شهید آوینی

 
چهارمین کارگاه تخصصی اندیشه شناسی امام علی (ع) برگزار شد
چهارمین کارگاه تخصصی دانشجویی "اندیشه شناسی امام علی (ع)"با عنوان "ارزشها در نهج البلاغه " از سوی مرکز فعالیتهای دانشجویان شعبه جهاد دانشگاهی دانشگاه خوارزمی شب گذشته در سالن شماره 4 این دانشگاه در کرج برگزار شد.

  دبیر کانون نهج البلاغه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در این کارگاه به بررسی جایگاه ارزشها در نهج البلاغه پرداخته و گفت : نهج البلاغه امام علی (ع) سرشار از ارزشهای والای اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی،اقتصادی....است و نشان از عمق دیدگاه و بینش ارزش شناسانه حضرت علی(ع) است و آنچه دراین ارزشها مطرح می شود، راهگشا و دارای آموزه های فراوان برای زندگی فردی و اجتماعی انسان است .

 

پریا پرند در ادامه به بیان ارزشهای اخلاقی و دینی مطرح شده درنهج البلاغه پرداخت و افزود :عقلگرایی، دوری از خودبینی ، تقوی، دوراندیشی، اخلاق خوش، تواضع، ادب، عمل صالح، پرهیز از شبهات، بی اعتنایی به دنیای حرام ، انجام واجبات، فروتنی، اندیشیدن، تداوم عمل ، تربیت، توکل ، زهد، شرم و حیا، شکیبایی، قلب سلیم، سحرخیزی، نمونه هایی از دریای بیکران ارزشهای والای نهج البلاغه هستند که امام علی (ع) عمل و رعایت آنها را باعث شرافت ، کرامت و والایی و دانایی انسان می داند.

 

دبیر کانون نهج البلاغه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم در ادامه به بیان جایگاه ارزش دانش در نهج البلاغه پرداخت و تصریح کرد: از دیدگاه امام علی (ع) دانش دارای ارزش والایی است و ارزش هرکس به میزان دانایی و تخصص اوست .

 

وی افزود: امام علی (ع) درباره ارزش دانشمندان الهی می فرمایند که " بدانید بندگانی که نگاهدار علم خداوندند و آن را حفظ می کنند و چشمه های علم الهی را جوشان می سازند با دوستی خدا با یکدیگر پیوند داشته و یکدیگر را دیدار می کنند، جام محبت  را به همدیگر می نوشانند و از آبشخور علم او سیراب می گردند و شک و تردید درآنها راه نمی یابد.

 

به نظر پرند  حضرت علی (ع) معتقد است که علم در مقابل ثروت از ارزش بسیار والاتری برخورداراست زیرا علم، نگهبان انسان است در حالی که انسان باید نگهبان مال باشد و در همین حال ، مال با بخشش کاستی می گیرد ولی علم با بخشش فزونی می یابد و دانشمند تا دنیا برقرار است زنده است و یاد آنان حتی بعد از مرگ هم در دلها همیشه زنده است .

 

دبیر کانون نهج البلاغه جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم تصریح  کرد: موضوعاتی همچون قناعت، تواضع ا،جمع آوری بیت المال ،صدقه،زکات،سخاوتمندی،کسب و کار،خودکفایی و....از ارزشهای مطرح اقتصادی در نهج البلاغه هستند.

 

پرند در ادامه تربیت ، تذکر دادن اشتباهات، جهاد در راه خدا، خوشرویی و خوش اخلاقی، شادابی درکار،عملگرایی، آداب معاشرت با مردم ، وفاداری، مشورت، دانش آموختن و آداب و رسوم اجتماعی را از ارزشهای عمده در نهج البلاغه اعلام کرد و در ادامه به دیگر ویژگیهای ارزشها در نهج البلاغه پرداخت و گفت: از دیدگاه امام علی (ع)ارزشها و ضد ارزشها در دنیا به هم آمیخته اند و امام علی (ع) معتقدند شادی و سرور دنیا با غم و اندوه آمیخته است. همانطور که  توانایی انسان به هر حال به ضعف و سستی می گراید. بنابراین زیبایی و شگفتیهای دنیا نباید انسان را مغرور نماید؛ زیرا این موارد زمان کوتاهی دوام دارند و دنیایی که حلال با حرام ، خوبی با بدی، زندگی و مرگ، شیرینی و تلخی آن با هم آمیخته ارزشی ندارد.

 

پرند در ادامه به بخش توحید در انقلاب ارزشها و همچنین جایگاه ارزش مبانی اعتقادی پرداخت و گفت :"کسی که عظمت خداوند درجانش بزرگ و منزلت او در قلبش والاست، سزاوار است که هر چه جز خدا را کوچک شمارد و کسی که به مبانی اعتقادی ایمان واخلاص دارد، ارزش گفتار او بالا رفته و عمل و کردارش به پیشگاه خدا می سد.

 

در این کارگاه سه ساعته شرکت کنندگان با قرائت خطبه ها ، نامه ها و حکمتهای نهج البلاغه به صورت موضوعی آشنا شدند و در خصوص انواع ارزشها همچون: ارزشهای اخلاقی ، معنوی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی  به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo