امروز شنبه بیست و یکم آبان سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با نهم شوال المکرم سال 1426هجری قمری و برابراست با دوازدهم نوامبر سال2005 میلادی .

 ازدواج حضرت محمد( ص) :
 


درچنین روزی درسال28 قبل ازهجرت پیامبرگرامی اسلام درسن 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) ازدواج کرد . خدیجه دختر خویلد بن اسد بن عبد العزى بن قصى بن کلاب ‏بود که نسب وى با رسول خدا( ص‏) در قصى بن کلاب یکی  مى‏شود. مادرش ، فاطمه دختر زائدة بن اصم از بنى معیص ابن عامر بن بئوى بود. عموما نوشته‏اند که وى قبل از ازدواج ‏با رسول خدا( ص)‏  دو بار ازدواج کرده بود. و نیز گویند: او فرزندى نیز داشته که نام او نیز هند بوده است . خدیجه پس از این که شوهر دوم خود را نیز از دست داد بخاطرثروت بسیار  و کمالات دیگرى که داشت‏ خواستگاران زیادى ‏پیدا کرد . چنانچه در برخى از روایات آمده که عقبة بن ابى معیط و صلت ‏بن ابى اهاب و ابو جهل و ابو سفیان از او خواستگارى کرده‏ و او همه را رد کرد  و به همسرى رسول خدا( ص) رضایت داد. مشهور آن است که خواستگارى و خطبه عقد به وسیله ابوطالب‏عموى رسول خدا(صلى الله علیه و آله) خوانده شد و پذیرش وقبول آن نیز از سوى عمرو بن اسد ، عموى خدیجه( س) ، صورت گرفت. مرحوم صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه و شیخ کلینى درکتاب شریف کافى، خطبه عقدى را که‏ توسط ابو طالب ایراد شده، نقل کرده‏اند که ترجمه متن آن طبق روایت ‏شیخ صدوق(ره) این گونه است : سپاس خدای را که ما را از ثمره  ابراهیم وذریه اسماعیل قرار داد و براى ما خانه مقدسى را که مقصود حاجیان است و حرم امنى است که میوه هر چیز بسوى آن گرد آید، بنا فرمود و ما را در شهرى که هستیم حاکمان بر مردم قرارداد. سپس برادر زاده‏ام محمد بن عبد الله بن عبد المطلب مردى‏است که با هیچ یک ازمردان قریش هم وزن نشود جز آن که از اوبرتر است و به هیچیک از آنها مقایسه نشود جزآنکه بر او افزون‏است و او اگر چه از نظر مالى کم مال است ولى مال پیوسته درحال دگرگونى و بى‏ثباتى و همچون سایه‏اى رفتنى است،و اونسبت ‏به خدیجه راغب وخدیجه نیزبه اومایل است و مهریه او را نیزهرچه نقدى وغیرنقدى بخواهید آماده است و محمد راداستانى بزرگ وشانى والا وشهرتى عظیم خواهد بود.

در گذشت ابن سیرین :
درچنین روزی درسال110هجری قمری ابن سیرین فقیه و دانشمند قرن دوم هجری دارفانی را وداع گفت . ابن سیرین پس ازطی مقدمات علوم ، به سفر روی آورد  وبا حضوردرصفوف علمی شهرهای مختلف جزیره العرب نظیرمکه ، کوفه، مدائن به جمع آوری احادیث مختلف پرداخت .  صحاح سته اهل سنت از ابن سیرین به عنوان فقیهی صاحب رای یاد
می کردند  چراکه او درحفظ و نقل حدیث بسیار دقیق بود . او همچنین در میان رجالیون از افراد ثقه است و روایات معصومین منقول از وی مورد توجه اصحاب درایه ورجال قرارمی گیرد. وی با بیش ازسی تن ازصحابی پیامبراکرم(ص) ارتباط نزدیک  داشت.
به سبب گفتارورفتار نیکوی اوو زهد و تقوای بسیارش، خداوند تعالی به وی علم تعبیرخواب اعطا کرد که هم اکنون نیزکتاب تعبیرخواب او در میان عموم مردم از اقبال خاصی بر خورداراست . از وی آثار خطی مختلفی به جای مانده است که از میان آنها می توان به الحیوان جاحظ اشاره کرد . 
 

تولد نیما یوشیج :
 


درچنین روزی در سال 1276هجری شمسی علی اسفندیاری متخلص به  نیما یوشیج  پدرشعرنو وازشخصیت‎‎های درخشان ادبی این مرزوبوم درمازندران متولد شد. پدرش ابراهیم نوری اعظام السلطنه ازبزرگان دهکده یوش ازروستاهای مازندران بود. به گفته خود نیما  ، وی درمدرسه ، نوجوانی گوشه گیر بود وگاه نیزبه همراه  یکی از دوستان خود ازمدرسه می گریخت . وی پس از مدتی با تشویق یکی از معلمان خود به شعر گفتن مشغول شد . نیما درمدرسه سن لویی تهران ، زبان فرانسه را به خوبی آموخت و با تشویق استاد نظام وفا شعر را بطور جدی پی گرفت . پدرشعرنوایران درسال 1300 منظومه قصه ی رنگ پریده را سرود و آن را درروزنامه میرزاده عشقی به چاپ رساند. پس از چاپ این شعر داد مخالفت بسیاری ازشاعران سنتی همچون مهدی حمیدی و ملک الشعرای بهار بر آمد . مخالفان شعر نو ، گاه ضمن رد کامل آثاراو، آثار شعری اورا درمطبوعات خود به سخره می گرفتند . نیما نوعی شعر را در ادبیات فارسی پایه گذاری کرد که تقریبا برگرفته از شعرهای  وزن شکسته و آثار ترجمه ادبی اروپایی بود . بنابرعقیده نظریه پردازان ادبی  ، شعر فارسی در دوره تطور خود چند گونه اصلی را طی کرده است . درابتدا  شاعران معتقد بودند که شعرباید موزون ، مقفی ومخیل باشد . نیما درنظریه ادبی خود عنصر وزن رابه شیوه مرسوم و سنتی آن به چالش خواند و وزن و موسیقی سیالی را در شعروارد کرد  که امروزه به سبک نیمایی مشهور است . وی اما دو عنصر دیگر شعری چون مخیل و مقفا بودن را همچنان حفظ کرد . در دوره های بعدی تطور شعر فارسی ، شاعران نو پردازی چون احمد شاملو با خلق آثار خود با عنوان شعر سپید حتی به مقفا بودن نیز پشت پا زدند و عنصروزن را به کلی از آثار خود زدودند .  

نیما پس از مدتی به تدریس درمدرسه های مختلف ازجمله مدرسه عالی صنعتی تهران و همکاری با روزنامه های چون: مجله موسیقی و مجله کویر پرداخت. از معروف ترین شعرهای نیما می توان به شعرهای افسانه ، آی آدمها، ناقوس ، مرغ آمین اشاره کرد. وی بر اثر  ابتلا بمرض ذات الریه در گذشت . مهمترین اثر او   افسانه نیما  نام دارد. البته نیما یوشیج سال هایی د رقالب های سنتی نیز طبع آزمایی کرد اما دراین عرصه موفقیتی کسب نکرد و اشعار متوسطی در نظام شعر عروضی از وی برجای مانده است . به هر حال نیما با این ابداع، که ریشه  در غرب دارد وبه ویژه نیما متاثر از شاعران فرانسوی است ، توانست گنجینه های گرا نقدری را از صد ف زبان فارسی آزاد کند و بخش دیگری از توانمندی این زبان را عیان سازد.  

اعتصاب کارکنان وزارت فرهنگ و هنر :
درچنین روزی درسال 1357 ، کارکنان وزارت فرهنگ و هنر دست به اعتصاب گسترده ای زدند . ارتشبد ازهاری پس از قرار گرفتن در مسند قدرت و تشکیل دولت نظامی ، دست به اقدامات محد ود کننده گوناگونی درحوزه سیاسی زد که از میان آنها می توان به توقیف مطبوعات اشاره کرد . این عمل وی  مورد اعتراض گسترده صاحبان قلم و هنر قرار گرفت . 
 

اشغال پرتغال  :

 



 

درچنین روزی در سال1807میلادی کشور پرتغال به اشغال کامل نیروهای نظامی ناپلئون بناپارت در آمد  .  اعضای خاندان سلطنتی این کشور بر اثر این حمله  به کشور برزیل گریختند.  مورخان دلیل اصلی حمله ناپلئون بناپارت  به این کشور را ادامه  روابط تجاری  دولتمردان پرتغال  با انگلستان می دانند .  

 

استقلال مالت :
درچنین روزی در سال1964میلادی  کشور مالت به استقلال  رسید. مالت متشکل از سه جزیره مهم آتشفشانی مالت ، گوزو و کومینو است . این کشور در دریای مدیترانه بین ایتالیا و لیبی واقع شده و مدار 36 در جه عرض شمالی و نصف النهار 14 در جه و 12 دقیقه طول شرقی از آن می گذرد . نژاد مردم این کشور سفید و غالب آنان پیرو ادیان اسلام و مسیحیت اند  و به زبان مالتی و انگلیسی تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . مالت  در سال 1964 میلادی از انگلستان مستقل شد . این کشور در اول دسامبر سال 1964 میلادی به  عضویت سازمان ملل متحد در آمد و در عین حال از اعضای کشور های مشترک  المنافع انگلستان به شمار می رود . مالت  ازسال1947میلادی ستاد فرماندهی نیروهای اروپایی پیمان ناتو شد.

 

تولد آگوست را دین مجسمه ساز :
آگوست رادین مجسمه ساز بر جسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1840 میلادی به دنیا آمد . آثار معروف او  بوسه و متفکر نام دارند .  

 

دریافت جایزه نوبل شیمی :
 


در چنین روزی در سال 1915 میلادی  تئودرو دبلیو ریچاردز از دانشگاه هاروارد آمریکا جایزه نوبل شیمی را از آن خود کرد .

 

استقلال اتریش :
اتریش درچنین روزی در سال 1918 میلادی  استقلال خود را تنها یک روزپس ازپایان جنگ جهانی اول اعلام کرد. اتریش کشوری است کوهستانی درمرکز اروپا.  مردم آن ازنژاد ژرمن بوده وبه زبان آلمانی گفتگومی کنند. نود درصد مردم این کشور پیرومذهب مسیحیت کاتولیک بوده وشش درصد ازآنان پروتستان هستند . اتریش در14 دسامبرسال 1955میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

 

آغازحکومت استالین :
درچنین روزی درسال 1927میلادی جوزف جوگاشویلی استالین به عنوان نخستین حاکم بلامنازع اتحاد جماهیرشوروی سابقه معرفی شد. اوازنخستین سیاستمداران حزب کمونیست بود که به اتفاق مولوتف روزنامه پرا ودا را تاسیس کرد .وی پس ازمرگ لنین کلیه مخالفین خود را ازمیان برداشت وبا دیکتاتوری کم نظیری درمقام رهبری حزب کمونیست باقی ماند. همزمان با آغازحکومت او لئون تروتسکی ازرهبران انقلاب کمونیستی به اتهام خیانت تبعید شد ودرتبعید ترورشد. دوره حکومت استالین مخوفترین دوران تسلط کمونیستها در شوروی است . دراین دوره پلیس مخفی شوروی یکه تازبود و هزاران نفررا به دستور استالین سر به نیست کرد ودهها هزارتن دیگررا به سیبری تبعید کرد که هزاران تن ازآنها درسرمای کشنده سیبری دراردوگاه های کار اجباری از بین رفتند .    

 

جنگ دریایی گوادال :
درچنین روزی درسال 1942 میلادی ودراثنای جنگ جهانی دوم ، جنگ دریایی گوادال کانال بین نیروهای ژاپن و آمریکا در گرفت . دراین جنگ آمریکا به پیروزی گسترده ای دست یافت .

 

جنگ دریایی تریپتیز :
درچنین روزی درسال 1944میلادی ودراثنای جنگ جهانی دوم ، جنگ دریایی آلمان با نام تریپتیز ساحل نروژرا فراگرفت .

 

اعلام حکم اعدام از سوی دادگاه جنایات جنگی :
درچنین روزی درسال 1948 میلادی دادگاه جنایات جنگی،هیدکی توجونخست وزیروقت ژاپن وشش تن دیگر از فرماندهان ژاپنی درجنگ جهانی دوم را به مرگ محکوم کرد .

 

پرتاب شاتل فضایی :
درچنین روزی درسال  1984میلادی شاتل فضایی دیل گاردنروجوآلن ماهواره پالپابی 2را برای نخستین باردرطول تاریخ نجات داد  .

 

جلوس امپراطور ژاپن :
درچنین روزی درسال 1990 میلادی آکی هیتو امپراطور ژاپن رسما برتخت نشست .

 

اجرای تضمینات جدید علیه عراق :
 


درچنین روزی درسال 1997 میلادی ، شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور تحت فشارقراردادن این کشوردرجهت همکاری با  بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد  تصمیمات جدیدی را علیه عراق به مرحله اجرا گذاشت .

نشست سران کشور های اسلامی :
 


درچنین روزی در سال 2000 میلادی سران کشورهای اسلامی دردوحه گردهم آمدند تا درکنفرانس سران کشورهای اسلامی درخصوص مسایل جهان اسلام و بویژه مساله فلسطین تصمیم گیری نمایند . دراین کنفرانس رییس جمهورخاتمی شرکت وایراد سخن کرد .این دومین باری بود که آقای خاتمی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران درجمع سران کنفرانس اسلامی سخنرانی می کرد. دربارنخست وی میزبان بود زیرا کنفرانس سران اسلامی درسال 1376 درتهران برگزارشدکه اولین سال زمامداری وی دردوره اول ریاست جمهوری بود. آقای خاتمی قبل ازماه مبارک رمضان جاری دراندونزی نیزدرجمع سران کنفرانس اسلامی حضور داشت و سومین  سخنرانی خود را ایراد کرد. 

 

شمال کابل دردست ائتلاف شمال :
 


درچنین روزی درسال 2001 میلادی  ائتلاف شمال درافغانستان ، کابل را ازتصرف گروههای طرفدارطالبان خارج کرد  . همچنین درچنین روزی اعلام شد که ائتلاف شمال بسیاری ازمناطق شمالی افغانستان را درکنترل خود گرفته است .

گشایش کنفرانس تسلیحات بین الملل :

درچنین روزی درسال 1921 میلادی کنفرانس بین المللی تحدید تسلیحات بین المللی درواشنگتن آغاز به کار کرد.هدف این کنفرانس که پس ازجنگ جهانی نخست برگزار شد کنترل تسلیحات وهمچنین جلوگیری ازوقوع جنگ خانمان سوزدیگری بود .
 

پیروزی حزب هیتلر :
 

درچنین روزی درسال 1933 حزب سوسیالیست ملی کارگران (نازی) با کسب اکثریت مطلق آرای ماخوذه ، زمام اموراین کشور را به دست گرفت. هیتلررهبراین حزب بود.

منبع:خبرگزاری مهر

 

 

1359/8/21
جبهه جنوب : آرامش در سوسنگرد ـ عقب راندن نیروهای عراقی از شمال بهمنشیر و آزاد شدن جاده خاكی حاشیه بهمنشیر جهت تردد بدون امنیت كافی ـ تبادل آتش توپخانه در جبهه اهواز ـ عملیات غافلگیرانه خودی در مارد ـ توقیف یك كامیون دارو در حال خروج از استان توسط عناصر سازمان چریكهای فدایی خلق . عملیات هوایی خودی و دشمن : سرنگونی جنگنده عراقی در بوشهر ـ بمباران دربندیخان و پنجوین توسط نیروی خودی . اصابت دو موشك به « العبدلی » راه مواصلاتی كویت ـ عراق در شمال كویت ، توسط جنگندههای ناشناس و ادعای عراق مبنی بر سرنگونی چند جت ایران در این منطقه . لوازم زمستانی مورد نیاز رزمندگان در گزارش شهربانی اندیمشك . اظهارات رئیس دیوان عالی كشور دربارة آزادی قطبزاده . اعلام مواضع علیه گروههای ضدانقلاب و انتقاد تلویحی به عملكرد رئیس جمهور در دامن زدن به درگیریهای سیاسی و تاكید برخط امام در مجلس شورای اسلامی ( سخنرانی رئیس مجلس ، آقای هاشمی رفسنجانی و نماینده اول تهران ، آقای فخرالدین حجازی و اعتراض آقای لاهوتی ) . شیخ علی تهرانی ضمن تائید رئیس جمهور كه گفته بود تا رادیو تلویزیون اصلاح نشود مصاحبه نخواهم كرد ، گفت : خود اینها جنگ راه انداختهاند و به همه ملل حمله كردهاند . رادیو تلویزیون بصورت غیر قانونی در چنگال اینها ( از طریق مسؤلان وقت سازمان ) قرار گرفته و باید از دست اینها آزاد شود . تفسیر رادیو بغداد از اختلافات سیاسی در حاكمیت ایران . اعلام مواضع رژیم عراق درباره جنگ توسط صدامحسین در گفتگوی طولانی با خبرنگاران خارجی : اعلام آمادگی برای جنگ طولانی ـ دوستی با فرانسه و شوروی ـ حقوق اضافی اعراب در صورت طولانی شدن جنگ ـ ورود به خاك ایران برای جلوگیری از ورود ایرانیان به بغداد ـ تداوم ضربات عراق تا سر عقل آمدن ایران ـ توسعه و تشدید ضربات در صورت موثر نبودن ضربات كنونی ـ پیشنهاد مشاهده و مقایسه صحنههای داخلی ایران و عراق توسط خبرنگاران ، لزوم كمك عراق به اعراب صرف نظر از اینكه تجاوز كار باشند یا نباشند ( انتقاد از مواضع سوریه و لیبی ) ـ تصمیم عراق به ادامه كار صنایع اتمی با وجود بمباران راكتور هستهای این كشور . بازتاب كنفرانس مطبوعاتی صدام در رسانههای خبری جهان : یونایتدپرس ، لوموند و رادیو كلن . اجرای برنامه بازدید دیپلماتهای خارجی از جنایات جنگی عراق در استانهای جنگزده و اظهارات برخی از آنان . انتشار اخبار و تحلیلهای متفاوت از روابط عراق و شوروی به مناسبت سفر طارق عزیز به مسكو در آسوشیتدپرس ، تایمزمالی و واشنگتن استار . همكاریهای اقتصادی و نظامی رومانی مصر و بلغارستان با عراق . همكاریهای نظامی ویتنام و ایران : تحویل قطعات بمب افكنهای شكاری از طریق كره شمالی و قفقاز . تلاشهای میانجیگرانه صلح اولاف پالمه و انعكاس قبول این میانجیگری توسط ایران . هنری كیسینجر : انتقاد به كارتر و حمله تلویحی به ایران گفت : پیام انتخاب ریگان به دنیا این بود كه دوران عذرخواهی آمریكا از سیاست خارجی گذشتهاش سپری شده است . صدور مجدد نفت ایران از خارك .
1360/8/21
ذیلی تلگراف روابط شوروی و عراق در حال گسترش است. تانكهای روسی از لهستان به عربستان و سپس از طریق كویت به عراق فرستاده می‌شود.
1363/8/21
ورود 26 كامیون حامل وسایل فنی از عربستان به عراق؛ گزارشی از داخل عراق با اشاره به حضور سربازان خارجی و نیز تیره شدن روابط جلال طالبانی و صدام؛ تدابیر رژیم عراق برای جذب هر چه بیشتر نیرو برای اعزام به جبههها منتفی شدن همكاری بین دولت عراق و طالبانی؛ اعلام حمایت مجدد بارزانی از ایران در جنگ جابجایی و استقرار نیروهای ضدانقلاب با هدف حل مسئله اسكان در فصل سرما گزارش وزارت اطلاعات از دستگیری یك جاسوس عامل عراق به هنگام بمبگذاری در تهران و جوانب قضیه در داخل كشور تدارك سازمان مجاهدین خلق در عراق؛ جدایی پرویز یعقوبی از سازمان مزبور؛ ادامه جدالهای لفظی رجوی و بنیصدر پخش اعلامیههای فدائیان خلق (اكثریت) با مضمون مخالفت با ادامه جنگ ورود ولیعهد كویت به عراق و تأكید وی به همكاری هرچه بیشتر با عراق در تمام زمینهها همزمان با سختگیریهای شدیدی كه علیه ایرانیان ساكن كویت اعمال میشود. نقل و انتقالات ارتش تركیه در مرز عراق. خارج شدن كمپانی ژاپنی توشیبا از سرمایهگذاری مشترك با ایران
 1365/8/21
گزارش معاونت اطلاعات سپاه سوم قدس از فعالیتهای دشمن در منطقه عملیاتی غدیر، افزایش حساسیت دشمن، احتمال استفاده دشمن از سلاح میكروبی. نتایج شناساییها، تغییرات انجام شده در منطقه، پیشنهادهایی برای جلوگیری از افزایش حساسیت دشمن. قرارگاه كربلا مأموریت و طرح مانور یگانهای تابعه خود در عملیات بزرگ آتی را ابلاغ كرد. میزان آمادگی و مشكلات لشكر8 نجف برای عملیات آتی در جلسهای بررسی شد. طی جلسهای اقدامات مهندسی مورد نیاز برای آمادهسازی عملیات آتی بررسی شد. اقدامات مهندسی قرارگاه كربلا در منطقه هور جهت فریب دشمن. تلاشهای پیشگیرانه عراقیها در این منطقه. سخنگوی سپاه به مناسبت هفته بسیج: اعزام نیرو به جبههها تا سقوط كامل رژیم عراق ادامه دارد. در هجومی كم سابقه مراكز اقتصادی، صنعتی، نظامی، مسكونی و حریم هوایی شهرهای اصفهان، باختران، اسلامآباد، تبریز، ایلام، اراك، سومار، كرندغرب و مناطق جزیره خارك و قرارگاه نجف مورد تجاوز و بمباران هواپیماهای دشمن قرارگرفت. در پاسخ به حملات هوایی عراق، ستاد تبلیغات جنگ اعلام كرد مراكز صنعتی و نظامی بصره، امالقصر و خانقین 48 ساعت زیر آتش توپخانه قرار میگیرد. گزارش رادیو مونتكارلو درباره گسترش جنگ و تشدید حملات هوایی عراق. نیروهای اتحادیه میهنی روی قله حسنبك به عراقیها حمله و تلفاتی به آنها وارد كردند. پنج تن از برادرانی كه در حوالی پیرانشهر اسیر بودند با كشتن دو تن از چتههای حزب دمكرات فرار كردند. دبیركل اتحادیه عرب معامله امریكا با ایران بر سر آزادی گروگانها را ناقض تعهدات امریكا در حفظ بیطرفیاش در جنگ خواند. وی در این ماجرا اسرائیل را مجرم واقعی معرفی كرد. معاون وزیر خارجه امریكا گفت كه امریكا به ایران و عراق سلاح نمیفروشد و توسعه جنگ به سرزمین دیگران را تهدید منافع امریكا قلمداد میكند. مكفارلین از كاخ سفید خواست گزارش ارسال سلاح به ایران را منتشر كند، زیرا ایران از نظر استراتژیك برای امریكا اهمیت دارد. پویندكستر: ما به سیاستهای خود ادامه میدهیم. رئیس سابق سیا: پیروزی نظامی ایران پیشدرآمد سقوط عراق، كویت، حمله به عربستان، افزایش قیمت نفت و توسعه بنیادگرایی است. رسانههای همگانی شوروی با اشاره به تلاشهای معامله اسلحه در مقابل گروگانها، امریكا را به خرابكاری و توطئهچینی در این زمینه متهم كردند. ارتباط امریكا با ایران دو نظر را نزد تحلیلگران انگلیس برانگیخته است: برخی دلیل آن را احتمال سقوط صدام دانستهاند و برخی پیشنهاد ایجاد زمینه برای وضعیت نه جنگ نه صلح تا بروز یك تغییر را مطرح كردهاند. در یك سمینار وابسته به پنتاگون خطرهای پیروزی ایران و سقوط صدام و ضرورت حمایت امریكا از عراق مورد بررسی قرارگرفت. نخستوزیر و وزیر دفاع ایتالیا صدور اسلحه از ایتالیا به ایران را تكذیب كردند. در پی آزادی گروگانهای فرانسوی، كاردار فرانسه در تهران از كمكهای ایران در حل مشكلات فرانسه در لبنان تشكر كرد. رسانههای فرانسه معتقدند ایران به سوریه این امكان را داد تا از آزادی گروگانهای فرانسوی بهرهبرداری سیاسی كند. رئیسجمهور و نخستوزیر مصر خواستار توقف و پایان جنگ ایران و عراق شدند. رئیس دولت سودان از ادامه جنگ اظهار تأسف و از ابتكار صلح صدام حسین قدردانی كرد. وزیر دفاع تركیه جنگ ایران و عراق را باعث عدم ثبات خاورمیانه و دارای خطرات امنیتی برای تركیه دانست. در دیدار وزیر تجارت خارجی یوگسلاوی از بغداد، همكاریهای دو جانبه نفتی، حمل و نقل و ارتباطات مورد بررسی قرارگرفت. بررسی عملكرد مالی دولت جمهوریاسلامی طی هفت ماه اول سال جاری: كاهش 32% درآمدهای عمومی كه در نتیجه كاهش حجم صادرات نفت، كاهش شدید قیمت نفت و كاهش برابری دلار در مقابل ریال میباشد. شورای اجتماعی و اقتصادی سازمانملل از ایران خواست تا در جهت تحقیقات در زمینه حقوق بشر در ایران با این شورا همكاری كند. سخنان آیتالله منتظری در آستانه هفته وحدت درباره هدف از وحدت مسلمانان.

 

Logo
https://old.aviny.com/News/84/08/21/01.aspx?&mode=print