شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه بیست و پنجم آبان سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با سیزدهم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با شانزدهم نوامبر سال2005 میلادی .

کشته شدن ستارخان : 
 


درچنین روزی درسال 1292 هجری شمسی ستارخان سردارملی ازمبارزان مشروطه طلب و آزادیخواه مشهور درگذشت . ابن  حاجی حسن قرچه داغی معروف به ستارخان اصلا از اهالی قرچه داغ و ارسباران کنونی است اما فامیل اوبه تبریزکوچ کردند . او نیز از جوانمردان محله امیر خیز تبریز بود . وی  ازجمله  مردانی بود که برای دفاع از مشروطیت و حقوق ملت دست به سلاح برد و به سبب شجاعت ها و فداکاری هایی که در مبارزه علیه نیروهای استبدادی محمد علی شاه قاجار از خود نشان داد از طرف آزادی خواهان به سردار ملی ملقب شد.  وی پیش از مشروطیت از لوطیان تبریز بود. پس از اعلام مشروطیت نیزبه شهر آمد و به اسب فروشی اشتغال ورزید و سپس جزو مجاهدین مسلح گردید. پس از بمباران مجلس، دعوت انجمن ایالتی آذربایجان را  قبول کرد. او در دوران مشروطه نیروهای آزادی خواه آذربایجان را به یاری باقر خان برای گشودن تهران بسیج کرد و در این فتح با نیروهای جنوب و گیلان همکارشد . .پس از فتح تهران به دست ملیون ،  مجاهدین تهران به منزل ستارخان سردار ملی جمع شده و  بنای مقاومت را گذاشتند.در سی ام رجب سال 1328 ه ق در پارک اتابک که منزلگاه وی و مجاهدان ایشان بود جنگ سختی بین قشون دولتی که می خواستند او را خلع سلاح کنند در گرفت و عاقبت قشون دولتی غالب آمده سی تن را کشته و سیصد تن را اسیر کردند .  در نتیجه تیراندازی ها تیری به پای او اصابت کرد . در اثر آن تیر  ستارخان بیمار شد. مرگ سردار ملی را عصر روز سه شنبه 25 آبانماه 1293 شمسی مطابق به 28 ذیحجه  1332 قمری نوشته اند. سردار هنگام پیوستن به جاودانگی 48 سال داشت. پیکر وی را  در مقبره طوطی در جوار بقعه حضرت عبدالعظیم در شهر ری به خاک سپردند.
 


عظمت کار سردارملی هنگامی درک می شود که بدانیم ، وقتی وی و تفنگداران محله امیرخیزتبریزبه مقاومت علیه استبداد بر خاستند تمام ایران درسکوت و رکود کامل بود ومشروطه خواهان یا ازایران رفته بودند یا کنجی گزیده بودند والبته عده ای در تبریزهمراه وی بودند. مقاومت ستارخان و باقرخان و تفنگداران شجاع آنان در محله امیرخیر و خیابان چنان جانانه و مخلصانه و مجاهدانه بود که در سرما و گرما و در محاصره شدید شهر از سوی هزاران تن لشکر مستبدان از تهران و منطقه و نداشتن سلاح وآذوقه ، ماه ها مقاومت ودفاع و حمله کردند تا آرام آرام درگیلان و اصفهان و خراسان ، آن هم به نام ستارخان حرکت های مسلحانه شکل گرفت. واستبداد محمد علی شاهی عقب نشینی کرد و سر انجام به روسیه پناهنده شد. اما ، سرگذشت وپایان کار ستارخان و مجاهدانش در پایتخت ، غم افزا و جانگداز است . از راه رسیده ها و در خلوت خزیده ها و همدستان دول خارجی و استبداد داخلی و برخی آزادیخواهان به نوا رسیده ، عر صه را بر مجاهدان تنگ کردند و بلای جان مشروطه خواهان واقعی شدند زیرا ستارخان ها را خار راه خود برای برخی اقدامات ناموجه می دیدند.       

 آغاز عملیات ظفر 3 :
درچنین روزی در سال 1366 ه ش عملیات نامنظم ظفر 3، با رمز یا رسول الله (ص) در جبهه شمالی، منطقه دربند یخان عراق، با تلاش رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (قرارگاه رمضان) آغاز شد . این عملیات  به انهدام پایگاه‌ها و تأسیسات مرکز پشتیبانی و نیروگاه سد دربند یخان و سقوط یک بالگرد و انهدام 105 دستگاه از انواع خودرو نظامی عراق انجامید.

درگذشت آیت الله علامه استاد محمد تقی جعفری : 
 


آیت الله علامه استاد محمد تقی جعفری درچنین روزی درسال 1377 ه ش دار فانی را وداع گفت . استاد علامه محمد تقی جعفری در سال 1304 ه ش در شهرتبریز متولد شد و پس ازطی تحصیلات عالیه علوم اسلامی درشهرهای تبریز، تهران ، قم نجف اشرف ازمحضرحضرات  آیات عظام میرزا فتاح شهیدی ، شیخ محمد رضا تنکابنی ، شیخ کاظم شیرازی ، سید عبدالهادی شیرازی ، سید ابوالقاسم خویی و سید محسن حکیم کسب فیض نمود . ایشان درسن23سالگی به درجه اجتهاد رسید. تا حال حاضر بیش ازهشتاد اثر از آثار آن استاد فرزانه به چاپ رسیده است وچاپ برخی از آنها همچون مثنوی معنوی در15 جلد همچنان ادامه دارد. شرح وتفسیر نهج البلاغه در27 جلد ، مولوی وجهان بینی ها وحقوق بشردراسلام ازجمله مهمترین آثاراویند. برخی ازآثار استاد تاکنون به زبانهای مختلف نیز ترجمه و منتشر شده اند . بیش ازشصت کتاب ومقاله دیگر استاد هنوزمنتشرنشده اند .با چاپ آنها به نظرمی رسد شمار  آثار استاد از150 جلد تجاوزکند . وی درزمینه های مختلف آثاری را نگاشته است که مباحث او در حوزه های فقه ، علوم سیاسی ، روان شناسی ، علوم تربیتی ، نظریه زیبایی و زیبایی شناسی ومباحث فلسفی و کلامی از آن جمله اند . درطول حیات علامه جعفری چندین نفراز استادان و محققان برجسته جهان با ایشان مذاکرات علمی داشته اند .علامه جعفری با برتراند راسل فیلسوف مشهورانگلیسی نیزمکاتبات علمی داشته است . ایشان درحوزه نقد آثارواندیشه راسل نیز مقالات و کتبی به رشته تحریردر آورد . ضمنا کتاب هایی به قلم ایشان درنقد وتحلیل فلسفه پوزیتویستی ونئو پوزیتیویستی چاپ شده است . درحوزه فلسفه غرب نیزازآن عالم ربانی آثارگرانبهایی به جای مانده است که ازمیان آنها می توان به شرح ونقد نظریات کانت ، هگل ، دکارت و هیوم اشاره کرد.

ترورحسین علا : 
درچنین روزی درسال 1334 حسین علاء نخست وزیروقت درمجلس ختم مصطفی کاشانی پسرآیت الله کاشانی ونماینده مجلس  ، هدف گلوله مظفرذوالقدر ازجمله اعضای گروه فدائیان اسلام قرارگرفت ولی به علت نقص فنی سلاح ازمرگ جان سالم به در برد . اما ذوالقدربه این امر راضی نشد و  سلاح را برسرعلاء زد واورا مضروب ساخت . پس از این واقعه و دستگیری ذوالقدر ، بسیاری ازاعضای جمعیت فدائیان اسلام  دستگیر و وبعدا توسط رژیم ستمشاهی کشته شدند.

درگذشت رهی معیری :
درچنین روزی درسال 1347 ه ش رهی معیری غزلسرای معروف ایران در57 سالگی درگذشت. محمد حسن رهی معیری متخلص به رهی دردهم اردیبهشت 1288 ه ش دیده به جهان گشود. رهی دردوران کودکی ضمن تحصیل، موسیقی ونقاشی را  فراگرفت. او ازهمان دوران نوجوانی دل به شعروسرود سپرد و وی پس ازپایان تحصیلات دبیرستانی به استخدام دولت درآمد و درمشاغل مختلف انجام وظیفه کرد. وی درجوانی شروع به چاپ آثارش درمجلات ادبی آن دوران کرد. به همین دلیل اشعار او  مورد توجه آهنگسازان و نوازندگان و خوانندگان دهه بیست قرارگرفت که البته ازآثار اوآهنگهایی نیزاجرا شد. رهی درسالهای دهه سی اشعار طنزآلود و پر نیش و نوش انتقادی سیاسی و اجتماعی خود را با نامها و امضاهای زاغچه و شاه پریون و چند اسم مستعاردیگر درروزنامه های توفیق و بابا شمل وسایر جراید به مناسبت ها وضرورتهای مختلف چاپ و منتشرمی کرد که مورد توجه و استقبال روزنامه ها و طنز پردازان معاصرومردم قرار گرفت. وی درطول عمر خود به چندین کشورخارجی چون ترکیه ، اتحاد جماهیر شوروی،  ایتالیا ،  فرانسه و افغانستان سفر کرد . معیری در سال 1346 به سرطان مبتلا شد وبرای مداوا به لندن رفت، اما مداوا مؤثرواقع نشد و در 24 آبان ماه 1347 ه ش  از دنیا رفت. مردم پیکرش را که در مسجد سپهسالار به امانت نهاده شده بود، طی مراسم باشکوهی به گورستان ظهیر الدوله تجریش مشایعت کردند و در آنجا به خاک سپرده شد.

روزجهانی برد باری :
چنین روزی ( شانزدهم نوامبر ) از سوی سازمان علمی  وفرهنگی یونسکو به نام روزبردباری نامگذاری شده است . 

محاصره کامل فورت واشنگتن : 
درچنین روزی درسال 1776 میلادی و درطول جنگ های استقلال طلبانه آمریکا ، گروههای انگلیسی فورت واشنگنتن را به محاصره کامل خویش درآوردند .

ورود رییس جمهورآمریکا به ویتنام : 
 

درچنین روزی درسال 2000 میلادی برای نخستین باردرطول تاریخ دوکشورآمریکا و ویتنام پس ازجنگ خونبارمیان آنان ، رییس جمهورسابق آمریکا بیل کلینتون واردکشورویتنام شد .

اعلام خود مختاری جمهوری بالتیک :
درچنین روزی درسال 1988 میلادی پارلمان استونی اعلام کرد که جمهوری بالتیک خود مختار است اما همچنان دربرابر استقلال کامل آن ایستادگی کرد .

عرضه واکسن هپاتیت B :
 


درچنین روزی درسال 1981 میلادی واکسن هپاتیت B به بازارعرضه شد . 

نبرد ویتنام :
درچنین روزی درسال 1945میلادی  مبارزان ویتنامی  نبرد سنگین ونه ساله خود را علیه فرانسویان متجاوزآغاز کردند این جنگ با پیروزی ویتنام به انجام رسید اما پس ازپایان جنگ درموافقت نامه ای که درژنوبه امضا رسید ویتنام به دوبخش جنوبی و شمالی تقسیم شد وجای فرانسه استعمارگررا آمریکای جهانخوار گرفت. 

کشتار ارمنیان :
درچنین روزی درسال 1894 دولت عثمانی ارمنیان ساکن درمنطقه کردستان را قتل عام کرد. دراین روزشش هزارارمنی به دست نیروهای عثمانی کشته شدند .

منبع:خبرگزاری مهر

 

 

 

25/8/59

جنگ در سوسنگرد : اجراي آتش در طول شب بر روي شهر ، حملة تانكها به شهر از سحرگاه ، انهدام چند تانك در داخل شهر و عقبنشيني بقيه .

تنگتر شدن مداوم ديوار فولاديني كه عراق با تانك در اطراف شهر ساخته است . جنگ خانه به خانه در اولين كوچهها و خيابانهاي شهر ، تلفات سنگين نيروهاي پياده دشمن و كاهش سريع مدافعان محدود شهر به دليل افزايش شهدا و مجروحين . عدم امكان تخلية مجروحان خودي و اسراي دشمن كمبود آذوقه و مهمات و امكانات درماني در شهر . عدم موفقيت عراق در تسخير شهر و خارج شدن از اكثر نقاط اشغالي با فرا رسيدن شب ، استقرار در اولين ساختمانهاي شهر و اجراي آتش مداوم روي شهر و تدارك و تقويت نيرو براي وارد آوردن فشارهاي بعدي .

طرحريزي عمليات مشترك ارتش ، سپاه و نيروهاي نامنظم دكتر چمران براي شكستن محاصره سوسنگرد . تعيين زمان عمليات ( 5 صبح روزبعد ) . اشكالات ايجاد شده در راه شركت نيروهاي ارتش در عمليات و رفع آن با پيگيريهاي سپاه .

گلولهباران انرژي اتمي و تانك فارم و اسكلة هشت گمرك آبادان .

گزارش نقل و انتقالات دشمن در موسيان و گيلان غرب . فعاليت هوائي نيروهاي خودي . گزارش شهرباني انديمشك از همكاري فراريان ارتش سابق با عراق . گزارشي از موقعيت پيرانشهر و جنگل آلواتان ، منطقه امن و سنگر و زندان ضدانقلاب . گزارش فرمانداري نقده از تصرف " حاج عمران " به دست بارزانيها .

بيانات امام خميني در محكوم كردن جريانات ضدانقلابي ( كه تحت عنوان حمايت از بنيصدر و قطبزاده صورت ميگيرد ) و توصيه به پرهيز از اختلافات و تشنجات و انتقاد از روزنامههايي كه در وضع خطير كنوني جنگ به اختلافات دامن ميزنند . موضعگيري آشكار و منفي رئيس جمهور ( بنيصدر ) در قبال سخنان امام پيرامون مطبوعات بازتاب ـ مسائل اخير در راديو كلن ، راديو اسرائيل و راديو قاهره .

25/8/63

ركود جبههها و درگيريهاي محدود با ضدانقلاب در قروه و سردشت

ادامه جريان تسليميها اخطار آقاي هاشمي رفسنجاني در نمازجمعه تهران به كويت دربارة احتمال واگذاري سه جزيره كويتي به عراق: اگر جزيرة بوبيان را از دست عراق گرفتيم، كويت هيچ گونه حق ادعاي ارضي نسبت به آنجا ندارد؛ بازتاب گسترده اين سخنان در رسانه هاي جهاني.

گزارش يونايتدپرس از كاليفرنيا مبني بر دستگيري 5 نفر به اتهام ارسال غيرقانوني وسايل پيشرفته رادار كشتي، به ايران.

بازتاب ابراز نگراني ايران در سازمان ملل راجع به سخنان وزير دارايي عراق مبني بر اينكه عراق از سلاح شيميايي در صورت لزوم استفاده خواهد كرد.

25/8/66

عملیات نامنظم ظفر 3، با رمز یا رسول الله (ص) در جبهه شمالی، منطقه دربند یخان عراق.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo