به قدرت رسید.
 

واگذاری نفت شمال به استاندارد اویل:

در چنین روزی در سال 1300 هجری شمسی فوریت تصویب لایحه دولت با عنوان واگذاری امتیاز نفت شمال کشور به شرکت نفتی آ مریکایی استاندارد اویل از تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. پس از تصویب این لایحه، دولتین روس و انگلیس که از ورود رقیب سوم در چپاول نفت ایران ناراضی بودند، لب به اعتراض گشودند و این لایحه را مخالف منافع ملت ایران دانستند.
 

هجوم رژیم پهلوی به حرم مطهر امام رضا (ع):

در چنین روزهایی در سال 1357 ه.ش و در امواج پرتلاطم انقلاب اسلامی، مردم مشهد در تظاهراتی گسترده به سیاست های رژیم پهلوی اعتراض کردند و خواستار نابودی آن شدند. در همین حال عمال رژیم پهلوی و عمله کابینه نظامی ارتشبد ازهاری در چنین روزی در سال 1357 ه.ش به سوی مردم متحصن در حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) هجوم بردند و به ضرب و شتم مردم حاضر در این مکان مقدس پرداخت.
 

تولد ژان فرانسوا ولتر:

فرانسوا ماری آروئه معروف به ولتر فیلسوف، نمایشنامه نویس، شاعر، تاریخ نگار، ریاضیدان و عالم علوم طبیعی درچنین روزی درسال 1694 میلادی در فرانسه دیده به جهان گشود. وی تحصیلات ابتدایی خود را درمدرسه لوئی کبیر به اتمام رسانید و پس ازآن به انجمن تمپل ملحق شد. وی ازهمان طفولیت به خواندن و نوشتن عشق می ورزید. ولترپس ازطی تحصیلات مقدماتی به نوشتن پرداخت اما در آثارمکتوب خود دائماً به ذم اشراف، فئودال ها و شوالیه های فرانسه می پرداخت. او به دلیل سرودن اشعاری برضد فیلیپ دوم از خانواده اورلئان، محکوم به تبعید شد. اما پس از مدتی مورد بخشش قرارگرفت و آزاد گردید. وی به دلیل همین اشعار خود برای بار دیگر مورد اتهام قرار گرفت و درزندان باستیل حبس شد. ولتر در همان جا بود که شعر تراژیک اودیپوس و شعر حماسی هانریاد را سرود. او همچنین یکی ازهمکاران گروه دایره المعارف بود که دیدرونگارش آنرا پایه گذاشته بود و دالامبر و روسو و دیگران در نوشتن مقالات آن می کوشیدند. تراژدی اودیپ، هانریاد، صادق، میکورمگاس و کاندید از جمله مهمترین آثار اویند. وی جایزه آکادمی فرانسه را نیزدریافت کرد. وی درسن 83 سالگی به پاریس بازگشت و بیمار شد و چندی بعد نیز درهمان شهر درسال 1778 درگذشت.

نخستین پرواز با بالن:
درچنین روزی درسال 1783 میلادی نخستین پرواز موفقیت آمیز با بالن هوای داغ انجام شد. خلبان فرانسوا پیلاتر دوروزیه و فرانسوا لورن مارکز دارلانز به مدت 25 دقیقه، بیش از پنج و نیم مایل در آسمان پاریس پرواز کردند.

اختراع فونو گراف:
در چنین روزی در سال 1877 توماس آلوا ادیسون، اختراع معروف خود با نام فونوگراف را به جهان عرضه کرد. فونوگراف نخستین دستگاه پخش صوت ضبط شده بود.

برپایی نخستین نمایشگاه دالی:
در چنین روزی در سال 1929 نقاش سوررئالیست فرانسوی سالوادور دالی نخستین نمایشگاه خود را برپاکرد. دالی پیش از آن که سوررئالیسم را برگزیند در مکاتب فوتوریسم و کوبیسم کوشش های زیادی کرده بود.

گشایش بزرگراه سراسری کانادا:
در چنین روزی در سال 1942 میلادی بزرگراه آلاسکا که از میان کانادا می گذرد، رسما افتتاح شد.

بمباران مواضع صرب ها:
در چنین روزی در سال 1994 میلادی هواپیماهای جنگی ناتو مواضع صرب ها در منطقه کرواسی را بمباران کردند . منطقه بمباران شده ، محلی در کرواسی بود که هواپیماهای صربستان از آن برای حمله به منطقه امن بیهاج در بوسنی و هرز گوین استفاده می کردند .

آزمایش هسته ای فرانسه:
در چنین روزی در سال 1995 میلادی، فرانسه چهارمین آزمایش هسته ای زیر زمینی خود را در منطقه آزمایشی ای در اقیانوس آرام جنوبی به انجام رساند.

سفینه فضایی بدون سرنشین:
در چنین روزی در سال 1999 میلادی چین ادعا کرد که یک سفینه فضایی بدون سرنشین را برای پرتاب در فضا طراحی و آزمایش کرده است.
 

گسترش ناتو به شرق:

درچنین روزی درسال 2002 میلادی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو کشورهای لتونی، لیتوانی، استونی، بلغارستان، رومانی، اسلواکی و اسلوونی را به منظور عضویت در این سازمان فراخواند. پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی پیمان نظامی ورشو کشورهای لهستان، بلغارستان خواهان پیوستن به ناتو شدند. همچنین به نظرمی رسد کشورهای استونی، لیتوانی، بلغارستان، رومانی، اسلواکی و اسلوونی در ماه می سال 2004 به عضویت ناتو نیز در آیند. گسترش ناتو به سوی شرق امروزه یکی از مهمترین موضوعات روابط بین الملل و مسائل ژئو استراتژیک شده است. به نظر می رسد پیمان نظامی ناتو با پیشروی به سوی شرق قصد کنترل کشورهایی چون چین را در سر دارد.

پایان جنگ سرد:
درچنین روزی در سال 1990 در فرانسه برای نخستین بار صحبت از پایان جنگ سرد به میان آمد. جنگ سرد اصطلاحی بود که بلوک شرق و غرب پس از پایان جنگ جهانی دوم بمنظور خنثی سازی حوزه عمل رقیب، وارد فرهنگ علوم سیاسی کرده بودند.

تولد جیم بیشاپ:
درچنین روزی در سال 1907 میلادی بیشاپ نویسنده آمریکایی به دنیا آمد. "روزی که به لینکلن تیر اندازی شد" عنوان مهمترین اثر اوست.

درگذشت یاکوب بوهم:
بوهم فیلسوف برجسته آلمانی در چنین روزی در سال 1624 میلادی در گذشت. وی در سال 1575 به دنیا آمد. پیشه اش کفاشی بود. خود او می گوید علت گرایشش به فلسفه آن بود که روزی وقتی به انعکاس اشعه آفتاب بر قفسه د کانش خیره شده بود به حقیقت دست یافت. بوهم مبتکر این نظریه عارفانه است که مطلق، نتیجه آمیزش اضداد است. این نظریه در عده ای از فلاسفه از جمله هگل موثر افتاد. نظریه هگل مبنی براین که هر چیزی متضمن ضد خود نیز است از بوهم وام گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

واقعه ای ثبت نشده.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo