شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه بیست و ششم آبان سال1383 هجری شمسی ، مصادف است با چهاردهم شوال المکرم سال 1426 هجری قمری و برابراست با هفدهم نوامبر سال2005 میلادی .

آزادی سوسنگرد توسط رزمندگان اسلام :

با مقاومت قهرمانانه رزمندگان اسلام و حمله مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درعملیات شکوهمند آزاد سازی سوسنگرد، محاصره این شهر در چنین روزی درسال 1360 ه ش شکسته شد ونیروهای اشغالگربعثی با دادن تلفات بسیار گریختند. این پیروزی بزرگ نتیجه قطعی همکاری و هماهنگی نزدیک بین نیروهای ارتشی ، سپاهی ومردمی بود. سوسنگرد، نامی آشنا و حماسه ساز و حادثه‏ای شورانگیزازحماسه‏های بلند دفاع مقدس ماست. سوسنگرد مرکز دشت‏آزادگان درغرب اهوازو در 65 کیلومتری آن واقع شده است. رود کرخه از شمال شهر و شعبه‏ای ازآن به نام نیسان از درون شهر از شمال به جنوب می‏گذرد. مردم سوسنگرد عموماً از شیعیان عرب زبان خوزستان ودارای  سابقه‏ای درخشان در دفاع ازکشورایران بویژه در جنگ اول جهانی در مقابله با سربازان و نیروهای انگلیس و تحت زعامت علمای بزرگ وقت دارند. در نخستین روزهای حمله عراق به ایران اسلامی ، نیروهای عراقی از مرز چزابه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند و پس از اشغال بستان به سوی سوسنگرد روی آوردند. این افراد  مقاومت‏های پراکنده مدافعین محلی ورزمندگان را درهم شکستند و با عبور ازسوسنگرد بطرف حمید یه روانه شدند . اما  در حمید یه تانک‏های عراقی در گل‏ ولای منطقه زمین‏گیر شدند . نیروهای عراقی مجدداً در آبان‏ماه سال1359، به سوسنگرد ازغرب وجنوب حمله و بالاخره شهررا محاصره کردند. پس از آن بود که  مردم سوسنگرد به محاصره دشمن افتادند و این محاصره سه روز بطول انجامید .درروز سوم تعدادی از تانک‏های عراقی وارد سوسنگرد شدند و رزمندگان اسلام با تمام توان در مقابل آنها با سلاح‏های سبک و امکاناتی اندک وناکافی مقاومت می‏کردند . رزمندگان اسلام درحالی که نه مهماتی برای آنها مانده بود ونه حتی غذا داشتند وتعداد آنها ازچند صد نفرهم تجاوز نمی‏کرد، در حالی به مبارزه ادامه می دادند که حتی ارتباط تلفنی آنها در روز سوم هم قطع شد. این مبارزه همچنان ادامه  داشت تا این که  حمله نیروهای خودی بسوی سوسنگرد آغاز گشت .در همین زمان تیپ 2از لشکر 92 ارتش به  جبهه سوسنگرد اعزام شد . در نتیجه حمله تیپ 2محاصره سوسنگرد شکسته شد و  نیروهای ارتشی و سپاه  با همکاری نیروهای داخل شهر، اقدام به پاکسازی دشمن از شهر کردند . دراین عملیات تعداد 45اسیر از عراقیها گرفته شد. علاوه بر غنیمت گرفتن 25دستگاه تانک و خودرو35تا 37 دستگاه تانک و خودرو دیگر عراقیها نیز منهدم شد. ارتش عراق با تحمل این شکست ،  ضمن نا امیدی از دستیابی به اهداف اصلی , شهر سوسنگرد را از دست داد و به پشت رودخانه سابله رفت . 

دستور آزادی 13 زن سیاه پوست آمریکایی گروگان در تسخیر لانه جاسوسی:


 


درچنین روزی در سال 1979 میلادی ،  حضرت امام  خمینی( ره ) دستور آزادی 13 زن  آمریکایی سیاه پوست را که درماجرای لانه جاسوسی به گروگان دانشجویان ایرانی در آمده بودند ،  صادر کرد .

اعطای لایحه  مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی :

درچنین روزی در سال 1342 ه ش  اسدالله علم نخست وزیر وقت ایران لایحه مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی در ایران رابه مجلس  سنا  ارائه کرد .مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی را درواقع می توان دنبال لایحه کاپیتولاسیون نامید. چنین لوایحی تنها روح و غیرت ایرانی را مورد تهاجم قرار می دادند .

 تشکیل گردهمایی اقتصادی آنکتاد :
درچنین روزی در سال 1370 ه ش بزرگترین گردهمایی اقتصادی انکتاد در تهران تشکیل شد .

روزجهانی برد باری :
چنین روزی ( شانزدهم نوامبر ) از سوی سازمان علمی  وفرهنگی یونسکو به نام روزبردباری نامگذاری شده است . 

محاصره کامل فورت واشنگتن : 
درچنین روزی درسال 1776 میلادی و درطول جنگ های استقلال طلبانه آمریکا ، گروههای انگلیسی فورت واشنگنتن را به محاصره کامل خویش درآوردند .

ورود رییس جمهور آمریکا به ویتنام : 
 

درچنین روزی درسال 2000 میلادی برای نخستین باردرطول تاریخ دوکشورآمریکا و ویتنام پس ازجنگ خونبارمیان آنان ، رییس جمهورسابق آمریکا بیل کلینتون واردکشورویتنام شد .

اعلام خود مختاری جمهوری بالتیک :
درچنین روزی درسال 1988 میلادی پارلمان استونی اعلام کرد که جمهوری بالتیک خود مختار است اما همچنان دربرابر استقلال کامل آن ایستادگی کرد .

عرضه واکسن هپاتیت B :
درچنین روزی درسال 1981 میلادی واکسن هپاتیت B به بازارعرضه شد . 

نبرد ویتنام :
درچنین روزی درسال 1945میلادی  مبارزان ویتنامی  نبرد سنگین ونه ساله خود را علیه فرانسویان متجاوزآغاز کردند این جنگ با پیروزی ویتنام به انجام رسید اما پس ازپایان جنگ درموافقت نامه ای که درژنوبه امضا رسید ویتنام به دوبخش جنوبی و شمالی تقسیم شد وجای فرانسه استعمارگررا آمریکای جهانخوار گرفت. 

کشتار ارمنیان :
درچنین روزی درسال 1894 دولت عثمانی ارمنیان ساکن درمنطقه کردستان را قتل عام کرد. دراین روزشش هزارارمنی به دست نیروهای عثمانی کشته شدند .  

منبع:خبرگزاری مهر

1359/8/26
جنگ در سوسنگرد : نفوذ عراق در عمق شهر ، آخرین مقاومتها از آخرین مدافعان در شهر ، شروع و انجام موفقیت آمیز عملیات مشترك برای رفع محاصره سوسنگرد از سوی نیروهای خودی ، شكسته شدن حلقه محاصره دشمن در ساعت 30/12 ، اتصال قوای عمل كننده به قوای مدافع شهر و شكست و عقبنشینی دشمن از سوسنگرد . تحلیل تهاجم و عقبنشینی دشمن در سوسنگرد . بازتاب خارجی نبرد سوسنگرد . رادیو آمریكا : سنگینترین جنگهای دوماهه اخیر در سوسنگرد جریان دارد عراق در پی گشودن جبهه جدید ، قبل از زمستان است . بخش عربی رادیو لندن ، در صورت تصرف سوسنگرد ، عراق قادر خواهد بود ارتباط اهواز با تهران را قطع كند و جنگ دورنمای خطرناكتری خواهد یافت . اقدامات عراق با هدف ابتدائی آن یعنی سرنگون كردن رژیم آیت الله خمینی در ایران منطبق است . تایمز لندن : احتمالاً عراقیها كوشش دارند قبل از زمستان نیروهای خود را جهت تصرف اهواز متمركز كنند . آسوشیتدپرس : از نظر تاكتیكی ، بعد از جنگ خرمشهر این عمدهترین درگیریهای طرفین است . از نظر استراتژیك در صورتی كه عراق سوسنگرد را بگیرد ، راه برای حمله گاز انبری به اهواز باز خواهد شد . اظهارات رئیسجمهور ( بنیصدر ) درباره جنگ و مسائل داخلی . محكومیت سعادتی ، عضو مجاهدین خلق ، به جرم تبادل اطلاعات و گرفتن وسایل جاسوسی از شوروی به ده سال زندان و اعتراض سازمان مزبور . سازمان پیكار در راه آزادی طبقه كارگر و طرح شعار " تبدیل جنگ ارتجاع كنونی به جنگ داخلی " . سفر اولاف پالمه به تهران جهت فعالیتهای صلح . دو خبر از داخل عراق درباره بسیج ارتش خلقی و آثار اغراقگویی تبلیغاتی در مردم . انعقاد قرار داد یك طرح 49 میلیون دیناری مخابراتی با فرانسه و گزارش لوپوئن از تسریع تحویل میراژ به عراق . امتناع ایتالیا از تحویل هلیكوپترهای خریداری شده توسط ایران . گزارش ژونآفریك از كمكهای كویت به عراق . اختلاف در كشورهای عربی موافق و مخالف ایران بر سر تشكیل كنفرانس سران عرب . قرار است این كنفرانس هفته آینده در امّان تشكیل شود . بررسی وضعیت منطقه از لحاظ معادلات سیاسی و موقعیت كشورها ، با توجه به وقوع جنگ ایران و عراق . بررسی جناح بندی داخلی ایران ، در ارتباط با مسأله گروگانها ، در رسانههای غربی .
1363/8/26
شدت آتش دشمن در خرمشهر؛ خطر پیشروی آب در منطقه شرق بصره بطرف مواضع خودی. ادامه درگیریها در غرب كشور؛ ادامه جریان توابین؛ شهادت مهدی زینالدین فرمانده لشكر 17 علیبن ابیطالب در راه سردشت تكذیب خصوصی خبر واگذاری جزایر كویتی به عراق توسط معاون وزارت خارجه كویت در دیدار با كاردار ایران به دنبال سخنان روز گذشته آقای هاشمی؛ بجا و لازم بودن این موضعگیری از نظر كارشناسان با توجه به وحشت كویتیها از این تهدید؛ انفجار بمب در سفارت كویت در بیروت و تلاش خبرگزاریها برای ربط این بمبگذاری با مسئله تهدید ایران در قبال واگذاری جزایر كویتی به عراق مخالفت سفیر دائم عراق در سازمان ملل با دیدار هیئت سازمان ملل از عراق قبل از سفر به ایران، برای بررسی مسئله اسرا جذب نیروهای خارجی برای كار در عراق برای جبران كمبود نیروی انسانی؛ دادن اعتبارات جدید از سوی انگلیس به عراق اظهارات تبلیغاتی عرفات در مورد تلاشهایش برای صلح همزمان و همسو با عراق گزارش هفتهنامه میدل ایست اكونومیك در مورد وضعیت اقتصادی ایران شامل مباحثی چون ركود در صنایع سنگین و نیرو و در مقابل فعال بودن صنایع اسلحهسازی و نساجی و دارویی با توجه به جنگ، بنبست طرحهای كشاورزی و مشكلات برنامهریزیهای بلندمدت به دلیل شرایط جنگی. دو مطلب از رادیو امریكا درباره مسائل ایران: مصاحبه با رضا پهلوی و اعلام آمادگی وی برای بازگشت به ایران و مقالهای از نیویورك تایمز مبنی بر كنترل كامل كشور توسط آیت الله خمینی تقبیح مبارزات ضدصهیونیستی و ضدامپریالیستی گروههای مبارز در خاورمیانه به عنوان گروههای تروریستی، توسط یك مقام عربستان سعودی اظهارات سفیر لیبی در سازمان ملل در مورد اتحاد این كشور با مراكش و تاثیر آن در جنگ ایران و عراق
 1365/8/26
ذخایر ارزی عراق از 26 میلیارد دلار به 6 میلیارد دلار كاهش یافته است.

هشدار هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس به كویت در مورد واگذاری جزایر مرزی به عراق

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo