شهید آوینی

 

نا آرامی ها و بحران در فرانسه؛ جنجال یا واقعیت
گروه بین الملل :
فرانسه کشوری است در قلب اروپا در کنار ایتالیا، سوئیس، آلمان، بلژیک و اسپانیا می باشد که دارای بیش از 60 میلیون جمعیت  که 88-83  در صد از آنها کاتولیک، 2 در صد پروتستان یک در صد یهودی ، 5 الی 10 درصد مسلمان و 4 در صد هم متفرقه می باشد.

 گرچه سابقه  این کشور  بلحاظ سابقه دموکراسی نسبت به سایر کشورهای غربی بیشتر است، ولی بروز نا آرامی های اخیر نشان می دهد  که تقاضاهای زیادی در این کشور هم وجود دارد و تاکنون به آنها پاسخ درستی داده نشده است و به همین منظور این بزرگترین خشونتی است که کشور از سال 1968تجربه کرده است .

گرچه تاکنون درگیری های موجود نشات گرفته از درگیری های صنفی، طبقاتی و یا مربوط به سندیکاهای کارگری اعلام شده است، ولی در روزهای اخیر، جهان شاهد تحولات کم سابقه در این کشور بوده است.

برخی از تحلیگران نقطه آغازین این درگیری ها را به دخالت پلیس و تعقیب و گریزی مرتبط می دانند که چندی پیش منجر به مرگ دو نوجوان گردید ولی این نکته مهم و اساسی را نباید از نظر دور داشت که درگیری هایی در چنین سطحی دارای زمینه هایی است که به مسائل عمیق رجعت می کند.

قیام سیاهان در اوائل هزاره جدید در شهر سینسیناتی نه نشات گرفته از ضرب و شتم فردی بنام رادنی کینگ بود بلکه این مساله ریشه ای عمیق در تبعیض هایی داشت که ضرب و شتم یک رنگین پوست در خیابان در مقابل دوربین های رسانه ها کاتالیزوری محکمی برای آن به شمار می آید.

بحران کنونی در فرانسه را نیز به جای مرتبط کردن موضوع با کشته شدن دو نوجوان می توان به تبعیض ریشه داری مرتبط کرد که در سطوح مختلف جامعه فرانسه ریشه دوانده و نهادینه شده است و این مساله با آتش سوزی های اخیر در اقامتگاه سیاهپوستان در مرکز پاریس پیچیده شد و با حادثه کشته شدن این دو نوجوان به حد انفجار رسید و در نهایت منفجرشد.

جامعه فرانسه اصولاً جامعه ای درهم تنیده از نژادهای مختلف می باشد که بواسطه سابقه استعماری این کشور در شمال آفریقا عمدتاً از این قسمت می باشند و بخش اعظمی از مهاجرین این کشور هم از مسلمانان به شمارمی آیند.

گرچه گروه های مختلف به آرامی در کنار یکدیگر زندگی می کنند، ولی به نظر می رسد نوعی برخورد دوگانه با اقلیت ها و آن هم از سوی دولت وجود دارد که برای علت یابی درگیری اخیر نیازمند آن هستیم تا آن را در دو حوزه "بیگانه ستیزی" و تبعیض علیه مسلمانان یا"اسلام ستیزی" بررسی کنیم:

الف) بیگانه ستیزی:

تحلیلگران یکی از استدلال های موجود برای درگیری اخیر را تبعیض و بیگانه ستیزی می دانند که بعضاً به صورت سیستماتیک و در برخی موارد نیز به صورت عرف علیه مهاجرین اعمال می شود.

فرانسه یکی از کشورهایی است که بیشترین مهاجر را در خود جای داده است در چند سال گذشته به دلیل ازدیاد بیش از حد آنها قوانین محدود کننده بسیاری را علیه این گروه اعمال کرده است.

همچنین دولت فرانسه در تلاش بر آمده است تا با تصویب قوانینی به بهانه های مختلف برخی را از کشور اخراج نماید.

"محمد الکاتمیش" رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس ترکیه دشمنی با اسلام و خارجیان را از عوامل عمده در رخدادهای اخیر فرانسه خواند.

 "آناتولی"، الکاتمیش با اشاره به این که رخدادهای فرانسه را نمی‌توان قابل قبول ارزیابی کرد، گفت : "رخدادهای فرانسه به وضعیت خطرناک نزدیک می ‌شود و برای پایان دادن به این گونه حوادث ‌باید از سیاست های مبتنی بر دشمنی با خارجیان و دین اسلام دست برداشته شود."

الکاتمیش گفت : "تعداد حملات گروه های افراطی به خارجیان در فرانسه در سال های اخیر افزایش یافته و یکی از دلایل عمده این مساله چشم پوشی و اغماض مقامات آن کشور در مقابل دشمنی با اسلام و خارجی ستیزی است."

وی با اشاره به رشد آرای احزاب ملی گرای افراطی در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی گفت : "در صورتی که در مقابل این وضعیت تدابیر جدی اتخاذ نشود، حملات به خارجیان بیش از پیش تشدید خواهد شد."

" محمد البیشاری" رئیس جمعیت فدرال مسلمانان فرانسه نیز ناآرامی های اخیر شهرهای فرانسه را نتیجه سیاست تبعیض نژادی وبی توجهی مسئولان دانست که در این شهرها و حومه آنها اعمال می شود.

وی همچنین عدم حضور دولت ونهادهای آن در این مناطق و نیز سیاست بی توجهی دولتهای فرانسه اعم از راست گرا وچپ گرا علیه جوانان مناطقآاشوب زده از دیگر عوامل ناآرامی های جاری بر شمرد.

البیشاری ضمن مخالفت با ربط دادن این حوادث وناآرامی ها به اسلام ومسلمانان گفت : این ناآرامی ها یک پدیده داخلی فرانسه است واگرچه برخی از جوانانی که دراین ناآرامی ها شرکت دارند، دارای نام های عربی و اسلامی بوده اند، اما آنان در جامعه فرانسه رشد کرده و مولود همین جامعه هستند.

"بلحسن محمد" رییس جمعیت اسلامی درمنطقه کلیشی سوبوا نیز تصریح کرد که نا آرامی های جاری درفرانسه مشکلی بین مردم ودولت این کشور است و نشات گرفته از پدیده گسترده بیکاری دربین مهاجران می باشد.

ب) اسلام ستیزی:

یکی دیگر معضلات جامعه فرانسه اسلام ستیزی است که این کشور در چند سال اخیر در پیش گرفته است.

فرانسه دارای 7 میلیون مسلمان را ، می توان اولین کشوری عنوان کرد که با تصویب قوانینی از ورود دختران محجبه اسلامی به مدارس دولتی ممانعت بعمل آورد.

این قانون در ماه مارس سال 2004 تصویب و به موجب آن حجاب و تمام نمادهای دینی در مدارس دولتی ممنوع اعلام شد. این در شرایطی است که مسلمانان حجاب را به عنوان نوع پوشش واجب برای زنان در نظر گرفته و آن را مانند صلیب مسیحیان نماد دینی نمی دانند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه علت بروز ناآرامی و اعمال خشونت آمیز در حومه پاریس را ناشی از اقدام پاریس درممنوعیت حجاب در مدارس دانسته است. 

چنین تصمیماتی از سوی دولت فرانسه و تبعیض بین مسلمانان که قریب به 10 درصد جمعیت این کشور ا تشکیل می دهند و هیچ نماینده ای هم در ارکان اصلی قدرت ندارند در حالیکه یهودیان که تنها یک درصد جامعه را تشکیل می دهند و دارای نفوذ و قدرتی فراگیر در تصمیمات کلان سیاسی در فرانسه هستند زمینه ها و بسترهای دیرینه قیامهای اخیر بوده است که با قتل و کشته شدند دو نوجوان شعله های آن زبانه کشید.

نتیجه گیری:

گرچه محافل گوناگون اظهار نظرهای متفاوتی پیرامون ماهیت قیام های اخیر عنوان می کنند و برخی آن را دارای ماهیتی اسلامی و برخی دیگر دارای ماهیتی خارجی و نشات گرفته از بیگانه ستیزی و بی عدالتی در جامعه فرانسه عنوان می دانند ولی آنچه که مسلم است درگیری های اخیر را بدون توجه به ماهیت آن می توان از یک مساله ناشی دانست و آن نارضایتی گروهی از وضع موجود در فرانسه می باشد که این مساله می تواند هم دربین مسلمانان باشد و هم در بین گروه های غیر مسلمان و مهاجرین که البته هر دو گروه از مهاجرین هستند که حقوق خود را با هرنوع توجیهی تضییع شده می دانند.

اما مساله ای که در این بین می توان اشاره کرد، تبلیغاتی است که در سطح رسانه های جهانی برای صرفاً ماهیتی  اسلامی بخشیدن به موضوع  صورت می گیرد.

" محمد البیشاری " رئیس جمعیت فدرال مسلمانان فرانسه در این باره دولت آمریکا را به تلاش برای بهره برداری از این ناآرامی ها برای مبارزه با آنچه که واشنگتن آن را نفوذ اسلامی نام نهاده متهم کرد و گفت : دولتمردان آمریکا تلاش می کنند وانمود کنند که این حوادث نتیجه سیاست مسالمت آمیز وحمایت فرانسه از برخی از مسائل عادلانه اعراب است.

رئیس جمعیت فدرال مسلمانان فرانسه به سوء استفاده احزاب راست گرای تندرو در فرانسه از این ناآرامی ها اشاره نمود وگفت : این احزاب ممکن است تهاجم وتبلیغات گسترده ای را علیه حضور اعراب ومسلمانان در جامعه فرانسه آغاز نمایند تا از این امر در انتخابات سال 2007 بهره ببرند .

وی در پایان خواستار بازگشت امنیت به شهرهای فرانسه شد وگفت : ما به عنوان اقلیت مسلمانان فرانسه خواستار بازگشت آرامش وامنیت می باشیم واز دستگاه قضایی می خواهیم نقش خود را بی طرفانه ایفا کند.

 رئیس جمعیت اسلامی درمنطقه کلیشی سوبوا نیز تصریح کرد که نا آرامی های جاری درفرانسه را بی ارتباط به جامعه مسلمانان دانست و آن را نشات گرفته از مشکلات داخلی فرانسه توصیف کرد.


 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo