شهید آوینی

 
از ضعف های بزرگ طرح جامع خدمات رسانی به ایثارگران حذف رزمندگان خاص است
دکتر مجتبی رحماندوست:این از ضعف های بزرگ طرح جامع است. ما تلاش زیادی کردیم حتی با وزرای زیادی رایزنی کردیم. آنها هم از تصویب شدن و افزودن رزمندگان به تعریف ایثارگران در طرح جامع خبر دادند. اما خروجی چیز دیگری بود.

گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر : سال گذشته در چنین ایامی ، اطلاع رسانی  وسیعی از سوی رسانه‌ها به ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران در مورد یک طرح انجام شد . طرحی به ابتکار دفتر مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن رزمندگانی با شرایط خاص . در تبلیغات تلوزیونی از رزمندگانی که حائز شرایط مذکور بودند ، درخواست شد ، برای تکمیل بانک اطلاعاتی به استانداری‌ها و بسیج مراجعه کنند . بنا بود این رزمندگان پس از شناسایی و با برنامه ریزی تحت پوشش قرار گیرند  اما تا کنون هنوز این طرح به اجرا درنیامده است .

در همین زمینه دکتر مجتبی رحماندوست ، مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران درگفتگوی اختصاصی با گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر ضمن بیان موانع انجام این طرح به ابهامات موجود پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح نیز به سرنوشت بسیاری طرح‌های دیگر که فقط در حد تبلیغات باقی می‌مانند ، دچار شد یا از آن نتیجه ای حاصل رزمندگان شده است؟ اظهار داشت : امیدواریم حاصل بشود. آنهایی که مجموعه ما را می شناسند، می دانند علیرغم مخالفتها و منفی بافی هایی که پیرامونمان بود وارد این گود شدیم و تا آنرا به نتیجه نرسانیم و یا از سمتی که داریم معزول نشویم دست بردار نیستیم.

دکتر رحماندوست در خصوص علت این مخالفت ها به خبرنگار مهر گفت: عده ای معتقدند اگر حرکتی برای ساماندهی رزمندگان جهت پوشش خدماتی راه بیافتد جامعه ای چند میلیونی به جانبازان و آزادگان و خانواده شهدا اضافه می شود ، آنوقت امکان خدمات رسانی با حجم زیاد وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به آمار رزمندگان خاص افزود: پیش بینی ما و بسیج از اول 28 هزار نفر بود پس از جمع آوری فرم ها در سراسر کشور نهایتا حدود 40 هزار شد که فکر می کنم  در پالایشی که باید انجام شود و رزمندگان شاغل را حذف کرد به همان 30 هزار نفر برسد.

مشاور رییس جمهور در امور ایثارگران با اظهار تأسف از عدم اجرای توافقات صورت گرفته با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونان سازمان مدیریت با وجود تأکید آقای خاتمی بر اجرای توافقات، خاطر نشان کرد: دل ما هم از همین خون است. زجرها کشیدیم تا رضایت افراد را جلب کنیم. توافق هم می کنیم . رییس جمهور هم دستور می دهد ولی می رود و در کانال سازمان مدیریت گیر می کند و می گویند که بودجه نداریم و باید دستور رییس جمهور قبلا منابع را هم مشخص می کرد.

وی با تأیید این مطلب که رزمندگان به عنوان ایثارگر در قانون شناخته شده اند، تصریح کرد: مثلا در سهمیه ورود به دانشگاهها و تعدادی دیگر نام رزمندگان آمده، اما مهمتر از چنین قوانینی  برنامه های پنج ساله است که در برنامه سوم توسعه در تعریف ایثارگران "رزمنده" حذف شد و در برنامه چهارم هم همینطور. آنوقت تمام برنامه ها که در پرتو برنامه پنج ساله باید عمل شود به رزمندگان توجه نمی کند.

وی با بیان اینکه رزمندگان متولی ندارند به نقش بسیج در این زمینه اشاره کرد و گفت: بسیج نیروی اعزام کننده به جبهه بوده و انصافا با اینکه وظیفه خدمت رسانی نداشته ولی در حد مقدور کارهایی هم در این زمینه  انجام داده است. در جمع آوری آمار رزمندگان خاص هم نهایت همکاری را داشته است و اعلام آمادگی هم کرده تا اگر بودجه لازم را بصورت مجزا به بسیج بدهند و وظایف بسیج را هم در قبال خدمت رسانی به رزمندگان تصویب کنند ، به درستی انجام وظیفه خواهد کرد.

مشاور رئیس جمهور ویژگی های رزمندگان خاص را برشمرد وگفت: به افرادی رزمنده خاص اطلاق می شود که اولا : حداقل یکسال داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند. ثانیا : شاغل و بازنشسته و مستمری بگیر دولت نیستند ، ثالثا: از خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان آزاده، شاهد و جانباز استفاده نمی کنند و رابعا: در وضعیت معیشتی بدی هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کسانی که دارای هیچ یک از این شرایط  نباشند ، ایثارگر نیستند ، اظهار داشت :  از نظر من هر رزمنده ای که حتی 24 ساعت در جبهه بوده ایثارگر است ، اما تا بیاییم این مسئله را جا بیاندازیم کار از کار گذشته. حالا نقدا این گروهی را که واقعا در وضعیت معیشتی بدی هستند باید کمک کنیم.

دکتر رحماندوست با ذکر این مطلب که در فکر تشکیلات خاصی برای رزمندگان هستیم، افزود: در طول دوره هشتم، جناب آقای خاتمی این موضوع را به بنیاد شهید و امور ایثارگران ارجاع داد. البته این کار شدنی است و در الجزایر هم خودمان دیدیم که وزارت مجاهدان به رزمندگان هم در کنار سایر اقشار ایثارگر رسیدگی می کرد. اما به خاطر عدم آمادگی بنیاد و استقبال بسیج، سازمان رزمندگان می تواند ذیل نیروی مقاومت بسیج تشکیل شود و فعالیت کند و به همه رزمندگان خدمات فرهنگی بدهد و به رزمندگان خاص علاوه بر آن خدمات معیشتی هم بدهد.

وی با ابراز تأسف از اینکه رزمندگان در طرح جامع خدمات رسانی به ایثارگران مورد توجه قرار نگرفته اند، اظهار کرد: این از ضعف های بزرگ طرح جامع است. ما تلاش زیادی کردیم حتی با وزرای زیادی رایزنی کردیم. آنها هم از تصویب شدن و  افزودن رزمندگان به تعریف ایثارگران در طرح جامع خبر دادند. اما خروجی چیز دیگری بود.

دکتر مجتبی رحماندوست در پاسخ به این سوال که آیا وظایف مشاور رئیس جمهور در امور ایثارگران با وظایف رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تداخلی ندارند؟ تأکید کرد: خیر. چون رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کاملا اجرایی است و وجود مشاور یا مشاورانی در زمینه ایثارگران که اجرایی نیستند و از زاویه ای دیگر و با طمآنینه و فارغ از امور اجرایی به اوضاع ایثارگران می پردازند و نظرهای مشورتی به رییس جمهور و حتی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران می دهند هیچ مغایرتی با کار بنیاد شهید و امور ایثارگران ندارد. مضافا اینکه همین الان اگر این دفتر موضوع رزمندگان را دنبال نکند، بنیاد به خاطر وظیفه نداشتن در ارایه خدمت به رزمندگان، هیچ اقدامی نخواهد کرد و در واقع ما از منظر نظارت و احساس خلاء دستگاههای مرتبط را با موضوعاتی این چنین درگیر می کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo